Poznejte 7 základních způsobů, jak vytvářet interní odkazy, které vám zvýší prodeje a tržby, pokud je budete dlouhodobě dodržovat. V druhé části článku se dozvíte, na jaké aktivity v rámci interního linkování si dát pozor, aby webu naopak neuškodily.
Interní odkazy jsou zásadním, ale opomíjeným SEO prvkem každého webu. Špatně nastavená struktura interních odkazů může zásadně poškodit váš byznys.
Pochopením, jak interní odkazy fungují, si ušetříte spoustu času tráveného otázkami, proč stránky nejsou zaindexované, nemají žádný organický dosah nebo zkrátka nepřinášejí žádné výsledky. Interní prolinkování je základní SEO aktivita, kterou by měl ovládat každý SEO specialista a poradí vám s tím. Ale seznámit byste se s ní měli i vy jako e-shopaři.
Existují dva typy hypertextových odkazů – externí a interní odkaz. Externí odkazy jsou odkazy, které vedou z webové stránky na jinou doménu, tedy cizí webovou stránku. Například odkaz ze Shoptet.cz na Facebook.com. Často se externím odkazům říká backlinky, což jsou externí zpětné odkazy, například z Facebook.com na Shoptet.cz.
Externí zpětné odkazy mají přidanou hodnotu v podobě zvýšení doménové autority stránky, která má vliv na řazení výsledků vyhledávání (SERP). Používají se v případě, že citujete text z jiné domény nebo přidáváte odkaz na článek, který se věnuje více do detailu zajímavému obsahu.
Interní odkaz je odkaz, který je mezi dvěma stránkami na stejném webu. Stejně jako externí odkaz, i interní odkaz má svou přidanou hodnotu. Odkazy mezi subdoménou webu a hlavním webem jsou považovány také za interní odkazy – například odkaz z blog.shoptet.cz na shoptet.cz
Z hlediska HTML kódu jsou interní a externí odkazy stejný typ hypertextového odkazu a není ani v jeho zápisu žádný rozdíl.
<a href=“https://www.shoptet.cz/“>Interní odkaz/externí odkaz</a>
Interní odkazy tvoří vnitřní strukturu webu a mají i další klíčové výhody, pokud jsou správně nastaveny.
Interní odkazy nemají sice takovou váhu jako externí odkazy, ale i přesto jsou velmi důležité. Interní odkazy vytvářejí strukturu webu, která musí být co nejjednodušší. Pomocí relevantních interních odkazů pomáháte zákazníkům procházet ostatní produkty nebo najít další informace, které hledají. Strategickým přidáváním interních odkazů v obsahu vyzýváte uživatele k akci. Pokud nabízíte uživatelům, co chtějí, zůstanou na vašem webu déle. Budujete důvěru ve váš web, podporujete loajalitu ke značce a v dlouhodobém horizontu zvýšíte prodeje.
Pomocí interních odkazů je Google schopen najít všechny nové stránky a zaindexovat je. Pokud máte stránky, na které nevedou žádné odkazy, bude Googlu trvat mnohem déle, než tyto stránky najde a zaindexuje.
Google roboti procházejí stránky pomocí odkazů, z jedné stránky na druhou. Čím více odkazů vede na novou stránku, tím je větší pravděpodobnost, že ji Google objeví. Rychlejší možností je při každé změně nahrát sitemapu webu do Google Search Console. Ovšem ani v tomto případě si nemůžete být jistí, že budou zaindexované stránky, na které nevedou žádné interní odkazy.
Pochopením, jak funguje interní prolinkování, dosáhnete nejenom toho, že všechny stránky budou zaindexované, ale budou se i lépe organicky zobrazovat ve výsledcích vyhledávání (SERP). Strategicky odkazujte ze silných stránek na ty, které potřebují pomocí SEO pomoct. Pomocí těchto odkazů zlepšíte hodnocení těchto slabých stránek.
Existuje několik druhů interních odkazů, které rozlišujeme podle toho, kde se na stránce nacházejí a v jakém formátu.
Interní odkazy v navigačním menu jsou nejčastějšími odkazy, které najdeme na každém webu. Pomáhají strukturovat web a provádějí čtenáře obsahem. V navigačním menu by určitě neměly chybět nejdůležitější kategorie, resp. podkategorie webu.
Odkazy, které se nacházejí v zápatí stránky (ve spodní části), slouží primárně pro uživatele a jejich cílem je zlepšit navigaci při brouzdání na webu. Nejčastěji najdete v zápatí kontaktní informace, odkazy na sociální sítě, obchodní podmínky, odkazy na subdomény apod. Nesnažte se přidávat odkazy na stránky jen kvůli zlepšení hodnocení těchto stránek.
Velké množství odkazů v zápatí může vést k tomu, že roboti budou tyto odkazy ignorovat, pokud se domnívají, že odkazy byly přidány pouze ve prospěch SEO, nikoli uživatele.
Kontextové odkazy jsou odkazy v části textu, na které lze kliknout. Pomáhají uživatelům najít další užitečný obsah nebo podobné produkty. Odkazy v textu ovlivňují důvěryhodnost webu, pokud jsou relevantní.
Drobečková navigace (Breadcrumbs) jsou odkazy, které jsou umístěné v horní částí stránky. Tato navigace mapuje cestu uživatele a pomáhá s rychlou orientací na webu. Zkrátka nabízí předchozí kategorie, než se uživatel dostal na vybraný produkt. Uživatel se lehce může vrátit na celý výpis produktů v dané kategorii. Drobečková navigace zlepšuje uživatelskou navigaci po webu. Z drobečkové navigace čerpá i Google, který má díky těmto odkazům jasnou představu o hierarchii webu, jednotlivých kategorií, podkategorií a produktových stránek.
Příkladem drobečkové navigace je například tento formát:
Domů > Kategorie > Produkt / Domů > Kategorie > Podkategorie > Produkt
Drobečkovou navigaci je vhodné nastavit i do HTML kódu, aby se zobrazovala správně ve výsledcích vyhledávání. U velké části šablon ji najdete, pokud chybí (např. na mobilních zařízeních), může vám ji přidat programátor. Nevíte, koho oslovit? Zkuste Shoptet Partnery.
Drobečková navigace nelze použít u všech webů. Vhodnou alternativou je připojení atributů (attribute links). Tyto odkazy mohou být začleněny kdekoliv na produktové stránce a odkazovat na jakýkoliv atribut, který může produkt mít.
Jedním z rozdílů oproti drobečkové navigaci je to, že atribuční propojení nesledují cestu uživatele, ale obsahují odkaz na jakoukoliv kategorii produktu, kam produkt patří. Nejčastější použití atribučního propojení je právě u e-shopů, kdy pomocí filtrů volíte ideální produkt, který hledáte – velikost, barva, typ materiálu, střih aj.
Obrázky lze také použít jako odkazy. Nejčastější forma jsou různé call to action (CTA) tlačítka, infografika nebo klasické fotky.
Interní odkazy jsou důležité, mají řadu výhod, ale fungují jen, pokud jsou správně použité. Následujících 7 způsobů, jak vytvářet na e-shopu interní odkazy, vám pomůže s vylepšením kvality webu z hlediska SEO. Není třeba implementovat všechny způsoby interních odkazů, vyberte si ty, které dávají vám a vašemu e-shopu největší smysl.
1. Odkazy na důležité kategorie v navigačním menu
Odkazy na klíčové kategorie nebo produkty v hlavním menu pomáhají zvýšit autoritu těchto stránek, proto si zkontrolujte, že důležité kategorie opravdu máte v hlavním menu. Google díky těmto odkazům získá jasnou představu o struktuře webu. Dejte si pozor, abyste nepřeplnili své menu, ideální je mít okolo 5-7 rozevíracích seznamů. Zbytek kategorií a produktových stránek je ideální mít pod tlačítkem Zobrazit více nebo na ně odkazovat ze stránek v menu.
2. Propojte produktové stránky
Popis produktu je jedno z míst, kam umístit odkaz na stránku jiných produktů. Jedná se o horizontální typ odkazu, kdy místo na nadřazenou stránku odkazujete na stránky, které jsou na stejné úrovni. Produktové stránky jsou nejníže ve struktuře webu a pomocí interních odkazů vylepšíte jejich vyhledatelnost.
Ideální jsou odkazy na doplňující produkty, které se hodí k danému výrobku, nebo produkty podobné. Na Shoptetu můžete využít doplněk Související a podobné produkty. Podívejte se do Nápovědy, jak na to.
Doporučit můžete zákazníkům i produkty z jiné, ale podobné kategorie. Často se na stránkách objevuje i sekce „zákazníci také nakoupili tyto další produkty”. Často se podobné kategorie ukazují pod informacemi o produktu.
3. Přidejte odkazy z blogových článků na produkty
Blogové články na e-shopech jsou často podceňované nebo nejsou až příliš časté. Články nesmí být napsané pouze s cílem prodat, jelikož o takové články čtenáři nemají zájem, musí pro ně mít přidanou hodnotu. To ale neznamená, že nemůžete odkazovat v článku na své produkty.
U produktů můžete naopak odkazovat zase na relevantní blogové články k danému produktu. Vytvářejte blogové články, které vyvolají ve čtenářích emoce nebo vyprávějte příběh. Využijte příležitost popsat produkty v širším kontextu. Ukažte produkty, které se k sobě hodí, nebo například produkty vhodné pro cestování, do přírody, do města…
Jak na to? Stačí přidat odkaz na příslušný článek do textu nebo naopak.
4. Definujte strukturu webu
Důležitým krokem už při tvorbě webu je nastavení jeho struktury. V podstatě se jedná o pyramidu, kdy na vrcholu je nejdůležitější stránka – homepage a pod touto stránkou všechny podpůrné důležité stránky – ty, které budou v navigačním menu.
Pod každou touto stránkou jsou o něco méně důležité stránky – jednotlivé produkty, služby, příspěvky. Není cílem propojit všechny stránky jedné hierarchie se všemi stránkami jiné. Pokud už máte fungující web, proveďte nejdříve audit webu z hlediska interních odkazů, než se pustíte do práce.
Dobré vědět: Záleží také na šabloně, kterou si vyberete. Ta totiž už má částečně nějakou strukturu danou. Tak či tak je ale na vás, které stránky budete mít v menu a na které další stránky budete odkazovat. Popis ideální struktury v tomto článku vysvětlujeme.
5. Audit interních odkazů
Provádějte pravidelně audit interních odkazů. Ideální doba je 1–2x ročně, v případě větších e-shopů klidně i častěji. Zaměřte se na poměr odkazů mezi homepage a hlavními stránkami webu, je počet odkazů podobný?
Položte si otázku – má nejdůležitější stránka nejvyšší počet interních odkazů? Zkontrolujte si, jestli jsou všechny odkazy funkční. Zvlášť pokud už některé produkty neprodáváte, odstraňte nefunkční interní odkazy. Projděte si i stránky s přesměrováním. Odstraňte interní odkazy ze stránek, které pro vás již nejsou důležité, a naopak přidejte interní odkaz na ty, které jsou důležité.
Jak na to? Níže v článku vám ukážeme příklady dostupných platforem, kde si interní odkazy zkontrolovat.
Zdroj: MOZ
6. Používejte relevantní text v odkazu
Text v odkazu (anchor text), je text, který se zobrazuje místo samotného odkazu. Text, který je zároveň odkazem, poznáte tak, že většinou má jinou barvu textu než ostatní text a je možno na něj kliknout.
Při vytváření textu k odkazu se vyhněte generickým textům typu: Více informací nebo Klikněte zde. Texty v tomto formátu nemají žádnou přidanou hodnotu pro vaše SEO.
Ideálním textem, který by měl být u odkazu, je například jméno vaší značky (brand) nebo preferovanější klíčové slovo dané stránky, na kterou odkazujete. Pokud se vám do textu nehodí tyto dva formáty, můžete použít text, který se nachází na stránce, v nadpisu nebo vyplývá z daného článku. Nikdy nepoužívejte stejná klíčová slova u jiných odkazů, docílíte tím pouze zmatení Googlu.
<a href=“http://www.shoptet.cz“>Text odkazu/Anchor text</a>
Jak na to: upravíte pouze text, který se přikládá k odkazu.
7. Přidejte interní odkazy ze starých článků na nové produkty
Píšete-li často blogové články, zkuste se podívat na starší články a propojit je s novými články nebo produkty. Vyhledejte klíčové slovo, na které jste naposled napsali článek, a prohledejte, kde všude jste tohle spojení, „klíčové slovo“ na svých stránkách již použili.
Zadejte do Google vyhledávání site:vašedoména.cz „klíčové slovo“. V praxi by to vypadlo následovně – napsali jste v poslední době nový článek o SEO a chtěli byste ho prolinkovat se starším článkem nebo stránkou, kde se tohle klíčové slovo nachází. Zadejte do vyhledávání site:shoptet.cz „SEO“ a Google vám ukáže všechny stránky na vašem webu, kde jste tohle klíčové slovo použili.
Nejjednodušší způsob, jak zjistit, které stránky máte prolinkované, je pomocí Google Search Console (GSC). Tento nástroj musí mít každý, kdo má svůj web. Najdete zde spoustu důležitých informací o klíčových slovech, indexovaných stránkách, problémech, které jsou aktuálně na stránce, a seznam stránek, které máte interně prolinkované.
Dalším nástrojem vhodným pro audity stránek z hlediska interních odkazů je Screaming Frog. Zjistíte navíc informace o tom, jak robot prochází váš web, počty interních odkazů, vizualizaci prolinkování, údaje o klíčových slovech, chybové stránky, přesměrované stránky, texty odkazů a mnoho dalšího.
Screaming Frog je nástroj, který jde více do hloubky oproti Google Search Console. Díky tomuto nástroji získáte hodnotná data, pokud to myslíte s interními odkazy vážně. Tento program je zdarma pro weby do 500 stránek.
Dalším nástrojem vhodným pro audit interních odkazů je Ahrefs. Najdete zde informace o nejsilnějších stránkách, které můžete využít k prolinkování slabých stránek. Vždy berte v potaz relevantnost a prospěšnost odkazu. Tento nástroj je dostupný pouze v placené verzi, ale lze ho využít pro další SEO aktivity.
Tip: Zaujal vás tento článek? Další vzdělávací obsah pro e-shopy najdou Shopteťáci také v administraci e-shopu. Shoptet Univerzitu mají e-shopy pod ikonkou čapky hned vedle oblíbeného zvonečku (část obsahu je přístupná i pro testovací verze).
Interní odkazy vypadají jako jednoduchá SEO aktivita. Ovšem i v této aktivitě je možné udělat několik chyb, které mohou webu spíše uškodit než pomoci.
Tvorba interních odkazů je vskutku jednoduchá činnost, kterou máme jako vlastníci webu ve svých rukách. Dejte si ale pozor na množství interních odkazů. Vždy se řiďte tím, že odkaz musí být k užitku a kvalita vyhrává nad kvantitou.
V případě, že vytvoříte spoustu interních odkazů, které nedávají smysl, zmatete nejen Google z hlediska struktury webu, ale také interní odkazy už nebudou mít takovou hodnotu. Na stránce by nemělo být více než 100 odkazů – celkově interních a externích odkazů. Pokud se vám zdá 100 odkazů jako příliš, vzpomeňte si na velké e-shopy s oblečením.
Při tvorbě interních odkazů si dejte záležet na textu, který se zobrazuje místo odkazu. Interní odkazy přidávejte na začátek textu na příslušné stránce. Neopakujte několikrát v textu stejný odkaz, stačí pouze jednou. Pokud se daný odkaz objeví několikrát, Google bere v potaz pouze první text u odkazu. V horším případě se může stát, že kvůli stejným odkazům zhorší vaše hodnocení u tohoto klíčového slova.
No-follow odkazy se mohou použít i u interních odkazů. Tento typ odkazu nepřináší hodnotu žádnou hodnotu stránce, na kterou odkazujete. No-follow znamená pro roboty, že tento odkaz nemají brát v potaz a v podstatě ho mají přeskočit. Není proto vhodné, používat no-follow příznak u interních odkazů.
<a href=“http://www.shoptet.cz rel=“nofollow“>No-follow odkaz</a>
Osiřelá stránka (Orphan page) je stránka, která existuje na webu, ale není nijak interně propojená s žádnou kategorií, produktovou stránkou nebo menu. Často bývají příkladem landing pages pro různé akce, které nechcete mít v hlavním menu nebo slouží pro reklamy.
Zvažte, pokud se jedná o důležitou stránku, prolinkování. Pokud na stránku nevedou žádné odkazy, Google bude mít problém tuto stránku najít. Pokud má stránka už organický dosah, v případě přidání interního odkazu z jiné stránky si povede ještě lépe.
Zeptali jsme se programátora webových stránek na míru na otázku: Jaký vidí nejčastější problém při interním odkazování u e-shopů?
Nejčastější problém při prolinkování e-commerce stránek je ten, že většina e-shopů používá různé filtry a další možnosti pro vyhledávání produktů. Každý parametr filtru představuje unikátní URL adresu, což znamená, že více URL adres odkazuje na stejný obsah. Google může vyhodnotit tento obsah jako duplicitní.“
Představte si filtr, kde uživatel může zadat délku pohovky – URL adresa potom vypadá následovně:
nabytek.cz/pohovky?hloubka=210
nabytek.cz/pohovky?hloubka=200
nabytek.cz/pohovky?hloubka=120
Tento problém je možné vyřešit pomocí kanonických odkazů, které řeknou vyhledávačům, že daná stránka je kopie, nebo variace původní stránky. V našem případě je nutné, aby HTML kód stránky pro URL odkazy s parametry pro filtr obsahovaly:
<link rel=“canonical“ href=“nabytek.cz/pohovky“>
Na otázku odpovídal Andrej Gajdoš
V tomto článku jste se dozvěděli o různých způsobech, jak nastavit strukturu interních odkazů na webu. Vytváření interních odkazů je jednoduchá činnost, při které je potřeba dodržovat několik základních pravidel. Myslete na pyramidovou strukturu webu a interní odkazy, které respektují tuto strukturu, relevantnost a provádějte pravidelný audit webu.
Velice užitečný článek – interní SEO nám pomohlo zvednout pozice ve vyhledávačích.
Dobrý den, Petře,
to jsme rádi. :) Krásný den.