Šlápnout do onlinu a technologií se v Remoska® vyplácí. Brzy bude i smart

()

Koncem příštího roku by měl v Kopřivnici stát velký výrobní závod Remoska®. CEO Petr Vaněček se netají ambiciózními plány automatizovat výrobu a nabízet volné výrobní kapacity známým českým značkám, které poslední dobou řeší potíže s dodávkami zboží z Číny.

O tom, co se děje na trhu a jak tomu přizpůsobují plány, se rozpovídal v první části rozhovoru, který jsme věnovali i značce a její ochraně.

Kvůli automatizaci výroby začal Petr Vaněček dokonce studovat MBA program v oblasti robotizace. Vedle automatizací jsou pro něj nejdůležitější technologie. Právě technologie využívané při výrobě Remosek chce firma vytěžit i při rozšiřování produktového portfólia. Druhou část rozhovoru věnujeme právě technologiím, expanzi a e-shopu.

Chceme chytrou Remosku, to je trend

Velké téma u vás jsou technologie a automatizace. Kde berete inspiraci? Existují ve světě podobné produkty?

Účastníme se aktivně, ale i jako návštěvníci všech světových výstav, které v tomto segmentu jsou v Americe, Číně i v Evropě. Sledujeme trendy a jednoznačně se ukazuje, že hlavní trend je, aby produkty byly chytré a začaly být ovládané na dálku z telefonu. Proto už máme s podporou evropských fondů vývojové centrum, jak inhouse ve fabrice, tak s externími dodavateli. 

A právě v novém závodě máme v plánu vybudovat moderní výzkumné a vývojové centrum, které bude zásadním způsobem ovlivňovat budoucí produktové směřování Remosky v dalších dekádách. R&D research&development neboli výzkumné a vývojové centrum vybavíme moderními technologiemi.

Plánujeme vyrábět a testovat prototypy, a to jak po mechanické, tak po elektronické stránce. Například pomocí 3D tisku, pokročilých počítačových simulací nebo na víceosých multifunkčních obráběcích centrech.

Zákazníky přizveme do kulinářského centra

Chceme, aby prototypová dílna byla propojena pupeční šňůrou s kulinářským centrem. Veškeré vyvíjené prototypy bychom rádi testovali, přímo prostřednictvím našich zákazníků, právě v kulinářském centru a již ve fázi prototypů. Takhle získaný názor v rané fázi vývoje je neocenitelný pro uživatelskou přívětivost a funkčnost. A to by měla být jedna ze dvou hlavních úloh R&D centra – přicházet s produkty, které budou jednoduché, úsporné, uživatelsky přívětivé a které v první řadě ulehčí lidem život.

Remoska

Budou inženýři spolupracovat přímo s výrobou?

Inženýři v tomto centru budou rozhodně úzce spolupracovat se samotnou výrobou a také své znalosti a zkušenosti uplatňovat při zvyšování efektivity samotné výroby. A to jednak prostřednictvím implementace odzkoušených výrobních systémů, jako je například TPS, SixSigma nebo filozofie Kaizen.

Zároveň budeme testovat nové výrobní / balicí technologie a materiály, které budou efektivnější a úspornější (jednak vůči firmě ale i vůči životnímu prostředí).

Příprava a optimalizace výroby tak, aby byla firma konkurenceschopná i ve třetím tisíciletí, bude jedna z našich priorit. Proto již nyní plánujeme spoustu zajímavých robotizačních a automatizačních projektů, které nám kromě jiného pomohou vyrábět ještě o kus kvalitnější produkty.

Bude mít vývojové centrum ještě jinou úlohu?

Úlohou vývojového centra je i to, aby ulehčovalo život výrobě a logistice prostřednictvím neustálého zlepšování výrobních procesů, technologií a materiálů. Vyrábět neustále kvalitnější a spolehlivější produkty, které budeme rádi a s láskou sami používat.

Ve zkratce: R&D oddělení bude stát na rozcestí mezi výrobou a zákazníkem neboli mezi technologií a humanitními vědami. S takto náročným cílem budeme potřebovat kvalitní a talentovaný tým inženýrů, specialistů a profesionálů, kteří nám pomohou výrobu a produkty Remoska modernizovat a dále výrazně rozšiřovat portfolio o moderní kuchyňské spotřebiče.

Přes telefon, ale i na jedno tlačítko

Kdy světu představíte chytrou Remosku ovládanou přes telefon?

Počítáme, že na jaře 2022 by měl být na světě prototyp chytré Remosky, která už bude ovládaná chytrou aplikací. Nicméně chceme, aby byla pořád uživatelsky jednoduchá, pořád musí mít tlačítko, které si zmáčknete a nic víc dělat nebudete. Ale pokud třeba budete chtít táhnout kachnu na 15 hodin, tak ji do Remosky dáte a v té aplikaci si nastavíte snížený příkon, aby pekla na 90 stupňů 15 hodin.

Zkrátka aby měla všechny výhody, které ta manuálně ovládaná Remoska není schopna nabídnout. To jsou trendy, které chceme přinášet a oslovovat jimi mladší skupinu. Ale zároveň stejný produkt bude moci používat i ta babička bez chytrého telefonu. 

Technologie, které používáme pro výrobu jako takovou, opravdu hodně řešíme. Dokonce jsme se s kolegou dali na studia MBA a vzděláváme se v oblasti nejmodernějších technologií v tomto segmentu, aby nás nikdo nemohl vodit za nos.

Jaké technologie a inovace v její výrobě byste zmínil třeba i laikovi?

Moderní reinkarnace tradiční Remosky s novými typy materiálů přišla po její inovaci ve 3. generaci , tedy v roce 1994, kdy se poprvé objevilo nerezové víko. Zásadní změna použitých materiálů nastala uvedením moderní Remosky Tria v roce 2019.

Mísu Remosky jsme nevyráběli metodou lisování, ale litím roztaveného hliníku do formy, a tak můžete mísu poprvé v historii používat nejen s pečícím víkem, ale také jako standardní hrnec a zároveň s tlakovým víkem také jako tlakový hrnec. Tento model Remosky se dá skutečně nazvat převratným v celé více než 63leté historii značky.

Jaký produkt z vašeho portfolia je nejoblíbenější?

Zatím stále ještě prodejům více než z 50 % kraluje klasická Remoska v aktuální řadě Prima, ale stále významnější podíl si získává nová Remoska Tria. Věřím, že i aktuálně uvedený model Remoska Dua s nerezovou mísou si najde zákazníky, kteří odmítají vařit v produktech s nepřilnavými povrchovými úpravami.

Šlápli jsme do onlinu a rok byl nejúspěšnější v historii

Co se dělo v Remoska® během covidu? Jak v závodech, tak s prodeji?

V březnu 2020, kdy to celé začalo, byla na celém trhu šílená panika. Zavíraly se všechny obchody, naši standardní velcí odběratelé doma i v zahraničí zastavili objednávky, které byly nasmlouvané, vyrobené a které jsme chystali k expedici. Řekli: Nemůžeme, nejde to, nevíme co bude… 

Měli jsme plné sklady a dostali jsme se do situace, kdy jsme museli poslat lidi na měsíc domů. Šlápli jsme tak do našich onlinů a už koncem dubna jsme začali firmu oživovat a rozjíždět. Nakonec se za ten rok podařilo dosáhnout nejlepších výsledků v historii, na konci roku jsme byli bez zboží a litovali jsme, že jsme lidi na měsíc poslali domů. Obrat mohl být ještě větší, ale nikdo nevěděl, co bude.

Měli jsme štěstí, ale šli jsme mu naproti, že jsme se chovali zodpovědně. Dodržovali jsme veškerá opatření, střídali jsme směny, aby se nepotkaly, za celou dobu jsme měli čtyři případy covidu, zachycené testy ještě dřív, než dotyční přišli na firmu, takže jsme nemuseli zavírat. 

Kolik lidí tvoří tým Remoska®?

Celkem je nás 45, z toho 30 lidí je na výrobě.

Od e-shopového řešení čekáme komplexnost

Odkdy má Remoska® vlastní e-shop a bylo to od začátku na Shoptetu?

Vlastní e-shop měla Remoska® od roku 2013. V roce 2019 jsme ho přesunuli z vlastního řešení na Shoptet a začali jsme se o tento kanál intenzivně starat. Na podzim 2020 jsme přidali další e-shop na Shoptetu pro Slovensko a v létě 2021 jsme spustili další pro Polsko. V příštím roce máme v plánu spustit Maďarsko.

Přechod na Shoptet jste řešil vy. Jak probíhal výběr řešení?

Ještě před vstupem do Remoska® jsem provozoval e-shop na Shoptetu značkovénádobí.cz, takže tam byla vlastní pozitivní zkušenost. Pak přišlo doporučení i od Karla Novotného (specialista na brand, pozn. red.). Shoptet je pro mě individuální řešení na krabici, nejlepší, co na trhu je. Prošel jsem spoustu řešení a uživatelsky, když si vezmu poměr cena výkon, je to na trhu to nejlepší. 

Přijde nám skvělá jeho komplexnost. Ve všech aspektech, které jsou potřeba pro správnou funkčnost online, má správně nastavené parametry a vysokou úroveň nabídky služeb a řešení. Líbí se nám snadná napojitelnost na další systémy, dopravce, marketingové nástroje, snadná ovladatelnost a administrace.

Jak velký tým se onlinu věnuje?

Online trh patří do kompetencí obchodního ředitele, ten má k ruce marketing, grafiky a lidi, kteří se starají o e-shop, a pak samozřejmě expedici. V zázemí máme tři lidi a ti řeší přidávání nových produktů a marketing, fotky na instagram, pak je tam tým, který dělá expedici.

S e-shopem pomáhají odborníci se specializací na Shoptet

Jaké doplňky jsou pro vás nepostradatelné?

Oceňujem Balíkobot a napojení na dopravce a na platební brány.  Hodně dobře fungují napojení na sociální sítě, marketingové doplňky máme a používáme. Zvažujeme doplňky od Brani, automatizace práce s objednávkami a balením. Náš účetní systém ale některé operace nepodporuje, takže uvidíme, k jakým dalším doplňkům se dále dostanem.

Co nám trošičku chybí, je napojení na banky mimo Fio, u kterého nejsme, ale to je asi problém více e-shopařů na Shoptetu. 

Další nespornou výhodou je u Shoptetu spousta odborníků v různých aspektech online podnikání, kteří mají specializace právě na Shoptet a to je pro nás naprosto skvělé. My určitě na trzích kolem ČR a na našich vlastních e-shopech Shoptetu zůstaneme v budoucnu věrní.

Využíváte tedy specialisty z řad Shoptet partnerů?

Ano, většinou jdeme přes Shoptet partnery, SEO nám dělal Pavel Ungr, design Honza Kvasnička, e-maily a napojení na newslettery nám dělal Jakub Čižmař. Využíváme lidi, kteří nejsou levní, ale mají kvalitu, kterou se vyplatí využít a zaplatit. 

Dodáváme do Anglie, Španělska i Austrálie

Co Remoska® a další expanze?

Jak už jsem zmiňoval, online máme tři obchody, český, slovenský a polský shoptet. Na příští rok chystáme maďarský. Ten trh chceme obsluhovat z Čech, je relativně blízko a můžeme si tam základnu vybudovat sami. 

Remoska® v aktuální době mimo tyto zmiňované země dodává také do Anglie, Ruska, Austrálie, Německa, Španělska a Jihoafrické republiky. Tyto země ale řešíme přes distributory a partnery, tam online nechystáme. A věříme, že s novým závodem a novými technologiemi se nám nejen podaří rozšířit sortiment, ale také se etablovat na dalších trzích a v dalších segmentech mimo pečicí mísy. 

Když se vrátíme na trhy, kde máte e-shopy. Jsou slovenští zákazníci podobní?

Mentálně jsou podobní, byli jsme přece jenom dlouho jedna země, kultura je podobná. U nás se hodně peče, na Slovensku taky. Peče se maso, buchty, chleby, pečení je typický způsob přípravy pokrmů pro oba státy. Stejný přístup jsme volili v Anglii, kde mají podobné zvyky. Sice pečou jiné věci, ale pečou hodně, což je pro nás obrovské štěstí. Ale ještě větší štěstí bylo, že nás oslovila Lady Milena Grenfeld Bainess (na snímku níže). Ale to už jsme v Anglii…

Lady Remoska

První kamion zboží se prodal za týden

Ten příběh, jak se dostala Remoska do Británie, je sen každého podnikatele. Připomenete jej?

Lady Milena Grenfeld Bainess v roce 2000 přijela do Čech a hledala dárek pro svou sestru. Ta jí řekla, že chce Remosku, tak Lady Milena zavolala do Remosky a ptala se, proč nejsme v Anglii? My jí řekli, že tam nemáme žádného partnera. Ona na to, že nám nějakého přiveze, a za měsíc tu byla s šéfem nákupu sítě asi 50 obchodů a katalogových prodejů v Anglii. A dohodli jsme se.

Remoska® tehdy nebyla v nejlepší kondici a dodavatel dokonce půjčoval peníze na nákup materiálu. Za dva měsíce se tam vezl první kamion. Počítalo se, že zboží z něj budou prodávat několik měsíců, a prodalo se za týden. Lady Milena se tomu začala věnovat, mluvit o značce, péct a vařit na prodejnách, jezdila po celé Anglii a spolupráce trvala dvacet let. 

Dnes je jí 93 let, ještě před třemi lety své devadesátiny slavila na Kampě, přijelo tam snad 150 lidí z celého světa. Její příběh je silný tím, že je jedno z dětí, které Sir Nicolas Winton zachránil před jistou smrtí v koncentračním táboře. Z vděčnosti zasvětila celý život tomu, že pomáhala lidem, zprostředkovávala pomoc mezi Čechy a Anglií, výměnné pobyty kuchařů, dostala do Anglie českou filharmonii a naopak.

Ta dáma si zaslouží obrovský respekt a my jsme jí obrovsky vděční, protože bez naší zásluhy vybudovala anglický trh, který už funguje 20 let. Remoska® se bez nadsázky stala v Anglii prodejním hitem a ročně se prodá více než 10 000 kusů. Jednu z Remosek dokonce dostal od Mileny také princ Charles a na firmě z předávání máme také fotku a děkovný dopis.  

Příběh Remoska® se začal psát už v roce 1957

Kdo jsou v Anglii vaši zákazníci?

Zase je to starší věková skupina. Odběrateli jsou luxusní velké obchody s kuchyní, restaurací, mají velmi silný online, který ještě tři roky zpět podporovali tím, že každý kvartál rozesílali tištěný katalog, kde jsme si kupovali reklamní plochy, a to přinášelo prodeje. Do těch obchodů chodí lidi 45+, najdete tam Staub, KitchenAid a další luxusní brandy. A navíc jsme tam my, což je to nejdůležitější :-). 

Když neberu dětství s babičkou, kdy jsem miloval její zapečené brambory z Remosky, tak  můj osobní příběh s Remoskou začal v roce 2006, kdy jsem se v mé bývalé firmě, která vyráběla titanové nádobí, spojil s bývalými vlastníky Remosky. Šlo o to, že jsme chtěli na titanové nádobí udělat v Remosce pečicí víko a rozšířit funkčnost titanového nádobí. To se v 2007 podařilo, v roce 2008 až 2010 jsme byli jedním z největších zákazníků Remosky a s majiteli vznikl, řekl bych, přátelský vztah.
Pak jsem svoji firmu prodal a věnoval jsem se onlinu. Založil jsem e-shop s českým nádobím a s českými výrobky, začal jsem se ponořovat zpátky do toho businessu a přišel za mnou bývalý majitel Remosky, zda bych ji nechtěl koupit, ale že jsem druhý v pořadí, že první právo volby má jeho obchodní ředitel, pokud si sežene investory. Ten investory sehnal a ti jsou stávajícími vlastníky Remosky. V roce 2017 mě požádali o spolupráci, o pomoc s expanzí na další trhy a po pár měsících jednání jsme si plácli a já jsem začal Remosku řídit.

Petr Vaněček, CEO Remoska®

Remoska® má za sebou bohatou historii. Čím to podle vás je, že značka z minulého režimu jako jedna z mála zůstala?

Tak byl to státní podnik. Ale abychom to vzali od začátku, v roce 1957 ji vyvinuli tři inženýři. Jmenovala se HUT podle iniciálů svých tvůrců: Homuta, Urban, Tiburec, ti ji vymysleli. Začali podnikat v Kostelci nad Černými lesy, v ‘59 jim podnik zabavili a výroba byla přesunuta pod státní podnik REMOS, což znamenalo Revize elektromotory opravy spotřebičů. 

Pod tento státní podnik se tedy dostal produkt HUT a přidělili mu název Remoska. V roce 1963 byla zapsaná ochranná známka a začal se psát příběh Remoska®, jak ho známe dodnes. První byla hranatá, pak se dělala kulatá. V Kostelci byla chvíli vyráběna v družstvu, které mělo desítky vlastníků, a v roce 1993 ji koupili pánové Uličník a Blažek z Frenštátu pod Radhoštěm. První rok jezdili denně do Kostelce, ale pak výrobu přesunuli k sobě do Frenštátu a od té doby se píše druhá kapitola Remoska®.

Teď běží třetí, kdy jsou pro nás nejdůležitější inovace a modernizace výrobních procesů a technologií. Některé z našich dílů se v současné době vyrábějí mimo ČR, ale v novém výrobním závodě v Kopřivnici již budeme disponovat technologiemi, které i tyto díly umožní vyrábět v našich prostorách.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů