Posíláte newslettery, ale vaše metriky jsou nízké a obrat neroste, jak byste si přáli? Je možné, že vám uniká tzv. angažovanost zákazníků a kvůli tomu není váš e-mailing tak efektivní, jak by mohl být.
Unuo.cz je oblíbený e-shop s dětskou i dámskou funkční módou. Na trhu je s řešením Shoptet již řadu let a za tu dobu vybudoval silnou databázi zákazníků. E-mailing je nedílnou součástí jeho marketingového mixu a do firmy přináší výrazné obraty. Spolupracují se specialisty ze SmartEmailing, kde také vznikla tato případová studie.
Na základě bližší spolupráce se tým Unuo.cz (v komunitě tzv. Unuačky) rozhodl, že se ve spolupráci se specialisty ze SmartEmailingu zaměří se na kvalitu své databáze. Protože do tohoto nástroje s aktivním e-mailingem migrovali již před dvěma lety, dat pro kvalitní zpracování byl dostatek. Stačilo pouze využít funkce Automatizace PRO, kterou si pro svou správu e-mailingu vybrali.
E-mailing byl sice pro Unuo.cz vždy zajímavým zdrojem objednávek, přesto se dlouho pracovalo s hromadnou rozesílkou (nesegmentovanou a nepersonalizovanou). Protože Unuo.cz vyrábí stále nové a zajímavé kousky a má svému publiku co nabízet, rozesílka se konala v rámci tohoto e-shopu pravidelně 2x týdně.
Cíl byl přinést více konverzí, ušetřit náklady, vyhodnotit příležitosti a pracovat s e-mailingem pokročile. Jak jsme postupovali?
Neaktivní uživatelé vás stojí peníze a zhoršují vaše metriky i reputaci. Vytvořili jsme automatický vzor scénáře rozesílky, který sledoval chování kontaktů v kampaních i objednávkách během 2 měsíců. Kontakty segmentoval dle skóre angažovanosti do skupin A = aktivní až E = extrémně neaktivní.
Protože nedoručitelné kontakty, spam stížnosti i odhlášené kontakty nástroj třídí automaticky, zaměřili jsme se na zdroje kontaktů a provedli první čištění.
Mimo to jsme z databáze vyřadili testovací kontakty, kontakty s jednou stornovanou objednávkou i kontakty z marketplace. Hned na vstupu jsme samozřejmě dosadili chráněný formulář SmartEmailing s double opt-in e-mailem.
Neaktivní (= extrémně neangažované) uživatele jsme po 2 měsících z databáze odebrali, protože předchozí sledování ukázalo minimální přínos v tržbách. V případě e-shopu Unuo.cz to byla celá ⅓ databáze. (pozn.: Unuodesign.cz spravuje v rámci 1 účtu více než 5 e-shopů na Shoptetu, případová studie ukazuje chování pouze na jednom z nich, na Unuo.cz).
Na očištěnou databázi jsme zasílali běžné kampaně vč. oblíbených Nightshopping akcí apod.
Při pohledu na dvě prodejní akce se srovnatelným benefitem i výší slev jsme vyhodnotili výsledek očištěné databáze.
Srovnali jsme konverzní poměry, tedy jak si vedly e-maily zasílané na neočištěnou a očištěnou databázi. Výsledek:
Protože cílová skupina odrůstá (dětské oblečení), kampaň respektuje stáří kontaktu a v případě dlouhodobé neaktivity se automaticky odesílá e-mail na rozloučenou. Poděkuje zákazníkovi za věrnost, požádá ho o zpětnou vazbu formou dotazníku, jehož výsledky jdou k managementu e-shopu. Zároveň zákazníka motivuje ke sdílení svých zkušeností se značkou mezi své okolí (šíření WOM).
Na výše zmíněný start je dobré navázat dlouhodobou prací se zákazníky. Jak to děláme my?
Čeho v Unuo.cz dosáhli:
A to vše při snížení počtu odeslaných e-mailů o 68 %.
Jak to funguje nyní?
Segmentace kontaktů vede ke zvýšení doručitelnosti, optimalizaci množství zasílaného obsahu konkrétnímu uživateli i snížení nákladů na e-mailing. Pracovat s angažovanou databází se vyplácí.
Garant článku
Lucie Prokopová působí jako Shoptet partner se specializací na e-mail marketing. Ve společnosti SmartEmailing funguje jako konzultant a automatizační specialista pro e-commerce klienty se zaměřením na platformu Shoptet a její doplněk. Případová studie vznikla díky její spolupráci s e-shopy firmy Unuodesign s.r.o.
Napsat komentář