Spouštíme e-shop 17: Jaké sociální sítě se hodí pro e-shop

Sociální sítě vám mohou pomoci přeměnit vaše zákazníky v podporovatele. Zlepšují vaše vztahy s klienty a konečně vás mohou i ochránit před mnoha nepříjemnostmi.

Jaké sociální sítě se hodí pro e-shopPředně je třeba zamyslet se, zda jsou pro váš e-shop sociální sítě vhodné a v jaké podobě. Prodáváte-li zboží, které je hezké, lidé si ho kupují rádi a konečně rádi se pochlubí tím, že ho kupují, neměli byste na tento komunikační kanál zapomenout. Pokud prodáváte věc denní spotřeby, ke které uživatel nemá žádný zvláštní vztah, můžete jej v zásadě vypustit.

Facebook

Facebook je nejznámější, největší a pravděpodobně nejvíce užitečná sociální síť pro váš byznys. V Česku ji používá více než polovina internetové populace, umožňuje vám je nejen aktivně oslovovat sdíleným obsahem, ale i prostřednictvím reklamy placené za proklik.

Na Facebooku sdílejte obsah, který nejen zákazníky zajímá, ale zároveň se týká vašeho oboru. Dobře fungují zpravidla novinky v sortimentu, zákulisní informace nebo například různé soutěže (zásadám jejich pořádání budeme věnovat jeden z dalších článků). Kvůli způsobu, jakým Facebook vybírá výsledky, které fanouškům zobrazí, lépe fungují fotografie a obrázky. Obrazové příspěvky také zpravidla vypadají na zdi lépe a fanoušci je raději „lajkují“.

Twitter

Další velmi výraznou sociální sítí, na kterou byste při tvorbě e-shopu neměli zapomenout, je Twitter. Tento mikrobologovací systém, kde uživatelé komunikují v příspěvcích kratších než 140 znaků, má velice specifické, ale zároveň sociologicky velmi zajímavé uživatele. Používá jej především internetově více gramotná část populace, vesměs s vyššími příjmy.

Na Twitteru se vyplatí být, pokud potřebujete často komunikovat se zákazníky, řešit jejich problémy a zároveň máte sortiment, který tuto cílovou skupinu (bohatší městské singles) zajímá. Ideální je tato síť pro zákaznickou podporu nebo například šíření mimořádných nabídek a slevových akcí.

Google +

Po velkém humbuku, s jakým Google + vznikl a i přes neustále rostoucí počet jeho uživatelů, lze říci, že se bez aktivity na této sociální síti zcela bez problému obejdete. Jeho uživatelé jsou však poměrně vděční, rádi diskutují a konečně sociodemograficky jsou podobní uživatelům Twitteru.

Foursquare

Zajímavou možností pro váš byznys může být využívání geolokačních sociálních sítí. Příkladem takové může být Foursquare. Tato síť, kde uživatelé sdělují, kde právě jsou a co tam dělají, se může stát poměrně užitečným pomocníkem.

Pokud máte pobočku, kde může zákazník zboží osobně převzít, můžete nabídnout slevu, pokud se u vás „checkne“. Tím dá najevo dalším lidem, že u vás nakoupil. Další možností je tvorba různých seznamů zajímavýh míst (prodáváte italské potraviny, vytvoříte seznam nejlepších italských restaurací v kraji) nebo rozmisťování tipů k jednotlivým místům (na náměstí ve vašem městě necháte tip, že v okýnku u radnice mají nejlepší pizzu v okolí, apod.). Tyto aktivity sice přímo vaše prodeje neposílí, ale mohou jednoduše zviditelnit vaši značku.

Pinterest

Konečně atraktivní možnost propagace vaší značky může tvořit i Pinterest. Zde si uživatelé tvoří nástěnky věcí, které se jim líbí, nebo je zaujaly. Tato sociální síť je zajímavá, především pokud prodáváte vizuálně hezké zboží a v ideálním případě u vás nakupují hlavně ženy (zhruba 70 % uživatelů Pinterestu tvoří právě ženy). Dovolte jim, aby vaše zboží „pinnuli“ (připíchli na svou nástěnku). Tím zvyšujete šanci, že na váš web přijdou uživatelé, kteří mají obdobný vkus a nakoupí u vás.

Instagram

Relativně mladá sociální síť pro sdílení fotografií (a nově i krátkých videí) osidluje především mobilní telefony vašich potenciálních zákazníků. I zde platí, že se vám vyplatí nahrávat fotografie především ve chvíli, kdy nabízíte vizuálně atraktivní zboží. Pokud si na fotografiích dáte záležet (a vytvořit pěknou fotku na Instagramu není žádný problém), opět posílíte svou značku a mnoho uživatelů můžete nalákat i k nákupu.

Jak komunikovat na sociálních sítích – maximálně mile a zdvořile

Před vstupem na sociální sítě se připravte, že si u vás budou zákazníci stěžovat. Mohou vám i nadávat nebo pokládat nepříjemné otázky. Vaším úkolem je zachovat v každé situaci klidnou hlavu, chovat se zdvořile a mile. Detailně o tom, jak komunikovat na sociálních sítích budeme mluvit v příštím článku.

Navigace pro příspěvek

  1. proseo napsal:

    Pěkné shrnutí, ale pro eshop bych viděl jako stěžejní především YouTube, který tu chybí.

    1. Matouš Hutník napsal:

      Dobrý den,

      děkuji za připomínku. YouTube se bude věnovat jeden z dalších textů. Sem jsme jej nezařadili, protože oproti zde uvedeným sítím je přece jen velmi atypické. Jistě, má řadu sociálních prvků a pro e-shop je často nepostradatelné, přesto jsme se jej rozhodli zařadit do textu věnovaného budování obsahu a jeho efektivní distribuci potenciálním zákazníkům, kam podle nás patří logicky více.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů