Jak podnikat? Kdy je lepší IČO a kdy založit s.r.o.?

()

Mám podnikat na IČO, nebo založit s.r.o.? Tuto otázku si klade snad každý začínající podnikatel. Jak se rozhodnout a k čemu přihlédnout? Pojďte se na to podívat očima právníka.

Obě varianty mají svá specifika a musíte si sami zvážit, která varianta je pro vás lepší. U každého podnikatele se to totiž může lišit v závislosti na povaze jeho businessu a z toho je třeba vycházet.

Přinášíme vám shrnutí výhod i nevýhod obou variant. Je nutno ale podotknout, že pro účely tohoto článku ohledně společností rozebíráme jen nejčastější formu společnosti v podobě s.r.o.

Podnikání na IČO

Velkou výhodou podnikání na IČO je variabilita při řešení daně z příjmů – nemusíte totiž vést účetnictví (do obratu 25 mil. Kč za rok) a můžete využívat paušální výdaje, případně se přihlásit k paušální dani. S tím je spojená výrazně nižší administrativní zátěž a díky variabilitě řešení daňových povinností můžete také ušetřit na daních.  Za zmínku stojí také to, že vyřízení nezbytných náležitostí pro zahájení podnikání trvá v řádu jednotek dní a pro případ žádosti o úvěr bere banka v potaz vaši historii a profil klienta.

Podnikání na IČO se zpravidla pojí s vaší osobní značkou, což ale může být i nevýhodou v případě, kdy byste chtěli svůj zajetý business prodat a začít s něčím jiným, i když i toto se dá řešit.

Při podnikání na IČO také neomezeně ručíte svým majetkem, tedy pokud se podnikání nevydaří, mohou být vaše závazky a dluhy uspokojeny z vašeho osobního majetku. Nemusíte přitom ani provozovat rizikový business – stačí, když uzavřete nájemní smlouvu na několik let bez možnosti dřívější výpovědi. Nájem byste pak byli povinni hradit i v případě, kdy s podnikáním v daných prostorech skončíte.

Dále je nutno zmínit i omezené možnosti společného podnikání s další osobou – na to přijdete zvláště v případě, kdy jeden z vás bude mít na podnikání odlišný názor, nebo s ním bude chtít skončit. Obecně je podnikání ve více lidech vhodnější provozovat prostřednictvím s.r.o.

Výhody a nevýhody podnikání na IČO

Plusy:

+ menší míra administrativy

+ větší variabilita řešení daňových povinností

+ můžete začít s podnikáním v řádu dnů

+ získání úvěru může být snazší díky vaší dosavadní klientské historii

Minusy:

neomezené ručení vaším majetkem

horší možnosti zpeněžení a převodu na jinou osobou

podnikání ve více lidech může být komplikovanější a s větší mírou rizika v případě neshody

Podnikání prostřednictvím s.r.o.

Největší odlišností podnikání prostřednictvím s.r.o. je to, že s.r.o. je samostatným subjektem – to znamená, že má právní subjektivitu. Jak tomu rozumět? Laicky řečeno, právní subjektivita znamená, že s.r.o. může vlastnit majetek, uzavírat smlouvy, žalovat někoho nebo být žalována. Je to, jako kdyby ta firma byla člověk, který jedná a nese zodpovědnost sám za sebe.

Za s.r.o. jedná její statutární orgán, kterým je jednatel. Ten má povinnost péče řádného hospodáře – to znamená, že osoba, která  jedná za s.r.o. a spravuje její majetek, musí jednat zodpovědně a pečlivě, jako by šlo o její vlastní majetek. Pokud tuto povinnost poruší, například udělá rozhodnutí, kterým s.r.o. způsobí škodu, může být osobně odpovědná a musí tuto škodu nahradit. Tato povinnost chrání s.r.o. před rizikovými nebo nezodpovědnými kroky ze strany těch, kdo ji vedou.

Při podnikání prostřednictvím s.r.o. musíte vést účetnictví – jiná možnost není. S tím je spojená vyšší míra administrativy a případných nákladů a mimo to už nemůžete využít možnosti paušálních výdajů nebo paušální daně.

Založení a vznik s.r.o. se dá zvládnout během 14 dnů, pro jistotu ale počítejte spíše s 1 měsícem – alternativou je koupě již vzniklé ready-made společnosti.

Značnou výhodou podnikání prostřednictvím s.r.o. je omezení ručení společníků jen do částky nesplacené výše vkladů. Po jejich splacení pak společník za závazky společnosti neručí. Váš soukromý majetek tak bude zcela oddělen od majetku společnosti – to je nutné respektovat i z vašeho pohledu, neboť majetek společnosti není vaším majetkem a podle toho byste s ním měli nakládat.

Pokud chcete podnikání rozjet společně s někým dalším, je pro tento účel s.r.o. velmi vhodné – míru účasti ve společnosti si rozdělíte podle velikosti svých podílů a můžete si nastavit způsob jednání na společnost – například mohou být jednateli všichni společníci (a ti mohou ujednat samostatně nebo společně), nebo jen někteří z nich.

Začnete-li podnikání prostřednictvím s.r.o. a potřebovali byste úvěr, budete potřebovat podnikatelský plán. Bez něj bude získání úvěru složité, ne-li nemožné, protože nově vzniklá společnost nemá platební historii ani negenerovala žádné příjmy, a pro banku by tak mohlo být poskytnutí úvěru rizikové. Proto by banka mohla vyžadovat zástavu nebo ručení třetí osoby.

Pokud byste chtěli s podnikáním skončit a podnikání může fungovat i bez vaší účasti, můžete rozjetý business prodat. Prodej podílu v s.r.o. je výrazně jednodušší, než pokud byste podnikali na IČO. To stejné platí v případě, kdy byste chtěli, aby do vašeho podnikání vstoupila třetí osoba jako investor – zkrátka investorovi prodáte část svého podílu. V případě neshody s ostatními společníky taky můžete svůj podíl prodat.

Výhody a nevýhody podnikání prostřednictvím s.r.o.

Plusy:

+ po splacení vkladů neručíte vaším majetkem

+ rozhodnete-li se prodat váš business, je prodej podílu v s.r.o. velmi jednoduchý

+ pro podnikání ve více lidech je s.r.o. ideální nástroj a vstup investora je poměrně snadný

Minusy:

větší míra administrativy

nemůžete využívat výdajového paušálu ani režimu paušální daně

založení s.r.o. trvá o něco déle a jsou s ním spojeny větší náklady

získání úvěru pro nové s.r.o. bez historie může být náročnější

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Martin Kurka, Accace

Martin Kurka, Accace

Článek připravil advokát Martin Kurka z advokátní kanceláře Accace. Na složité právní a daňové otázky máme srozumitelné a praktické odpovědi. Žádné hromady paragrafů, ale jasná řešení a soulad s legislativou. Navíc máme za zády mezinárodní poradenskou skupinu a zajistíme vám třeba i mzdové a účetní služby – nejen u nás, ale i v dalších destinacích po celém světě.
Článek připravil advokát Martin Kurka z advokátní kanceláře Accace. Na složité právní a daňové otázky máme srozumitelné a praktické odpovědi. Žádné hromady paragrafů, ale jasná řešení a soulad s legislativou. Navíc máme za zády mezinárodní poradenskou skupinu a zajistíme vám třeba i mzdové a účetní služby – nejen u nás, ale i v dalších destinacích po celém světě.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů