Spouštíme e-shop 25: 5 chyb, které váš e-shop položí na lopatky

V posledním díle našeho seriálu na téma tvorba e-shopu se zaměříme na nejčastější chyby v komunikaci, které způsobují e-shopům problémy. Podívejte se, jaké to jsou a jestli se jich nedopouštíte i vy.

Jaké sociální sítě se hodí pro e-shopKrása i nebezpečí internetu vychází ze dvou bodů: všichni na něm jsou si rovni a vše se zde rychle rozkřikne. Tyto aspekty vám mohou nejen značně pomoci, ale i nenávratně poškodit pověst. Pokud nedodržujte několik základních pravidel, upadnete v nemilost vašich potenciálních zákazníků a podnikání můžete takříkajíc zabalit. Co tedy nedělat?

Lhaní – Mnoho provozovatelů e-shopů má pocit, že lépe než přiznat chybu, je lehce zalhat. Pokřivit pravdu tak, aby vypadali lepší nebo alespoň méně špatní. Je to velká chyba. Internet má dlouhou paměť, téměř cokoli je dohledatelné, někde zaznamenané a zkrátka každá lež může být nějak prokazatelná. Uživatelé internetu lhaní netolerují a můžete si tak jednou pokroucenou větou pokazit pověst na dlouhou dobu dopředu.

To mimochodem platí i pro slevové akce. Budete-li tvrdit, že jste zboží zlevnili z nějaké astronomické částky a nebude to pravda, časem se objeví někdo, kdo přijde s důkazem vaší lži, a vy rázem přijdete o pověst slušného obchodníka.

Urážky – Jednejte s druhou stranou vždy slušně. Odpusťte si jakkoli (rádoby) vtipné poznámky na adresu žen, mužů, menšin, důchodců či cizinců. Internetová komunita je enormně citlivá na rasismus či sexismus. Pokud se k podobným vtípkům uchýlíte, můžete očekávat bojkot, nenávistné e-maily nebo žaloby.

Odmlouvání – Zákazník má pravdu, i kdyby ji neměl. Pokud vás osočí, neútočte na něj, nevysmívejte se mu, snažte se popsat vaši verzi příběhu. Omlouvejte se a snažte se odstranit protivníka z místa, kde vaše zápolení vidí další lidé (z Facebookové zdi do zprávy nebo e-mailu…). I zde se snažte co nejlépe zjistit, jaký má váš oponent problém, a snažte se jej vyřešit.

Mazání – V diskuzích a na sociálních sítích nikdy nemažte příspěvky, které jsou k vám kritické nebo na vás útočí. Vyjadřujte se, diskutujte, ale neodstraňujte komentáře. Komunita mazání nesnáší a smažete-li pro vás nelichotivý příspěvek, nastane zpravidla nefalšované peklo.

Je poměrně nevhodné diskuze neotevírat. Například u blogů působí nemožnost články komentovat jako strach z jiného názoru a uživatelé vás budou pomlouvat jinde, kde nad děním nemáte kontrolu.

Pokud příspěvek odstranit musíte (je například vulgární nebo nezákonný), řekněte o tom nahlas a odůvodněte to. Nebudete tak za „zlého cenzora“, ale za slušného a kultivovaného moderátora diskuze.

Ignorování – Každý má právo na reakci. Pokud se k nějakému tématu budete odmítat vyjadřovat, upozorněte na to. Odpověď „Dobrý den, ke zdravotnímu stavu naší paní ředitelky se nebudeme vyjadřovat,“ zní mnohem lépe než mlčení.

 

Tímto článkem končí první z našich seriálů o přípravě e-shopu. Již v září se můžete těšit na další, věnovaný detailně možnostem propagace na internetu.

Navigace pro příspěvek

  1. Markéta napsal:

    Taková jednoduchá pravidla a přesto se zdá, že je většina populace není schopná dodržovat.
    Škoda, že se takovéhle informace (hlavně co se třeba bodu jedna týká), nedostanou k těm, které by si je přečíst měli, ale jen těm, pro které je nějaké to slušné chování samozřejmostí.

    Ale zase bez takových lidí, kteří si ničí podniky na sociálních sítích, případně přitroulbým chováním, by na tom internetu nebyla žádná legrace :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů