Specialista na SEO a online marketing Martin Matějka nám v 1. části rozhovoru prozradil, jak poznat, že je na vašem eshopu něco špatně nebo na co si dávat pozor při výběru SEO konzultanta. V 2. části jsme se zaměřili na analýzu klíčových slov a jejím významu pro web. Také nám doporučí pár tipů na vzdělávání se v oboru i e-shopech obecně.
Proč by se každý vlastník e-shopu měl zabývat SEO a analýzou klíčových slov? V čem mu to pomůže zvýšit obrat?
MM: Analýza klíčových slov, neboli klíčovka, je důležitá hlavně proto, že dává ucelený pohled na obor, ve kterém podnikám. Je to vlastně nejjednodušší a docela vypovídající výzkum, který si může udělat v zásadě každý.
Nejčastější využití klíčovky je právě při sestavování architektury webu, při pojmenování stránek (kategorií, podkategorií, filtrů, parametrů …), ale je to důležitý podklad i pro copywritery (dodává obsahová témata, která se hodí například pro blog) nebo ji využije i UX designer či linkbuilder.
Vlastně celý tým, který se na webu podílí, bude částečně klíčovku k něčemu potřebovat. Proto je to naprosto nezbytný úkon.
Můžete doporučit našim eshopařům nějaké tipy, jak se vzdělávat v SEO (blogy, knihy, školení etc.)?
MM: To je dost těžké. Třeba knížky: v češtině nevyšlo nic, co bych někomu doporučil. Vlastně z podstaty věci vyjít nemůže, protože jakmile knížku napíšete a vydáte ji, je zastaralá. Respektive v SEO platí princip selského rozumu. Dělejte věci na webu tak, aby byl nákup u vás pro návštěvníky komfortní ve všech směrech. Budujte svou značku. Snažte se, aby se o vás šířilo vaše dobré jméno. A tím vším dohromady vlastně děláte „to SEO“.
Na internetu je také hromada článků na všechna možná témata. V češtině a hlavně angličtině. Vyplatí se sledovat lidi na twitteru, mrkněte třeba, koho sleduju já.
Pak jsou tu i nějaké konference, z těch českých bych doporučil určitě Marketing Festival. Ten jde záběrem napříč celým digitálním marketingem a je to určitě zajímavá akce.
Jak se vy sám vzděláváte? Máte nějaké oblíbené konference, kam se rád vracíte?
MM: Právě zmíněný festival. Účastním se občas i jiných akcí, ale trošku mám dojem, že na většině českých akcí tohoto typu se témata neustále recyklují, stejně tak jako řečníci. Z většiny přednášek mám spíš dojem, že každou chvilku lektor vyndá odněkud hrnce a začne mi je nutit.
Dřív jsem hodně četl zahraniční blogy jako Moz.com a podobné. Dnes už spíš testuju live na svých projektech. A to mi dává docela dost.
Jaké bylo spolupracovat s profesionály z oborů v rámci Markeťákova?
MM: Skvělé! Markeťákov byla zajímavá myšlenka, experiment. Dost nám to, řekl bych, všem dalo. Ať už odborně, i po jiných stránkách. Já sám jsem se o sobě dost dozvěděl. Ale byla to jízda, ani v nejmenším toho nelituju.
Pro roce a půl projekt zanikl, proč?
MM: Těch důvodů bylo víc, ale nejvíc se na tom podle mého podepsalo to, že Markeťákov tvořilo pět docela výrazných osobností a nutně docházelo k tomu, že „všichni měli pravdu“. Postupem času jsme došli k tomu, že nám je bližší zůstat přáteli, než se nakonec do krve pohádat a rozpustili jsme to.
Jak teď funguje spolupráce s Lukášem Pítrou?
MM: Parádně. Ale to fungovala už před Markeťákovem. S Lukášem jsme se poznali už před asi pěti / šesti lety v agentuře, kde jsme oba pracovali, a nakonec to dopadlo takhle :-)
Lukáš má obrovský drive a hodně na sobě pracuje. Jak odborně, tak v podnikatelských soft skills, která vlastně nikdy předtím využívat nemusel. Ale obul se do toho a velmi rychle se vyhoupl nahoru.
Kolik lidí jste již vzal pod svá křídla?
MM: Takovou spolupráci, jako máme s Lukášem, jsem s nikým nikdy neměl. Nespecializuju se na mentoring freelancerů, ale pravdou je, že už pár lidí za mnou pro radu v tomhle ohledu přišlo. Bylo jich, myslím, šest. Těší mě to a všem s tím moc rád pomůžu, když budou chtít.
Spoluvlastníte e-shop s miniaturami aut smallcars.cz. Jak vznikla myšlenka něco takového udělat?
MM: Původní myšlenka byla, že si budu na eshopu zkoušet SEO praktiky a bude to můj testovací web. Což i chvilku byl. Ale protože se začalo dařit, začal jsem postupně testy utlumovat. Nechtěl jsem svými testy rostoucí eshop ohrozit.
Dnes působíme na třech trzích a děláme obrat okolo 12 milionů za rok, což je na tenhle typ sortimentu docela dost, řekl bych. Celé to zvládáme v šesti lidech.
Máte ještě jiný e-shop?
MM: Ano, aktuálně ještě TimeUp.cz, který nyní redesignujeme. K eshopu jsem se dostal po dvou letech kdy běžel, aktuálně redesignujeme. Na to se dost těším, protože na tom spolupracujeme s agenturou Proof & Reason, což jsou za mě super profíci.
Rozumím. A co plány do budoucna?
MM: Určitě chci dál působit v oboru, kde jsem. Baví mě to, funguje nám to, mám skvělé klienty… Také se chci pořádně opřít do eshopu s hodinkami, ten to bude dost potřebovat, až se nová verze spustí. No a v neposlední řadě se víc věnovat rodině a dětem :-)
Díky za rozhovor a hodně štěstí v profesním i rodinném životě!
Nestačil vám rozhovor, který Martin poskytl Shoptetu? Tak čtěte jeho blog nebo s ním držte vlnu na Facebooku a Twitteru.
Napsat komentář