GPSR, DSA, zákon o přístupnosti. Za poslední půlrok toho legislativa přinesla e-shopům řadu témat a tím pádem i otázek. Připravili jsme checklist, který provozovatelům e-shopů pomůže orientovat se v tom nejdůležitějším. Udělejte si jasno!
GPSR, DSA, přístupnost. Možná už jste zaznamenali, že poslední půlrok je pro e-shopaře z hlediska legislativy bohatý a přináší stále řadu otázek, ve kterých majitelé e-shopů tápou. Víte, které úpravy se vás týkají a jak? Přinášíme tipy, kde čerpat informace ohledně 3 největších právních úprav posledních měsíců.
Potřebujete ujasnit otázky: Co za informace doplnit na svůj e-shop? Co kontrolovat na produktech? Pak se seznamte se zkratkami GPSR a DSA – vše srozumitelně vysvětluje advokátka Petra Dolejšová během webináře. Podívejte se na záznam:
Co se během webináře dozvíte:
0:00 Úvod
02:46 GPSR: Proč k nám přišlo? Koho se týká? A kdo má výjimku?
08:32 GPSR: Front-end: Jaké informace u produktu nesmí chybět?
28:54 GPSR: Back-end: Prodejce, dovozce a výrobce
32:28 GPSR: Co řeší prodejce?
33:37 GPSR: Co řeší výrobce?
43:20 GPSR: Co řeší dovozce?
46:44 GPSR: Co bývá v praxi kámen úrazu?
57:43 GPSR: Co když zjistíte, že produkt, který prodáváte, je vadný?
01:03:25 DSA: Co to je? Jak se vás to týká? A co s tím?
01:07:34 DSA: Jak s tím pracovat v praxi?
01:11:09 Chcete si přidat?
GPSR – nový předpis, který se týká bezpečnosti výrobků. Platný je napříč Evropskou unií od 13. prosince 2024 a přináší změny, které se dotknou všech, kdo prodávají výrobky spotřebitelům v EU – včetně e-shopů.
Pokud máte ještě další otázky, prostudujte článek o GPSR, který Petra Dolejšová (zlatý Shoptet Partner) nachystala pro Shoptet Blog. Najdete tu přehledně sepsané všechny odpovědi a zjistíte, jak s GPSR e-shopům technicky pomůže Shoptet.
Co znamená zkratka GPSR? General Product Safety Regulation, jde o nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/988 ze dne 10. května 2023 o obecné bezpečnosti výrobků, známé taky pod zkratkou GPSR. Účinnosti nabylo v prosinci 2024.
Zákon č. 387/2024 Sb. stanovuje dozorové orgány (např. Česká obchodní inspekce, Státní úřad pro jadernou bezpečnost).
Spousta e-shopů letos ohledně DSA dostala od Českého telekomunikačního úřadu zprávu do datové schránky. Ačkoli to už není úplná novinka, objevuje se kolem toho mezi e-shopaři řada otázek. Co DSA je a jak se týká e-shopů?
DSA by vaší pozornosti nemělo uniknout, pokud umožňujete na svém webu vkládat uživatelský obsah (recenze, fórum, komentáře apod.). Uživatelé by tak měli mít možnost vám nahlásit případný závadný obsah na vašem webu – udělat to můžete například prostřednictvím formuláře, (který si vytvoříte sami např. přes Google Forms, MS Forms nebo jinou službu a vložíte odkaz na něj na své stránky) či e-mailem. Důležité je, že takový prostředek bude snadno dostupný, uživateli umožní identifikovat konkrétní obsah a vysvětlit, proč ho považuje za nelegální.
Na e-shopu (webu) zveřejněte e-mailovou adresu pro komunikaci s ČTÚ. Nemusí to být zcela nová e-mailová adresa (může to být dsa@muj-eshop.cz nebo klidně i vaše stávající – např. info@muj-eshop.cz). Hlavně na ní buďte dostupní️.
Do obchodních podmínek byste měli uvést, jaký obsah k sobě necháváte nahrávat a za jakých podmínek ho můžete odstranit – např. se jedná o obsah, který porušuje autorská či osobnostní práva, obsah, který je nelegální nebo proti dobrým mravům, či obsah, který bude poškozovat značku.
Dobrá zpráva je, že povinnosti podle DSA se liší podle velikosti a povahy platformy, např. malí e-shopaři a velké online platformy mají jiné požadavky. U menších e-shopů je povinnost kontaktní osoby a mechanismu pro hlášení základní, ale např. povinnost podávat roční zprávy apod. se jich většinou netýká.
Hodit se může i DSA příručka od ČTÚ.
Více informací o DSA a co znamená pro e-shopy – Petra Dolejšová k tématu má článek na svém webu.
Už 28. června 2025 vstoupí v účinnost zákon o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb. Navazuje na přístupnost webů státního sektoru a má výrazně zlepšit přístupnost výrobků a služeb pro lidi se zdravotním postižením nebo jinými specifickými potřebami. Cílem je zpřístupnit online svět pro všechny.
Oddychnout si můžete v případě, že jste mikropodnikem. To znamená, že máte méně než 10 zaměstnanců a roční obrat do 2 milionů EUR (obě podmínky musíte splnit současně).
Tato zásadní změna znamená řadu velkých úprav. Abychom e-shopům naplňování zákonných požadavků co nejvíce ulehčili, pracujeme v Shoptetu na úpravách platformy tak, aby reflektovala standardy přístupnosti WCAG 2.1. Podívejte se na náš detailní článek o přístupnosti a probíhajících úpravách.
Změny vycházející ze zákona o požadavcích na přístupnost budou nasazovány postupně. Ty drobnější průběžně (zejména aditivní změny), složitější změny s velkým dopadem nebo zásahem do HTML struktury budou doručovány pomocí Odložených aktualizací šablon.
Přístupnost dlouhodobě prosazují i velcí hráči, jako například Google. Proč? Přístupné služby využije více lidí = více uživatelů/zákazníků (například senioři, lidé s horším zrakem nebo dočasnými potížemi). Přístupnost je dnes zkrátka konkurenční výhoda – a přece i vy chcete, aby u vás pohodlně nakoupilo více lidí.
Napsat komentář