Jak nepoužívat sociální média?

()

Přestože jsou sociální média již nějaký ten čas marketingovým hitem, jen málokomu se je zatím podařilo zkrotit a dostat z nich výkon, který by odpovídal jejich potenciálu. S jakými chybami se můžeme setkat?

Servery ProBloger a HubSpot zveřejnily články, které akcentují právě chyby, kterých se marketingoví pracovníci dopouštějí v prostředí sociálních médií. Základní teze je možné shrnout do následujícího seznamu.

Nepřehánět to se sebepropagací

Na jednu stranu je faktem, že propagace vlastní firmy nebo e-shopu je cílem působení na sociálních médiích. Nicméně pouhým sdělením „My, firma XY“, jsme nejlepší.“ nelze získat mnoho pozornosti. Firemní účet musí poskytovat zajímavé informace. „Pojem zajímavá nezahrnuje informace o vypuštění nového produktu nebo nabídky slev. Zajímavá zpráva by se měla týkat novinek z oblasti působení firmy, vhled do problematiky, nebo rady a návody… “

Vytvořit osobnost

Propagovat firmu nebo službu musí lidé. Dosáhnout interakce mezi uživateli Karel a Pavel je snazší než mezi například HyperCorp s.r.o a Karlem. Této chyby jsme se nevyvarovali ani u nás na WebŽurnálu při tvorbě účtu na Twitteru. Nicméně v tomto případě je Twitter jen další informační kanál, kde získáváme a šíříme informace. Při provozu e-shopu, by ale bylo velmi vhodné dodržet tuto radu.

Dodávat obsah

Pokud si obchodník založí účet na několika sociálních médiích jenom „aby tam byl“ a nemá v plánu se jim dále věnovat, nelze to označit za správný přístup. Naopak v takovém případě je lepší ani takové účty nezakládat. Rozhodně nepůsobí dobře hledá-li potencionální zákazník informace o prodejci a nalezne například na Twitteru rok neaktualizovaný profil prodejce.

Nenahánět uživatele příliš rychle

Jedná se o případ hlavně Twitteru. Zkrátka nevypadá dobře, pokud firma sleduje 500 lidí a jí sleduje 40, nemá tato propagace valný účinek. Co se týče Facebooku, v poslední době bylo na českém internetu populární prodávání podvodných skupin, na kterém kupci těchto skupin prodělali občas i pěkné peníze. Kromě toho, že byly tyto skupiny obvykle rychle zrušeny, tak i cílení bylo minimální. Důležité je mít trpělivost, protože výsledky se nedostaví ihned.

Sociální sítě nejsou televize

Vin Crosbie již v roce  1998 definoval tři základní modely komunikace. One-to-one je klasická komunikace tváří v tvář. One-to-many je model hlavně druhé poloviny 20.století, kdy dominovala televize, radio a noviny. Informace se šířili z jednoho místa. Bohužel tento přístup je často aplikován i na prostředí sociálních médií, kde nemůže správně fungovat. Model který definuje sociální média je many-to-many, pokud se nebude tento rozdíl dostatečně brán v potaz, nebude propagace na sociálních médiích fungovat nikde ideálně.

Další podrobnosti se můžete dočíst ve zmíněných článcích 9 Reasons Why Your Social Media Strategy Isn’t Working a The 5 Critical Errors Most People Make When they Start Using Social Media for Business.

Zdroj: HubSpot, ProBloger

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Michal Pulda napsal:

    Docela rád využívám alegorie, kterou má David Meerman Scott ve své výborné knize The New Rules of Marketing and PR. Podle něj jsou sociální média jakýmsi městem, které má své bary (blogy), privátní kluby (diskusní fóra) a koktejl party (to budou sociální sítě). Dále se pak ptá, jak se asi budete chovat na takové koktejl párty – budete:

    * Vyrazíte do největšího chumlu lidí, z nichž jich znáte jen pár, a začnete okolo vykřikovat „Kupte můj výrobek!“?
    * Vyžádáte si od každého zúčastněného nejdříve vizitku, než se s ním vůbec začnete bavit?
    * Budete víc poslouchat, nebo budete mluvit?
    * Poradíte a pomůžete třeba i neznámým lidem bez toho, aniž byste čekali něco na oplátku?
    * Pokusíte se poznat úplně každého, nebo zůstanete u pár obsáhlejších konverzací s lidmi, kteří vás baví?
    * A nebo na koktejl vůbec nepůjdete, protože socializace s lidmi není nic pro vás?

    Asi se tak chovat nebudete. Pramení to z nepochopení tohoto prostoru, což je ale i dost pochopitelné. Já sám vyrůstám v prostředí sociálních sítí a médií (na FB jsem byl asi jako třetí Čech :-), nicméně konvence, které platily „za mě“ jsou už jiné, tím více, že FB již využívám méně…

    Každopádně co bych doporučil – pokud jste noví v sociálních médiích, tak nějakou dobu se jen tak rozhlížejte okolo, snažte se pochopit, jak to funguje, nebojte se zeptat. Reklamou šetřete, spíš se snažte pomoci – je to sice dlouhodobější úkol, ale vyplatí se.

    Na podobná témata, jako je toto, se snažím psát blog, takže děkuji za inspiraci!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů