Jaké novinky se ve světě e-shopů objeví v roce 2019? Jaké trendy z loňska přetrvaly a budou se letos řešit ještě víc? Určitě jich bude spousta. Pojďme se teď spolu podívat alespoň na tři z nich.
Z nesčetného množství inspirace jsme vybrali tři trendy, které můžou vašemu e-shopu v roce 2019 přinést víc nakupujících a vyšší obrat. Letošní rok je mimo jiné hodně o zákaznické zkušenosti, kterou byste se měli pořád snažit vylepšovat. Třeba i jen po krůčcích.
Tihle „povídací“ boti zažívají největší růst, jaký kdy měli. Díky technologiím a možnostem sbírat čím dál víc informací o zákaznících a jejich chování se pomalu stávají chytřejší a chytřejší. Zároveň získávají svoji tvář ať už v podobě nějaké postavy nebo zvířátka. Jejich tvůrci se jim také snaží dodat přirozenější projev.
V roce 2019 pravděpodobně půjde o to, tvořit pokročilé chatboty, kteří budou úzce navazovat na obsah jednotlivých e-shopů. Zákazníci jim tak budou moci pokládat otázky ohledně výběru a nákupu. Od chatbotů dostanou okamžitou odpověď nebo doplňující otázku, která botům pomůže lépe porozumnět, co zákazník potřebuje vědět. Vzniká win-win situace, zákazník je spokojený, protože obdrží rychlou odpověď, a spokojený je i e-shopař, který výrazně šetří čas své placené zákaznické podpory.
O chatbotech se mluvilo i na Reshoperu 2019 – hned v první přednášce. Jindřich Fáborský hodnotil různé novinky v marketingu a to, jestli se do nich hned pustit nebo spíš vyčkávat, jak se osvědčí. U chatbotů došel k závěru, že jsou výborné pro řešení složitějšího problému, například pro prodej cestovního pojištění. Pro zákazníka je mnohem snazší napsat konkrétní požadavky chatbotovi a dostat doporučení a záchytný bod než se sám prokousávat tabulkami a podmínkami na webu. Fáborský naopak kritizoval situaci, kdy chatbot bez jakékoli přidané hodnoty papouškuje text, který už na e-shopu je – třeba v popisu produktu, a jako příklad uvedl sortiment běžné kosmetiky.
Chatbota můžete mít nejen přímo na svém e-shopu, ale i na své facebookové stránce. Tam se komunikace promítne v Messengeru. Popřemýšlejte, jestli může být chatbot vašim zákazníkům opravdu užitečný, a podle toho se rozhodněte, zda do jeho pořízení a nastavení chcete investovat čas a peníze.
Rychlost načtení vašeho e-shopu stále zůstává jednou z priorit a to i pro rok 2019. Uživatelé internetu prostě čekat nechtějí a nebudou. Pomalu se načítající web navíc působí neseriózně a zastarale, což je špatně. Postarejte se proto o co nejrychlejší načítání svého obchodu.
Čím kvalitnější uživatelský zážitek a samozřejmě také obsah nabízíte, tím líp vás bude hodnotit i Google. Tento velikán začal po své aktualizaci algoritmu během července 2018 dávat ve výsledcích vyhledávání větší váhu těm stránkám, které se načítají rychleji. Tím rychlosti webu ještě víc dodává na důležitosti, kterou byste neměli podceňovat. Při hodnocení webu Google jako první posuzuje jeho mobilní verzi, která už dávno není jen „zmenšeninou“ klasických stránek. Jak upřesňuje zpravodajský web MediaGuru.cz, „Češi stále více očekávají rychlé a přívětivé mobilní weby, které by se měly načíst do 3 vteřin. S každou sekundou navíc se totiž zvyšuje pravděpodobnost, že netrpělivý uživatel stránku opustí. Načítá-li se stránka 5 vteřin, pravděpodobnost, že návštěvník odejde předčasně vzroste o 32 %, načítá-li se 10 vteřin, činí nárůst dokonce 123 %.“
Pro zmapování rychlosti načítání vašeho webu můžete použít šikovné pomocníky. Martin Michálek doporučuje nástroj PageSpeed Insights a vysvětluje proč: „jeho nová verze kombinuje strojová měření s výsledky od reálných uživatelů (Chrome UX Report). Ukazuje navíc velmi rozumná doporučení. Většině e-shopů by stačilo držet se právě jimi a rychlost webu by posunuly k výrazně lepším číslům.“ Vyzkoušejte také Speed Scorecard, který ověří rychlost vašeho mobilního webu a srovná ji s vaší konkurencí. Dalším nástrojem je WebPageTest, kde si můžete nasimulovat různé prohlížeče atd. Pomocí těchto nástrojů si uděláte obrázek, jak na tom váš e-shop je a co byste měli vylepšit.
Spousta e-shopů řeší hlavně PPC reklamu, srovnávače, SEO a podobně. Investuje do těchto záležitostí nemalé částky a na design webu už často tolik prostředků nezbývá. Ono ale nejde o to, hlavně na e-shop přivést lidi a počítat s tím, že to stačí. Když na stránkách zákazníka nic nezaujme, odchází. Veškerá snaha tak přichází vniveč a peníze létají oknem.
Co víc by mělo zákazníka zaujmout než produkty samotné. K tomu jsou zapotřebí kvalitní produktové fotografie. Ty jsou vlastně součástí designu celého e-shopu, protože také esteticky nějak působí. A tak je potřeba investici vložit i do profesionálních fotek. V roce 2019 se v rámci prezentace produktů na e-shopu do první linie kromě klasické produktovky dostává také 360° otočná nebo 3D fotografie, animace a pro kompletnost nevynechejme ani videa (produktová, promo, unboxing atd.).
Logickým a dlouhodobým trendem je zákazníkům produkt co nejlépe přiblížit a co nejvíce setřít handicap e-shopu vůči kamennému obchodu. Stále více e-shopů nabízí ne několik fotek produktu vyhotovených z různých úhlů pohledu, ale fotky také „spojuje“ do jednoho „trojrozměrného“ modelu. Tím už trochu naznačujeme, jak funguje 360stupňová produktová fotografie. Podobný princip využívá také animace, ale jak vysvětluje Lukáš Vlček z Ateliéru Mošnov: „prostřednictvím animací se prezentují hlavně různé funkce produktu jako otevírání dvířek, vysouvání zásuvek, posouvání, vyklápění, skládání atd. Používá se tedy hlavně u hraček a nábytku jako jsou křesla s variabilními područkami, se sklápěním a podobně.“
Naproti tomu 360° fotky slouží k tomu, aby si s nimi zákazník otáčel a viděl tak produkt ze všech stran. „Hodí se pro drobnější produkty jako jsou šperky, hodinky, obuv, tašky a batohy, oblečení. Pro otáčivé fotky se v poslední době nadchli také prodejci jízdních kol, potenciál vidím i v auto a moto průmyslu. Naproti tomu u opravdu levného zboží, drogerie a třeba u plochých produktů – hodin, obrazů a podobně – takový potenciál nevidím,“ dodává Vlček.
Technologie jdou hodně rychle kupředu a tak je možné, že během pár let bude klasická produktovka pasé a my si dříve nebo později budeme zboží na e-shopu standardně prohlížet třeba ve virtuální realitě.
Nabídli jsme vám 3 trendy pro rok 2019, nad kterými se můžete zamyslet a vylepšit si svůj e-shop. Samozřejmě to nejsou trendy jediné a je jich daleko víc. Sledujte náš blog a budete mít přehled o aktuálním dění v e-commerce.
Napsat komentář