Dvě matky s bandou šesti dětí založily značku DupeTo. Šijí dětské oblečení, které jim na trhu chybělo

Jsou na mateřské, každá má na krku tři děti, a přesto se rozhodly vrhnout do podnikání. V létě 2015 založily značku DupeTo a o rok později spustily e-shop. „Když nám přijde fotka prvních kroků dítěte v našich softshelkách, jsme z toho úplně naměkko,“ říkají.

Alice Bartůšková a Anna Novotná začínaly téměř z nuly. Šily z toho, co jim přebývalo, a výdělek znovuinvestovaly. To, že se jejich projekt bez počáteční finanční injekce rozjížděl pomalu, jim nevadí. Naopak. „Výhodou je nižší míra stresu, žádné dluhy, možnost osahat si věci krok po kroku… Díky mateřské a našim mužům navíc máme velkou výhodu. Nejsme pod tlakem, kdy musíte okamžitě začít vydělávat, abyste se vůbec uživili,“ vysvětlují.

V našem rozhovoru jsme probraly začátky podnikání, spouštění e-shopu, i to, jak se jim daří skloubit podnikání s péči o tři děti.

Kde jste se vy dvě poznaly?
Alice: Poprvé jsme se potkaly na kurzu lanových aktivit, kde jsme každá vedla dětský oddíl. Dohromady nás ale dalo až mateřství, touha být s dětmi v lese a něco tvořit. Neumíme prosedět dopoledne na pískovišti, a tak jsme společně s dalšími matkami pravidelně vyrážely do terénu, brodily potoky a vracely se s naprosto ubahněnými kočáry.
Anna: Nás dvě navíc spojovala láska k šití. Zařídili jsme si to tak, že zatímco jedna vařila a starala se o děti, druhá seděla za šicím strojem. Na začátku jsme ale šily jen pro sebe a svoje děti. Hrozně nás bavilo tvořit.

Kdy jste si řekly, že nebudete šít jen pro své děti, ale vrhnete se do podnikání? Vybavujete si ten moment?
Alice: Před výrobou oblečení jsem se věnovala šperkařině. Zhruba rok se mi dařilo táhnout obojí, ale přišla chvíle, kdy mi bylo jasné, že na to už energii rozptylovat nechci. Po chladných kovech jsem potřebovala pracovat s materiálem veselejším a hřejivějším.
Anna: Pro mě ten moment přišel se založením živnosťáku. Byl to takový ten předěl: „Tak a teď to dělám doopravdy.”

Nebály jste se jít do podnikání?
Alice: Ne. Já jsem s ním už měla zkušenost, i když v trochu jiném oboru. Každopádně jsem díky tomu dopředu věděla, že tvořit, fotit, popisovat zboží a budovat značku je na jednoho člověka příliš. Něco vyprodukovat je jedna věc, ale dát to do světa stojí daleko víc energie.
Anna: Všechno, co se skrývá za jednou fotkou v e-shopu, si dokáže málokterý zákazník představit.
Alice: My jsme navíc obě šily už předtím, skoro totožné věci. I proto mě napadla užitečná myšlenka – budovat jednu značku místo toho, abychom energii tříštily. Půl roku jsme hledaly vhodný název, prošly desítkami vln od “to je ono” po “to úplná blbost.” Až jsme vymyslely značku DupeTo, se kterou jsme ztotožněné.

Původně jste se měly jmenovat Do blata. Proč jste se nakonec rozhodly pro DupeTo?
Alice: Rozhodla anketa. Hlasovalo v ní něco přes sto lidí a výsledek byl jednoznačný. Do blata spoustě lidí evokovalo špínu, zatímco DupeTo dobře zní a dobře se pamatuje. Když se s tím lidé potkají poprvé, často si ten název řeknou nahlas.

Kolik vás je v týmu a jaké máte role?
Alice: Samotnou výrobu a obchod zajišťujeme tři. Naše kamarádka Petra má na starost zákazníky a objednávky, Já s Aničkou řešíme výrobu. Každá máme své mateřské produkty, které jsme DupeTu přinesly. Anička se stará například o bundy, softshellky a kojící trika, já zase zajišťuji, aby byl dostatek kukel, mikin a merino vlny. Obě se taky věnujeme marketingu. Zatímco Anička řeší Instagram, já Facebook. Naši muži nám vypomáhají po technické stránce a s fotkami.

Co pro vás bylo v začátcích nejtěžší?
Alice: Uhlídat čas, který vědomě věnujeme rodině, a nepracovat každou volnou chvíli. Na začátku jsme se nechaly tvorbou úplně pohltit. Naši muži to občas odskákali studenou večeří… Jenže nás každá objednávka víc a víc hecovala.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Kolik peněz jste na začátku investovaly?
Alice: Vzešlo to téměř z nuly. Šily jsme z toho, co nám přebývalo a výdělek znovuinvestovaly. Nepopírám ale, že jsme časem přidaly pár mateřských. Postupně přibývaly položky jako provoz e-shopu, registrace značky, logo, vizuál tištěných materiálů. Ty ale přišly až po dvou, třech letech.

Díky mateřské a našim mužům nejsme pod tlakem

Nelitujete někdy toho, že jste na začátku neinvestovaly víc peněz? Přeci jen už jste mohly být o kus dál.
Alice: To určitě. DupeTo by se stoprocentně rozjelo rychleji. Otázkou ale je, jestli bychom to ustály. Vyhovuje nám, že projekt roste postupně. Výhodou je nižší míra stresu, žádné dluhy, možnosti osahat si věci krok po kroku… Nevýhodou pak dlouhé čekání na to, až si člověk bude moct vyplatit odměnu. Díky mateřské a našim mužům ale máme velkou výhodu. Nejsme pod tlakem, kdy musíte okamžitě začít vydělávat, abyste se vůbec uživili…

Kdy jste spouštěly e-shop?
Alice: V listopadu 2016 a první objednávka přišla po třech dnech, do konce listopadu jich pak přibylo dalších sedm.

Jak dlouho vám trvaly přípravy e-shopu?
Alice: Zhruba dva měsíce, ale ten první jsme na tom nepracovaly nijak intenzivně. O nastavení e-shopu se postaral můj muž, my s Aničkou dohazovaly fotky a psaly popisky. To nám na tom zabralo nejvíc času. Ohledně popisků jsme prodiskutovaly desítky hodin. Při přidávání zboží nám hodně pomohla funkce klonování, ušetřila nám hromadu času. Děti nechodily do školky, a tak jsme přidávaly produkty postupně, každý den pár.

Proč jste si vybrali Shoptet?
Alice: Bylo to nejjednodušší řešení. Na skládání vlastního e-shopu nebyly finance ani energie, navíc reference a doporučení od známých nás k Shoptetu nasměrovaly dost jasně. Díky tomu, že je Shoptet na trhu mnohem dýl než DupeTo, má funkce, ke kterým se teprve dopracováváme, a zjišťujeme, že nám můžou být užitečné. Pořád nám prošlapává cestu k jednoduchosti.

Jaká byla reakce okolí na to, že chcete vyrábět dětské oblečení?
Alice: Hned se objevilo několik kamarádek, které ho chtěly taky. Jejich děti dodnes chodí v DupeTo oblečené od hlavy k patě. Díky nim a tomu, že byly naše první produkty vidět na jejich dětech, se DupeTo rozjelo.

Jak se vám daří skloubit péči o tři děti a podnikání?
Alice: Jak kdy. Jsou chvíle, kdy si říkáme, proč to všechno… Když bychom mohly jít v klidu ven, uvařit oběd, uspat děti, vypít si v klidu čaj nebo si třeba i číst. Pak ale přijde touha tvořit a zase jsme na té vlně.

Spolupracujete s chráněnou dílnou. Jak jste se k ní dostaly?
Alice: Potkali jsme se ve správný okamžik. Zatímco my měli velkou poptávku, dílna se rozjížděla a potřebovala práci. Hledaly jsme švadlenu a setkaly se se sedmi ženami, které nám podle zadání ušily vzorky. Oslovil nás jediný, ale nakonec se ukázalo, že paní žije 100 kilometrů od Brna, takže by to komplikovalo logistiku. Musely jsme hledat dál a na inzerát se nám ozval zakladatel chráněné dílny.

O úspěšnosti e-shopu rozhoduje i produkt poctivý sám o sobě

Co podle vás rozhoduje o tom, jestli e-shop bude, nebo nebude úspěšný?
Alice: Určitě pomůžou kvalitní fotky – dostatečně ostré, osvětlené, v nerušivém prostředí a barevně sladěné. Na sociální sítě se zase snažíme dávat fotky produktů v reálném prostředí, kde je děti budou nosit. Kdo kupuje softshellky, nečeká, že v nich dítě bude sedět doma na pohovce.
Anna: Rozhodování zákazníkovi usnadní i to, když se neztratí v záplavě informací, ale najde ty důležité na první dobrou. Hned v úvodu popisku byste se měli dozvědět, čím vám bude produkt užitečný.
Alice: V neposlední řadě rozhoduje o úspěšnosti e-shopu produkt poctivý sám o sobě. Žádný člověk nechce kupovat nekvalitní věci.

Aktuálně jste na mateřské. Plánujete se pak DupeTo věnovat na fulltime?
Alice: Ono to asi ani jinak nepůjde. V současné chvíli věnujeme práci čtyři hodiny denně, ale zdaleka to nestačí. Zvládneme v nich odbavit operativní věci, ale ne ty dlouhodobější.
Anna: Máme spoustu plánů a nápadů, jak značku rozvíjet a víc opečovávat zákazníky. Všechny tyhle kroky se ale neuvěřitelně táhnou. Potřebovaly bychom část práce přenést na někoho dalšího a uvolnit si tak ruce pro rozvoj. Posouvat DupeTo dál – to je to, co nás baví. I proto investujeme veškerý zisk zpátky do firmy. Chceme, aby rostla.

Příští týden vám přineseme 2. díl rozhovoru, kde probereme sociální sítě, dolaďování produktů, reklamace, podnikatelské sny a další zajímavá témata.

Související články:

Facebook
Twitter

Navigace pro příspěvek

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů