Průzkum trhu je pro začínající e-shopy klíčem k úspěchu

Dnešní doba e-shopům rozhodně přeje. Čím dál více lidí nakupuje online, pandemie tento trend navíc urychlila. Pokud také plánujete založit vlastní e-shop, věnujte dostatečný čas analýzám a plánování. Se zmapováním situace na trhu a poznáním svých zákazníků vám pomůže průzkum trhu v online prostředí. Jak na něj?

Proč je analýza trhu pro e-shopy důležitá

Průzkum trhu vám umožní pochopit situaci ve vašem oboru. Pomocí kvalitně uchopeného průzkumu trhu můžete odhalit slabá místa své konkurence a zjistit, v čem je vaše řešení unikátní, co vaši zákazníci chtějí a jakou potřebu váš produkt řeší. Na základě získaných dat můžete vytvořit kvalitní byznys plán, správně nastavit cenotvorbu a zvolit vhodné marketingové nástroje.

Ideálně byte měli s výzkumem trhu začít ještě před tím, než vstoupíte na online trh. Poznání trhu vám totiž umožní vytvořit webové stránky a online prezentaci na míru požadavkům vašich zákazníků. Průzkum trhu je však důležitý i pro zavedené firmy. S jeho pomocí totiž mohou zjistit, zda jsou stávající zákazníci spokojení a také najít cesty, jak oslovit nové zákazníky.

Průběh průzkumu trhu

Chcete, aby vám výsledky průzkumu trhu byly k užitku a abyste díky němu navýšili prodeje? V první řadě byste si měli stanovit cíle a konkrétní důvody, proč vlastně marketingový průzkum trhu děláte. Se stanovením cílů vám mohou pomoci například následující otázky:

Na samotném počátku je třeba také stanovit, jak budete s výsledky pracovat, k čemu budou sloužit a jaké další kroky po vypracování průzkumu podniknete. Pokud nemáte s marketingovým průzkumem trhu zkušenosti, můžete tuto část nechat na odbornících, kteří zvolí ty nejlepší metody sběru dat. Marketingový průzkum se obvykle dělí na primární a sekundární výzkum.

Sekundární výzkum

Ačkoliv se tato fáze nazývá sekundární, měla by proběhnout jako první, jelikož vám poskytne obecnější představu o situaci na trhu. Sekundární výzkum je založený na rozboru veřejně dostupných dat a informací. Jedním z nejoblíbenějších zdrojů dat je bezesporu internet, kde je možné čerpat informace z článků, zpráv, diskuzí apod., cenné informace můžete získat i z volně přístupných databází Českého statistického úřadu.

Příklad: Pokud chcete například na svém e-shopu prodávat speciální vzdělávací hračky ve vyšší cenové kategorii, v rámci sekundárního výzkumu můžete zjistit:

Primární výzkum

Primární výzkum je založený na práci v terénu a na přímém kontaktu s potenciálními zákazníky. Mezi nejčastější techniky online primárního výzkumu patří pozorování chování zákazníků na internetu a také zasílání dotazníků. V dotaznících můžete využít různé typy otázek. Zvolit můžete buď uzavřené otázky s jednou nebo více možnostmi, nebo také otevřené otázky, na které budou zákazníci odpovídat svými slovy.

Příklad: V rámci primárního výzkumu se můžete od potenciálních zákazníků, kterých jste si definovali v rámci sekundárního výzkumu, například dozvědět:

Vyhodnocení

V dalším kroku byste samozřejmě měli zvolené metody využít v praxi, provést analýzu získaných dat a vyhodnotit je – tedy zodpovědět otázky, které jste si stanovili na začátku. V samotném závěru vypracujte soupis opatření a dalších kroků v návaznosti na zjištění z marketingového průzkumu. Více o tom, jak na analýzu trhu, se dozvíte v tomto článku.

Na co se při průzkumu online trhu zaměřit?

Součástí průzkumu online trhu by měl být průzkum chování zákazníků na internetu, průzkum konkurence nebo také analýza online reklam a další.

Cílová skupina

Pokud chcete uvést na trh nový produkt nebo službu, musíte dobře znát svou cílovou skupinu, tedy zákazníky, kterým budete nabízet své zboží. Cílovou skupinu je možné definovat podle demografických údajů, geografie, chování nebo třeba životního stylu.

V dnešní době je ale mnohem častější práce s tzv. personami. Persony jsou fiktivní osoby – vaši potenciální zákazníci, kterých byste měli umět detailně popsat. Zamyslete se, jaké mají zájmy, jak tráví volný čas, co je pro ně důležité či kam jezdí na dovolenou. Takto definované persony vám pomůžou lépe pochopit chování zákazníků a umožní vám s nimi komunikovat “jejich” jazykem.

Příklad: Typickým zákazníkem e-shopu se vzdělávacími hračkami bude maminka 2 dětí (2 a 5 let) Vanda. Její manžel Šimon je úspěšný manažer, ona je na rodičovské dovolené. Bydlí v novostavbě v malé obci u Prahy, hodně času tráví v přírodě a snaží se žít ekologicky. Splácí hypotéku a leasing, ale na dětech nešetří. Vanda se hodně věnuje svým dětem, ale chybí jí čas pro sebe a cítí se osamělá, protože Šimon hodně pracuje. I když to otevřeně nepřiznává, ráda se pochlubí hezkými fotkami rodiny na Instagramu a na vzhledu jí záleží. Nakupuje zásadně na internetu, do města by musela dojíždět autem. Vanda by určitě ocenila hračky, které jsou ekologické, vzdělávací, umožní dětem poznávat přírodu a trávit aktivně čas s jinými dětmi a rodiči. Za takovou hračku by byla ochotna zaplatit i vyšší částku. Pro konkrétní zboží by se rozhodla, pokud by ho doporučila některá z moderních maminek, které sleduje na Instagramu.

Chování zákazníků v online prostředí

Ve chvíli, kdy znáte svou cílovou skupinu, můžete se zaměřit na to, jak se vaši potenciální zákazníci chovají v online prostředí. Využijte některé z analytických nástrojů, například oblíbený Google Analytics. Díky tomuto nástroji můžete snadno zjistit, odkud se návštěvníci dostávají na váš web nebo jaké stránky navštěvují a jak dlouho se na nich zdržují.

Analýza online reklamy

Reklamy v online prostředí jsou jedním ze způsobů, jak se zapsat do povědomí svých zákazníků a přivést je přímo na váš e-shop. Myslete však na to, že vytvořením reklamy by proces rozhodně končit neměl. Je důležité reklamy analyzovat a vyhodnotit a následně kampaně optimalizovat.

Konkurence a jejich webové stránky

Abyste mohli být krok před konkurencí, musíte ji dobře znát. Zjistěte vše potřebné o své konkurenci a jejich webových stránkách nebo e-shopech. Zkusit můžete i tzv. mystery shopping, při kterém budete vystupovat jako zákazník konkurence. Jde o velice efektivní metodu, díky které zjistíte, jak jsou konkurenční e-shopy uživatelsky přívětivé, jakým způsobem vyřizují reklamace, jak rychle reagují na dotazy, jaký mají styl komunikace a prodejní argumenty apod. Můžete tak nalézt slabé stránky konkurence, ale také se inspirovat pro svůj vlastní byznys.

Autor: PrůvodcePodnikáním.cz

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů