Informační povinnost prodejce a označování zboží: o čem musíte informovat zákazníka?

()

Pro prodejce výrobků či poskytovatele služeb platí řada pravidel a povinností, které jsou stanoveny různými předpisy. Zdánlivě vágní pojem „informační povinnost prodejce”, který zakotvuje zákon o ochraně spotřebitele, v sobě skrývá spoustu méně i více důležitých povinností, o kterých je dobré vědět.

Pojďme si pojem „informační povinnost prodejce” přiblížit a podíváme se i na zákaz klamavých konání a opomenutí v kontextu označování zboží etiketami a na otázku přikládání důležitých informací a návodů.

Není důležité, zda prodáváte své vlastní výrobky, nebo se živíte jejich přeprodejem. Zákon o ochraně spotřebitele stanoví vaši povinnost informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaného zboží a služeb. Zejména důležité je to u těch, jejichž vlastnosti nejsou zjistitelné na první pohled, ale mohou mít vliv na použití výrobku. Co všechno je tedy potřeba v praxi k výrobku přiložit?

Rozhodně informace o způsobu použití a údržby výrobku.

  1. informace o možném nebezpečí, které vyplývá z nesprávného použití nebo údržby (aneb nezapojujte fén ve vaně) a dále i o riziku souvisejícím s poskytovanou službou;
  2. Pokud je to potřebné s ohledem na povahu výrobku nebo poskytované služby, musíte takové informace přiložit písemně a srozumitelně v návodu. Takový návod musí být navíc nově na trvalém nosiči dat (na flashce, přílohou v mailu apod.). Nestačí tedy pouze odkaz na webové stránky. Navíc, pokud to není nepřiměřené a spotřebitel o to požádá, musíte návod poskytnout v listinné podobě.

Pozor na to – těchto povinností se nemůžete zprostit jen proto, že vám potřebné nebo správné informace neposkytl výrobce (či dovozce nebo dodavatel). Pokud vám tedy k výrobkům nepřijdou informační letáčky, ale zároveň jsou potřeba, je vaší povinností si je zajistit.

Informační povinnost prodejce a označení výrobku

Co všechno musí být na výrobku uvedeno? U různých druhů výrobků se to může lišit, například alkoholu, tabákovým výrobkům, potravinám, kosmetice a textilu se věnují speciální zákony

Obecně byste však měli na výrobcích uvádět výrobce nebo dovozce, popřípadě dodavatele, a pokud to povaha výrobku nebo forma prodeje vyžaduje, název výrobku, údaje o hmotnosti nebo množství nebo velikosti, popřípadě rozměru, další údaje potřebné dle povahy výrobku k jeho identifikaci, popřípadě užití.

K dalším výjimkám pak patří například nemožnost výrobky označit přímo (například nalepit, natisknout, přišít) – jednoduše, pokud to opravdu nejde, musíte dané informace sdělit jiným vhodným způsobem (třeba průvodním letáčkem), nebo je na žádost spotřebitele nebo dozorového orgánu alespoň doložit

Zákon samozřejmě ukládá i spoustu všeobecných pravidel, která se shodují s pravidly zdravého rozumu – například neodstraňovat ani neměnit označení výrobků a přiložené informace, které vám dodá výrobce, dovozce či dodavatel. Pokud prodáváte použité, upravené výrobky, či výrobky s vadou, je potřeba spotřebitele na tyto skutečnosti upozornit. Musíte je také prodávat odděleně od ostatních, aby nedošlo k záměně. Například v provozovně by měly mít vyhrazeno zvláštní místo. 

Nakonec, samozřejmě nesmíte opomenout spotřebitele informovat o konečné ceně včetně daní a poplatků, a to ještě před koupí zboží – ale na to snad nikdo nezapomíná. 

A co návody v angličtině?

Ty budete muset přeložit. Podle zákona musíte všechny písemné informace poskytnout v češtině, některé vlastnosti pak můžete znázornit srozumitelnými, úplnými a čitelnými piktogramy. Na žádost jste povinni význam piktogramu vysvětlit. Třeba na kolik stupňů vyprat nový podzimní svetřík nebo že se látka nemá žehlit. To určitě znáte. 

Klamavá konání a klamavá opomenutí

S označením výrobku se pojí také klamavá konání nebo opomenutí. Pokud totiž u výrobku uvedete věcně nesprávnou informaci, a on díky této informaci nakoupí, považuje se vaše jednání za klamavé. Stejně tak ale můžete klamat pravdivou informací, pokud je schopna uvést spotřebitele v omyl. Naopak klamavého opomenutí se dopouštíte, pokud opomenete uvést podstatné informace, které v dané souvislosti spotřebitel potřebuje pro rozhodnutí ohledně koupě – a právě kvůli neuvedení těchto informací spotřebitel nakoupí. Klamavá konání i opomenutí jsou nejen nezákonná, ale zejména mohou poškodit vaši dobrou pověst. Proto nelze doporučit nic jiného než uvádět správné a úplné informace o všem, co prodáváte, aby byli vaši zákazníci vždy spokojení.

Informační povinnost prodejce se týká i reklamací

Prodávající je povinen spotřebitele řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace, spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit. Úpravě reklamací v obchodních podmínkách se tak vyplatí věnovat pozornost. Už dříve jsme psali o tom, kdy zákazník nemůže odstoupit ve 14 denní lhůtě, nebo jak probíhá reklamace mezi podnikateli. Pokud chcete reklamacím porozumět trochu více do hloubky, tenhle článek je pro vás jako stvořený.

Zdroje:

Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Pavel S. napsal:

    Hezký den,
    jak je to prosím s povinností uvádět dodavatele z pohledu „ochrany před konkurencí“?

    Zákazník dále psal, že považuje za zvláštní, že to není uvedeno hned u výrobku.

    Jedná se o matraci.

    Není něco jako obchodní tajemství co by nás chránilo, ospravedlňovalo uvést jen Zemi Původu a třeba značku, ale neuvést Dodavatele – místo odkud objednáváme?

    1. Eva Knirschová napsal:

      Zdravím, Pavle,
      u tohoto si bohužel nejsem jistá, takže můžu přidat jen svůj názor. Nemyslím si, že je nutné uvádět dodavatele, a to přesně z těch důvodů, které uvádíte. Navíc pokud si s dodavatelem dohodnete např. prodávání výrobku pod vaší značkou, je to také v pořádku.

  2. Dobrý den, je možné na dováženém zboží s návodem pouze v angličtině uvádět QR kód přímo na výrobku, který by obsahovat návod v českém jazyce?
    Děkuji za odpověď
    Markéta Štrosová

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den, Markéto,
      tím si bohužel vůbec nejsem jistá. Ale myslím si, že by měl výrobek opravdu obsahovat i přiložený český návod – že pouhý QR kód může být nedostatečný, neb ne každý ho umí přečíst.

  3. Jan Bočánek napsal:

    Dobrý den,

    rád bych se zeptal, zda-li jako prodejce musím uvádět výrobce a zemi původu na eshopu u zboží, u kterého to není podstatné. Jedná se o dřevěné mapy na zeď a jestli je mapa vyrobena v ČR nebo v jiné zemi EU je nepodstatné a nijak nesnižuje kvalitu zboží. Předem děkuji za odpověď.

    Hezký den
    Jan Bočánek

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den,

      obecně byste měl na výrobcích uvádět:

      výrobce nebo dovozce, popřípadě dodavatele, a pokud to povaha výrobku nebo forma prodeje vyžaduje, název výrobku, údaje o hmotnosti nebo množství nebo velikosti, popřípadě rozměru, další údaje potřebné dle povahy výrobku k jeho identifikaci, popřípadě užití; a dále údaje o materiálech použitých v jejích hlavních částech, jde-li o obuv, ale s výjimkami, které stanovuje prováděcí předpis zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.

      Výrobce tedy určitě uvádět musíte, a součástí tohoto údaje bych očekávala i zemi původu.

  4. David.L napsal:

    Dobrý den,

    je nutné uvádět v češtině pouze návody, nebo být na výrobku uvedeny v českém jazyce například i složení, nebo nutriční tabulky? Děkuji

    1. Zuzka Zicháčková napsal:

      Dobrý den, Davide, děkujeme za dotaz. Pokud máte i přes uvedené informace nejasnosti ohledně správného postupu, můžete se obrátit na právní poradce nebo některého z našich partnerů v této oblasti.

  5. Adela napsal:

    Dobrý den, zajímalo by mě zda musím dodávat informace v češtině i písemně se zbožím nebo stačí, že informace jsou v češtině v popisu zboží na eshopu. Prodávám věci pro psy z Německa- pamlsky, vodítka atd.

    Moc děkuji

    1. Zuzka Zicháčková napsal:

      Dobrý den, Adélo, děkujeme za dotaz. Pokud máte i přes uvedené informace nejasnosti ohledně správného postupu, můžete se obrátit na právní poradce nebo některého z našich partnerů v této oblasti.

  6. Olga napsal:

    Jak je to prosím s povinností uvádět dodavatele zboží zákazníkovi u rozvažovaných potravin?

    Na některé dané výrobky si tiskneme vlastní etikety, kde samozřejmě informujeme o složení, přípravě, záruce apod. dle dodavatele, ale označení jsme jako distributor my, právě abychom se chránili před konkurencí v dnešní hlavně e-shopové době.

    Je naší povinností sdělit zákazníkovi tyto informace o dodavateli ?

    Děkuji za odpověď

    1. Zuzka Zicháčková napsal:

      Dobrý den, Olgo, děkujeme za dotaz. Pokud máte i přes uvedené informace nejasnosti ohledně správného postupu, můžete se obrátit na právní poradce nebo některého z našich partnerů v této oblasti.

  7. Ondřej Rezler napsal:

    Dobrý den,

    Zajímalo by mě, zda je možné někde nalézt, jaké jsou povinné informační údaje pro jednotlivé typy zboží?

    Děkuji za odpověď.

    1. Zuzka Zicháčková napsal:

      Dobrý den, Ondřeji,
      zkuste se obrátit přímo na příslušné správní orgány uvedené v Zákoně č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.

  8. Darina napsal:

    Dobrý den,

    chtěla bych se zeptat, jak označit výrobce/dovozce/dodavatele – zda pouze název firmy, nebo i adresu sídla. Jak tento subjekt označit v případě, že se jedná o zadavatele, který si nechává na zakázku vyrobit zboží u jiné firmy (v ČR i v zahraničí)? Dále bych se ráda zeptala, pokud se jedná o obuv, stačí uvádět materiálové složení a zemi původu přímo na produktu, nebo je potřeba vše zopakovat i na obalu?

    Moc děkuji za odpověď.

    1. Tereza Trajboldová napsal:

      Dobrý den, Darino,
      bohužel z naší strany nemůžeme poskytovat právní poradenství. Můžete se obrátit na jednoho z našich ověřených Partnerů, případně na ČOI.
      Hezký den, Tereza z Shoptetu

  9. Michaela napsal:

    Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda musím dodržet obchodní název zboží daný výrobcem či dodavatelem nebo si mohu pro své účely zvolit vlastní, například z důvodu odlišení od konkurence? Jméno výrobce/dodavatele uvedu v popisu zboží. Jedná se o dekorativní zboží.
    Děkuji za odpověď.

    1. Kateřina Linhartová napsal:

      Hezký den Michaelo, děkujeme za dotaz. Zásadní je posoudit, zda byste daným jednáním neporušovala smlouvu s výrobcem/dodavatelem a zda by takové jednání nenaplnilo znaky nekalé soutěže. Doporučujeme poslat dotaz na ČOI, ale je možné, že odpověď nebude zahrnovat posouzení všech možných aspektů. Kateřina, Shoptet

  10. Šimon napsal:

    Dobrý den. Rád bych se zeptal, jestli u produktů jako jsou oleje, impregnace, spreje, balzámy (na motorky nebo motorkové oblečení – motorkovou výbavu), je potřeba mít návod přeložen i v jiných jazykových mutací, když prodáváme např. do Maďarska a jiných zemí nebo stačí česky a k tomu anglicky? A když si například Maďar zakoupí produkt již zmíněný online, tak manuál / návod stačí poslat PDF do emailu nebo jsou jiné ještě řešení? Děkuji za odpověď

    1. Tereza Trajboldová napsal:

      Dobrý den, Šimone,
      informační povinnosti spadá do agendy ČOI a můžete je prostudovat na jejich webových stránkách.
      Tereza z Shoptetu

  11. Josef Spurný napsal:

    Vadí mi, že se dozvím odkud výrobek pochází, je často napsáno jen vyrobeno pro, ale kdo vyrobil a původ surovin se dozvm, může být z pochybných zdrojů.

  12. Csicsoo Elvíra napsal:

    Dobrý den,

    prosím o vyjádření k dotazu, zda je legislativně požadováno uvedení/označení adresy výrobce na obalu (jednotlivého balení) zdravotnických potřeb nebo (např. náplasti k hojení vlhkých ran), neboli prostředky k úhradám nebo ve zdravotnických prodejnách?
    Děkuji, Csicsoo E.

    1. Kateřina Linhartová napsal:

      Dobrý den, se specifickými dotazy doporučujeme obrátit se na právníka. Můžete zadat poptávku na partnerském webu, z databáze našich legal Shoptet Partnerů si jistě vyberete a budete mít pak jistotu, že máte z hlediska legislativy vše správně.
      Za Shoptet tým, Kateřina

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů