Tři typy ovlivňovatelů

()

Není překvapením, že vrcholu pomyslného žebříčku kategorií online produktů vévodí elektronika, spotřebiče, knihy a hudba. Jde o takové druhy nákupů, u kterých lidé obecně vždy vyhledávají rady a pomoc odborníků. V podstatě všechna zavedená klišé typu „Nečetl jsi v poslední době náhodou nějakou dobrou knížku?“ a „Co zrovna aktuálně posloucháš za hudbu“ jsou zcela výhradně založena na faktu, že lidé mají dlouhodobě nastaven mód vyhledávání a shromažďování informací.

Zdroje, kterým lidé všeobecně naslouchají, se nazývají „ovlivňovatelé“. Popravdě, zde je jádro celého byznysu (byznysu, ve kterém jsem se pohyboval docela do hloubky po mnoho dlouhých let). Avšak bohužel zde stále panují tendence, když zvažujeme povahu vlivu a samotných ovlivňovatelů, dívat se na obchodní prostor poněkud jednotvárně. Samozřejmě, můžeme použít pravidlo palce, které říká, že pouze jedna osoba z deseti radí dalším co koupit. Ale je zde velká šance, že těch dalších devět lidí bude právě toho jednoho brát za chvastouna (princip Cliffa Clavina – největšího opinion leadera na twitteru). Zajisté, primárním katalyzátorem pro začlenění marketingu ovlivňovatelů do dlouhodobých marketingových plánů bylo masivní rozšíření sociálních médií.

„Sítě“, do kterých chceme začlenit naše sdělení cílovým zákazníkům, se posunuly od velkých seskupení vysílacích stanic vlastněných nadnárodními společnostmi (myšleno CBS, NBC a AOL) ke kapsám podobně smýšlejících lidí, seskupených okolo Twitteru, Facebooku a Google+. Přístup ke zmíněným sítím probíhá přes jednotlivce, kteří byli získáni a jsou rozhodnuti distribuovat dále sdělení. Ale tito lidé nejsou všichni stejní a je na čase uvažovat nad různými typy ovlivňovatelů různými způsoby a také jim adresovat sdělení unikátním způsobem. Na mých cestách tímto světem jsem našel tři základní druhy ovlivňovatelů: poradce, komunikátor a tzv. stmelovač komunity. Zde je přehled toho, co jsou zač a jak byste se s nimi měli spojit.

Poradce: silný a tichý dokud není osloven

Toto je nejobvyklejší typ ovlivňovatele. Každý má svou zvláštnost nebo řekněme speciální zájem. Například kdyby šlo o jízdní kola: jezdili bychom často na kolech a četli si o nich hodně článků. Věděli, které druhy kol a které značky jsou vhodné pro nejrůznější použití a lidé by to o nás samozřejmě také věděli. Dost často by se také pak ptali na radu ohledně toho, které kolo si mají koupit. Byli bychom poradci – nikdy bychom nezveřejňovali svůj názor sami od sebe nebo nehodnotili produkty online. Spíše bychom byli jednoduše zdroj informací, o kterém by přátelé věděli, že je dostupný, vždy když jej potřebují.

Jak se spojit s Poradci ?

Nejlepším způsobem jak se spojit s poradci je především netlačit příliš na pilu. Jednoduše potřebujete umístit váš obsah na místa, kde bude shlédnutý cílovou skupinou: takže na populární blogy, prostřednictvím vlastní stránky a v redakčním obsahu. Poradci sdělení naleznou, protože právě tyto informace vyhledávají. Pro markeťáky je velkou výzvou fakt, že doporučení, která poradci vydávají, nejsou veřejná – dostávají emaily (nebo direkt maily) a osobně odpovídají nazpátek. Jako marketér musíte jednoduše věřit, že jsou vaše sdělení dobrá, obsah je vysoce kvalitní a že cílíte na správné lidi.

Komunikátor: Aktivně sdílející názory

Druhý nejčastější druh ovlivňovatele je komunikátor. Jedná se o lidi, kteří mají nejen velké skladiště vědomostí o tématu, ale také dále aktivně vyhledávají možnosti jak tyto vědomosti sdílet. Jsou to blogaři a (častěji) komentátoři a hodnotitelé produktů online. Často navštěvují fóra, začínají diskuze a také ihned poté co vyzkoušejí produkt, míří na online hodnotící stránky. Sdílení je pro ně součástí zážitku samotného.

Jak se spojit s komunikátory?

Nejlepší věc ohledně komunikátorů, že je velmi lehké je najít. Využijte vyhledávacích nástrojů anebo aplikací buzz monitoringu k nalezení lidí, kteří často přispívají na stránkách a fórech. Cesta jak se s nimi spojit, je mít někoho přímo z firmy aktivně se zapojujícího do dění na fórech a diskuzních stránkách. Následujte všechny způsoby jak dát světu vědět, že jste oficiálním hlasem značky a zvěte komunikátory do diskuzí.

Stmelovač komunity: Centrum diskuze

Nejvzácnějším (a tím pádem nejcennějším) typem ovlivňovatele je Stmelovač komunity. Je to osoba, která nejenže má velké množství informací a ráda je také sdílí, ale také již podstoupila kroky k seskupení lidí sdílejících její názory.Stmelovači komunity zakládají blogy a vytvářejí fóra. Stávají se moderátory na stránkách jako je Reddit. Věří, že dělají dobro pomocí vytváření a vedení prostorů, které jsou zaměřené na konkrétní myšlenky, témata nebo kauzy. Tyto osoby mohou být nejvlivnějšími právě proto, že mají největší dosah a nejviditelnější podklady.

Jak se spojit se Stmelovači komunity?

Jediný hungující způsob, jak získat takového Stmelovače skupiny, je vydání se na dlouhou trať. Lidé, kteří dokážou nejlépe navázat kontakt s tvůrci komunit, nejsou marketéři, ve skutečnosti jsou to lidé z PR. Celý tento systém stojí na vytváření vztahů, kdy jsou tvůrci poskytovány informace o produktech či přístup k nim. Lidé z PR musí bezpodmínečně znát tvůrce komunit vlastním jménem a mít je připravené na rychlém vytáčení. Neosobní hromadně rozeslaný email, vám tyto lidi s vaší společností určitě neprováže. Takže najděte si toho jednoho svého, o kterém víte, že je to určitě Ten tvůrce kterého chcete a potřebujete a přistupujte k němu minimálně jako k lidem, se kterým chcete navázat vztah. Nespěchejte příliš a vždy komunikujte s respektem a oceněním.

To by byl základní přehled marketingu ovlivňovatelů. Sice je to praxe, kde nalezneme jenom několik základních pravidel, ale jejich docílení, může trvat i celou jednu kariéru. Ovlivňovatelé jsou velmi důležitým prostředkem, jak dostat vaší značku do popředí v rámci vašeho trhu. Musíte se na ně soustředit se stejnou vervou, jako na placená média. Udělejte rozumnou investici a můžete očekávat pozitivní výsledek. Použijte technologie a nástroje, které máte k dispozici tak, aby byly co nejúčinnější a soustřeďte se na to, co je váš cíl.

Zdroj: www.clickz.com

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů