Tisíce položek v e-shopu? Pomůže automatizace skladu a napojení na dodavatele

Zatímco máte maximálně pár desítek položek v e-shopu a jen malý sklad, zvládnete jejich skladovou dostupnost při troše snahy aktualizovat i ručně. Co ovšem potřebujete k tomu, aby mohl váš e-shop růst? Je to především pokročilé skladové hospodářství a napojení na dodavatele.

Rozšiřování nabídky produktů vás nemusí stát stovky hodin práce

Mezi největší výhody provozování e-shopu je to, že můžete nabízet tisíce až desetitisíce položek, aniž byste je museli mít fyzicky na skladě. Snadno tak svoji nabídku produktů můžete rozšiřovat a měnit v závislosti na vaší obchodní strategii. Možná to sami znáte, začínali jste s pár položkami, které jste si do e-shopu přidali ručně a postupně jste vaši nabídku produktů rozšiřovali podle toho, na jaké nabídky dodavatelů jste natrefili či podle poptávky vašich zákazníků.

Již u desítek položek je ale velmi snadné ztratit přehled, o tom, co je právě na skladě u vás resp. u dodavatele. Uhlídat, že se u dodavatele určité zboží právě vyprodalo je prakticky nemožné a proto se v případě rozšiřování nabídky zboží neobejdete bez pokročilého skladového hospodářství a automatizovaného napojení na dodavatele. To je mimochodem i způsob, který vám umožní mít vždy aktualizované informace o skladové dostupnosti a tak se vám nestane, že budete muset stornovat objednávky vašich zákazníků na právě vyprodané zboží.

Pojďme ale pěkně po pořádku a začněme od základů, tedy přesněji od skladového hospodářství. O co jde a jak vám pomůže při každodenním provozu vašeho e-shopu?

Mít pořádek ve skladu je pro úspěch e-shopu klíčové

Pokud s e-shopem teprve začínáte, je důležité uvědomit si, že jedním z klíčových faktorů pro váš úspěch je mít pořádek ve skladu a co nejvíce zautomatizované procesy, kterými budete schopni eliminovat chyby z nepozornosti. Přestože zpočátku se to nemusí zdát, nárůstem objednávek, častějším doskladňováním, vracením zboží a v neposlední řadě i rozšiřováním produktové nabídky se vám velmi snadno stane, že nad skladem ztratíte kontrolu.

Pro vás jako prodejce bude nepořádek ve skladu doslova pohromou. Nebudete vědět, kolik ze kterých položek máte, co a v jakém množství je třeba doobjednat a které zboží vám naopak na skladě leží již několik měsíců. Při výběru e-shopového řešení je proto vždy důležité zjistit si, jakým způsobem je zajištěno skladové hospodářství. Přestože ze začátku zřejmě mnohé skladové funkce nevyužijete, časem se bez nich určitě neobejdete.

Management prodeje a inventury bez starostí

Základní funkcí skladového hospodářství je možnost nastavení a sledování skladových zásob u jednotlivých produktů. Pokud je produkt vyprodán, dostupnost u konkrétního produktu se bez vašeho zásahu automaticky přepne na přednastavenou hodnotu a vy zároveň dostanete upozornění, že produkt byl vyprodán. Při vyprodání můžete také pozastavit prodej konkrétního produktu, a to zakázáním prodeje do minusu. Skladové hospodářství vám zároveň umožní snadno tvořit inventury a tak se vyhnete zdlouhavému přepisování údajů o jednotlivých položkách a jejich množství.

Abyste si zachovali pořádek ve skladu i při stovkách či tisících skladových položek, budete potřebovat spolehlivé řešení, které váš „offline“ sklad propojí s e-shop systémem. Nemusíte se však obávat, že by vás takové skladové řešení stálo tisíce. Již samotný doplněk Skladové hospodářství vám umožní hromadné naskladňování produktů pomocí čtečky kódů a zároveň můžete k jednotlivým produktům zadávat skladové pozice. Vždy tedy budete přesně vědět, kolik čeho máte a kde to při balení objednávky máte hledat.

Čtečka čárových kódů se vám mimochodem hodí i při samotném balení balíků pro vaše zákazníky, protože tímto způsobem opět eliminujete chyby z nepozornosti, jejichž důsledkem může být například záměna produktů nebo expedování nekompletní objednávky.

Napojení na dodavatele

Zatímco dosud jsme se věnovali skladování a možnostem automatizace skladových procesů, nyní přejdeme k tomu, jak je e-shop možné napojit na nabídku dodavatele. Tímto způsobem můžete během několika hodin do svého e-shopu přidat třeba stovky či tisíce položek, které nabízejí distributoři, se kterými spolupracujete. V určitém bodě je už totiž pro každého majitele e-shopu nereálné, aby přidával produkty ručně a manuálně sledoval jejich skladovou dostupnost.

Automatický import produktů je způsob, kterým se vaše nabídka takříkajíc spáruje s nabídkou dodavatele a zpravidla jednou denně bude docházet k její aktualizaci. Než se však rozhodnete této možnosti využít, je třeba si vše důkladně promyslet.

Jaká data chcete importovat?

Napojení na dodavatelský feed vám umožní přebírat údaje o produktech (název, popis, vlastnosti), o skladové dostupnosti a také o jejich cenách a maržích. Položte si proto otázku, které údaje od dodavatele budete potřebovat, které si případně doplníte sami a které se při pravidelné aktualizaci nemají přepisovat. Stejně tak si můžete nastavit kategorie konkrétních produktů, o které máte zájem, nemusíte od dodavatele „přebírat“ všechny produkty.

Schvalování importovaných produktů

Přestože automatický import produktů vám ušetří spoustu práce, neměli byste vše nechávat bez kontroly. Zejména ze začátku vám doporučujeme nastavit si, které produkty budete chtít před přidáním ručně schvalovat.

Pozor na ceny a cenová pravidla

Je velmi užitečné, pokud je samotné rozhraní propojení přehledné. Častou chybou jsou nesprávně nastavená cenová pravidla, která mohou vést k tomu, že některé produkty se budou prodávat příliš levně a jiné zase příliš draze. Pozor si dejte i na připočítávání DPH. Nesprávně nastavené ceny mohou být docela nepříjemnou zkušeností.

Importujte to, co pro vás má smysl

Při importech neplatní nutně „čím více, tím lépe“. Nemusíte importovat vše, co nabízejí vaši dodavatelé jen proto, abyste v e-shopu nabízeli desetitisíce položek. Importujte zboží, kterému rozumíte a se kterým před konkurencí vyniknete. Navíc, nespoléhejte se pouze na údaje dodavatele, ty totiž rovněž přebírají další desítky e-shopů.

K importovaným produktům například doporučujeme tvořit vlastní produktové texty, které budou vaší konkurenční výhodou. Pozor ale na to, abyste jejich změnu „zamkli“, jinak se vám při automatické aktualizaci přepíší na původní.

Výhodnější pro vás, výhodnější pro zákazníka

S dodavatelskými feedy se dá doslova kouzlit, je však třeba vědět, jak na to. Jednotlivé XML feedy od různých dodavatelů mohou mít různé formáty, ale přesto se dají vzájemně kombinovat a jejich formát takříkajíc sjednotit.

Využívat více dodavatelských feedů má své nepopiratelné výhody. Systém napojení například upřednostní dodavatele, který daný produkt nabízí za nižší cenu. Tím pádem můžete nižší cenu zákazníkovi nabídnout i vy. Případně může brát v úvahu skladovou dostupnost a upřednostnit toho dodavatele, který má zboží k dispozici ihned.

Nastavte a důkladně testujte

Ať už je řeč o automatizaci procesů ve skladu nebo importu produktové nabídky, je důležité si uvědomit, že před „ostrým“ spuštěním je třeba si vše důkladně otestovat. Aby vám všechny tyto nástroje výrazně usnadnily život, musí být správně nakonfigurovány přesně podle vašich potřeb. Proto platí, že všechno byste si měli nejen důkladně promyslet, ale i otestovat.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů