Pro prodejce výrobků či poskytovatele služeb platí řada pravidel a povinností, které jsou stanoveny různými předpisy. Zdánlivě vágní pojem „informační povinnost prodejce”, který zakotvuje zákon o ochraně spotřebitele, v sobě skrývá spoustu méně i více důležitých povinností, o kterých je dobré vědět.
Pojďme si pojem „informační povinnost prodejce” přiblížit a podíváme se i na zákaz klamavých konání a opomenutí v kontextu označování zboží etiketami a na otázku přikládání důležitých informací a návodů.
Není důležité, zda prodáváte své vlastní výrobky, nebo se živíte jejich přeprodejem. Zákon o ochraně spotřebitele stanoví vaši povinnost informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaného zboží a služeb. Zejména důležité je to u těch, jejichž vlastnosti nejsou zjistitelné na první pohled, ale mohou mít vliv na použití výrobku. Co všechno je tedy potřeba v praxi k výrobku přiložit?
Rozhodně informace o způsobu použití a údržby výrobku.
Pozor na to – těchto povinností se nemůžete zprostit jen proto, že vám potřebné nebo správné informace neposkytl výrobce (či dovozce nebo dodavatel). Pokud vám tedy k výrobkům nepřijdou informační letáčky, ale zároveň jsou potřeba, je vaší povinností si je zajistit.
Co všechno musí být na výrobku uvedeno? U různých druhů výrobků se to může lišit, například alkoholu, tabákovým výrobkům, potravinám, kosmetice a textilu se věnují speciální zákony.
Obecně byste však měli na výrobcích uvádět výrobce nebo dovozce, popřípadě dodavatele, a pokud to povaha výrobku nebo forma prodeje vyžaduje, název výrobku, údaje o hmotnosti nebo množství nebo velikosti, popřípadě rozměru, další údaje potřebné dle povahy výrobku k jeho identifikaci, popřípadě užití.
K dalším výjimkám pak patří například nemožnost výrobky označit přímo (například nalepit, natisknout, přišít) – jednoduše, pokud to opravdu nejde, musíte dané informace sdělit jiným vhodným způsobem (třeba průvodním letáčkem), nebo je na žádost spotřebitele nebo dozorového orgánu alespoň doložit.
Zákon samozřejmě ukládá i spoustu všeobecných pravidel, která se shodují s pravidly zdravého rozumu – například neodstraňovat ani neměnit označení výrobků a přiložené informace, které vám dodá výrobce, dovozce či dodavatel. Pokud prodáváte použité, upravené výrobky, či výrobky s vadou, je potřeba spotřebitele na tyto skutečnosti upozornit. Musíte je také prodávat odděleně od ostatních, aby nedošlo k záměně. Například v provozovně by měly mít vyhrazeno zvláštní místo.
Nakonec, samozřejmě nesmíte opomenout spotřebitele informovat o konečné ceně včetně daní a poplatků, a to ještě před koupí zboží – ale na to snad nikdo nezapomíná.
Ty budete muset přeložit. Podle zákona musíte všechny písemné informace poskytnout v češtině, některé vlastnosti pak můžete znázornit srozumitelnými, úplnými a čitelnými piktogramy. Na žádost jste povinni význam piktogramu vysvětlit. Třeba na kolik stupňů vyprat nový podzimní svetřík nebo že se látka nemá žehlit. To určitě znáte.
S označením výrobku se pojí také klamavá konání nebo opomenutí. Pokud totiž u výrobku uvedete věcně nesprávnou informaci, a on díky této informaci nakoupí, považuje se vaše jednání za klamavé. Stejně tak ale můžete klamat pravdivou informací, pokud je schopna uvést spotřebitele v omyl. Naopak klamavého opomenutí se dopouštíte, pokud opomenete uvést podstatné informace, které v dané souvislosti spotřebitel potřebuje pro rozhodnutí ohledně koupě – a právě kvůli neuvedení těchto informací spotřebitel nakoupí. Klamavá konání i opomenutí jsou nejen nezákonná, ale zejména mohou poškodit vaši dobrou pověst. Proto nelze doporučit nic jiného než uvádět správné a úplné informace o všem, co prodáváte, aby byli vaši zákazníci vždy spokojení.
Prodávající je povinen spotřebitele řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace, spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit. Úpravě reklamací v obchodních podmínkách se tak vyplatí věnovat pozornost. Už dříve jsme psali o tom, kdy zákazník nemůže odstoupit ve 14 denní lhůtě, nebo jak probíhá reklamace mezi podnikateli. Pokud chcete reklamacím porozumět trochu více do hloubky, tenhle článek je pro vás jako stvořený.
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
Hezký den,
jak je to prosím s povinností uvádět dodavatele z pohledu „ochrany před konkurencí“?
Zákazník dále psal, že považuje za zvláštní, že to není uvedeno hned u výrobku.
Jedná se o matraci.
Není něco jako obchodní tajemství co by nás chránilo, ospravedlňovalo uvést jen Zemi Původu a třeba značku, ale neuvést Dodavatele – místo odkud objednáváme?
Zdravím, Pavle,
u tohoto si bohužel nejsem jistá, takže můžu přidat jen svůj názor. Nemyslím si, že je nutné uvádět dodavatele, a to přesně z těch důvodů, které uvádíte. Navíc pokud si s dodavatelem dohodnete např. prodávání výrobku pod vaší značkou, je to také v pořádku.
Dobrý den, je možné na dováženém zboží s návodem pouze v angličtině uvádět QR kód přímo na výrobku, který by obsahovat návod v českém jazyce?
Děkuji za odpověď
Markéta Štrosová
Dobrý den, Markéto,
tím si bohužel vůbec nejsem jistá. Ale myslím si, že by měl výrobek opravdu obsahovat i přiložený český návod – že pouhý QR kód může být nedostatečný, neb ne každý ho umí přečíst.
Dobrý den,
rád bych se zeptal, zda-li jako prodejce musím uvádět výrobce a zemi původu na eshopu u zboží, u kterého to není podstatné. Jedná se o dřevěné mapy na zeď a jestli je mapa vyrobena v ČR nebo v jiné zemi EU je nepodstatné a nijak nesnižuje kvalitu zboží. Předem děkuji za odpověď.
Hezký den
Jan Bočánek
Dobrý den,
obecně byste měl na výrobcích uvádět:
výrobce nebo dovozce, popřípadě dodavatele, a pokud to povaha výrobku nebo forma prodeje vyžaduje, název výrobku, údaje o hmotnosti nebo množství nebo velikosti, popřípadě rozměru, další údaje potřebné dle povahy výrobku k jeho identifikaci, popřípadě užití; a dále údaje o materiálech použitých v jejích hlavních částech, jde-li o obuv, ale s výjimkami, které stanovuje prováděcí předpis zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.
Výrobce tedy určitě uvádět musíte, a součástí tohoto údaje bych očekávala i zemi původu.
Dobrý den,
je nutné uvádět v češtině pouze návody, nebo být na výrobku uvedeny v českém jazyce například i složení, nebo nutriční tabulky? Děkuji
Dobrý den, Davide, děkujeme za dotaz. Pokud máte i přes uvedené informace nejasnosti ohledně správného postupu, můžete se obrátit na právní poradce nebo některého z našich partnerů v této oblasti.
Dobrý den, zajímalo by mě zda musím dodávat informace v češtině i písemně se zbožím nebo stačí, že informace jsou v češtině v popisu zboží na eshopu. Prodávám věci pro psy z Německa- pamlsky, vodítka atd.
Moc děkuji
Dobrý den, Adélo, děkujeme za dotaz. Pokud máte i přes uvedené informace nejasnosti ohledně správného postupu, můžete se obrátit na právní poradce nebo některého z našich partnerů v této oblasti.
Jak je to prosím s povinností uvádět dodavatele zboží zákazníkovi u rozvažovaných potravin?
Na některé dané výrobky si tiskneme vlastní etikety, kde samozřejmě informujeme o složení, přípravě, záruce apod. dle dodavatele, ale označení jsme jako distributor my, právě abychom se chránili před konkurencí v dnešní hlavně e-shopové době.
Je naší povinností sdělit zákazníkovi tyto informace o dodavateli ?
Děkuji za odpověď
Dobrý den, Olgo, děkujeme za dotaz. Pokud máte i přes uvedené informace nejasnosti ohledně správného postupu, můžete se obrátit na právní poradce nebo některého z našich partnerů v této oblasti.
Dobrý den,
Zajímalo by mě, zda je možné někde nalézt, jaké jsou povinné informační údaje pro jednotlivé typy zboží?
Děkuji za odpověď.
Dobrý den, Ondřeji,
zkuste se obrátit přímo na příslušné správní orgány uvedené v Zákoně č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, jak označit výrobce/dovozce/dodavatele – zda pouze název firmy, nebo i adresu sídla. Jak tento subjekt označit v případě, že se jedná o zadavatele, který si nechává na zakázku vyrobit zboží u jiné firmy (v ČR i v zahraničí)? Dále bych se ráda zeptala, pokud se jedná o obuv, stačí uvádět materiálové složení a zemi původu přímo na produktu, nebo je potřeba vše zopakovat i na obalu?
Moc děkuji za odpověď.
Dobrý den, Darino,
bohužel z naší strany nemůžeme poskytovat právní poradenství. Můžete se obrátit na jednoho z našich ověřených Partnerů, případně na ČOI.
Hezký den, Tereza z Shoptetu
Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda musím dodržet obchodní název zboží daný výrobcem či dodavatelem nebo si mohu pro své účely zvolit vlastní, například z důvodu odlišení od konkurence? Jméno výrobce/dodavatele uvedu v popisu zboží. Jedná se o dekorativní zboží.
Děkuji za odpověď.
Hezký den Michaelo, děkujeme za dotaz. Zásadní je posoudit, zda byste daným jednáním neporušovala smlouvu s výrobcem/dodavatelem a zda by takové jednání nenaplnilo znaky nekalé soutěže. Doporučujeme poslat dotaz na ČOI, ale je možné, že odpověď nebude zahrnovat posouzení všech možných aspektů. Kateřina, Shoptet
Dobrý den. Rád bych se zeptal, jestli u produktů jako jsou oleje, impregnace, spreje, balzámy (na motorky nebo motorkové oblečení – motorkovou výbavu), je potřeba mít návod přeložen i v jiných jazykových mutací, když prodáváme např. do Maďarska a jiných zemí nebo stačí česky a k tomu anglicky? A když si například Maďar zakoupí produkt již zmíněný online, tak manuál / návod stačí poslat PDF do emailu nebo jsou jiné ještě řešení? Děkuji za odpověď
Dobrý den, Šimone,
informační povinnosti spadá do agendy ČOI a můžete je prostudovat na jejich webových stránkách.
Tereza z Shoptetu
Vadí mi, že se dozvím odkud výrobek pochází, je často napsáno jen vyrobeno pro, ale kdo vyrobil a původ surovin se dozvm, může být z pochybných zdrojů.
Dobrý den,
prosím o vyjádření k dotazu, zda je legislativně požadováno uvedení/označení adresy výrobce na obalu (jednotlivého balení) zdravotnických potřeb nebo (např. náplasti k hojení vlhkých ran), neboli prostředky k úhradám nebo ve zdravotnických prodejnách?
Děkuji, Csicsoo E.
Dobrý den, se specifickými dotazy doporučujeme obrátit se na právníka. Můžete zadat poptávku na partnerském webu, z databáze našich legal Shoptet Partnerů si jistě vyberete a budete mít pak jistotu, že máte z hlediska legislativy vše správně.
Za Shoptet tým, Kateřina