Chcete se svým e-shopem expandovat do Maďarska? V našem článku se dozvíte, jaké porovnávače cen tam fungují, které platební metody se nejčastěji používají a s jakými dopravci je nejlepší spolupráce.
V minulých dílech našeho seriálu jsme řešili, proč expandovat do Maďarska a posvítili jsme si i na specifika marketigových kanálů. Tentokrát se podíváme na další formu podpory prodeje – cenové porovnávače. A probereme i to, jaké platební metody a dopravce využívají e-shopy působící v Maďarsku.
Porovnávače cen můžeme zařadit mezi nástroj online marketingu, protože si od nich nakupujeme návštěvnost ve formě zpoplatněných prokliků (PPC). V jednom z našich článků jsme psali o zákaznících v Maďarsku, kteří jsou, kromě jiného, cenově senzitivní. Rádi nakupují ve slevách a vždycky chtějí mít pocit, že udělali dobrý nákup. A to je přesně důvod, proč byste měli cenové porovnávače v Maďarsku zařadit mezi top priority. Tyhle stránky jsou mezi zákazníky velice populární a pro e-shopaře jsou velkým konverzním zdrojem objednávek.
I v Maďarsku se poměrně rychle usadili mezinárodní hráči. Top porovnávačem cen je Árukereső.hu, který působí v Maďarsku už od roku 2004. Je to obdoba naší Heureky, která se jí hodně podobá i vzhledem. A taky ji vlastní česká společnost Rockaway Group. Od roku 2015 se dá nakupovat přímo na jejich stránkách, a to bez prokliku na e-shop. Návštěvnost Árukereső vysoce převyšuje ostatní, ale na trhu jsou ještě další porovnávače, na které se vyplatí registrovat.
Admin Árukereső je snazší v porovnání s Heurekou. Rozhraní je ale bohužel jenom v maďarštině, bez člověka se znalostí jazyka to nezvládnete. Pokud však umíte maďarsky, je registrace poměrně snadná. V některých případech jsme měli problém s párováním produktů a implementací Trusted shopu. Podpora je ale rychlá a pohotová a můžete s ní komunikovat anglicky.
Árukereső a pár dalších porovnávačů upřednostňují firmy s daňovou registrací nebo sídlem v Maďarsku. Pokud nemáte ani jedno, budou vaše produkty umístěné až na konci vyhledávání.
Z dalších podovnávačů, které stojí za zmínku a zajistí vašemu e-shopu víc objednávek, stojí za zmínku Árgép.hu a Olcsóbbat.hu. Olcsóbbat má skoro stejné rozhraní a podmínky jako Árukereső. Do Árgép se musíte přihlásit přes kontaktní formulář. Tenhle porovnávač se primárně soustředí na elektroniku.
Osobní zkušenosti máme jen s těmito porovnávači. Pokud máte prostor, můžete zkusit registraci i na dalších. Na začátek vám ale určitě postačí tyhle tři.
Problémem u maďarských porovnávačů může být hlavně jazyk. Bohužel i Árukereső je pořád dostupné jenom v maďarštině. Proto budete potřebovat člověka, který umí aspoň trochu maďarsky nebo si můžete najít agenturu, která vás na porovnávače zaregistruje a postará se o párování produktů (inzerci na porovnávačích).
Portál Glami.hu existuje pro oblast módy už od roku 2013 a v poslední době roste raketovým tempem. Návštěvnost má ale pořád menší než Glami.sk. Vzhledem k tomu, že v Maďarsku žije dvakrát víc obyvatel, je tu pořád ještě velký potenciál pro růst a rozvoj.
Nastavení Glami je úplně snadné, admin rozhraní je v angličtině a je identické s českým nebo slovenským Glami.
Pokud podnikáte v oblasti nábytku nebo bytových doplňků, určitě nezapomeňte na Favi.hu. S registrací byste neměli mít problém. Jde o další porovnávač, který expandoval z Česka.
Teď se podívejme na nejvyužívanější platební metody v maďarských e-shopech. Už to zaznělo v předchozích kapitolách – Maďaři neradi platí za svůj nákup dopředu a preferují platbu na dobírku. Navzdory tomu se ale pořád rozvíjejí další platební metody. Náklady na tyhle služby jsou následovné:
Všechny e-shopy akceptují platební karty MasterCard, Visa a Maestro. Banky si můžete vybrat následující:
V Maďarsku neexistuje okamžitý převod. Zákazník může platit kartou ihned, nebo na fakturu.
Uzavřít můžete i výhodnější smlouvy se speciálními poskytovateli platebních služeb. Nejpoužívanější jsou tyto:
GoPay je nejrozšířenější platební brána. Pokud máte e-shop přes Shoptet, získáte slevu na poplatky. Na základě dohody platí klienti Shoptetu sníženou sazbu 1,9 % za převod. Největší nárůst má používání platební brány Big Fish. Jde totiž o jedinou původní maďarskou platební bránu, která u některých zákazníků vzbuzuje vyšší důvěryhodnost.
V Maďarsku se 73 % zboží vyexpeduje přes kurýrní služby. V minulých článcích jsme psali i o tom, že spousta zákazníků má větší důvěru v e-shopy s kamennou prodejnou. Odběr v kamenné prodejně poskytuje 36 % e-shopů. Dodání přes různé balíkomaty a pick up pointy (něco jako Zásilkovna) nabízí jen 15 % e-shopů. Nejčastější typy dodání jsou následující:
Když začínáte a nemáte ještě tolik objednávek, určitě zkuste českou Zásilkovnu, má v Maďarsku svá výdejní místa Csomagküldő. Rovnou můžete mrknout na konkrétní podmínky pro maďarské zásilky. Kromě příznivé ceny určitě oceníte i jednoduchý management vrácených objednávek. Celou administrativu můžete řešit s vaší lokální Zásilkovnou.
Mezinárodní přepravní společnosti jako GLS nebo DPD nemají problém vyzvednout připravené zboží na vašem skladě v Česku a na Slovensku. Balíky společnosti převážejí do logistického centra v Maďarsku, odkud putují k zákazníkům většinou následující den.
Tenhle proces má své pro a proti. Výhodou je pohodlí, které díky tomu získáte. Nemusíte si zařizovat sklad mimo domovinu. Dál si domluvíte deadline, do kdy musíte mít zboží připravené na paletě a o všechno ostatní se postará dopravní společnost. Nevýhodou je cena. Společnosti si účtují mezinárodní přepravu v průměru okolo 5,50 € za balík, což je podstatně víc, než jsme normálně zvyklí. Pokud tuhle cenu naúčtujete potenciálním maďarským zákazníkům, dokáže je to většině případů od nákupu odradit.
Pokud uvažujete o skladování zboží v Maďarsku, podívejte se na několik doporučených distribučních center:
Pořád se vám zdá expanze náročná? Nemáte na plánování čas? Spojte se s 6Clickz a oni se o celé vaše podnikání v Maďarsku postarají.
Ja by som pripomenul aj butorunk.hu vyhľadávač na nábytok a doplnky:
https://butorunk.hu