Erik Semaňák: Nejlepší zpětná vazba je pro nás důvěra našich zákazníků

()

„Nejdůležitější pro nás vždy je, aby lidé víc než nás znali hlavně naše produkty,“ říká skromně Erik Semaňák, obchodní ředitel firmy Karloff, jejíž vlajková loď TATRATEA sbírá mezinárodní ocenění a jejich nápoje si fanouškové s sebou berou na cesty po celém světě.

V druhé části rozhovoru jsme si s Erikem Semaňákem povídali o samotné likérce KARLOFF a mezinárodních oceněních. Spolu s Lucií Giackovou, marketingovou manažerkou KARLOFFU, jsme se pobavili i o novém e-shopu na Shoptetu, kde najdete například limitované edice TATRATEA. Dovíte se také, na která exotická místa se populární slovenský likér nejdále dostal.

Pokud jste zmeškali první část našeho rozhovoru, kde jsme probrali začátky a recept TATRATEA, můžete to napravit tady.

Když do Google zadám KARLOFF, nejvíc se ve výsledcích vyhledávání objevuje herec Boris Karloff, který se proslavil filmovým ztvárněním Frankensteina. Byl to zdroj vaší inspirace?

Když otec zakládal firmu, tak o tom samozřejmě nevěděl. Zjistili jsme to až později, ale nic to s ním nemá společné. Otec po rozchodu se třemi společníky v předchozí firmě dva roky přemýšlel co dál. První myšlenkou bylo založení lihovaru, protože otcův švagr měl družstvo, kde pěstovali pšenici a další obiloviny, které se tam mohly zpracovávat. A tak inspirace pro název firmy KARLOFF byla část obce Cífer, která se jmenovala Karlov dvor, kde se toto družstvo nacházelo.

KARLOFF je jméno vaší likérky – máte více produktů jako například vodku. Není ale TATRATEA tak silný brand, že by KARLOFF byl tak trochu na druhé koleji? Vnímají lidé už trochu víc, že za TATRATEA stojí KARLOFF?

Pro nás byla vždy priorita, aby lidé znali TATRATEA jako značku, ale zároveň víme, že čím dál tím víc vnímají, že za TATRATEA stojí firma KARLOFF jako výrobce, ale není to náš hlavní cíl. Nejdůležitější je pro nás vždy to, aby zákazníci více než nás samotné znali hlavně naše produkty.

Když jsem to Google zadal TATRATEA, KARLOFF, vaše jméno… Upřímně jsem těch rozhovorů a zmínek v médiích čekal o dost více.

Nemáme velkou potřebu zviditelňovat sami sebe, ale spíše náš produkt. V lednu jsme oslavili 20 let, a kdyby nebyla pandemie, udělali bychom velkou párty. Namísto toho jsme při této příležitosti připravili pár článků do médií. Jak jsem zmiňoval, nestavíme na naší slávě, ale záleží nám na tom, aby lidé věděli, že nejsme korporát ze zahraničí, který řídí regionální manažeři.

Hůře si na redesign zvykali Slováci, kteří byli na Tatranském čaji „vychovaní“

Na láhvi TATRATEA je vyobrazeno velké T, ale to rád používá i Donald Trump, mimo jiné také na lahvi svého alkoholu. Stále vás nežaloval?

(Smích) První návrh při redesignu v roce 2010 bylo ještě „téčko“ bez našich slovenských ornamentů a bylo to v podstatě čisté písmeno, jaké používá i Trump. Tehdy jsme už vnímali jeho vodku, a proto si designéři s tím naším T pohráli o něco víc. A vymysleli to tak, že tam zakomponovali typické slovenské ornamenty. Na závěr jsme zaregistrovali ochrannou známku, která prošla všude ve světě, dokonce i v Americe, kde sídlí Donald Trump Vodka.

Když už jsme u té Ameriky, nemůže být čaj v názvu matoucí? Neuvažovali jste o změně jména pro zahraničí?

V cizině jsou už na to zvyklí, vnímají to jako jedno slovo. I na zahraničních výstavách to berou jako tea likér a žádné velké překvapivé reakce nepozorujeme. Hůře si zvykali právě Slováci, kteří byli na Tatranském čaji „vychovaní“.

