Sociální sítě a vaše značka: Jak je propojit?

()

E-shop, který nemá sociální sítě? To by dnes už nemohlo fungovat. Některé e-shopy stojí z pohledu tržeb na reklamách na sociálních sítích více, jiné méně. Kromě toho ale na sítích musíte tvořit i pravidelný obsah. Líbí se to algoritmům, ale především lidem – vašim zákazníkům, mezi kterými tak relativně levně šíříte svůj brand. A na Facebooku, Instagramu i TikToku platí víc než jindy, že brand je to, co si o vás lidé myslí a říkají.

Co je brand a jakou roli v něm hrají sítě?

Brand není jenom vaše logo. Jsou to všechny produkty, služby, lidé, komunikační kanály a dojem, který se tvoří v myslích vašich zákazníků. Od úsměvu paní na výdejně přes všechny reklamy až po poslední příspěvek na Instagramu. Sociální sítě jsou proto jen jednou složkou, která ale může mít obrovskou moc.

Božkov – Velmi hezky brandově zpracované a nápadité sociální sítě má třeba Božkov, inspirujte se.

Na sítích se neoznamují jen změny otevírací doby. Je to místo, kde jsou lidé zvyklí konzumovat zpravodajství, bavit se, vzdělávat a také hledat své oblíbené služby a produkty. Jsou to vlastně vyhledávače a váš brand má jedinečnou možnost tam o sobě říct relativně levně spoustě a spoustě lidí. Proto byste měli minimálně:

Brand a sítě si spolu zkrátka skvěle rozumí. Stejně ale jako mohou odvést spoustu dobrých služeb, mohou napáchat na vašem brandu i škody. Jak na to jít, abyste z nich vymáčkli maximum?

Internorm – Zvolte si jednotný brandový styl, kterého se budete držet u jednotlivých příspěvků. Lidé si vás tak snáze zapamatují.

Co tam dávat?

Co tam dneska dáme? Napadá tě něco? Jak dlouho jsme už nezveřejnili příspěvek? Co kdybychom se vyfotili, jak jsme na obědě? Stop! Takhle nepřemýšlejte.

Zeptejte se spíš, co chtějí vaši zákazníci vidět a číst. Co jim chcete říkat? Jak jim nabídnete svoje produkty? Jak to uděláte, aby je to bavilo a neodešli stejně jako při reklamní pauze uprostřed filmu? A jak tím podpořit váš brand? Sociální sítě jsou kreativní místo, kde neplatí žádná pravidla. Tak toho využijte a určete si ta svá.

Acra – Nenabízejte lidem produkty. Nabízejte jim řešení jejich problémů, přinášejte jim do života radost.

Jak začít s nastavením kreativy

Teď začíná určování pravidel. Nemusí se přitom jednat jen o sítě, to by bylo příliš krátkozraké. Vaše komunikace by měla být konzistentní napříč jednotlivými kanály a pouze se přizpůsobovat svými formáty. Jak na to?

Začněte u sebe

Zeptejte se různých lidí u vás ve firmě – co vlastně jako firma děláme, jak to děláme, proč to děláme? Možná se budete divit, že to různí lidé vidí úplně jinak než třeba vy. 

Tzv. Golden circle by mohl být i váš odrazový můstek, pokud ještě nemáte zpracovaný brandový základ vaší značky.

Na jakých hodnotách firma stojí? Co je pro vás důležité pro rozhodování? Jaká je mise a vize firmy? To vše byste si měli hodit na papír, aby vám to posloužilo jako brandový základ pro nastavení kreativy. Profi branďáci vám s podobným sebepoznáním dokáží pomoct a často je navíc lepší využít nezávislého moderátora, který určí diskuzi směr a vypracuje i výstup.

Yoo – Chcete na sociálních sítích bavit? Je pro vaše značkové DNA typická role klauna? Tak se toho držte a jděte do toho naplno podobně jako třeba e-shop Yoo.cz. Mimochodem, vidíte produkt? Správně, není tam a stejně jsou příspěvky krásně výstižné.

Pokračujte konkurencí

Na čem postavila svůj úspěch konkurence? Jak komunikují? Jaké využívají komunikační kanály, jaké argumenty zdůrazňují a jak mluví k lidem? Sledujte vše, třeba i využívané barvy nebo tonalitu textů. To vše za dvěma účely – inspirace pro vaši tvorbu a nutné odlišení. Není totiž nic horšího, než když si vás lidé začnou s konkurencí plést.

Snímek obrazovky 2021-03-29 v 7.34.01.png

Zaměnitelnost – Jste jiní než konkurence? Nepletou si vás zákazníci? Mrkněte se na komunikaci jiných značek a snažte se odlišit více než třeba prodejci stavebnin, kteří si jsou minimálně vizuálně velmi podobní.

To nejdůležitější na konec: cílovka

Koho chcete nejen na sociálních sítích oslovit? Kdo u vás nakupuje? Poznat svoji cílovou skupinu můžete různými způsoby.

Co si z toho vzít? Z poznání sebe sama, konkurence i cílové skupiny by vám mělo vykrystalizovat to, čím nejen sociální sítě vlastně nakrmíte. Poznáte, které sítě jsou ty, na kterých chcete být a oslovovat publikum a hlavně jak jej oslovovat. V tuhle si jednoduše řečeno určíte charakter vaší značky a to, jak a kde bude vystupovat.

Charakter značky – Jaký charakter má vaše značka? Kterým známým brandům se podobá svou osobností a stylem komunikace? Označte svou pozici na škálách a hned se vám bude obsah tvořit lépe.

Jak to propsat do sociálních sítí?

Na sítích byste měli tvořit obsah pravidelně, aspoň 2× týdně, a to není žádná legrace. Jak na to, aby vše dávalo smysl a zákazník nebyl zmatený tím, že v úterý máte kreativní náladu a ve čtvrtek nemáte na ten příspěvek čas? 

Marila a Hornbach – Vytvořte si na sítích svůj vlastní mix image postů, hravosti a vzdělávání. Skvělé sociální sítě kávy Marila nebo Hornbachu mohou být inspirací i pro vás, kteří tvoříte obsah interně a s menšími náklady.

Vytvořte si komunikační manuál, kde si sepíšete, jak má vaše komunikace vypadat. Zaneste do něj:

Příklady komunikace – Napište si ukázky toho, jak na sítích chcete mluvit i to, jak se prezentovat určitě nechcete. Každý tvůrce, interní, externí i agentura tak budou mít jasná vodítka vždy po ruce.

To vše vám velmi usnadní tvorbu obsahového plánu na sociální sítě, na kterých chcete být vidět. V tuto chvíli zhodnoťte, kolik příspěvků a kam je budete dávat. 

Konkrétní plán, ideálně měsíční, můžete vytvořit třeba v Google Tabulkách, kam budou mít přístup všichni zúčastnění a mohou společně tvořit. Nebo využijte rovnou některý z plánovacích nástrojů, například Kontentino nebo Later, kam může mít přístup taktéž interní i externí tvůrce, případně agentura a vzájemně bez problémů spolupracovat.

AngryBeards a Elis – Co mají společného Angry Beards a Elis Design kromě toho, že frčí na Shoptetu? Přece sociální sítě, které mluví jazykem svých zákazníků a dokážou jim pomoct s jejich problémy.

Sítě nejsou plakát ani TV reklama

Co myslíte, jak vypadá dobrá reklama? Ty, které vás historicky či aktuálně zaujaly, jsou zpravidla:

To platí pro plakáty, televizní reklamy i příspěvek na sítích. Jenže sociální sítě mají svá specifika. Jsou extrémně rychlé a vy bojujete o pozornost s záplavě stovek jiných příspěvků. Váš post nikoho nezajímá, přiznejte si to. Lidé jdou na sítě proto, aby se bavili, sledovali kamarády, případně se něco dozvěděli. Jedna skvělá televizní reklama může udělat celou značku, jeden příspěvek nezmůže skoro nic.

Škoda a Hornbach 2 – Jak to udělat, aby váš obsah v záplavě jiných příspěvků zaujal? Můžete šokovat jako Hornbach. Nebo třeba vytvořit naprosto neotřelé spojení jako Škoda. Skvělé příklady postů, které málokdo jen tak přejde, a které mohou být inspirativní i pro ty, kteří pracují s násobně menším rozpočtem na produkci a nemohou si dovolit drahé kampaně špičkových agentur.

Jak s tím bojovat? Zaměřte se na to, že vaše příspěvky by měly samozřejmě podporovat váš brand, ale především by měly zaujmout oko čtenářů. Představte si, že váš zákazník jede v MHD a na mobilu projíždí Facebook. Rychle kmitá prstem. Jedině pořádný eye catcher ho donutí se u vašeho příspěvku zastavit. Proto mimo jiné spousta značek nevyužívá jen fotky, ale doplňuje je zpravidla o texty a svůj unikátní vizuální kabátek.

A teď se zeptejte sami sebe? Má ten příspěvek potenciál, že získá reakci? Že ho váš čtenář ukáže nebo nasdílí kamarádům? Že se s tím ztotožní? Ano, tvořit na sociální sítě není snadné, ale když budete mluvit jazykem svých zákazníků a řešit jejich problémy, je to správná cesta.

CocaCola a Corny – Doplňovačky, rozkrývačky, hádanky, soutěže. To vše spolehlivě sbírá reakce a způsobuje růst sociálních sítí. Zkuste to třeba jako Coca Cola nebo Corny.

Jak tvořit obsah, který nezapadne

Naplnit měsíční obsahový plán kvalitními příspěvky není jen tak. Témata už máte v manuálu, ale zkuste taky popřemýšlet nad sezónností a tematickými kampaněmi. Pokrýt Vánoce či Valentýn je samozřejmost, ale podívejte se na to i jinak. 

Je váš produkt spjatý s nějakým ročním obdobím? Ovlivňuje prodeje počasí, zvyklosti uživatelů či cokoli jiného? Pokud ne, téma si zkrátka vymyslete. 

Co třeba hlášky lidí, kteří váš produkt zatím nevyužívají? Tematická memes? Každoměsíční soutěž? Každopondělní otázky a odpovědi? Čtvrteční Den se zaměstnancem na Stories? Letní sérii návodů na přežití vedra? Podzimní tipy na zvládnutí stresu pro zaměstnané matky? Fantazii se meze nekladou, jen nezapomeňte, že prodáváte své produkty i svůj brand, tak ať v tom hrají smysluplnou a výraznou roli. A ještě lepší bude, když dané téma provážete s placenými kampaněmi.

Kooperativa a Albert – Každá sezóna přináší příležitosti a nová témata na příspěvky. Například Kooperativa na Instagramu využívá to, co všichni v daném období dobře známe, a funguje to. Albert zase jede paralelně různé seriály příspěvků – grilovací, vinařský, hokejový… Zkrátka to, co je zrovna aktuální.

Díky pravidelným tematickým linkám hezky proložíte celoroční strategii a obsah bude díky tomu pestřejší, nespadne do stereotypu a pro samotné tvůrce mnohem udržitelnější, co se týče vymýšlení, psaní i grafického zpracování postů. A to nejdůležitější na závěr – sociální sítě nejsou žádná věda, tak se jich nebojte a jděte na to s odvahou. Kdo je na nich defenzivní a sklouzne do nudy, nemá šanci.

Zdroje obrázků: Sociální sítě daných značek

Chcete se dozvědět víc o brandu na sociálních sítích? Přijďte na školení od In creative, které autor článku povede 25. října v Brně nebo na praktické školení o reklamě, která funguje a baví, 23. listopadu taktéž v prostorách agentury In creative v Brně.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Michal Šíma
Autor příspěvku

Michal Šíma

Copywritingem a kreativou se živí přes 10 let. V agentuře InCreative se stará o komunikaci značek napříč formáty primárně v online prostoru, ale i mimo něj. Poradí si s originální brandovou kampaní i tvorbou komunikační strategie pro sociální sítě velkých i menších firem.
Copywritingem a kreativou se živí přes 10 let. V agentuře InCreative se stará o komunikaci značek napříč formáty primárně v online prostoru, ale i mimo něj. Poradí si s originální brandovou kampaní i tvorbou komunikační strategie pro sociální sítě velkých i menších firem.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů