„V našich začátcích jsme sociálním sítím nepřikládali až tak velkou váhu. Vždycky jsme si zakládali hlavně na dobře odvedené práci a na tom, aby bylo co ukazovat a o čem se bavit. I proto možná nemáme tolik followerů a lajků jako ostatní profily, ale nějakou dobu už do toho šlapeme,“ říkají zakladatelé firmy Gardners Martina Malinová a Aleš Koudelka.
Vedle sociálních sítí jsme se s nimi bavili i o jejich marketingu, řešení reklamací, dobrodružné údržbě vertikálních zahrad na Letišti Václava Havla nebo o tom, proč se jim v nadupané konkurenci květinářství a zahradnictví povedlo uspět. Jedním z hlavních důvodů je podle nich to, že je jejich práce opravdu baví. „Všichni naši zaměstnanci mají doma spoustu kytek. Prostě tím žijeme a snažíme se tuhle vášeň přenášet i na naše zákazníky,“ vysvětlují Aleš s Martinou.
A pokud jste to prošvihli, určitě si přečtěte i první část povídání, ve které jsme probrali začátky podnikání, budování vztahu s dodavateli nebo jejich dokonale propojený shoptetí e-shop Gardners.
Jak moc je pro vás důležitý marketing?
Martina: Hodně. A je to oblast, která mě strašně baví.
Řešíte ho interně nebo externě?
Martina: V tuhle chvíli interně. Stará se o něj kolegyně, která původně vedla náš obchod, ale teď je na mateřské dovolené. Píše veškeré texty, newslettery i články a pak se k nám bude chtít vrátit naplno. Aktuálně asi budeme hledat nového člověka do týmu, protože se nám marketingová oblast rozrůstá a vidíme v ní spoustu příležitostí.
Co sociální sítě?
Martina: Sociální sítě řešíme částečně interně, osvědčilo se nám to nejvíc.
Hrají pro vás sociální sítě velkou roli?
Martina: V našich začátcích jsme jim nepřikládali až tak velkou váhu, i proto možná nemáme tolik followerů a lajků jako ostatní profily. Vždycky jsme si zakládali hlavně na dobře odvedené práci a na tom, aby bylo co ukazovat a o čem se bavit. Takže jsme v tom asi trošku pozadu. Ale nějakou dobu už do toho šlapeme. Já ale sociální sítě pořád vidím spíš jako místo pro budování brandu než jako prodejní kanál, i když nám z nich samozřejmě nějaké objednávky chodí.
PPC jste nejdřív dělala sama a pak jste nastartovali spolupráci s Bestetem. Jak vám to pomohlo?
Martina: Strašně moc. Když jsem dělala PPC já, tak to sice nějak fungovalo, ale zároveň jsem věděla, že potenciál je někde úplně jinde. Sice jsem se o to zajímala, ale měla jsem na starost i spoustu dalších věcí a nestíhala sledovat všechny ty trendy a aktuální informace. Pokud se tomu člověk nevěnuje naplno, není to zkrátka v jeho silách. Takže to zase bylo o tom si říct, že jsme v další fázi a můžeme si dovolit zaplatit firmu, která nám s tím pomůže. Besteto jsem měla vyhlídnuté dlouho dopředu, měla jsem na ně dobré reference a se zakladatelem Michalem Janíkem jsme komunikovali ještě předtím, než jsme rozjeli naši spolupráci. Byla to pro mě jasná volba.
Koukala jsem na studii Besteta, že se vám za 20 měsíců zvýšily tržby e-shopu o 267 %.
Martina: Je to tak a jedeme v tomhle trendu dál. Útraty jsou sice dost vysoké, ale má to výsledky.
Pro e-shopy jsou důležitá čísla a analýzy. Jak si rozumíte s excelovými tabulkami?
Martina: Já je mám hrozně ráda. Akorát je to zase jedna z činností, na kterou mi zbývá strašně málo času. Doháním to po večerech a o víkendech. Denně sleduju všechna čísla, takový ten základní přehled, stavy na účtech a stavy faktur. Dělám si cashflow, abych věděla, jak na tom jsme.
Zaujalo mě, že se staráte o dvě vertikální zahrady na Letišti Václava Havla. Na svém blogu jste psali, že je to celkem dobrodružství.
Aleš: Přesně tak. První stěna je na Terminálu 1 a je specifická v tom, že se nachází nad kavárnou. Začíná zhruba ve dvou metrech a končí v nějakých osmi. Spolupracujeme ještě s jednou firmou, která nám tam vždycky postaví lešení a ve chvíli, kdy kavárna zavře, se pustíme do práce. Takhle to děláme každých 14 dní. Druhá stěna je na gatu – přímo u toho chobotu, kterým lidi vcházejí do letadla. Tam už musíme mít bezpečnostní prověrku, doklad o spolehlivosti a vždycky se den předem nahlásit, že přijdeme na údržbu.
Kolik takových zakázek máte?
Aleš: Staráme se zhruba o dvacet interiérů. Někde na bázi týdenní, jinde dvoutýdenní, měsíční a jinde jen sezónní. Nejde jenom o vertikální zahrady, ale i různé truhlíky a velkoobjemové nádoby v kancelářích. V jedné farmaceutické firmě v Karlíně máme nainstalovaných 120 závěsných kokedam.