Když jsem chodil na různé ochutnávky a promo akce, často jsem se setkával s tím, že mnoho domácích si myslelo, že je to klasický čaj. Až když jsme jim začali nalévat z láhve, která vypadala, že je v ní alkohol, tak jsme si všimli překvapených reakcí. V zahraničí jsme už ale tento problém neměli, když jsme název sjednotili.

Jak přistupujete k marketingu? Přece jen alkohol to má vždy trochu těžší.

Lucia Giacková: Z legislativního hlediska to není až tak přísné jako například cigarety, ale v rámci legislativních omezení se dost věnujeme přímému prodeji, děláme online marketing a spolupracujeme s influencery.

Ale v televizi a rádiu nás nenajdete, na Slovensku může být reklama na alkohol až po desáté večer a v Česku po osmé. Občas si nás ještě můžete všimnout v printových médiích. No a v rámci propagace jsme se poslední rok rozhodli, že pořádně uděláme náš e-shop.

A co sociální sítě? I když máte na Instagramu cca o 100 000 méně sledujících než na Facebooku, žije to tam podstatně víc. Čím si to vysvětlujete?

Lucia Giacková: Náš Facebook je souhrnem našich podstránek i partnerů, a proto je tam těch sledujících víc. Máme podstránky i pro Rumunsko a Slovensko, ale Facebook už pomalu jako sociální síť vymírá a máme ji spíš pro naše zákazníky, kteří ještě Facebook používají. Na Instagramu je interakce se zákazníkem v daleko vyšší míře.

Máte spoustu distributorů, proč jste se přesto rozhodli pro e-shop?

Lucia Giacková: Hlavním důvodem bylo, abychom přes e-shop mohli prodávat produkty, které nejsou běžně dostupné jako například propagační materiály, které zákazníci nemohou koupit jen tak někde v kamenném obchodě. E-shop je pro největší fanoušky TATRATEA, kteří chtějí náš merch nebo limitované edice.

Pokud například budete chtít někoho velmi překvapit a darovat mu TATRATEA, který není běžně k sehnání, jako třeba TATRATEA 52, tak ho najdete právě na našem online obchodu. Tímto způsobem jsme se rozhodli posunout na vyšší úroveň a zatím se to ukazuje jako velmi dobrý krok.

Limitky tvoří značnou část objednávek. Navíc jak začala pandemie, někteří lidé přestali chodit do klasických obchodů a toto je způsob, jak být našim zákazníkům blíž a zůstat s nimi.

Nejlepší zpětná vazba pro nás je, že nám zákazníci důvěřují a mají nás rádi

Proč jste si vybrali právě Shoptet?

Lucia Giacková: Primární myšlenka byla, abychom lidem u nás co nejvíce ulehčili práci. Například kolegům, kteří dělají zákaznický servis. Chtěli jsme najít řešení, které je hotové, není to wordpress a umíme ho propojit s naším skladovým systémem. To se podařilo poměrně rychle a napojení na sklad funguje rychle a bezchybně.

Faktury se nám vytvářejí automaticky, což je velká výhoda. V listopadu jsme měli velkou PPC facebookovou kampaň a stouply nám prodeje. Neumím si představit, jak bychom všechno stíhali, kdyby byly některé procesy, které se díky e-shopu automatizovaly, stále prováděné ručně, a jak dlouho by někteří zákazníci museli čekat na svoje objednávky.

Za jak dlouho jste postavili e-shop?

Lucia Giacková: Bylo tam pár prostojů a celkem to zabralo čtyři měsíce. Ale nebyla to každodenní práce, nejléle trvalo propojení se skladem. Ale tvář samotného e-shopu jako texty a produktové fotky, to byla opravdu rychlá práce a celé to bylo velmi jednoduché.

Které funkce a doplňky nejvíc využíváte?

Lucia Giacková: Naposledy jsme přidali Hlídacího psa. Vyprodali jsme naši limitovanou edici TATRATEA 40% CHAGA & ALOE VERA, který je naším e-shopovým tahounem, a začaly se množit dotazy, kdy bude opět dostupný. Tak jsme zprovoznili tento doplněk a teď si to mohou lidé jednoduše sami zkontrolovat.

A to je i výhoda hotového řešení, že můžeme takto rychle reagovat. Využíváme ještě Ecomail, máme napojení na Heureku, používáme Dárky k produktům a Související produkty a samozřejmě doplňky, které jsme dostali automaticky jakou součást našeho tarifu.

Alkohol je spojovaný také s kluby, bary a festivaly. Jaký dopad na vás měla pandemie?

Na Slovensku, ale i v zahraničí máme velmi silné gastro a častokrát se právě tam odehrává podpora a budování značky spojované s tím, že ten produkt lidé nejdříve ochutnají, a až potom si ho koupí. Pokud přeskočíme gastro, lidé častokrát nemají možnost produkt vyzkoušet ještě před jeho objednáním, protože nevědí, co si vlastně kupují.

Tato situace se zavřením gastro podniků otestovala i nás. My i naši partneři jsme se víc museli přeorientovat na maloobchod a internetový prodej. Nakonec se nám podařilo pokles z gastra vyrovnat nárůstem v maloobchodu.

Lidé si zvykli TATRATEA brát jako dárek do zahraničí

Vyhráli jste spoustu mezinárodních ocenění. Prozraďte nám něco zajímavého. Neobvyklá reakce cizinců, která cena je pro vás nejvzácnější… ?

Věděli jsme, že obsah je dobrý, ale potřebovali jsme udělat redesign balení. Po redesignu jsme TATRATEA v letech 2010-2012 přihlásili do všech známých soutěží zaměřených na kvalitu a design. V jejich většině jsme dostali nejvyšší ocenění. Později jsme se už nepřihlašovali, soutěže se opakují a my jsme už příchuť ani obal neměnili.

Nejvíc si považujeme ocenění RED DOT z Německa nebo PENTA Awards ocenění, které byl převzít otec spolu s designéry v Šanghaji. Ale momentálně je pro nás největším oceněním to, že jsme se třetí rok po sobě stali Nejdůvěryhodnější značkou v segmentu alkohol, kde si nás lidé zvolili v nezávislém průzkumu. A to je pro nás nejlepší zpětná vazba, že nám zákazníci důvěřují a mají nás rádi.

Čím si myslíte, že jste si takovou důvěru zákazníků zasloužili? 

Lidé nás znají a náš produkt se liší od těch, které tu byly předtím. Děláme to poctivě 20 let a je to výsledek dlouhodobé práce všech členů našeho týmu. Od marketingu, promo akcí, obchodního týmu, výroby a exportu. Lidé mají náš produkt jednoduše rádi, zvykli si ho brát jako dárek do zahraničí, což nám signalizuje, že je u nich opravdu oblíbený a mají ho za reprezentativní.

Kam se nejdál TATRATETA dostal? Ať už distribucí nebo že si ho se sebou vzal váš fanoušek?

Před pár lety jsme měli soutěž TATRATEA World tour a lidé si naše produkty vzali do Asie, Afriky a dostali jsme velmi mnoho zpráv o tom, kde všude ve světě se náš nápoj nacházel a jak ho ochutnávali domácí. Během soutěže TATRATEA navštívil více než 62 % zemí celého světa.

Je to úžasný pocit vědět, že náš produkt už okusili v zemích jako Singapur, Nambie, Botswana, Gibraltar, Tadžikistán, Honduras, Omán, Mongolsko, Aruba, Irán, Uganda, Čína, Panama, Vietnam, Kolumbie, Keňa a Antarktida. Co se týká distribuce, nejdále vzdálený obchod, ve kterém byste si mohli náš TATRATEA koupit, je v Taiwanu. Nejde o obrovská množství, ale každý rok si vezmou určitý objem.

Kde vidíte TATRATEA za 20 let?

Věřím, že budeme i nadále mít hodně spokojených zákazníků. Nejen v rámci Slovenska, ale přejeme si, abychom byli pro klienty stále dostupnější a aby se nám naše produkty podařilo etablovat na další zahraniční trhy. Celý svět asi pokrýt nezvládneme, ale kde je to v rámci distribuce možné, určitě se pokusíme udělat všechno pro to, aby se nám to podařilo.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Petr napsal:

    Tatrateu mám rád, je to vynikající likér. Na Vánoce jsem dostal i celou degustační sadu a opravdu padesát dvojka je asi nejlepší. Jen cena mě drží při zemi, je to na flašku jednou za čas.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů