Během předvánoční nákupní horečky na váš e-shop určitě zavítají i ti, kteří jsou u vás poprvé a kteří si jen jdou pro něco, čím chtějí někoho obdarovat. A už se neplánují nikdy vrátit. Chyťte příležitost za pačesy a přimějte tyto zákazníky, aby se do vašeho e-shopu zamilovali.
Není žádné překvapení, že v předvánočním období pravděpodobně na svém e-shopu zaznamenáte vyšší návštěvnost. Lidé shánějí dárky a často hledají lepší cenu, vyhovující dopravu, delší lhůtu pro případnou výměnu nebo vrácení zboží… V rámci toho navštíví víc e-shopů, a tak se k vám dostanou i ti návštěvníci, kteří by jinak na váš obchod třeba ani nenarazili (podobně jsou na tom zákazníci, kteří projížději e-shopy během Black friday).
(Nejen) tito zákazníci u vás nakoupí i bez toho, aniž by se nějak zvlášť zajímali o váš brand nebo věnovali vašemu e-shopu větší pozornost. Jdou totiž často jen za konkrétním zbožím. A jakmile ho u vás ne/najdou a produkt ne/nakoupí, jejich zájem o váš e-shop velmi rychle opadne.
Je ale škoda nadobro ztratit zájemce o vaše zboží, kteří na vašem e-shopu už jednou byli. Zkuste je přivábit zpátky. Nemusí to být hned, ostatně jak velké množství lidí nakupuje hned po Vánocích… Ale po určitém čase je pozvěte k opětovné návštěvě vašeho e-shopu a pomozte tomu, aby se stali věrnými klienty, kteří se k vám vracejí.
Jak si zaháčkovat návštěvníka vašich stránek?
1. Zkontrolujte si, jestli na svém e-shopu máte box pro přihlášení k odběru vašich newsletterů. (Podívejte se do našeho návodu.)
2. Případně můžete využít vyskakovací okno, ale ne všichni mají pop-upy rádi. Pokud ho chcete, dejte si na něm opravdu záležet. Nabídněte lidem za zapsání se nějakou výhodu. Oblíbený nástroj pro vytváření pop-up oken je například Poptin.
3. Na zákazníky, kteří u vás něco nakoupí, dostanete e-mail automaticky během objednávky.
Otázkou ale zůstává, jak si na základě zasílaných e-mailů vybudovat skutečný vztah a neplnit e-mailové schránky spamy, které nikdo nečte.
S prvním e-mailem po Vánocích nespěchejte a neposílejte ho co nejdřív. Radši chvíli počkejte, ideálně až vyprchá vůně vánočního cukroví, doprskají prskavky a lidé se vrátí z kolečka návštěv po příbuzných. Jednoduše řečeno, počkejte si na chvíli, až lidé začnou mít chuť znovu utrácet.
Na druhou stranu, mimo vánoční sezónu nemusíte s prvním newsletterem otálet, aby na Váš e-shop mezitím úplně nezapoměli.
V rámci uvítacího e-mailu můžete zákazníky přivítat, poděkovat jim za jejich návštěvu/nákup u vás. Můžete jim předat něco z filozofie vaší značky, z vaší přidané hodnoty, ze zákulisí. Ale spíš než o vás mluvte o nich a vytvářejte obsah, který je bude bavit/zajímat. Zkuste e-mail napsat tak, aby bylo jasné, že vám na jeho příjemci záleží. Inspirujte se třeba na webu reallygoodemails.com.
Poutavě vytvořený uvítací e-mail je super začátek, ale co dál? Co posílat v dalších e-mailech?
Krátký text s odkazy na články na vašem blogu nebo jiný speciální obsah, který pomůže zákazníkům řešit problémy. Nebo to můžou být tipy na další využití pro produkt, který si u vás zákazníci koupili. Popřípadě už můžete navrhnout související zboží, které by se jim také mohlo líbit, ale snažte se to udělat nenásilně.
Pokud k vašemu sortimentu vzdělávání a rady moc nesedí, můžete místo toho vytvořit něco, co příjemce vašeho newsletteru pobaví, případně vzbudí pozitivní emoce. Hodně záleží na vaší cílové skupině a na vašem sortimentu.
Sdílení příběhu vaší značky, vašich cílů, zásad… Pokud má váš e-shop určitý přesah, třeba jako je společenská zodpovědnost a ekologie, pomoc znevýhodněným lidem, originální pozadí projektu a podobně, dejte to zákazníkům vědět. Můžete kolem svého brandu vytvořit komunitu a s ní pracovat.
Váš newsletter by měl vypadat jinak než reklamní leták ze supermarketu. Samozřejmě budete chtít své zboží promovat, ale obsah e-mailu by měl mít i přidanou hodnotu a ne působit prvoplánově. Odběratelé by se vám pak mohli začít odhlašovat ve velkém.
Svůj shoptet můžete propojit s největšími službami pro rozesílku zpravodajů:
Nebo můžete využít i naše Hromadné rozesílání e-mailů.
Jedním ze způsobů, jak si k sobě zákazníky připoutat, je nabídnout jim víc, než se dočkají od vaší konkurence. Jak můžete pozitivně překvapit ty, kteří u vás nakoupili zatím jen jednou? Jednou z nejlepších příležitostí je vynikající zákaznická podpora, která se dnes hodně cení. Co dál?
Nemusíte dělat všechno hned, vyzkoušejte něco a uvidíte, jak to bude fungovat. Nebo něco dělejte jen určitou dobu, a pak znovu vyhodnoťte, jak se to vyplatilo.
Víte, že zákazníci, kteří jsou registrováni ve věrnostním programu, průměrně utrácejí víc než ti, kteří v žádném nejsou? Věrnostní klub má hned několik výhod. Stávající zákazníky pobízí k pravidelně se opakujícím nákupům. Jestliže od vás čas od času dostanou pěkný dárek, cítí se oceňováni a opečováváni. Mají radost, že od vás získávají něco navíc. Nové zákazníky zase zajímavý věrnostní program motivuje, aby se do něj zaregistrovali a stali se vašimi loajálními příznivci.
Dejte si záležet na tom, abyste tyto potenciální členy svého věrnostního klubu dostatečně zaujali a vhodně motivovali k registraci. Myslete na to, že většinu zákazníků „neopijete rohlíkem“. Výhody musí být natolik lákavé, aby zaujaly i ty návštěvníky, kteří už u vás žádný budoucí nákup neplánují.
Za registraci do věrnostního programu můžete nabídnout zajímavý dárek, ideálně opravdu dárek a ne pouze produkt za zvýhodněnou cenu. Věrnostní slevy si nechte jako lákadlo pro další nákupy, stejně jako různá vylepšení produktu, nadstandardní služby a tak dále.
Zajímavým věrnostním programem si zákazníky můžete nejenom udržet, ale můžou vás doporučit dalším lidem ze svého okolí a tím vám dělat reklamu.
Připomeňte se odchozím návštěvníkům dynamickým remarketingem. Při brouzdání na internetu můžou díky tomu opět narazit na vaše produkty a na váš brand. V inzerci jim tak můžete nechat zobrazovat třeba reklamu na váš nový produkt, o který by mohli mít tito zákazníci zájem. Nebo jim dejte vědět o aktuálních slevách a akcích. Připomínejte se a třeba se rozhoupou i ti věčně nerozhodní zákazníci.
Opět se u vás „málem ztracená ovečka“ ukázala? Gratulujeme! To je výborná zpráva. Ale neznamená to, že vaše práce končí. Naopak. Nejste u cíle, ale teprve na začátku skutečného budování kvalitního vztahu se zákazníkem.
Napsat komentář