Koukala jsem na Heureku a máte tam skvělé recenze. Ale co jsem zachytila, největší problém bývá s dopravou. Jak to řešíte?
Martina: My opravdu pečlivě balíme každou rostlinu. Snažíme se zabezpečit, aby se substrát po cestě nevysypal a pokud ano, tak aby to bylo do sáčku. Do krabice se pak ještě přidává výplňový materiál a na ni nálepky, že balíček obsahuje rostliny – aby dopravci věděli, že je to křehké.
Ale asi to moc nepomáhá?
Martina: Stoprocentně ne, vždycky je to o lidech, kteří s balíky manipulují. Naše kurýry prosíme, aby se k balíčkům chovali obezřetně a když na nich máme nálepku neklopit, aby je opravdu neklopili.
Aleš: Ale popravdě si myslím, že jakmile balíček dorazí na depo, realita už je jiná.
Martina: Nicméně víc už pro to asi udělat nemůžeme. Máme i vlastní rozvozy po Praze, aby se rostliny balení a přepravě kurýry úplně vyhnuly.
Aleš: Samozřejmě kontrolujeme teploty a pokud jsou v létě vysoké, rostliny neposíláme. Stejně tak když mrzne. Denně to hlídáme a vyhodnocujeme, jestli rostliny můžeme poslat nebo ne.
To se asi někdy těžce komunikuje zákazníkům? Když si objednají kytku a chtějí ji už druhý den…
Martina: Záleží na zákazníkovi. Když vyhodnotíme, že balíček nemůžeme odeslat, přijde zákazníkovi automatický e-mail, že jsme dostali jeho objednávku, ale nemůžeme ji kvůli teplotě poslat a budeme ho o dalším průběhu informovat. Spousta lidí tenhle přístup ocení, protože ne všichni to takhle dělají, ale posílají rostliny i v zimě a ty pak přijdou přemrzlé. Takže zhruba 80-90 procent zákazníků to přijme pozitivně a jsou naopak rádi, že počkáme.
Jak řešíte reklamace, když rostliny dorazí poničené?
Martina: Pokud je to možné, snažíme se zákazníkům vyjít vstříc. Pokaždé vyhodnocujeme, jestli rostlina utrpěla přepravou a je natolik poškozená, že nepřežije, nebo je například zlomený jeden list. V tu chvíli se snažím zákazníkovi vysvětlit, že se z toho rostlina rychle oklepe a zase bude hezky růst.
Máte vysokou míru reklamací?
Martina: Naštěstí nemáme, nejsou to ani jednotky procent.
Jak u vás probíhá focení produktů?
Aleš: Máme kolegu, který je fotograf. Primárně fotí zakázky, které realizujeme v exteriéru, ale zároveň obstarává i produktové focení. Většinou fotíme jednou za dva týdny tady v obchodě. Všechny fotky si děláme sami, málokdy dostaneme od dodavatelů něco, co by se dalo použít.
Vaše mechové obrazy a řasokoule si zahrály v pořadu Jak se staví sen. Přineslo vám to víc objednávek?
Martina: Nebyla to první spolupráce, kterou jsme s Jak se staví sen měli, ale byla první, kterou jsme uchopili víc koordinovaně. Upřímně mi přijde, že nám moc nepomohla. Budeme rádi, když s tou investicí skončíme na nule.
Aleš: Poprvé jsme se takhle prezentovali v roce 2015 v pořadu Polopatě. Vystupoval jsem tam a ukazoval, jak se osazuje obraz z živých rostlin. Před odvysíláním jsme prodali tak 3 týdně a pak jich bylo třeba 80. Tahle vlna trvala tak dva týdny a pak zase ochabla. Ale tehdy tomu pomohlo to, že šlo o úplnou novinku.
E-shopů je hrozně moc a to, jestli uspějí, ovlivňuje spousta faktorů. Proč jste uspěli vy?
Martina: Jedním z hlavních důvodů je, že nás to strašně baví. Všichni naši zaměstnanci mají doma spoustu kytek. Prostě tím žijeme a snažíme se tuhle vášeň přenášet i na naše zákazníky. Taky věříme, že to má nějaký smysl. Máme radost, že děláme rostliny a všechny ty systémy na pěstování lidem dostupnější. Nejde to dělat napůl nebo jenom pro peníze. To rozhodně ne.
Aleš: Já si myslím, že jsme uspěli taky díky tomu, že máme originální produkty. Tím se odlišujeme od ostatních.
Martina: I u těch vertikálních zahrad je pro nás strašně důležitý nejen proces výroby, ale hlavně to, aby byl náš zákazník spokojený a abychom s ním měli dobrý vztah.
Aleš: I díky tomu nám to funguje a klienti nás doporučují dál. Dva roky zpátky jsme v červnu zjistili, že nám dva měsíce nefungoval web zaměřený přímo na zahrady, a to jsme měli vrchol sezony. Přesto jsme nevěděli, kam dřív skočit.
Vždy záleží jak se to pojme. Máme zkušenosti i s tím, že jeden post na instagramu shodil nárazovou návštěvností shop a vygenerovalo to stovky objednávek :)
Každý e-shop je holt specifický. :)