„Jsme asi ti, které nechají, aby jim vyšlapali cestu,“ říká Martin Solnička o tom, proč se ještě nikdo nepokusil napodobit jejich panáka. Ten se těší stále větší oblibě i u známých osobností, které si s ním nejen rádi připíjí, ale někteří se rozhodli Samurai Shotu propůjčit i svou tvář.
V první části našeho rozhovoru jsme si povídali například o rozdílech mezi kávou a samurai panákem. Naše povídání pokračovalo tím, zda se to dá se Samurai Shotem přehnat, i když jde o nealkoholický panák, jaké známé osobnosti si jím rádi připijí a nakonec se Martin Solnička podělil o know-how se všemi, kteří mají netradiční nápad, ale bojí se začít podnikat.
Na webu píšete, že je možné se Samurai Shotem předávkovat. Stává se vám, podobně jako u alkoholu, že to lidi občas přeženou?
Může se to stát, pokud byste byli ten den úplně nalačno nebo kdyby vám nebylo dobře a vypili byste velké množství, tak by vám mohlo být zle od žaludku. Samozřejmě ne ve smyslu, že skončíte na výplachu žaludku v nemocnici. Kdybyste vypili láhev vodky, tak tam asi skončíte, ale náš čaj není tak agresivní. Spíš si myslím, že by se projevilo dlouhodobě, pokud byste pět let denně pili láhev Samurai Shotu.
Ale tak je to se vším, co budete dlouhodobě přehánět, bude to mít vliv na střeva a žaludek. To nejčastější předávkování, které vidíme i my sami na sobě, je, když máme nějakou akci nebo setkání a celý den si s někým připíjíme, tak přijdeme domů totálně unavení. Tělo už nemůže, ale hlava stále jede na plné obrátky a nedokáže usnout.
Která příchuť je vaším favoritem?
Mým dlouhodobým oblíbencem je maté, to si můžu dát vážně kdykoli a mám ho rád. U některých příchutí to mám tak, že jsem toho občas přesycený, ale to maté je můj jednoznačný favorit.
Můžete nám prozradit, jaké příchutě ještě plánujete?
(smích) Rád bych vám odhalil nějakou připravovanou novinku, ale žádný nový druh ve výrobě nemáme. Teď si spíš hrajeme s formou. Malé boostery, plechovky, sekt.
Od září chystáme novinku a to booster lahvičku a na obale bude Jirka Procházka. Je to nejúspěšnější český bojovník v UFC a sám si říká samuraj i svým přístupem k životu. Nejraději pije ten nejvíce hořký Bitter Green. Pije ho už několik let, a tak jsme se dohodli na společné spolupráci. Příchuť bude aktuální Matcha Booster, ale na lahvičkách bude jeho tvář.
Na panáka sa k vám zastaví i Ivan Bartoš nebo Oto Klempíř. Neoslovili jste pro spolupráci někoho z nich?
No s Ivanem Bartošem by to bylo těžké, není typ politika, který by se někde fotil s nějakou lahví, a zřejmě to ani nemůže dělat. S ním nám to lépe funguje na volné bázi, jemu to chutná a často se u nás staví, a když Piráti slaví nějaký úspěch, tak jim tam často posíláme láhve a občas i na dobití energie. Dělají celkem náročnou práci, tak to asi potřebují (smích). Spolupráci dohodnutou nemáme, ale vím, že ve sněmovně má samolepku, na návštěvách a schůzích naše panáky dává lidem a jsme rádi, že to pije.
S Otou Klempířem jsme v začátcích i částečně v rámci marketingu a nějakých marketingových strategiích spolupracovali. Také na základě toho, že se mu to líbilo a chutnalo mu to. A trošku nám pomáhá i dnes, ale už je časově extrémně vytížený. Také spolupracujeme s Michaelem Viktoříkem, druhým členem J.A.R. Dále je to už zmiňovaný Jirka Procházka, natáčel se u nás podcast Real Talk a chodí k nám i Ben Cristovao na svoje oblíbené matéčko. Jarda Dušek, který se zná s Jaromírem z doby, kdy dělal kulisáka, je taky velký fanoušek. Těch lidí je dost a jsme za to fakt rádi.
U Jirky Procházky jste zmiňoval čistý život a samurajský životní styl. Šli byste do spolupráce s někým, kdo běžně propaguje alkohol nebo například cigarety?
Jsme malá firma a nejsme zatížení nějakou velkou vlastnickou strukturou, takže nám nikdo nenakazuje, co máme nebo nemáme dělat. A člověk, který pije nebo si zapálí… I náš Samurai Shot se dá přidat do alkoholických drinků a sami si na drink zajdeme. Nejsme tu od toho, abychom někomu kázali, jak má žít a co dělá špatně. Je to spíš, jak jste naznačil na začátku, o přístupu k životu a Jiří Procházka je čestný, pokorný a přímý člověk a to jsou hodnoty, které jsou nám sympatické a s kterými náš drink vytváříme.
Máte krásné designové obaly, dokonce s ním ladí i vaše prostory. Kdo všechno za tím je? V některých rozhovorech jste mluvil o tom, že první láhve vám navrhoval Maťo Mišík.
A tato spolupráce trvá dodnes. Maťo nám navrhl grafiku všech našich lahví, letáků. Je to dvorní grafik Samuraje. (smích)
Je pro vás vizuální prezentace stejně důležitá jako chuť?
Je to pro nás taky klíčové. Když produkt nebude přitahovat a nebude vizuálně atraktivní, tak je menší šance, že ho ochutnáte. Stejně tak, pokud máte ten stejný nápoj bez toho, že byste to věděl, se dvěma různými etiketami, víc vám bude chutnat ten s hezčím obalem. Špatně vypadající jídlo, na ošklivém talíři a v nepříjemném prostředí vám prostě moc chutnat nebude. (smích) Samozřejmě klíčový je pro nás obsah a nesnažíme se to dohnat formou, ale chceme aby to vypadalo hezky.
Vaše prostory jsou na cestě do Stromovky. Máte víc pravidelných nebo náhodných zákazníků?
Lidi, co chodí pravidelně okolo, se tu nejdříve zastaví ze zvědavosti, naučili se, co to je, a už se zastavují pravidelně. Chodí sem i lidi, kteří pracují v okolí a typicky sem chodí například i policisti a lidi, co v okolí organizují sportovní akce. Potom jsou tu samozřejmě náhodní návštěvníci a hodně lidí si chodí vyzvednout své objednávky z e-shopu. Takže je to mix lidí, co chodí okolo nebo jdou do Stromovky nebo na Výstaviště nebo těch, co chodí okolo do práce.
Začali jste v online, na první Samurai Shot sa vám přes crowfunding složilo 100 lidí, pokračovali jste rovnou e-shopem, nebo jste prodávali offline?
Hned jsme začali dělat e-shop a ty výstavy, veletrhy a akce většinou slouží jen jako takové promo a je samozřejmě pro nás fajn vidět prvotní reakce lidí a vysvětlit jim to, ukázat a vyslechout si, co si o tom myslí oni. A je fajn vidět, jak se to časem mění, dřív nikdo nevěděl, co to je, a dnes si už lidi chodí pro své oblíbené příchutě.
Tu zpětnou vazbu tak lehce z e-shopu nedostanete, tam je většinou extrémně pozitivní nebo negativní. Ale e-shop je od začátku náš hlavní prodejní kanál + distribuce a nějací obchodní partneři.
Byl pro váš e-shop Shoptet první volbou?
Jednoznačně. (smích)
Jak rychle vám trvalo e-shop postavit?
Bylo to relativně rychlé. Začali jsme s nižším tarifem a postupně jsme přecházeli na vyšší tarify kvůli těm možnostem, které tam jsou. Teď máme, myslím, ten nejvyšší možný tarif. A jak jsem říkal, jsme na Shoptetu od začátku, nikdy jsme neměli tendence, že bychom zkoušeli stavět vlastní web.
Jaké doplňky používáte a který je pro vás nejužitečnější?
Z těch klíčových doplňků používáme například propojení Comgate, Ecomail, Opuštěný košík, Balíkobot. Všechny nám pomáhají jednak dobře sledovat chování zákazníků i s nimi dobře komunikovat, dávat slevy např. na jejich svátek a co nejvic jim zjednodušit nebo zpříjemnit nákup.
Vy máte ve firmě na starosti hlavně marketing. Jaké způsoby komunikace nejvíc využíváte?
V rámci našeho rozpočtu a možností se snažíme využívat hlavně PPC kampaně, děláme e-mailové kampaně a v rámci offlinu jsou to ty výstavy a prezentace. A samozřejmě firemní akce, veganské akce, Asian Foodfest. Děláme kombinaci online a offline, ale ten online využíváme víc. Jednak je to jednodušší nastavit a není tam ta sezónnost. Festivaly a veletrhy v zimě moc nejsou.
Je zima slabším obdobím? Přece jen se váš nápoj podává studený.
Spíš je to naopak. Naše hlavní sezóna je spíš zimní období s vrcholem na Vánoce. Hodně Samurai Shotů funguje jako vánoční dárečky pro firmy, co si chtějí upravit etiketu podle svého loga nebo firemních barev a přidat nějaký odkaz. A ještě je tu samozřejmě Suchý únor a povánoční setkávání. A zvýšené prodeje jsou i na jaře, tam je to spojeno s jarem jako s obdobím očisty a detoxu. V létě jsou to zase ice tea, vlastně celý rok nemáme úplně mrtvou sezónu, ale ta frekvence se v určitých obdobích mení.
Samurai Shot už přes různé distributory prodáváte v zahraničí. Plánujete se svým e-shopem na tyto trhy i expandovat?
Rádi bychom, dnes dodáváme do Británie a částečně i do Německa. Chtěli bychom tam prodávat víc, ale to jsou hlavně objednávky přes náš web. A tam bychom to chtěli točit víc, máme v plánu nějaké výstavy a veletrhy v Německu. Dvě ze třech byly zrušeny nebo odloženy. Musíme počkat a uvidíme. Vlivem pandemie se to posouvá o rok na jaro. Každá země má svoje specifika a chceme si tam najít parťáka, který nám pomůže s distribucí. Česko je hlavně laboratoř, kde to budeme testovat a vyrábět.
Před třemi roky jste říkali, že to, co vy, nedělá nikdo jiný. Stále to platí?
Je to stále tak, nikdo se nás ještě nesnažil okopírovat. (smích)
Jak si to vysvětlujete?
V první řadě si myslím, že je to relativně složité, ne z každého čaje to dokážete vyrobit. Takže to nefunguje tak, že si někdo řekne, tady mám čaj a jdu to vyrobit a bude to dobře chutnat. Většinou je tam jen jeden efekt, buď je to silné a není to chuťově dobré, nebo naopak je to chutné, ale nenakopne vás to. A na rovinu nejsme ještě tak velcí a pro velké firmy to může být stále pod jejich rozlišovací schopnost.
A jsou tu samozřejmě také dozvuky pandemie a mnohé firmy řeší problémy v logistice, ve výrobě a se zaměstnanci. A to ani nemluvím o gastru. Paradoxně jsme přes korona krizi vyrostli, takže nás pokles gastra nezasáhnul. Ale pokud by o tom uvažoval někdo, kdo je například výrobce nápojů, tak asi dnes řeší jiné problémy. Myslím si, že je to kombinace uvedených faktorů. Popravdě těžko někomu vidět do hlavy a jsou to jen moje odhady.
A co byste poradili někomu, kdo má v šuplíku originální nápad a ještě nedostal odvahu?
(smích) Aby s tím šel ven. Vždy se mi to osvědčilo. I kdyby to nevyšlo hned, někam vás to posune. Je těžké dát univerzální radu, někdy můžete mít nehotový produkt a zabijete ho tím, že s tím jde ven moc brzy.
Ale není dobré produkt stále donekonečna ladit, přetvářet, spekulovat a měnite, abyste pak zjistili, že je pozdě nebo že lidi chtějí něco jiného. Pokud máte něco hotové a jste upřímně přesvědčení, že je dobré, tak s tím jděte ven.
Kde byste chtěl vidět svůj Samurai Shot v budoucnosti?
Na polici každého podniku v gastru, v každé domácnosti a firmě a v ledničce každého fitka. To je takový můj neskromný cíl a cesta k němu bude ještě velmi dlouhá. A takový momentální cíl je, že chceme, aby to byl mainstreamový produkt, abychom byli ten pravý čaj pro každého. (úsměv)
Napsat komentář