AI v zákaznické péči. Na co si dát pozor při použití umělé inteligence

()

Umělá inteligence se v oblasti zákaznické péče využívá stále běžněji. Šetří práci i čas a pomáhá zefektivňovat a automatizovat procesy. Kde všude můžete s AI pracovat a na co si dát pozor?

AI a komunikace se zákazníky

Když se řekne AI v zákaznické péči, můžete si představit chatboty, virtuální asistentky, nákupní rádce, ale také nejrůznější nástroje pro plánování, analyzování, reporting, emailové automatizace, nebo třeba sběr a vyhodnocování zpětné vazby. Málokdo ale při implementaci přemýšlí nad možnými negativními dopady. Na co byste si konkrétně měli dát pozor?

Prozkoumejte, kde AI v zákaznické péči využít

Přehledně jsme pro vás sepsali ty nejdůležitější body k jednotlivým příkladům využití a následně jednotlivá rizika detailněji rozepsali.

Ponákupní péče, doporučení produktů a připomínky nákupů

AI za vás může analyzovat chování zákazníků (co nakupují, jak často atd.), a na základě toho jim buď doporučovat personalizované produkty či služby (například olej pro údržbu sekačky po nákupu sekačky), nebo jim třeba připomínat, že je čas doplnit zásoby (třeba u granulí pro psa, nebo kontaktních čoček).

Na co si dát pozor:

Ideální řešení:

Chatboti a virtuální asistentky

Vlastního chatbota na bázi AI už má skoro každý druhý e-shop. Jeho prostřednictvím snadno a rychle odpovíte zákazníkům na běžné a časté dotazy, což zlepšuje zákaznickou zkušenost – zákazník nemusí čekat, než mu odepíše pracovník ze zákaznické péče, a požadavky si vyřídí 24/7.

Na co si dát pozor:

Řešením může být online samoobsluha

Za účelem snížení počtu e-mailů a hovorů na vaši zákaznickou podporu a automatizaci odbavení nejčastějších dotazů zkuste spíše než AI chatbota či virtuální asistentku využít online samoobsluhu, například MessageOk (níže u screenu z e-shopu kava.cz už je náhled toho, co zákazník vidí po kliknutí na bublinku chatu v pravém dolním rohu).

Jak to s AI funguje? Zvládneme to nastavit?

Zvládnete! Vše si jednoduše předpřipravíte a nastavíte podle sebe. Zákazníci si pak vyberou z předem připravených možností, krok po kroku a bez zbytečného tápání se velmi rychle dostanou k odpovědi. Tím si usnadníte práci a jim pomůžete vyřešit problém efektivně. Podívejte se na screen z e-shopu, konkrétně na pravý sloupec, jak to pak vypadá:

Samoobsluhu navíc můžete narozdíl od chatbota propojit s dalšími nástroji a službami, které využíváte (e-shopové systémy, ticketovací nástroje, logistické a finanční systémy, například i Google Spreadsheets tabulky a platební brány), a díky tomu efektivněji využívat data (dávat zákazníkům vždy aktuální informace, předvyplňovat za ně dokumenty atd.).

Zároveň můžete některé procesy plně automatizovat (informování o stavu objednávky, storna, refundace peněz, zakládání reklamací a vratek, výměny zboží a další).

Takto můžete pomocí samoobsluhy zákazníkům předpřipravit možnosti otázek a témat, podobně jako to udělali například i na e-shopu Bushcraftshop.cz níže. Ke svému Shoptetu si tedy můžete tento doplněk MessageOk aktivovat, a jak je vidět z obrázků, jednoduše jej upravíte i vzhledově (barva, font atd.), to zvládne každý. Navíc je možnost vkládat vlastní CSS, nebo se s podporou doplňku domluvit na přípravě designu na míru.

Prostřednictvím umělé inteligence pak zákazníkům jen v samoobsluze usnadníte hledání (aby nemuseli tolik klikat, než se dostanou k tomu, co potřebují).

AI na základě vzorců v datech dokáže z napsaného dotazu velmi rychle a přesně rozpoznat, jestli se zákazník ptá na stav objednávky, potřebuje ji změnit, stornovat, nebo má specifický dotaz k nákupu či produktu. Podle toho mu nabídne možnosti a odpovědi, které už máte v samoobsluze zpracované, a když mu nebudou stačit, teprve pak odešle ticket na zákaznickou podporu.

Predikce problémů pomocí AI

Umělou inteligenci můžete využívat i k predikci potenciálních problémů (u zařízení či služeb) a následně k prevenci nebo rovnou řešení těchto problémů ještě předtím, než se skutečně stanou. Díky tomu předejdete naštvaným zákazníkům (když vám třeba nefunguje napojení na platební bránu). AI vás může na problémy buď jen upozorňovat, nebo na ně rovnou reagovat dle vámi nastavených pravidel (například vložit popup s informací, že něco nefunguje, na váš web a informovat zákazníky).

Na co si dát pozor:

Ideální řešení:

Přepis a analýza hovorů 

Prostřednictvím AI lze přepisovat hovory zaměstnanců zákaznické péče se zákazníky do textové podoby a následně informace z nich analyzovat. Aniž by tak musel někdo z vašeho týmu hovory zdlouhavě poslouchat a psát si poznámky, získáte spoustu užitečných informací (na co se zákazníci ptají, jak vaši operátoři jednotlivé situace řeší atd.). Také se to hodí například pro automatizaci auditu hovorů, kdy si sami předem nadefinujete, co má AI v hovorech sledovat a kontrolovat, a ona vám všechny podmínky vyhodnotí.

Na co si dát pozor:

Ideální řešení:

Plánování, statistiky a reporting

Implementace AI vám dokáže pomoci s optimalizací procesů v zákaznické péči (například s plánováním a alokací zdrojů, ale i různými rutinními úkoly). Například za vás může plánovat směny operátorů včetně denního plánu úkolů, nebo vypracovávat pravidelné statistiky (monitorovat počet hovorů, e-mailů, rychlost reakce, počet interakcí potřebných k vyřešení jednoho problému zákazníka, vytvářet tabulky s nejčastějšími dotazy, na základě kterých pak sepíšete návody a články, nebo si vytvoříte makra pro odpovědi atd.).

Na co si dát pozor:

Ideální řešení:

5 věcí, na které obecně při implementaci AI myslet

1) Kvalita poskytnutých dat

Jedním z nejdůležitějších faktorů úspěšné implementace umělé inteligence v jakémkoliv procesu je kvalita dat. Pokud poskytnete AI modelu data neúplná, nepřesná nebo zastaralá, snadno se může stát, že dostanete chybné výsledky. Vždy si proto dejte tu práci a ověřte si, že stavíte na kvalitních a relevantních datech. 

Například když chcete vyrobit nákupního rádce, sedněte si s celým svým týmem, dejte hlavy dohromady a sepište si vlastnosti a přínosy produktů, které prodáváte, i jací zákazníci je nejčastěji nakupují (určete si cílovku), zkrátka všechno, co vás napadne. Umělá inteligence totiž nezná váš sortiment ani vaše zákazníky a čím více know know jí předáte, tím lépe pak dokáže zákazníkům odpovídat.

2) Transparentnost a vysvětlitelnost

Dalším a neméně důležitým aspektem je transparentnost. Lidé chtějí rozumět tomu, jak AI rozhoduje a proč jim například něco doporučuje a mají na to právo. Pokud se tedy rozhodnete využívat umělou inteligenci, abyste pomohli zákazníkům (chatbot, virtuální asistentka, nákupní rádce atd.), neměli byste zapomenout vždy jasně označit, že váš nástroj pracuje s AI a srozumitelně uvést, na základě čeho rozhoduje (pro případné odvolání se a možnost zaslání dotazu ohledně nejasností nebo nesrovnalostí). Aktuálně to ještě není povinnost, ale dle nové regulace bude a je dobré s tím počítat a připravit se.

Před implementací jakéhokoliv AI nástroje doporučujeme si vždy prostudovat plné znění regulace AI ACT, která byla schválena 13. března 2024 jednomyslnou většinou Evropského parlamentu. Hezky srozumitelně je vše popsáno například na webových stránkách EU Artificial Intelligence Act či České asociace umělé inteligence.

3) Etika a ochrana soukromí

Při implementaci AI v zákaznické péči je důležité mít na paměti také etické otázky (nezneužívat citlivá data – jméno, příjmení, datum narození a další demografické a osobní údaje zákazníků, ale ani jakékoliv údaje o objednávkách a zboží) a ochranu soukromí vašich zákazníků. Umělá inteligence může sbírat a analyzovat obrovské množství osobních dat a vy musíte zajistit, aby přitom byla dodržována veškerá relevantní pravidla pro ochranu soukromí a zabezpečení. Vaši zákazníci by měli mít jistotu, že jejich data jsou u vás 100% chráněna a že je využíváte zodpovědně.

Konkrétně podle GDPR nesmíte bez souhlasu využívat data vašich zákazníků k tzv. „profilování“ (předpovídání chování, preferencí nebo zájmů jednotlivce na základě shromážděných údajů – což je například právě automatický e-mailing s doporučením produktů), proto pokud vaše AI využívá jakákoliv data o vašich zákaznících, musíte je o tom vždy informovat (jaké jejich konkrétní údaje jsou shromažďovány a jak jsou využívány) a mít od nich potvrzený souhlas. V případě, že máte od zákazníků jen klasický GDPR souhlas, kde není uvedeno, že data využíváte pro AI, nesmíte tato získaná data využít (musíte od zákazníka získat souhlas nový).

4) Potřeba lidské interakce (ne vše je dobré řešit pomocí AI)

Navzdory pokroku a neustálému vylepšování AI v některých případech nedokáží technologie člověka stále ještě plně nahradit a je potřeba na to myslet. Implementaci proto vždy přizpůsobte tak, aby AI podporovala lidskou interakci, nikoli ji nahrazovala. Jde zejména o věci a procesy, které vyžadují větším míru empatie a lidský přístup nebo nějaké kreativní řešení. 

Typicky se jedná o situace, kdy jste třeba jako e-shop udělali nějakou chybu. Poslali zákazníkovi nesprávné či rozbité zboží, nebo třeba jen část zboží, které si objednal. V takovém případě můžete využít AI (chatbota, virtuální asistentku) nebo automatizaci (online formulář či samoobsluhu) pro nahlášení problému – zákazník vyplní, co se stalo, a umělá inteligence či připravená automatizace vám založí ticket (případně pošle e-mail, nebo založí případ v Google Sheetu či ve vašem CRM), ale následně by se měl zákazníkovi už věnovat člověk. Narozdíl od AI totiž dokáže přemýšlet v širších souvislostech a vymyslet zákazníkovi řešení na míru podle toho, co se přesně stalo a v jakém je zákazník rozpoložení. Někdy totiž stačí vykompenzovat takovou chybu slevou na další objednávku a jindy je potřeba poslat zákazníkovi jiné zboží, nebo mu vrátit peníze.

5) Neustálé zdokonalování a vývoj technologií

Nakonec je důležité si uvědomit, že nasazení AI v zákaznické péči není jednorázová věc a i samotná AI se neustále vyvíjí a zlepšuje. Všechny systémy a procesy byste měli pravidelně monitorovat, upravovat a zdokonalovat na základě zpětné vazby zákazníků a také vývoje technologií (vše jde velmi rychle dopředu). Aktualizace a neustálé vylepšování jsou klíčové, abyste AI v zákaznické péči využívali opravdu efektivně.

Zajímejte se o nové trendy, čtěte články a případové studie, jak umělou inteligenci využívají jiné firmy a e-shopy, pravidelně sledujte, jak se AI technologicky rozvíjí a jak to může ovlivnit procesy, kde ji využíváte, inspirujte se na webinářích atd. Případně pokud využíváte AI v nějaké aplikaci / softwaru od externího poskytovatele (například MessageOk, SupportBox, Smartsupp), zjistěte si, jak konkrétně s ní pracuje, jakou využívá verzi i jak často ji aktualizuje.

Kdybychom to měli shrnout, AI jednoznačně rozšiřuje možnosti zákaznické péče a otevírá dveře inovacím, mnohým z vás už významně zefektivnila nespočet procesů. E-shopy tak dokáží poskytovat špičkový servis za nižší náklady. Avšak začínají se objevovat nové výzvy v oblasti ochrany soukromí a etiky. Zároveň je potřeba, abychom se naučili s AI dobře pracovat (zejména připravovat správně datové soubory) a také brali v potaz její omezení a možnou chybovost. Nakonec bychom měli vždy pamatovat na to, aby se při vší té honbě za efektivitou nevytratila ze zákaznické péče lidskost. 

Tip: V MessageOk aplikaci si každý e-shopař může snadno vytvořit webovou či hlasovou samoobsluhu, prodejního rádce s odpověďmi na nejčastější dotazy i doporučením na nejrůznější produkty, nebo třeba interaktivní návod, který bude navádět zaměstnance při práce a spoustu věcí za ně rovnou automaticky udělá.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

MessageOk

MessageOk je malá česká firma, která se od roku 2020 stará o to, aby měly e-shopy méně práce i starostí a jejich zákazníci si snadno sami vyřešili vše, co potřebují – od změny objednávky, přes storno až po reklamace a vrácení.
MessageOk je malá česká firma, která se od roku 2020 stará o to, aby měly e-shopy méně práce i starostí a jejich zákazníci si snadno sami vyřešili vše, co potřebují – od změny objednávky, přes storno až po reklamace a vrácení.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů