Nový objednávkový proces e-shopů od Shoptet

V těchto dnech dostaly všechny naše e-shopy na platformě Shoptet 4 nový objednávkový proces. K rozhodnutí k tak radikální změně nás vedla obsáhlá analýza našich e-shopů. Co všechno nový objednávkový proces v našich e-shopech přinese a jaké konkrétní změny se udály, se dozvíte v následujících řádkách.

UX analýza, neboli analýza (a následné testování) uživatelské přívětivosti e-shopů, která proběhla koncem loňského roku, s sebou přinesla mnoho postřehů a návrhů na vylepšení našich e-shopů. (Jaký je přesný smysl takové analýzy a jaké konkrétní změny jsme již provedli, si můžete přečíst v minulém článku). Asi nejrozsáhlejší změna se týkala již zmíněného objednávkového procesu. Jednalo se o změnu jak časově, tak technicky velmi náročnou, rozhodli jsme se ji realizovat až jako poslední z navrhovaných úprav.

Jednokrokový či vícekrokový?

Koluje názor, že jedinou a správnou volbou je jednokroková objednávka, tedy rychlá cesta k dokončení nákupu zákazníkem. Z testování však vyplynulo, že tomu tak je pouze v případě, že e-shop nabízí pouze jediný typ dopravy, stejně tak platby. Což se ale většiny českých e-shopů netýká, ty dávají svým zákazníkům široké možnosti volby. A v takový moment, kdy e-shop nabízí větší množství doprav, výdejních míst a platebních metod, (což naše e-shopy umožňují), se z jednokrokového objednávkového procesu stává nekonečně dlouhá stránka, která je nepřehledná a pro mnohé často matoucí, protože – obzvláště starší lidé – nepochopí logiku stránky.

Takže se různé typy objednávkových procesů testovaly a z analýzy vyplynulo, že nejlépe vychází 4 kroková (de facto 3 kroková; vysvětlíme níže) objednávka. Pro zákazníky je nejpřehlednější a vede k nejvyššímu počtu konverzí (v tomto případě dokončených prodejů) ze všech testovaných modelů.

Všechno hezky pohromadě a logicky

Stávající objednávkový proces jsme tedy zredukovali – souhrn objednávky, který byl samostatným krokem, jsme začlenili do každé stránky upraveného procesu, díky čemuž svůj přehled vidí zákazník ve kterékoliv fázi objednávání. Krok „informace o zákazníkovi“ a „doprava a platba“ jsme prohodili, nyní tedy volba způsobu dopravy platby předchází vyplňování údajů o nakupujícím. A každý krok jsme upravili tak, aby uživatel co nejjednodušeji dokončil objednávku. Jednotlivé kroky jsou nyní ucelené, přehledná a logické:

  1. 1. krok: – Přehled nákupního košíku
  2. 2. krok: – Volba dopravy a platby
  3. 3. krok: – Vyplnění údajů o zákazníkovi
  4. 4. krok: – Potvrzení o odeslané objednávce (tuto fázi již za krok nepočítáme, jedná se pouze o potvrzení, nikoliv o fázi objednávky, ze které by se mohl zákazník vrátit na kroky předchozí).

Srovnání jednotlivých částí objednávky

Přehled košíku

V tomto 1. kroku objednávkového procesu přibylo zobrazování souvisejících produktů ke zboží, které je umístěné v košíku.  Nyní se zde nepletou informace o dopravě, zato popisky a obrázky jsou jasnější a srozumitelnější.

Volba dopravy a platby

Dopravu a platbu si v novém objednávkovém procesu volí zákazník již v druhém kroku, zatímco v minulosti byl tento krok až třetím v pořadí. Nově je na této stránce i souhrn objednávky, společně s rychlými kontakty a fotografií prodejce. Ten tak má možnost vystoupit vůči zákazníkovi z anonymity, což přispívá na budování důvěry.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Informace o zákazníkovi

Ve třetím kroku objednávky, který byl v minulosti 2. krokem, si zákazník vyplňuje své údaje, kam bude zásilka doručena a na koho fakturována. I na této stránce se vypisuje shrnutí objednávky s kontakty a fotkou prodejce. Systém dále kontroluje správnost tvaru zadávaných údajů, což maximálně zjednoduší práci s objednávkami pro samotného prodejce.

V tomto kroku také zákazník vyplňuje poznámku pro e-shop, ale okno pro poznámku si otevírá jen v případě, že ji chce skutečně napsat. Okno tak nezabírá zbytečně místo a stránka je ucelená a přehledá.

Mimo jiné zde došlo k rozdělení možnosti přihlásit se k odběru newsletterů a zaregistrování se. Tato možnost byla v minulosti spojená, nicméně ně každý, kdo chtěl být registrovaným zákazníkem, chtěl odbírat newslettery a naopak.

Souhrn objednávky

Ve starší verzi objednávkového procesu byl 4. krokem souhrn objednávky. Ten však jako samostatná stránka v novém procesu úplně chybí, protože – jak již bylo zmíněno – tento souhrn provází zákazníka všemi předchozími kroky.

Potvrzení o odeslání objednávky

Čtvrtým (dříve pátým) a posledním krokem objednávky je již stránka s potvrzením o úspěšně dokončené objednávce a jejím odeslání. Souhrn objednávky, který byl dříve pouze slovně vypsán, se nyní zobrazuje i s fotografiemi zakoupených produktů a podrobnějšími informacemi k platbě a objednávce. Mimo jiné ale k údajům, které se na stránce vypisují, přibyla i možnost registrovaným zákazníkům přímo vstoupit do nastavení svého účtu, historie nákupů a odhlášení z účtu.

Přínos nového objednávkového procesu

Zvyšování konverzí obchodu

Hlavním motivem této změny byla snaha zajistit co největší úspěšnost v navyšování počtu dokončených objednávek a to už samotným zpracováním objednávkového procesu. Pokud je tento proces pro zákazníka přehledný, pochopitelný a bez zbytečných překážek, velmi snadno jím projde až do zdárného konce

Zjednodušování práce majiteli i návštěvníkovi e-shopu

Snadná orientace

Snadná orientace zákazníka je docílena logickým uskupením jednotlivých kroků. Společně s tím přibyl v každém kroku pravý panel, který neustále zobrazuje aktuální souhrn objednávky. V tomto panelu je také nově fotka prodejce, díky kterému tak může majitel e-shopy vystoupit pro své zákazníky z anonymity a tím získat na důvěryhodnosti.

Pevně věříme, že tato obrovská novinka přinese nejen dobrý pocit vám i vašim zákazníkům, ale že povede hlavně k nárůstu objednávek jako takových. Přejeme vám mnoho úspěšně dokončených objednávek.

Facebook
Twitter

Mohlo by vás zajímat:

Navigace pro příspěvek

5 komentářů

  1. MW napsal:

    Pokud si vyberu „Osobní odběr“, musím zadávat celou svou adresu?

    Pokud se nejprve vybírá dopravu a až pak se zadává jméno atd., tak se nabízí nechtít po zákazníkovi údaje, které jsou vlastně zbytečné. K čemu je obchodníkovi adresa, když zboží nebude nikam zasílat?

    Už jsem viděl eshop, kde pro osobní odběr stačilo zadat jméno (nepamatuju si, který to byl), takže jde určitě nějak vyřešit i účetnictví.

  2. Dobrý den,
    děkuji za věcnou připomínku, ano, takové nastavení by bylo vhodné. Zatím to administrace neumožňuje, ale s technickým ředitelem jsem již takovou úpravu konzultovala. O veškerých novinkách či updatech stávajících funkcí se dozvíte vždy ze své administrace e-shopu – stačí ji tedy sledovat :)
    Děkuji a přeji hezký den,
    Katka

  3. Praslicka napsal:

    Dobrý den chci se zeptat zda uděláte nějaký návod i pro zákazníka ( proces pro objednávku s popisem kroků),když jste udělali toto nově. My máme postup procesu objednávky napsán na starší verzi. Nebo si to musime udělat sami?
    Děkuji
    Praslicka

    1. Dobrý den,
      tento objednávkový proces je nasazený na novější verzi e-shopů, tedy na Shoptet4. Návod pro zákazníky jsme pro něj nepřipravovali a – přiznám se – ani není v plánu jej připravovat. Domnívám se totiž, že je celý proces značně intuitivní a nápověda tedy není třeba. Nicméně v administraci e-shopu je možné vytvářet články, pokud by tedy klient takový návod zákazníkům přeci jen poskytnout chtěl, může si jej vytvořit přímo na svém e-shopu, například v sekci „Jak nakupovat“.
      Krásný den přeji.

  4. Dobrý den, poslední dobou se nám množí problémy kvůli špatnému výběru platby. Domnívám se, že je to způsobeno vysoko položeným tlačítkem „Pokračovat v objednávce“, které je v našem případě umístěno nad výběrem platby (máme osm druhů dopravy), tudíž si zákazník nevšimne, že má ještě volit způsob platby. Bylo by možné „odnastavit“ výchozí druh platby, aby byl zákazník nucen si něco odkliknout?

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů