Vánoce a předvánoční období jsou dobou, kdy má žně většina e-shopů. Počet objednávek roste, tržby stoupají a obchodníci si mnou ruce radostí, jak jim vše krásně šlape. I vám by se podobný scénář líbil? Pokud ano, máme pro vás pár tipů.
Začněte své vánoční kampaně plánovat s předstihem. Honit vše až na poslední chvíli někdy v listopadu se vážně nevyplácí. Konkurence je už jistě krok nebo dva před vámi a dá se předpokládat, že i ceny samotné inzerce budou tou dobou vyhnané na maximum. V tomto čase je obtížné naskočit do už rozjetého vlaku.
Predikce pro rok 2022 bude složitější než dříve. Porovnávání s covidovými roky 2021 a 2020 bude zavádějící. Porovnání s rokem 2019 a dříve už nebude tak přesné, váš byznys i e-commerce se razantně posunula. I tak si data z minulých let projděte.
Michal Lysek, PPC specialista Adsvantage
Co byste tedy měli sledovat?
Dalším důvodem pro včasnou přípravu kampaní je rozmělnění peaku objednávek na celý poslední kvartál. Často u e-shopařů vidím, jak kopírují poptávku a pak se 15. 11.až 15. 12. dostávají do situace, kdy nestíhají. Nebylo by příště lepší oslovit ty, kteří nakupují dárky s předstihem už říjnu? Jaké akce to můžou být:
Říjen
Listopad
Prosinec
Pokud víte, že v tomto období míváte rezervy v logistice (prostě, že nestíháte objednávky odbavovat), počítejte s tím i při plánování kampaní. Například komunikujte datum pro včasné doručení do Vánoc v reklamách a inzerci po tomto datu utlumte.
Dejte do kupy všechny skvělé výhody nákupu u vás, jako je například možnost vrácení nevhodného dárku do 15. ledna, osobní odběr až do 24. prosince, dárkové balení v ceně, atd., a ty vypíchněte ve svých reklamách. Tímto sdělením posilte i své retargetingové kampaně a pobídněte tak uživatele k nákupu ještě více.
Pro pokročilé e-shopaře, nebo pro vašeho PPC specialistu může být zajímavým úkolem porovnat vaše unikátní prodejní argumenty s těmi od konkurence. Máte nižší cenu dopravy? Máte více recenzí? Nebo lepší? Máte širší sortiment nebo jste speciálka? Jednoduše hledejte argumenty, ve kterých jste lepší a pro nakupující atraktivnější.
Michal Lysek, Online marketér a PPC specialista
„Zkontrolujte si Google Merchant Centrum a facebookový Katalog produktů, opravte případné chyby ve feedu. Je škoda, když se vám produkty nezobrazují kvůli chybějícím elementům v XML feedu, když jejich oprava je tak jednoduchá,“ doporučuje Michal Lysek.
Věnujte pozornost i vyladění samotného datového zdroje (názvy produktů, obrázky, popisy), čímž zvýšíte šance na zobrazení a proklikovost svých reklam v Google Nákupech.
Věděli jste, že můžete v Google Merchant Centru zjistit nejprodávanější produkty v dané kategorii nebo porovnat svou cenu s konkurencí?
Sbírejte data, dokud to jde
A co k tomu říká PPC specialista Michal Lysek? „Veškerá data, která e-shop generuje, jsou pro vás klíčová. Ano, cookie lišta nám komplikuje sběr dat. Právě proto jsou ti zákazníci, kteří lištu povolí, extrémně důležití a díky datům, která nám poskytnou, můžeme řídit e-commerce aktivity. Proto nezapomeňte nastavit/zkontrolovat analytické nástroje jako Google Analytics – konverzní akce; Google Ads – remarketingový kód, konverzní kód + rozšířené konverze; Facebook – pixel, Conversion API.“
Tím, jak se Vánoce budou blížit, bude se i zkracovat doba, po kterou se zákazník rozhoduje k nákupu. Je proto dobré promyslet, na jak dlouhá publika má ještě smysl cílit a kdy už se to přestává vyplácet.
Předvánočnímu shonu je dobré přizpůsobit i komunikaci v reklamách, kde vypíchněte včasné doručení pod stromeček, možnost vrácení nevhodného dárku atp. Po Vánocích pak nezapomeňte tyto reklamy vypnout a nahradit je novými.
Na kampaních pracujete průběžně, měli byste už proto mít vyladěné základní věci: klíčová slova, inzeráty, zařízení, lokality, publika. Před Vánoci roste poptávka a vaše denní rozpočty nemusí stačit. Kontrolujte proto, jestli kampaně nejsou omezeny.
Pokud se dostáváte do bodu, kdy nestíháte odbavovat objednávky, můžete být na inzertní systémy přísnější. Například pokud máte celoročně cílové PNO na 10 %. Můžete postupně snižovat PNO (snižujte maximálne o 15 %) Snížením cílového PNO říkáte algoritmům Googlu a Facebooku, aby nevstupovali do tolika aukcí a inzerci zobrazovaly pouze těm, kdo má vyšší pravděpodobnost nákupu.
Dalším způsobem, jak ochladit poptávku a zvýšit si marži, je jednoduché navýšení ceny.
CPC roste obzvláště o Vánocích zvažte proto přechod na chytré nabídky ROAS nebo CPA, snížíte tím časovou náročnost optimalizace. Počítejte se 2–3 týdny, kdy se automat učí, takže je zapínejte určitě s předstihem a při dostatečném počtu konverzí.
Co dělat když je konverzí málo? Pojďte se na to podívat s PPC specialistou Michalem Lyskem z Adsvantage.
Má smysl, pokud nemáte dostatečný počet konverzí nebo je nedejbože nezaznamenáváte. Zůstat u manuálního nastavování Ceny za proklik můžete, jen pak CPC upravujte častěji, než jste obvykle zvyklí. Primárně kontrolujte následující metriky.
Podíl zobrazení
S blížícími se Vánocemi postupně roste konverzní poměr v e-shopech, čehož využije velká část inzerentů a zvýší své nabídky, aby získali co nejvyšší podíl zobrazení svých reklam. Neusněte na vavřínech a sledujte podíl zobrazení i u svých kampaní, abyste předešli případnému snížení jejich výkonu.
To, jak si stojí konkurence oproti vám a v kolika % se vaše reklamy překrývají, můžete sledovat v reportu Auction Insights v Google Ads. Pro reporting můžete využít i jednoduchý script od Daniela Gilberta, který vám data zpracuje do přehledných tabulek v Google Sheets.
Nejvíce mi pomáhá takto nastavený graf, kde vidím Cenu a Tržby za posledních 30 dnů.
Do svých kampaní ve vyhledávání nezapomeňte přidat publika (pouze v rámci Google Ads), pro která postupně upravte cenovou nabídku. Například publiku, které u vás v minulosti nakoupilo, zvyšte nabídku o x %, abyste se s reklamou dostali na lepší pozice.
Do kampaní můžete přidávat remarketingové seznamy, podobná publika, publika se seznamy zákazníků nebo také publika se zájmem o koupi (in-market).
Ohlídejte si, jaké cílení máte u publik nastaveno. Můžete si jím dost podstatně ovlivnit zásah kampaně. Čistě pro potřeby úpravy cenových nabídek nastavte „pozorování“. Pokud chcete zobrazovat reklamu pouze vybranému publiku a nikomu jinému, zvolte „cílení“.
Kontrolujte pravidelně Google Merchant Centrum (GMC), jestli neroste počet zamítnutých produktů. Případné zamítnutí včas řešte, abyste předešli možnému zablokování účtu (zejména jestli se zamítnutí týká porušení inzertních zásad Googlu).
Standa Jílek pro kontrolu GMC napsal šikovný script, který vám pravidelně posílá report do e-mailu.
Máte nějaké předvánoční slevy a akce? Zahrňte je do rozšíření o propagaci v Google Ads! Zde si můžete zadat peněžní i procentuální slevu nebo třeba slevový kód. Nastavte si období, po které se má propagace u reklamy zobrazovat. To stejné můžete využít i v případě Black Friday, Valentýna nebo jiných svátků.
Pravděpodobně do feedů neposíláte všechny produkty, protože v průběhu roku čerpaly peníze, ale negenerovaly tržby. O Vánocích by ale opět mohly byt profitabilní. Pusťte je znovu do inzerce.
Zkontrolujte, zda jsou vaše TOP produkty napárovány. Mrkněte i na produkty ignorované a zamítnuté kvůli chybějícím parametrům.
Každoročně Heureka a Zboží.cz navyšuje cenu za proklik. Tam, kde bidujete minimem, tak vám to zvedne CPC automaticky. Tam, kde bidujete pomocí pravidel, musíte zvednout CPC o dané zvýšení, abyste se v zobrazování nepropadli.
Pokud budete trávit čas zapracováním některých z bodů výše, zkuste si v lednu vyhodnotit sezónu a sepsat si co zlepšit na vánoce 2023. Budete si pak děkovat.
Michal Lysek, Online marketér a PPC specialista
Napsat komentář