Podle srovnávače cen Heureka Češi loni na internetu utratili rekordních 81 miliard korun. Během listopadu a prosince zákazníci v e-shopech nechali za zboží a služby 19,5 miliardy korun. A to už je důvod, proč se na letošní Vánoce pořádně připravit!
Odhad vývoje české e-commerce 2014-2016:
Zdroj: APEK/Heureka/Acomware
S nákupem vánočních dárků většina lidí začíná až v půli listopadu. Část e-shopařů se na vánoční nápor nachystala už v létě. Pokud jste tak neučinili, máte co dohánět. A pokud jste přípravy již zahájili, zkontrolujte si, že jste vše splnili. Tady jsme pro vás sepsali 13 kroků, díky kterým bude radost nakupovat právě přes váš e-shop.
Důležitý prvotní krok je rekapitulace toho, jak jste zvládli minulou sezónu. Najděte slabá místa a neopakujte stejné chyby. Odpovězte si na tyto otázky: kdy začaly chodit objednávky na vánoční dárky, jak vzrostly s blížícím se Štědrým dnem, co všechno jste museli udělat pro jejich vyřízení, jak dlouho vám to trvalo, stíhali jste v pohodě nebo je lepší si letos sehnat brigádníky a vyměnit dopravce?
„Pokud data ke srovnání e-shop nemá, je vhodné nasadit Google Analytics a sbírat data do příští sezóny. Díky tomu e-shopař bude znát chování svých zákazníků v průběhu roku a prodejnost jednotlivých produktů,“ říká Miroslav Uďan, CEO Shoptetu.
Pro přípravu marketingových kampaní se vám vyplatí zhodnotit úspěšnost těch z minulého roku. Byly to akce nabízené přes PPC reklamy nebo spíše Facebook, newslettery a e-maily? Odpověď vám pomůže také při stanovení rozpočtu.
Na základě prodejů v předchozí sezóně a během stávajícího roku odhadnete zájem zákazníků pro letošní Vánoce. „Doporučujeme nepodcenit otázku dostatečných skladových zásob i možnosti jejich dodatečného doplnění. Počítat lze s očekávaným průměrným růstem počtu objednávek okolo 15–20 %,“ upřesnil Jaroslav Kaucký, vedoucí konzultantů v Acomware. Spočítejte si tedy předpokládaný nárůst objednávek. Mějte v zásobě dostatek balícího materiálu, jako jsou krabice, papír, výplňový materiál atd.
Nejenom kamenné obchody, ale i e-shopy by měly o Vánocích převléct svůj kabát. Pohrejte si s designem a ve vánočním duchu uzpůsobte nejen úvodní stránku – můžete pozměnit tlačítka, barvy, přidat tematické fotky. I vaše profily na sociálních sítích by měly navozovat vánoční atmosféru.
Zdroj: imagineshop.co.uk
S doručením zboží během Vánoc bylo vloni spokojeno 91 % zákazníků. Je tu ale stále co zdokonalovat. Není totiž nic horšího, než doručit objednané zboží pozdě zrovna o Vánocích. Navíc právě doručení zboží včas patří mezi klíčové faktory, které ovlivní loajalitu zákazníka ke konkrétnímu e-shopu.
Dnes už je základem nabídnout doručení Českou poštou a aspoň jednou přepravní společností. Zkuste ještě přidat další služby jako Zásilkovna, Uloženka apod. „Za úvahu stojí i možnost vlastní expedice alespoň v prosinci. Všimněte si, že spousta e-shopů již třeba v půlce prosince negarantuje dodání do Vánoc. To je přeci skvělá příležitost. Udělejte z toho svou konkurenční výhodu,“ radí Radek Mikulka z agentury Dobrý web.
Se širším výběrem dopravy souvisí i více možností platby. Podívejte se, jak nejraději Češi platili za online nákupy v předchozích letech.
Zdroj: Heureka.cz
Předvánoční SEO (optimalizace pro vyhledávače Google a Seznam) spočívá v tom, že si uděláte analýzu klíčových slov. Zkontrolujte, že máte pro důležitá klíčová slova připravené vhodné vstupní stránky. Ověřte si též vnitřní prolinkování. Odkazy na vašich stránkách by měly vést na nejdůležitější stránky – nejčastěji na důležité kategorie a produkty. Jestli chcete mít v rukou důkladný SEO audit, neobejdete se bez zkušeného odborníka či agentury.
Vánoce jsou ideální příležitostí k výhodným nabídkám pro nové i stávající zákazníky. Dejte jim vědět o akcích, slevách, dopravě zdarma, výhodným balením, dárkům ke koupi atd. Ukažte nakupujícím nejprodávanější produkty. Nebo jim připravte nápady na vánoční dárky. Můžete vytvořit přímo speciální stránku na e-shopu a postovat vše na sociálních sítích. „Důležité je také ubezpečit potencionálního zákazníka o doručení zboží před 24. 12. Své sliby ale musíte vždy splnit, jinak vás mohou zbytečně poškodit do budoucna,“ říká Tomáš Turek z Dobrého webu.
Zákazníky přesvědčíte ke koupi také prodlouženou lhůtou pro vrácení či výměnu zboží, jak to udělal snowboard-zezula.cz.
Zdroj: www.snowboard-zezula.cz
Ať už patří váš byznys k menším nebo větším hráčům na trhu, musíte mít jasno v tom, jaké reklamní kanály budete využívat. V tomto případě není dobré se soustředit jen na jeden kanál. Současně se nedoporučuje ani kombinace všech způsobů najednou. My se níže soustředíme na základní kanály, které většině e-shopů k propagaci bohatě stačí.
I kdyby vaše akce byly pro zákazníky sebe výhodnější, je to k ničemu, když se o nich nedozví. A proto byste neměli tento kanál opomíjet. Vytvářením obsahu si zvyšujete návštěvnost webu. Při důrazu na SEO optimalizaci vám informace na blogu budou lákat nové návštěvníky (a tudíž i zákazníky) i dávno po skončení propagační akce.
Vše co dáváte do blogu, byste měli propagovat ještě na sociálních sítích. Lidé na vašem Facebooku, Instagramu, Twitteru, Youtubu, Snapchatu budou v předvánočním období otevřenější k tomu nechat se od vás inspirovat. Právě proto jsou Vánoce ideálním časem pro community management (aktivace lidí kolem vaší značky).
Rozdávejte vánoční dárky přímo na Facebooku, jak to udělala Alza.
Zdroj: Facebook Alza.cz
Reklamy na Facebooku se hodí pro specializované e-shopy. Můžete jejich prostřednictvím cílené skupině navrhnout vánoční dárky, které je zaujmou.
PPC reklama (pay per click) znamená, že platíte za uživatele, kteří mají zájem se o vás dozvědět více, neboť klikli na vaši reklamu. Jinými slovy platíte za každého člověka, kterého vaše reklama zaujme a klikem se dostane na váš web. V Čechách se především používají nástroje Google Adwords a Sklik. Během Vánoc budete mít velkou konkurenci. Bude náročnější dostat se na zajímavou úroveň a zaujmout potenciální zákazníky. Používejte tedy výstižné výzvy jako „Doprava zdarma“, „Vánoční akce“ atd.
Tady je rozhodující, jak velkou máte databázi. Pokud si dáte záležet na textu a nápadité grafice, vaše e-maily neskončí ihned v koši nebo ve spamu. Ve srovnání s PPC reklamou je tento kanál nepochybně levnější a účinnější. Zvlášť jestli máte databázi, kde rozlišujete typy zákazníků nebo předchozích objednávek.
Retargeting znamená, že se reklamou připomínáte člověku, který navštívil váš e-shop, ale odešel, aniž by si něco koupil nebo nedokončil objednávku. Zejména v období vánočního shonu má retargeting velký potenciál. Můžete tím přesvědčit dosud nerozhodnuté zákazníky. Zajímavé výsledky mají i metody, kdy potencionálním zákazníkům zobrazujete podobné produkty z vaší nabídky.
Spuštěním akce to nekončí. Všechny kampaně byste měli průběžně i po skončení vyhodnocovat. Mnohdy můžete změnit a zlepšit výkon i v průběhu propagace. Na úplném závěru si udělejte komplexní vyhodnocení celé kampaně. Zjistěte, zda byla úspěšná, jaké byly její náklady a výnosy, co byste příště mohli udělat lépe.
Tak a teď byste měli mít všechny potřebné informace k tomu, abyste se na letošní Vánoce řádně připravili, případně doladili poslední nedostatky. Přejeme, ať vaše e-shopy splní co nejvíce vánočních přání!
Zdroje:
www.apek.cz, www.podnikatel.cz, www.shopify.com, www.mycustomer.com,
www.en.sitew.com, www.businesspro.cz, www.radeksikyr.cz, www.zpravy.aktualne.cz
Napsat komentář