Regály se štoky látek, šicí stroje, ve skladu nepřeberná nabídka prémiového povlečení s jedinečnými designy. Tak to vypadá v prostorách DARRÉ, rodinné firmy z Náchoda, která během několika let zažila raketový růst a dnes míří k obratu 150 milionů. Jak zde vypadá vánoční sezóna?

DARRÉ je rodinná firma v pravém slova smyslu. Téměř každý člen rodiny Kuchařových tu už přiložil ruku k dílu. A všichni sdílí jednu vizi: tvořit kvalitní český produkt, který má duši a dlouhou životnost.
Jak to v DARRÉ chodí? A proč se na vánoční sezónu chystají celý rok? Rozhovor Shoptetu poskytli majitel Aleš Kuchař, CEO Kristýna Kuchařová a COO Jan Šimek.
„Taťka se věnuje výrobě a detailnímu zpracování produktu, mamka designu a aranžmá, sestřenice projektům, přítel logistice,“ popisuje CEO Kristýna Kuchařová, která začala s rodinným podnikáním tátovi Alešovi pomáhat v šestnácti letech, aby pak v devatenácti naplno převzala i vedení e-shopů DARRÉ. V roce 2023 se rozhodli přejít na Shoptet Premium, běží na něm český i slovenský e-shop.
„Chtěla jsem být fotografka nebo grafička, ale e-shop mě úplně pohltil. Dnes si bez něj neumím svůj život představit,“ usmívá se Kristýna.
Co pro vás Vánoce znamenají z hlediska tržeb a organizace práce?
Aleš: Během vánoční sezony se nejvíce práce změní na skladě. Byly časy, kdy tam v listopadu a prosinci chodili pomáhat i lidé z kanceláří. Dnes už se naberou brigádníci. Je ale potřeba počítat s tím, že se musí zaškolit, seznámit s provozem, snažíme se je i správně rozdělit, aby každý dělal to, v čem je nejlepší.
Kristýna: Počet objednávek i tržeb se během sezony zvyšuje trojnásobně. To je největší změna, a tak musíme přizpůsobit sklad, aby bylo dost zboží. Na tom aktivně pracujeme už v létě. V době adventu a Black Friday se trochu mění pracovní doba a občas se chodí do práce i v neděli.
Aleš: I v nejnáročnějším období si dáváme záležet na tom udržet skvělý servis směrem k zákazníkům. Chválí nám standard balení, zachování kvality a rychlost doručení. Řádově máme dobu odeslání jeden den. Na Heureka máme teď hodnocení spokojenosti 99 % od 10 500 zákazníků.

Co berete jako vánoční období? Kdy začíná a kdy končí?
Kristýna: Vánoce jsou pro nás hlavně listopad a prosinec, ale rozjíždí se už v říjnu. Garanci dodání máme zhruba do 17. až 20. prosince. Mezi svátky, kdy tržby samozřejmě spadnou, se obvykle snažíme udělat zajímavou akci. Spousta lidí dostane k Vánocům peníze, a tak mohou nakoupit u nás.
Aleš: Máme radost, že čím dál víc zákazníků si tematické povlečení vybírá už v létě. Sledují, kdy vychází nová kolekce vánočního povlečení, a hned objednávají. V říjnu totiž mohou být nejoblíbenější vzory vyprodané.
Jak se u vás Vánoce liší od jiných e-shopařských sezón, jako je Black Friday nebo Dny Marianne?
Honza: Náš sortiment je populární i v období Black Friday, lidé u nás hledají tipy na dárky, ale vánoční povlečení si kupují často i pro sebe. Kreativu tomu přizpůsobujeme.
Udělali jste někdy během vánoční sezony chybu, ze které jste se poučili?
Aleš: Měli jsme málo produktů. Máme svoji malířku grafičku. Vytváří originální desény, které koupíte jenom u nás, zákazníci kvitují originální a neokoukané vzory. Před dvěma lety jsme málo naskladnili a byla taková poptávka po našem sortimentu a vzorech, že už v říjnu byla spousta vzorů vyprodaná a v polovině listopadu byly poloprázdné sklady.
Dá se taková situace ještě řešit?
Aleš: Máme svoje dílny, takže jsme se snažili, ale nestíhali jsme pokrýt celou poptávku.
Kristýna: I letos se jedna hitovka vyprodala už na začátku října, ale tou dobou je pořád čas se přizpůsobit. Dotiskli jsme látku, našilo se to a od listopadu zase bylo zboží dostupné.
Příprava vánoční sezony u vás evidentně vyžaduje dlouhodobé plánování. Přiblížíte, jak to funguje?
Kristýna: Vánoční vzory začíná naše vlastní malířka a grafička chystat už v lednu. Nejpozději do února musí být vzory hotové, aby mohly do tisku. První látky máme v květnu a začínáme šít, aby byly všechny vánoční produkty naskladněné v srpnu. Tou dobou už totiž lidé u nás vánoční povlečení hledají.
Jaké vzory v roce 2025 trendovaly?
Aleš: Letos se velmi chytly vánoční vzory, jsou velmi žádané. Zajímavý trend je kombinování. Zákaznice například pořizují jednobarevné polštáře z naší saténové nebo mušelínové kolekce a vytvářejí si pak velmi neotřelé kombinace materiálů i vzorů.
Kristýna: Hodně se líbí červená barva a veselé vzory, ale rozhodně lidé nechtějí nic se Santou.

Jak plánujete zásoby materiálů, aby bylo z čeho vyrábět a zároveň nezůstal přebytek?
Aleš: Snažíme se vycházet z předchozího roku, naplánujeme si růst a průběžně se přizpůsobujeme.
Honza: Z obrovské míry se to naplánovat nedá. Nikdy nevíme, jaký vzor zafunguje. Občas se stane, že vzor se chytne skvěle, ale my vzali na zkoušku málo. Jindy si myslíte, že máte tutovku, a lidem se nelíbí. To se děje spíše u nevánočních vzorů, kterých je také násobně více. To se pak třeba snižuje cena.
Kdy začínáte s vánoční komunikací?
Kristýna: Vánoce řešíme celé léto, ale komunikace začíná v září, v říjnu se pak vánočního povlečení prodá nejvíce.
Honza: Vánoční povlečení kupujete dříve, není to úplně vhodný dárek pod stromeček. Ale máme spoustu dalších produktů, ručníky, hrnečky, nově i kávu. Po skončení garance doručení komunikujeme dárkové vouchery. Jako velký benefit máme možnost vrácení 360 dní.
Jaké marketingové kanály využíváte?
Kristýna: Stavíme na marketingovém mixu, zejména PPC, Facebook a další sociální sítě, mailing. Zákazníkům se zobrazujeme převážně online. Začínáme spolupracovat i s influencery, ale zatím to nedokážeme zhodnotit.
Honza: Dlouhodobě máme spolupráci s herečkou Lucií Benešovou. Je naše ambasadorka a máme vlastně už kamarádské vztahy. Dokonce pronajímá chalupu, která je vybavena našimi produkty, a tam si hosté mohou produkty prohlédnout a vyzkoušet.
Dáváte zákazníkům v sezoně slevy nebo dárek zdarma?
Kristýna: Slevy patří třeba k Black Friday, takže ano, pracujeme s nimi.
Honza: Sleva přiměje člověka k nákupu nejčastěji.
Aleš: Pobídky máme i na stávající zákazníky, ale fungují skvěle na nové zákazníky, kteří ještě naše produkty nevyzkoušeli. Když se vám nějaký vzor líbí, často si chcete naživo sáhnout i na materiál. Sleva může k nákupu přesvědčit a víme, že zákazníci se díky kvalitě rádi vracejí.
Zakládáte si i na hezkém balení produktů.
Aleš: Ano, máme radost, že se to ukázalo jako správná cesta. Oslovuje nás totiž čím dál víc firem na základě doporučení nebo osobní zkušenosti a poptávají u nás dárky. Protože povlečení nebo ručníky jsou smysluplné dárky, které využije každý. Dokážeme firemní dárky i personifikovat a obrandovat. Reagujeme do pár hodin, komunikujeme, domlouváme s nimi poslání vzorků, zkrátka dáváme plný servis.
Využíváte AI nástroje?
Kristýna: Vybrali jsme si pár nástrojů a v jejich využívání se chceme zlepšovat. Pravidelně používáme ChatGPT na popisky, s dalšími nástroji se na denní bázi učíme. V oblasti grafiky už bychom bez umělé inteligence nechtěli fungovat.
Honza: V AI vidíme do budoucna velký potenciál.Sledujeme trendy a možnosti využití pro marketing nebo logistiku. Bez toho se asi neobejdeme.
Aleš: Jedna věc je to sledovat a druhá věc je aplikovat to v praxi. Člověk si musí vybrat aspoň něco a někde začít. Ale je potřeba dát si pozor, nezacyklit se v neustálém sledování novinek.

Co vás na vánoční sezóně nejvíc baví?
Honza: Vánoční atmosféra a výsledky celoroční práce. Že můžeme sledovat růst firmy. Je skvělý pocit, když si uvědomíme, kolik lidí naše produkty využívá a dělá jim to radost. Je ohromující vidět pak statistiky odeslání, kolik se toho zabalilo a prodalo.
Aleš: Obrovskou radost nám dělá zpětná vazba od zákazníků. Jak jsou mile překvapeni, když u nás nakoupí poprvé a vidí provedení balení a kvalitu materiálů.
Kdy pro vás vánoční sezóna končí?
Kristýna: I dny po garanci se snažíme zákazníkům maximálně vyjít vstříc osobním odběrem, dárkovým voucherem. Já třeba ještě 24. prosince kontroluji vouchery, jestli jsou všechny odeslané, stále ještě odpovídáme na komentáře.
Honza: Nekončí vlastně nikdy, protože v lednu přijdeme do práce a koukáme na vánoční vzory od naší grafičky malířky. A chystáme novou sezonu.

„Přechod na Shoptet Premium proběhl hladce, bez zásadních úprav, jen se zapojením API. Všechna data zůstala zachovaná, celý přechod trval v podstatě jednu noc,“ popisuje CEO Kristýna Kuchařová.
Hlavním přínosem podle ní nebyla jen technologie, ale také přístup lidí z DK Lab, který se Shoptetem spolupracuje jako Premium Partner. „Kromě zapojení API a expanze nám pomohli s vylepšením vzhledu webu, produktovými carousely a dalšími částmi, které bychom sami nedokázali nastavit.“
V DARRÉ používají Shoptet Pay. Jak toto platební řešení hodnotí? „Vlastně o něm ani nevíme a to je pro nás nejlepší. Prostě funguje.“
Dnes využívají nejen platby kartou, ale i QR platby, Shoptet tlačítka a funkci Propojení s bankou. Apple Pay a Google Pay u DARRÉ tvoří významné procento transakcí. Díky Shoptet Pay navíc oceňují, že mohou nastavit automatizace, které urychlují expedici.
„Pamatuju si, jak jsme kdysi ráno dvě hodiny trhali lístečky s objednávkami a podle pocitu třídili, kam co patří. Dnes už je všechno jinak. Díky službám Brani Balič a Shoptet Balíkům máme celý proces plně automatizovaný. Objednávka zaplacená kartou nebo dobírkou se sama posouvá systémem, podle pravidel,“ komentuje Aleš Kuchař.
„Už netiskneme nic ručně, chybovost je minimální, a zákazníci dostávají zásilky rychleji než dřív. To je neskutečný posun,“ dodává Kristýna Kuchařová.
Napsat komentář