Postřehy ze 4. ShopCampu

()

V pátek proběhl na ČVUT už 4. ročník konference ShopCamp, který zahřál na srdci nejednoho fanouška ecommerce. Vřelou atmosféru si připomeňme v tomhle videu, z nadupaných přednášek přinášíme postřehy.

ShopCamp

Jak tvořit obsah na základě dat?

Charismatická Marie Štouračová nám docela vytřela zrak. Ukázala praktické tipy, jak se dá plánovat obsahová strategie na základě dat. A to rovnou i na 6 měsíců dopředu. Jak tedy na to?

1) Pomocí nástrojů pro návrh klíčových slov (např. v Google AdWords) získáme hledané fráze s hledaností podle měsíců. V tabulce si data vizualizujeme pomocí podmíněného formátování, abychom se v nich vyznali. Data vychází z posledních 12 měsíců, takže je fajn ověřit si trendovost i prostřednictvím jiného nástroje, třeba Google Trends nebo Statistiky vyhledávání od Seznam.cz.

Content marketing plan, ShopCamp

2) Pokud analýza klíčových slov obsahuje příliš mnoho výrazů, dají se oštítkovat a seskupit do kategorií. Pomůže Marketing Miner nebo Open Refine. Kategorie můžou být různé, rozdělené například podle materiálů.

3) Co s touhle analýzou dělat? Umožní vytvořit plán témat třeba na 6 měsíců dopředu po jednotlivých týdnech. Každým tématem se pak dají provázat jednotlivé kanály jako blog, nabídka zboží, akční nabídka, reklama, emailing nebo sociální sítě.

4) Aby se plán opravdu uskutečnil, pomůže vytvořit pro témata checklist a přidělit si v rámci týmu jednotlivé úkoly.

Další tipy:

Během psaní článku je šikovné udělat si 10minutovou analýzu klíčových slov a slova zakomponovat. Znovu nám poslouží nástroje pro návrh klíčových slov (třeba AdWordsSklikMarketing Miner nebo keywordtool.io)

Když článek publikujeme 1-2 měsíce před hlavní sezonou, nasbírá z pohledu SEO kredity a propagace bude efektivnější.

Maruška svou prezentaci nasdílela i na Slide Share.

Nevyužitý potenciál našich PPC kampaní

Skvělé téma pro ty, kterým PPC kampaně běží a potřebují nápady na vylepšení. Jirka Novák ukázal spoustu vychytávek pro efektivnější kampaně. Tady jsou výpisky z Jirkových tipů pro vylepšení inzerce ve vyhledávání:

1) Na které pozici se zobrazují reklamy? I když jde o TOP pozici, je potřeba pohlídat, jestli je TOP na první nebo až další stránce.

Pozice ppc reklamy, konference ShopCamp

2) Jaký je podíl zobrazení našich reklam? Tahle metrika ukazuje, v kolika případech se reklama (ne)zobrazila na vyhledávaný dotaz. Pomocí sloupců z kategorie „Konkurenční metriky“ se dá také zjistit, jestli jde o ztracená zobrazení z důvodu hodnocení, nebo nízkého rozpočtu.

Podíl zobrazení, konference ShopCamp

3) Vyhodnocovat vyhledávací dotazy je sice klasika, ale dobré si ji připomenout. Když vyloučíme ty nerelevantní, zabráníme tomu, aby se reklama zobrazovala na dotazy, které jsou… zkrátka mimo.

Vyhledávací dotazy PPC, ShopCamp

4) RLSA neboli remarketing list ads umožňují nastavit odlišné nabídky pro uživatele, kteří už byli u nás na webu. Jde vlastně o remarketing ve vyhledávání. Díky téhle funkci se dá ušetřit, líp využít rozpočet nebo prostě analyzovat data.

RLSA v AdWords, ShopCamp

5) DSA, tedy Dynamic Search Ads využívají k cílení web a můžou třeba doplnit chybějící klíčová slova ve vašem účtu. Jak na ně, najdete v nápovědě AdWords.

Řízení firmy díky datům (a Power BI)

Jak se e-shopu Koralky.cz podařilo popasovat s potížemi, které je potkaly během firemního růstu? Ačkoliv korálky nemají nutně malou marži, jde o zboží s nízkou hodnotou objednávky, vysokou konkurencí a specifickou cílovou skupinou. Od toho se pak odvíjí zvláštní požadavky, třeba na interní náklady nebo na procesy ve firmě.

Pavel Jaroš se ukázal jako CFO, kterého chcete mít. Pro účetnictví našel i jiné využití, než je vyplnění daňového přiznání – používá ho pro získání přehledu o chodu firmy. Než se mu ale povedlo data z účetnictví a dalších zdrojů propojit a zanalyzovat, hledal šikovný nástroj. Do oka mu padlo Power BI, které je zdarma a naučit se v něm pracovat není prý jaderná fyzika. Kromě toho, že má teď kontrolu nad řízením firmy, je schopen efektivněji plánovat. Povedlo se mu ušetřit dost peněz a dokonce snížit dobu objednávky z celého dne na jednu hodinu. Wow.

Posílat zprávy jde i jinak než přes SMS

Pavel Mikulka z ProfiSMS překvapil novými formáty messagingu. Potvrzení objednávky a třeba i sledování zásilky je možné zákazníkům komunikovat víc inovativní a zábavnou cestou přes Viber nebo Messenger (WhatsApp zatím komerční zprávy neumožňuje). Oproti klasické SMS přináší nejen víc znaků, ale i prostor doplnit zprávu o logo, obrázek zboží nebo výzvu k akci. Zajímavá je rozhodně i cena, například u Messengeru se platí jen za zpracování a dá se tak stlačit cenu až na 25 % z původních SMSkových nákladů. Službu si můžete otestovat na této stránce.

Konec doby zbožákové? Vážně?

Nenechte se zmást názvem, Vladimír Přichystal analyzoval data ze 47 e-shopů a připravil pro publikum takovou logickou hádanku. Jestli jste na vteřinu pomysleli, že vypnete kampaně, tak to nedělejte. Na konci přednášky vyplynulo, že pro analyzované e-shopy jsou vyhledavače zboží 2. největším zdrojem tržeb.  Na prezentaci mrkněte v profilu Besteto na SlideShare.

Automatizovaná komunikace nejen v emailingu

Podle Jana Tlapáka z @Ecomailcz mají marketéři mnohdy rezervy při automatizaci emailingových kampaní. Obzvlášť když přijde na stávající klienty. Nejčastější využití mají scénáře jako uvítací série emailů, přání k svátku nebo slevový kupon. Automatizace ale umožňuje pracovat s opuštěným košíkemžádostí o hodnocení nebo třeba neaktivními zákazníky. U některého sortimentu jde využít předpokládané datum spotřeby a včas se zákazníkovi připomenout.

Jan představil, jak je možné v jeho nástroji Ecomail provádět A/B testy, nastavit scénáře a odesílat nejen emaily, ale i dopisy, SMS nebo dokonce upravovat facebooková publika. Sympatické je, že nám kromě vlastního Ecomailu ukázal i konkurenční nástroje. Pokud se do automatizace chcete vrhnout, tak tady jsou: HubSpot, Silverpop, Oracle marketing CloudAutopilot.

Jak na branding

Marketingový stratég Milan Tříska prezentoval o brandingu a uvedl několik konkrétních kampaní na Facebooku. Pro mě byly největším přínosem téhle přednášky tipy, jak nenechat svou značku zapadnout v průměrnosti. Takže jak?

1) Zvolit strategii budování značky. V ecommerce se zpravidla obtížně aplikuje strategie nejnižší ceny i strategie odlišnosti produktu (exkluzivity). Naopak hodně se dá získat ze zákaznické zkušenosti.

2) Najít dlouhodobě udržitelnou konkurenční výhodu. V tom může být prospěšná například pomůcka od Martyho Neumeiera. Schválně zkuste doplnit: „Naše společnost je jediná, která…“.

3) Co si o nás myslí naši zákazníci? Mrkněte na recenze, protože to značku definuje nejvíc. A protože reference jsou cenné, nezapomeňte si o ně říct pomocí modulu Hodnocení.

4) Pokud je reklama cílená na výkon (prodej), měla by přesto být nositelem značky. Jednoduše, není ideální, když zákazníci říkají, že náš produkt viděli „na internetu“.

Těšíme se na další možnost potkat se na živo a nejen v našem e-commerce virtuálním světě, třeba na Ecommerce Expo. Máte už lístek?

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů