Gardners: Nechtěli jsme, aby si u nás lidé koupili kytku a flákli ji na parapet. Chtěli jsme jim přinést něco zajímavějšího

()

Už je to 11 let, co Aleš Koudelka a Martina Malinová založili firmu Gardners. Začínali realizacemi zahrad, později své podnikání rozšířili i o e-shop a kamennou prodejnu. Do Česka vozí nové trendy, hlavní sílu vidí ve svém týmu a do práce se chodí bavit. Díky čemu se jim povedlo uspět ve velké konkurenci?

„Nechtěli jsme, aby si u nás lidé koupili kytku a flákli ji ve váze doma na parapet. Chtěli jsme jim přinést něco nového, zajímavějšího,“ představují svou vizi zakladatelé značky Gardners. V našem rozhovoru jsme si povídali o tom, proč začali podnikat, jak budují vztahy s dodavateli a řeč přišla i na plánovanou expanzi nebo dokonale propojený e-shop, který úspěšně pěstují na Shoptetu.

Konkurence v segmentu zahradnictví a květinářství je opravdu velká. Proč myslíte, že se povedlo uspět vám?
Martina: Máte pravdu, že konkurence je hodně, a ono je to dobře. Obecně lidi víc vnímaj zeleň. Výhodou je, že jsme na trhu už od roku 2009. Začínali jsme realizacemi zahrad a od roku 2012 působíme i v oblasti interiérů. Snažíme se přinášet to, co tu není, a nabízet zákazníkům široký sortiment pokojových rostlin a doplňků pro pěstování. Ukazujeme lidem různé možnosti, jak rostliny v interiéru pěstovat – ať už jsou to obrazy z živých rostlin, které jsou zavěšené na stěnách, osázené demižony nebo třeba aerária.
Aleš: Šíře našeho portfolia je velká. Děláme údržby malých zahrad o rozloze 100 metrů čtverečních i obrovské zahrady jako je třeba krásná barokní Vrtbovská zahrada na Malé Straně. Do toho v e-shopu prodáváme produkty od květináčů za pár korun po obří stěny pro různé firmy za statisíce.

Ta šíře obecně může být v něčem výhoda, ale v něčem i nevýhoda. Věřím, že někdy není lehké to skloubit.
Martina: Pro nás dva s Alešem je to těžké co se týká koordinace. Museli jsme to vymyslet tak, aby měl náš tým hlavu a patu. Ale právě v něm vidím velkou sílu. Když firmu pomyslně rozdělím na interiér a exteriér, dokážeme si pomáhat. Ve chvíli, kdy je v zimě nejsilnější sezona e-shopu, pomůžou kolegové zvenčí. Ti už navíc stejně v tomhle období nemají tolik práce. V tom vidím velkou výhodu, že si takhle můžeme kapacity přelívat a využívat je. Lidi to navíc baví, protože mají pestřejší práci. Jen pro nás je to občas o zešedivění.

Jak se postupně rozrůstal váš tým?
Aleš: Na začátku jsme byli s Martinou dva a sem tam nějakej brigádník.
Martina: Když jsme pak otevřeli obchod, fungovali jsme ve čtyřech a v posledních dvou letech jsme se rozrostli na patnáct lidí. Cílová kapacita pro tenhle rok je něco kolem dvaceti lidí.

Baví vás netradiční způsoby pěstování. Berete i to jako způsob odlišení se od konkurence?
Martina: Určitě. Už od začátku jsme nechtěli jít klasickou cestou – být buď zahradnictví nebo květinářství a prostě jen prodávat řezané nebo hrnkové kytky. Naopak se snažíme ukazovat, že rostliny jdou pěstovat jinak.
Aleš: Ono to takhle vlastně celé vzniklo. Ještě při studiích na zemědělce jsem v Itálii objevil magnetické květináče a obrazy z živých rostlin. Moc se mi to líbilo a domluvil jsem se tehdy s majiteli firmy, že je budeme zastupovat pro Česko. Takhle začal náš vstup do interiéru. Nechtěli jsme, aby si u nás lidé koupili kytku a flákli ji ve váze doma na parapet. Chtěli jsme jim přinést něco nového, zajímavějšího.

Příkladem jsou i vaše řasokoule. Koukala jsem, že to lidi opravdu baví. Dokonce jim dávaj jména.
Martina: Je to pravda. A nejoblíbenější jméno řasokoule je Karel. Tak se jmenuje snad každá druhá.



Kde nakupujete rostliny?
Aleš: Interiérovky bereme z Holandska a rostliny na zahrady a do exteriérů od českých pěstitelů. Ale když sháníme nějaké vyšší stromy a keře, musíme zase zamířit za hranice – kromě zmíněného Holandska třeba do Itálie.

Několikrát za rok se vydáváme do Holandska k pěstitelům a prodejcům

Hodně důležité obvykle bývá sehnat kvalitní dodavatele.
Martina: Přesně tak, i proto se několikrát za rok vydáváme do Holandska přímo k pěstitelům a prodejcům. Nezapomeneme přitom navštívit i burzu a pokochat se tím frmolem. Baví mě jít do hloubky a sledovat, jak to reálně celé funguje. Když jedeme za kaktusářem, vidíme, jak kaktusy sází, zalévá je a pracuje s nimi. Vždycky nás velice ochotně provede. Ten osobní vztah je důležitý a dost se pak ve spolupráci odráží. Můžeme si zavolat, říct, co a jak, a když se objeví nějaký problém, tak ho snadněji vyřešíme.

Proč jste začali podnikat? Co bylo hlavním impulsem?
Aleš: Já nikdy nechtěl být zaměstnanec, chtěl jsem být pánem svého času. Už během vejšky jsem dělal na několika projektech, posbíral různé kontakty a pak jsem v tom pokračoval i po studiích.
Martina: Já byla Alešovou partnerkou a pomáhala mu, s čím se dalo. Sama jsem tehdy měla svou firmu v úplně jiném segmentu, elektrotechnickém průmyslu. Ale už na vejšce jsem dělala e-shopy. Hrozně mě to bavilo. Takže jakmile Aleš přišel na možnost spolupráce s nějakými firmami, hned jsem se pustila do přípravy prvního e-shopu. Tím se to celé nastartovalo. Pak práce přibývalo, až jsem ze své firmy odešla, nechala ji kolegům a začala se plně věnovat jen tomu našemu projektu. Po roce, co jsem byla na home office, jsme otevřeli první prodejnu.

Takže s e-shopem jste přišla vy?
Aleš: Přesně tak. Já lovil produkty a Martina udělala v roce 2013 e-shop.

Proč jste si vybrali Shoptet?
Martina: Ještě předtím jsme měli Eshop-rychle, ale ten hodně hodně rychle přestal stačit našim požadavkům. Shoptet jsem si vyhlídla už dřív – věděla jsem, že k vám chci, byla to jen otázka času. Nejdřív jsem chtěla, abychom z malých objednávek dorostli do nějaké velikosti. A když jsme pak přešli k vám, byl to zásadní pokrok. Jak vizuální, tak i v možnostech nastavení věcí, které v Eshop-rychle prostě nešly.

Už jste se Shoptetem měla zkušenost?
Martina: Se Shoptetem přímo ne. Na vejšce jsem dělala diplomku na téma e-shopy, ale už tehdy jsem měla e-shop se šperky. V té době jsem si dělala e-shop sama na Prestě, ale taky jsem porovnávala tehdejší systémy, hlavně open source řešení.

Proč jste si tedy teď vybrala Shoptet?
Martina: Přijde mi, že je nejpromakanější. Líbí se mi, že má spoustu dalších modulů, které se dají do e-shopu naintegrovat. Nám třeba hodně pomáhá napojení na účetní systém ABRA FlexiBee, které máme od Dativery. Máme oboustranný můstek, kterým si oba systémy vyměňují data. To byla velmi podstatná změna v automatizaci práce. Taky na něj máme v obchodě navázaný expediční dotykový terminál Touchstore. To, že je Shoptet díky API takhle otevřený, nám nabízí spoustu možností a otevírá nám to dveře dál.

Která další propojení a funkcionality vám nejvíc pomáhají?
Martina: Vedle FlexiBee, které je jádrem naší firmy, používáme Retino, Ecomail, Tisk štítků a nově i Raynet, se kterým se učíme. Je toho opravdu hodně. Využíváme spoustu doplňků a pořád zkoušíme nové.

Jak dlouho vám trvalo e-shop postavit?
Martina: Dala jsem si na to měsíc a za ten jsem to zvládla.

Máte kamennou prodejnu i e-shop. V čem vidíte jejich největší přidanou hodnotu?
Martina: V kamenném obchodě zákazníci oceňují to, že se můžou na rostliny podívat. A když maj třeba strach, že by nedorazily v pořádku, můžou si je koupit. Skvěle nám to tu funguje jako showroom. Lidé se rádi chodí dívat například na vertikální zahrady a my jim můžeme ukázat, jak takový mechanismus funguje. U e-shopu mě baví ten rozsah a dosah. Máme spoustu zákazníků z malých měst a vesnic, kde si v rozumné dostupnosti kolem sebe prostě nemají možnost zajímavé rostliny pořídit, i když by je hrozně chtěli. Ale díky našemu e-shopu můžou. Zároveň teď řešíme i nějaký zahraniční přesah.

Chystáte expanzi?
Martina: Některé procesy už máme vychytané a přemýšlíme o tom. Aktuálně máme otevřené Slovensko, kam běžně dodáváme, Polsko, Německo a Rakousko. Ale jen pro české zákazníky. Takže uvidíme, jestli se do toho pustíme ve větším.
Aleš: A chtěla jsi i tu Ameriku.
Martina: V Americe je taky málo zeleně, takže bych to ráda zkusila i tam, ale uvidíme, jak je to reálné. Určitě by to nebylo s celým naším portfoliem, ale jen s vybranými produkty.

Zůstává za námi něco hmatatelného, nejen nějaká tabulka v Excelu

Co vás na tom všem nejvíc baví?
Martina: Mě baví celý ten proces. To, že se nám pořád daří růst, ještě pořád jsme pružní a dokážeme na věci reagovat velmi rychle, i když je to někdy na úkor osobního času. Hodně mě nabíjí zpětná vazba od zákazníků. Těší mě, že jsou spokojení a že se jim naše věci líbí. A taky mám radost, že zeleň můžeme dostávat do světa a ukazovat, že to prostě jde.
Aleš: Mě hodně baví to, že za námi zůstává něco hmatatelného, nejen nějaká tabulka v Excelu. Vezměte si, že přijedete na místo, kde je staveniště a samý bordel, ale když za měsíc odjíždíte, je tam nádherná funkční zahrada.

Kde vidíte Gardners za deset let?
Martina: Vidím nás ještě o něco větší – tak, abychom zvládli naplnit naše plány. A týká se to i prostorů. Abychom se vešli, všichni měli dobré podmínky pro práci a mohli jsme pohodlně expedovat. Holanďani se k nám loni jezdili dívat a chtěli, abychom s nimi spolupracovali a dokázali ten náš koncept, přístup a nastavení přenést k nim. Byť je Holandsko matka všech rostlin, s tímhle si úplně neví rady a hrozně se jim líbí, jak to děláme. Ale my na to bohužel nemáme kapacitu.
Aleš: To jo. A týká se to i těch zahrad. Potřebovali bychom víc kvalifikovaných pracovníků. Momentálně máme jeden až dva týmy a ideální by samozřejmě bylo mít jich víc, abychom pokryli všechny zakázky. Ale zase bych to nechtěl rozšířit natolik, aby pravá ruka nevěděla, co dělá levá. S tím souvisí i to, jak máme sestavený tým. Všichni jsme naladěni na podobnou vlnu. Díky tomu do práce chodím jak pracovat, tak se i bavit. Větší prostor pro rozvoj teď ale každopádně vidím spíš v našem e-shopu a interiérech než v práci na zahradách a v exteriérech.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů