Když e-shop mění jméno: Jak se z Nemléko stal Optimistic

Začátkem roku jsme spustili vzdělávací projekt Shoptet Univerzita. Přinášíme v ní shopteťákům články předních odborníků, ale také rozhovory s e-shopaři, zaměřené vždy na vybrané téma z praxe. Jeden z příběhů vám nyní představujeme i na blogu. Majitelé e-shopu Optimistic přiblíží, co obnášela změna názvu i jak na to reagovali zákazníci.

Majitelé e-shopu Nemléko se do změny názvu nepouštěli z vlastní vůle, ale kvůli legislativě. S nutnou změnou se ale vypořádali elegantně. O tom, jak pro značku Optimistic našli i nové příležitosti, se rozpovídala Amálie Koppová původně pro Shoptet Univerzitu.

Ale pojďme na začátek… Příběh Nemléko se zrodil v roce 2016 kousek za Prahou. Právě tehdy Amálie Koppová a David Balcar rozjeli výrobu podomácku dělaných rostlinných mlék. Začínali ve stánku na pražské náplavce a postupně se Nemléko stalo nejznámější českou firmou vyrábějící rostlinné alternativy mléčných výrobků. Dostali se až na jedenáct tisíc prodaných kusů týdně a roční obrat devatenáct milionů. Od 1. října 2020 jejich produkty pořídíte pod značkou Optimistic. Zeptali jsme se, jak rebranding probíhal a co k němu vedlo. 

Dokázali jste, že během tří čtyř let je z vás nejznámější česká firma vyrábějící rostlinné alternativy mléčných výrobků. Jak velký důraz jste od začátku dávali na budování značky, nebo co za tím vlastně stojí?

Snažili jsme se to udělat tak, jak se to líbí nám samotným :) Mile, nevtíravě, ale zároveň s  důrazem na podstatu: ukázat rostlinnou stravu v tom nejlepším světle. Určitě v tom hraje roli i fakt, že v době, kdy jsme Nemléko uvedli na trh, podobné produkty zatím nebyly tolik známé a celá kategorie byla teprve na vzestupu. Všechno okolo budování značky a vizuální komunikace jsme si uměli udělat sami, nepotřebovali jsme tedy žádnou agenturu, kterou bychom v té době ani nezaplatili. A tak je to vlastně doteď. Děláme jenom to, co si myslíme, že přináší užitek nejen nám, co nás baví a v čem věříme, že jsme dobří. Lidi to poznají a potom je šíření značky jednodušší, protože je to příběh, který se dobře vypráví. 

Jak jste o značce přemýšleli v době, kdy Nemléko vznikalo a v prvním roce až dvou? Jakou komunikaci jste volili, co pro vás bylo a je důležité? A jak o ní přemýšlíte nyní?

Přemýšlíme o ní asi pořád hodně podobně. Zákazník je pro nás vždy na prvním místě a musí být spokojený. Snažíme se být spolehlivým dodavatelem i co se týká velkoobchodu, na našem druhém shoptetu běží eshop/objednávkový systém pro naše velkoobchodní partnery. Chceme, aby objednávání našich výrobků bylo přehledné. Snažíme se dostát označení lovebrand, hlavně kvůli tomu, aby zákazníci měli radost nejen z chuti našich produktů, ale i z toho, že tím podporují českou značku, aby chápali, proč naše nápoje stojí víc než ostatní a kdo stojí za jejich výrobou. 

Co stálo za přejmenováním značky?

Název Nemléko byl pro státní zemědělskou a potravinářskou inspekci nevyhovující, protože obsahoval slovo mléko / jogurt, i když jako kořen slova. Přestože na láhvi stálo „vegan – bez mléka“ a prodejní cena za litr je přes sto korun, mohl by obal klamat průměrného spotřebitele. Ukázalo se, že si na nás stěžoval někdo z mlékárenského průmyslu. Nový název Optimistic znamená optimistické jídlo budoucnosti, která je pro nás rostlinná. Zvolili jsme ho jako novou alternativu, která nám alespoň dovolí komunikaci na zahraničním trhu. Necítíme se nijak poškozeně, spíš se tím bavíme. Přijde nám hezké, že o naši značku jeví zájem i někdo z úplně jiné sociální bubliny.

Měli byste doporučení pro ostatní e-shopaře ohledně pojmenování produktů/kolekce/e-shopu, kde může pak hrát roli legislativa? 

Zákony a jejich interpretace se neustále mění a kdoví, co bude problém příští rok. Doporučujeme název volit jednak legislativně neutrálně a jednak tak, aby když se rozhodnete začít vyrábět jiný produkt ve stejném oboru, mohl být stále dobře použitelný a srozumitelný. My pojmenovali produktem značku a to nebylo to nejlepší řešení samo osobě.

Vidíte ve změně značky příležitosti? Například že si u vás své najdou i lidé, kteří neřeší to, že chtějí nahradit mléko? Že bude značka použitelnější i pro zahraniční trh?

Jednak jsme se zbavili negace, vymezování se, což nám poměrně vadilo. Můžeme pod novou značku zahrnout víc produktů, případně služeb, které plánujeme, a můžeme ji komunikovat v zahraničí. Nebereme to jako zásadní přítěž, celá změna byla akorát pracná a doufáme, že dobře komunikovaná tak, aby bylo zřejmé, že kromě názvu se nic nezměnilo.

nemleko_web_brand

Jak jste nad novým názvem přemýšleli a pomohl vám s vymýšlením nějaký stratég/brand specialista?

Pomáhal nám kamarád, který se věnuje marketingu, jinak jsme si název vymysleli sami. V tomhle se většinou řídíme vlastním citem, aby naše značka korespondovala s naším konceptem.

Proč název Optimistic?

Optimistic foods znamená optimistické jídlo: je to jídlo, které vidíme v budoucnosti a které je rostlinné. Teda pokud chceme mít optimistickou taky budoucnost :) Redukování konzumace živočišných produktů je totiž jeden z nejefektivnějších kroků každého z nás, jak si zachovat nejen svoje zdraví ale taky zdraví naší planety.

Jak jste změnu komunikovali? Když se na to podíváte s odstupem, udělali byste něco jinak? Nebo je ještě příliš brzy hodnotit? 

Nerozeslali jsme žádnou tiskovou zprávu, neoslovovali novináře. Možná bychom měli víc výstupů, ale řekli jsme si, že to není tak dramatické, abychom to museli tlačit. Komunikovali jsme hlavně na sítích k našim fanouškům. Naštěstí to přišlo zajímavé i médiím, jedna redaktorka dokonce odhalila našeho udavače. Vyšlo to tedy nad naše očekávání.

Projevilo se to v loajalitě zákazníků? 

Spousta našich zákazníků nás podpořila a to nás moc těší. Nesetkali jsme se s výrazným nepochopením, spíš naopak a to nás povzbudilo.

Jak budete sledovat, že se rebranding podařil? Jaké máte metriky?

Tak, že nebudou klesat prodeje, ale spíš naopak. To je metrika asi pro všechno, co děláme. Těžko v této době zatím hodnotit.

Jak pracujete s hodnocením od zákazníků? 

Snažíme se každou připomínku nebo reklamaci zohlednit při plánování všech našich procesů, hlavně co týče kvality výrobků, ta je pro nás na prvním místě. Máme každý den spoustu krásných a povzbudivých reakcí, to nás moc těší a motivuje pokračovat dál a značku rozvíjet. Negativní názory, pokud jsou konstruktivní, se snažíme zohlednit taky a jsou pro nás stejně důležité.

Začali jste po rebrandingu dělat v oblasti budování značky něco jinak? 

Ne, kromě názvu se opravdu nic nezměnilo.

Mohlo by vás zajímat:

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů