Nejeden e-shop s omezeným rozpočtem řeší otázku, do které formy propagace webu vynaložit víc prostředků z marketingového rozpočtu. Jak být co nejefektivnější? A je pro vás vhodnější SEO nebo PPC?
Abyste si mohli zvolit, co je nejvýhodnější pro váš e-shop, potřebujete znát obě možnosti víc do hloubky a potom se vám bude rozhodovat snáz.
Začneme tedy od základů. Jak ve vyhledávači vypadá PPC reklama a co jsou přirozené výsledky vyhledávání? Podívejte se na obrázek:
PPC je zkratka pro frázi Pay Per Click, což znamená placení za klik.
Jednoduše řešeno, PPC reklamy představují takový způsob propagace webu, kdy propagovaný web platí určitý poplatek vždy, když někdo klikne na jeho reklamu – tedy web zaplatí za reálného zákazníka, který se přes reklamu proklikne přímo na jeho web (nebo někam jinam, kam ho s pomocí nastavení reklamy nasměřuje, například do svého firemního profilu na sociálních sítích).
Případně může web v PPC reklamách platit za zobrazení svých reklam, tehdy platí určitý poplatek, například za 1000 zobrazení své reklamy zvolenému publiku.
V konečném důsledku představují PPC reklamy velmi exaktní, přesně měřitelný způsob propagace webu, na rozdíl od SEO.
PPC reklamy můžete detailně měřit a vyhodnocovat a na základě toho můžete přijímat potřebná rozhodnutí a opatření na případné úpravy vašich kampaní.
Tip: Chcete poznat PPC reklamy víc do hloubky? Podívejte se, co jsou PPC reklamy a jak si s jejich pomocí získávat více zákazníků – od PPC specialistky Hany Kobzové.
Jednou z výhod PPC reklam je, že si je šikovný majitel webu může spravovat i sám. Sice tak nemusí dosáhnout výsledků stejně efektivně jako s profesionálním PPC specialistou, může se ale mnoho věcí naučit, vyzkoušet si je na vlastní kůži a nastavit si udržitelné a rentabilní kampaně. A zjistit, co na jeho e-shopu funguje, či nefunguje.
O tom, že vždy je třeba hledat to nejlepší řešení právě pro vás a nepomůže jít hlavou proti zdi, přiblížím na příkladu z praxe.
PPC rád využiji, ale nerad se o ně sám starám. Jednoduše mě unavují a rozčilují, podobně jako například různé byrokratické úkoly, účetnictví atd. I přes to jsem dlouhodobě dělal PPC kampaně pro svůj e-shop s parfémy, a to se směšným rozpočtem 30 eur. Nebyla to žádná sláva, ale poskytovalo to dostatečnou rentabilitu. Když jsem začal na správu těchto kampaní využívat služby PPC specialisty, musel zvýšit rozpočet, zkoušel všemožná nastavení, ale po půl roce se výsledky nezlepšily. Proč to nefungovalo?
Protože náš e-shop nenabízí běžné parfémy, ale alternativní parfémy a napodobeniny. V PPC se nedalo konkurovat běžným parfumeriím a zobrazovat své produkty při jejich nabídkách. Navíc byly marže za naše produkty percentuálně velmi nízké, abychom při takové míře konverze udržovali rentabilitu. Proto e-shop fungoval hlavně díky SEO.
Podívejte se na vývoj placené návštěvnosti:
Pokud si chcete sami spravovat PPC reklamy, v první řadě si nastudujte nějaký komplexní návod, např. jak nastavit PPC reklamy a na co si dát pozor.
Nejprve budete potřebovat zjistit, na jaké fráze můžete v PPC kampaních cílit (pravděpodobně bude třeba realizovat základní analýzu klíčových slov).
Následně si nastavíte rozpočet, limity a rozpočtová omezení, například maximální sumu, kterou můžete utratit za den, případně maximální sumu, kterou jste ochotni zaplatit za jeden proklik atd.
Potom potřebujete vytvořit konkrétní kampaně, reklamní texty, vhodné nadpisy apod.
Nakonec je důležité správné zacílení vhodného publika.
Pokud se vám zdá, že by to bylo pro vás příliš složité a radši se chcete věnovat prioritně svému podnikání, pokojně správu PPC reklam přenechte profesionálům.
SEO je souhrn aktivit a činností, s kterými se snažíte přesvědčit vyhledávače jako například Google, aby se web, který optimalizujete, zobrazoval na co možná nejlepších pozicích v přirozených výsledcích vyhledávání (SERP: Search engine results page).
Ještě stále mylně převládá názor, že SEO je o tom, že na našem webu nastavíme potřebné SEO faktory a hotovo. Hotovo to může být, ale ne tak, jak bychom čekali. SEO jednoduše není o jednorázovém nastavení, SEO není událost.
SEO je proces, jako je například hubnutí (to se taky nestane ze dne na den). SEO je proces neustálého optimalizování a zlepšování webu, obsahu, užitečnosti, přínosu.
A zároveň je SEO o neustálém získávání pozitivní zpětné vazby od jiných webů: ve formě zpětných odkazů (odkazy, kterými jiné weby odkazují ze svého webu na váš web).
SEO si stejně jako PPC reklamy můžete spravovat sami. Není to žádná věda. Jen je důležité dodržovat určitá “pravidla hry.” Na Shoptetu je dobré rozvíjet SEO s doplňkem Pokročilé SEO.
Pokud chcete vědět co nejvíc o SEO a optimalizaci webu: Neučte se z teorie, pomozte si našim 15letým know how – co je SEO a jak jej můžete využít ve svůj prospěch.
Podívejte se, jak může vypadat vývoj organické návštěvnosti:
SEO si stejně jako PPC reklamy můžete spravovat sami. Není to žádná věda. Jen je důležité dodržovat určitá pravidla hry. Chcete vědět víc o SEO a optimalizaci webu?
Nic není ideální a všechno má své výhody a nevýhody. I proto se jako nejlepší cesta může jevit vzájemná souhra SEO a PPC kampaní.
Přesně tak to i může být. Pokud máte dostatečný rozpočet, může být velmi efektivní propagovat svůj web pomocí SEO a PPC kampaní současně. Dokážete tak skloubit výhody a nevýhody obou reklamních kanálů (například rychlost PPC kampaní s pomalým a dlouhodobým SEO).
Pokud však dostatečný rozpočet nemáte, potom se musíte sami rozhodnout, která forma propagace je pro vás vhodnější. Pro někoho to může být PPC, pro někoho SEO.
Důležitou roli může hrát i načasování. Například nový e-shop potřebuje okamžitě budovat své finanční toky, a proto nemůže čekat několik měsíců na první objednávky. A naopak, pokud už e-shop má vybudovaný stabilní příjem objednávek, může být logickým krokem pokusit se diverzifikovat investované prostředky do reklam a začít získávat zákazníky i jiným způsobem.
Doufám, že vám zmíněné výhody a nevýhody pomohou zvolit tu nejefektivnější možnost propagace vašeho webu.
Na Shoptet blogu jsme také připravili případovou studii Jak jsme s rozpočtem 100 eur klientovi pomohli čtyřnásobně zvýšit organickou návštěvnost webu.
Napsat komentář