Jak na soutěže

()

Soutěže jsou již poměrně stálou složkou marketingu nejen na internetu. Mohou vám pomoci zvýšit návštěvnost nebo dokonce i prodej a v neposlední řadě pomáhají budovat značku. V tomto článku se na soutěže podíváme blíže.

Soutěže mohou sledovat různé cíle. Obvykle se jedná o již zmíněné zvýšení prodeje, návštěvnosti nebo povědomí o značce. Tyto cíle se ale obvykle liší dle prostředí, ve kterém jich chceme dosáhnout a ve způsobech, jakými jich chceme dosáhnout.

Zvýšit prodej

S tímto typem soutěží se setkáváme velmi často nejen na internetu. Lze nalézt mutace typů: „Kup věc XXX a vyhraj zájezd.“ Takové soutěže se snaží krátkodobě zvýšit prodej, efektivita těchto soutěží je však poněkud diskutabilní. Obzvláště jedná-li se o dražší zboží. V případě levnějšího zboží nebo zboží běžné potřeby však může určitý stimul v podobě soutěže přinést zvýšení prodeje. Úzce s tím však souvisí otázka propagace. Je totiž nutné zajistit, aby lidé věděli nejen o zboží, ale i o soutěži.

Registrovaný zákazník a zvýšení návštěvnosti

V případě e-shopů lze ale využít elektronické podoby obchodu k různorodějším možnostem soutěží. Taktéž se nabízejí mnohem širší možnosti propojení soutěže s další propagací obchodu. V mnoha e-shopech lze nakoupit bez registrace. Registrovaný zákazník je však oproti neregistrovanému cennější. Podívejme se například na prodej knih. Pokud si zákazník koupí knihu v kamenném obchodě, s největší pravděpodobností se nikde registrovat nebude. U e-shopu je situace jiná. Soutěže nebo jiné akce lze využít pro získání registrovaných zákazníků. Zde je několik příkladů:

Soutěže na sociálních sítích

Ještě se ale vrátíme k soutěžím na sociálních sítích.  V tomto prostředí lze využívat soutěže mnohem kreativněji a přirozeněji.

Facebook

Pokud propagujete váš e-shop na Facebooku, zřejmě máte i Facebook stránku, kde lze prezentovat novinky v sortimentu, akce nebo právě soutěže.  Velmi efektivní se jeví právě využití soutěží, které jsou založeny na včasné reakci. Takřka k dokonalosti tento princip vypracovala Alza.cz, kdy na Facebooku v nepravidelných časových intervalech zveřejňuje klíče k originálním hrám. Více naleznete v článku Srovnání Facebookových prezentací. Díky soutěžím můžete zajistit to, že lidé budou vaši stránku navštěvovat mnohem častěji. Na internetu je vše rychlejší a lidé obvykle nechtějí čekat několik týdnů nebo měsíců na vyhlášení soutěže, proto by se jim měl přizpůsobit i určitý segment soutěží.

Twitter

Druhá velmi populární síť umožňuje značně odlišný způsob propagace pomocí soutěží. Jedním ze základních principů této sítě je tzv. retweet. Uživatel napíše nějakou zprávu (tweet), jestli se někomu líbí a chce ji sdělit svému okruhu lidí, jednoduše ji přepošle s odkazem na původní zprávu a jejího autora. Na tomto principu jsou založené i soutěže, kde je právě retweet určitého sdělení brán jako účast v soutěži. Výherci jsou losováni z lidí, kteří zmíněnou zprávu přeposlali. Tento princip využívá jednu z nejjednodušších forem virálního šíření.

Závěr

Soutěž je zcela jistě regulérní marketingový nástroj. Ovšem je nutné zvolit vhodný formát a ceny soutěže, tak aby odpovídaly cílové skupině e-shopu.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Saša Doktor napsal:

    A hlavně je také vhodné dodržovat pravidla webů, kde soutěže pořádáme (Facebook) a zákony ČR – ony totiž pořádání soutěží upravují a co jsem tak koukal, tak na to kde kdo zapomíná …

    1. Radim Kracík napsal:

      Děkuji za připomínku. Legislativní úprava soutěží je téma na celý článek, tak snad se k tomu dostaneme později. Děkuji

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů