Věnujete se marketingu svého e-shopu svépomocí? Zřejmě jste už narazili na frameworky, které pomáhají při sestavování a vyhodnocování marketingové strategie. Jedním z nich je See Think Do Care, který si nachází uplatnění zejména při online projektech, včetně e-shopů. Jak ho využít a v čem vám pomůže?
Model See Think Do Care je jedním z marketingových frameworků, pomocí kterého si můžete sestavit pochopitelnou a přehlednou marketingovou strategii. V porovnání s ostatními frameworky nejlépe zohledňuje specifika online projektů a tak je velmi oblíbený především v prostředí digitálního marketingu. Je jednoduchý, srozumitelný a dá se snadno aplikovat na širokou škálu online projektů bez ohledu na jejich velikost či rozsah používaných prodejních kanálů.
Za představením a zpopularizováním See Think Do Care modelu stojí Avinash Kaushik působící v Googlu na pozici Digital Marketing Evangelist. Ten je mimo jiné autorem několika publikací o marketingu a webové analytice, přičemž jeho myšlenky jsou většinou velmi inspirativní. V případě frameworku See Think Do Care to samozřejmě není jinak. Abyste mu co nejlépe porozuměli, zaměříme se na jeho jednotlivé fáze a konkrétní cíle při provozu e-shopu.
Jak jste si již z názvu mohli odvodit, framework See Think Do Care sestává ze čtyř hlavních fází, ve kterých se nachází, resp. bude nacházet váš potenciální nebo současný zákazník a které reprezentují určitý postup před a po uskutečnění nákupu.
V rámci první fáze oslovujete největší část publika, která je jako taková relevantní k nabízenému produktu. Pokud máte například e-shop se zdravou výživou, ve fázi See se zaměřujete na lidi, kterým záleží na zdravém stravování (sportovci, lidé s dietami, lidé se zdravotními problémy), přičemž v tomto případě je vaším cílem, aby byla vaše značka resp. váš e-shop co nejvíce vidět.
V této fázi tedy nevyvíjíte aktivity, které by vedly přímo k uskutečnění prodeje, ale děláte vše proto, abyste byli co nejvíce viditelní. Hlavním úkolem této fáze je tedy zaujmout relevantní publikum.
Uživatelé v rámci druhé fáze si už uvědomují, že mají nějakou konkrétní potřebu, kterou by jim mohl uspokojit některý z vašich produktů. Zde už návštěvník vašeho webu přímo přemýšlí nad konkrétním produktem resp. skupinou produktů a jejich výhodami. Porovnává si jednotlivé prodejce, ceny a další služby.
Uživatele nacházející se v této druhé fázi můžete velmi efektivně oslovit pomocí cílených PPC reklam a následně zaujmout kvalitním, relevantním a hodnotným obsahem. Právě zde máte jedinečnou možnost vysvětlit zákazníkovi, aby nakoupil určitý produkt právě od vás.
Ve fázi Do jste již velmi blízko vytouženého finále – uskutečnění objednávky. V tomto bodě už jsou vaši zájemci o určitou kategorii produktů, nebo konkrétní produkty, připraveni jednat a tedy nakoupit. Důležité je tedy „přivést“ je znovu do vašeho e-shopu, což můžete udělat například pomocí PPC reklam cílených na konkrétní produkt.
Následně věnujte pozornost tomu, aby byl nákupní proces intuitivní a rychlý. Zaměřte se na to, abyste zákazníkovi v okamžiku objednání celý proces maximálně usnadnili.
Obsahem čtvrté fáze jsou lidé, kteří již u vás nakoupili. Spadá sem tedy péče o zákazníka, která vede k tvorbě dlouhodobého vztahu a opakovaným nákupům. Pro zákazníky v Care fázi můžete například vytvořit věrnostní program, případně na ně cílit e-maily v rámci newsletteru, které je budou motivovat k dalšímu nákupu. Dejte zkrátka zákazníkům vědět, že vám na nich záleží i po tom, co u vás nakoupili.
Připadají vám výše zmíněné fáze jako intuitivní a podvědomé? Je to možné, zkuste si vzpomenout, jak asi vypadá váš nákupní proces v pozici zákazníka. Možná přijdete na to, že přesně ve smyslu tohoto modelu jste se rozhodovali například při loňském nákupu nové zimní bundy. Při sestavení vlastní See Think Do Care strategie vám hodně pomůže, pokud se zkusíte vžít do kůže vašeho zákazníka. Sestavte si například 3 persóny (například „muži v produktivním věku“) vašich nejběžnějších zákazníků a pokuste se na váš e-shop podívat jejich očima ve smyslu každé ze čtyř fází.
V úvodu jsme zmínili, že See Think Do Care model může být velmi užitečný i při vyhodnocování marketingových aktivit. Častým problémem je, že jako provozovatel e-shopu máte k dispozici množství různých údajů, které však bez správné interpretace a možnosti využití pro vás nemají prakticky žádný význam. Abyste se ve spleti různých údajů vyznali, zkuste si je roztřídit podle jednotlivých fází See Think Do Care modelu.
Během různých fází tohoto modelu je totiž třeba využívat jiné ukazatele výkonnosti. Uveďme několik příkladů pro každou fázi. Zatímco ve fázi See je důležitým ukazatelem počet nových návštěv a jejich relevance, ve druhé fázi Think to může být například proklikovost mezi jednotlivými produkty. Ve třetí fázi Do je zas důležitým ukazatelem míra konverze, tedy počet dokončených objednávek a také cena konverze. Při fázi Care se zas zaměřte na ukazatele, jako je například srovnání nových vs. vracejících se zákazníků, případně do jaké míry zákazníci využívají věrnostní program.
Na závěr dodejme, že framework See Think Do Care vám marketing e-shopu co nejvíce zjednoduší a zpřehlední. Je tedy ideální i pro začátečníky. Při jeho sestavování si klidně vezměte na pomoc zvýrazňovače, plakáty a barevné papírky.
Framework See Think Do Care vám pomůže vám uvědomit si, kde jsou slabá místa vaší strategie, ve kterém bodě přicházíte o zákazníky a na čem je nezbytné zapracovat. A tyto informace pro vás mohou mít doslova cenu zlata…
Napsat komentář