Jak na doklady v Shoptetu? Zodpovídáme nejčastější dotazy 

()

Faktury, zálohovky, dobropisy. Doklady na e-shopu trápí mnoho e-shopařů a jsou jedním z nejčastějších témat, se kterými se obracíte na naši zákaznickou linku. Přinášíme odpovědi na ty nejčastější dotazy a stručného průvodce, co který doklad znamená a jak a kdy je v Shoptetu správně vystavovat. 

Faktura 

Faktura je nejzákladnějším dokladem, který všichni známe, můžete se setkat i s jejím označením jako daňový doklad. Vystavuje se za dodané zboží nebo službu. Fakturu je nutné vystavit nejpozději do 15 dnů od data uskutečnění zdanitelného plnění (DUZP), tedy předání zboží nebo provedení služby. V praxi je obvyklé, že datum uskutečnění zdanitelného plnění je stejné jako datum vystavení faktury. Většina podnikatelů totiž obvykle vystavuje faktury ve chvíli dodání zboží nebo těsně po dodání dané služby.  

V Shoptetu můžete vydávání faktur (i ostatních dokladů) navázat na změny stavů objednávek a automatizovat. Jak na to, se dozvíte v nápovědě.  

Faktury vydávají jak plátci DPH, tak neplátci. Do částky 10 000 Kč můžete vystavit také tzv. zjednodušený daňový doklad – s tím se setkáte především v kamenných prodejnách ve formě účtenky. Ten nemusí obsahovat identifikaci kupujícího, základ a výši daně či cenu za jednotku. 

Zálohová faktura 

Narozdíl od té běžné, zálohová faktura není účetním ani daňovým dokladem. Jedná se o dokument, který zákazníka informuje, kolik vám má za službu nebo zboží zaplatit předem. Pokud dojde k uskutečnění zdanitelného plnění do 15 dnů, vydáte následně běžnou fakturu. Pokud ne, na řadu přichází daňový doklad k přijaté platbě. 

Setkat se můžete také s označením proforma faktura – to se užívá v případě, že je požadovaná platba za objednávku v plné výši. Zálohová faktura se pak používá v případě, že je požadovaná jen částečná úhrada. 

Daňový doklad k přijaté platbě (DDPP) – novinka na Shoptetu 

Běžný daňový doklad (faktura) se při platbě předem (zálohou) vystavuje při uskutečnění zdanitelného plnění do 15 dní od přijetí platby – tzn. zákazník v této lhůtě obdržel zboží nebo službu, za kterou zaplatil. Pokud ale ke zdanitelnému plnění v této lhůtě nedošlo, je nutné vystavit právě DDPP. 

V Shoptetu je DDPP možné vystavit přímo z objednávky (ve 100% výši), nebo ze zálohové faktury na částečnou úhradu objednávky.  

U DDPP platí, že ho mohou dobrovolně vydávat i neplátci DPH, doklad pouze nesmí obsahovat slovo „daňový“, aby název nebyl matoucí pro příjemce. 

Dodací list 

Dodací list není účetním ani daňovým dokladem, e-shopař nemá povinnost ho vydávat. Je pouze informativní, pro kontrolu vydaného nebo přijatého zboží. Obsahuje obvykle identifikační údaje odběratele a dodavatele, datum vydání, číslo dokladu a samozřejmě informace o dodávaném zboží – množství, druh, měrná jednotka a případně cena. 

Dobropis 

Opravný daňový doklad nebo dobropis. Oba názvy označují ten samý dokument, kterým se snižuje částka již vystavené a odeslané faktury, případně se tento doklad stornuje celý. Využijete ho tedy v případě částečných i plných reklamací, při neuskutečnění dodání zboží nebo služeb, nebo pokud jste se z nějakého důvodu rozhodli snížit zákazníkovi dodatečně cenu dodávaného zboží. 

Pokud nejste plátcem DPH, místo dobropisů vystavujete tzv. storno faktury. 

Další časté dotazy a na co si dát pozor 

Vytvoření daňového dokladu bez objednávky 

Daňový doklad lze vytvořit i samostatně, bez navázání na objednávku. Pak si ale dávejte pozor na sklad. Zboží se ze skladu v tomto případě samo neodečte. 

Zrušená objednávka 

Pokud z jakéhokoliv důvodu potřebujete stornovat objednávku, pozor na to, zda už jste zanesli do účetnictví fakturu, nebo odeslali zákazníkovi. Pokud ne, můžete objednávku vystornovat a fakturu odstranit. Dávejte si pozor, aby navazovala číselná řada dokladů. Pokud jste ale už zanesli fakturu do účetnictví nebo odeslali zákazníkovi, neměli byste ji nijak měnit a je tak nutné vytvořit dobropis – například u reklamací, kdy už došlo ke zdanitelnému plnění. 

Doskladnění v případě storna 

Pokud objednávku stornujete, zboží se naskladní zpět. Pokud potom vytváříte i dobropis, neměli byste jeho pomocí zboží naskladňovat znovu. 

Exporty dokladů 

Pro přenos dokladů do účetních systémů můžete využít exporty v administraci dle nápovědy nebo se podívejte na nabídku našich účetních doplňků

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů