Ochrana značky e-shopu z pohledu práva. Proč nestačí jen dobrý nápad?

()

Máte svůj e-shop a přemýšlíte, jak svou značku právně chránit před zneužitím? Pak jste tu správně! V tomto článku vám přiblížíme, proč ochrana značky není jen formalita. A jak zajistit, aby se název a logo e-shopu nestaly slabým článkem vašeho podnikání?

Ochraně značky se věnujte již od začátku

Majitelé e-shopů své značce často věnují pozornost až ve chvíli, kdy je k tomu něco donutí. Například předžalobní výzva. Nebo tehdy, když značka roste a potřebuje se posunout někam dál. Kam se ale může posunout, velmi záleží na tom, jak dobře byla značka na začátku vybrána.

Možná budete překvapeni, ale název značky mnohdy vznikne tak, aby dobře zněl a byla volná doména. Na právní aspekty se velmi často zapomíná, což se v budoucnu může proměnit ve velký a drahý problém. Podobně vznikají i loga a slogany – bez odborné konzultace s právníkem.

Jak mohu chránit svou značku?

Svou značku můžete chránit pomocí ochranných známek. Ochranná známka vám zajistí jakýsi právní štít. Máte v ruce nezvratný důkaz, že registrovaná značka patří právě vám. A náleží vám výhradní práva pro její používání. Krádeže loga nebo dokonce celé identity značky jsou v dnešní době na denním pořádku.

Registrací ochranné známky ochráníte důležité prvky spojené s vaší obchodní značkou – nejčastěji je to název e-shopu, jeho logo a claim. Díky ochranným známkám zůstanou logo, název apod. už navždy jen vaše. Co přesně je ochranná známka a jaké jsou její druhy můžete prostudovat na oficiálních stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví.

Příklad z praxe, jak ochranná známka funguje

Pro lepší představu o tom, jak ochranná známka funguje, vám dáme malý příklad. Logo a název Shoptetu jistě všichni znáte. Napadlo by vás vytvořit velmi podobný název služby / e-shopu nebo dokonce obdobné logo? Určitě ne.

A proč? Je předem jasné, že byste svůj případný spor prohráli, jelikož by vás Shoptet právně převálcoval. A za to Shoptet vděčí právě ochranným známkám, které chrání jak samotný název, tak logo v několika verzích. Tuto ochranu by pro svou značku měl chtít každý majitel e-shopu.

Jaké podmínky musíte splnit před registrací ochranné známky?

Aby se prvky značky daly chránit, musí splnit jasně dané podmínky. Pokud je nesplníte, příslušný úřad vám registraci zamítne. Jenže podnikání bez registrovaných ochranných známek vás dřív nebo později může přivést do slepé uličky. Ochrana značky e-shopu totiž není jen formalita, ale nezbytný krok k zajištění dlouhodobé stability vašeho podnikání. Jaké podmínky to jsou?

Podmínka č. 1:

Podmínka č. 2:

Zdá se vám celý proces náročný? Napište mi a podíváme se na to společně. Ochraně značek a následné péči o ně se věnuji více než 10 let.

Ochranná známka: čtěte nejčastější otázky a odpovědi právní poradkyně.

Kdo rozhoduje o tom, zda prvky značky splnily vše potřebné?

Splnění podmínky číslo 1 (dostatečnou originalitu a legalitu přihlášeného prvku značky) si každý může posoudit sám. Stačí porovnat název e-shopu s výrobky a službami, které označuje. A hledat mezi nimi přímou souvislost. Pozor také na názvy, které jsou příliš obecné, nevhodné (např. vulgární), případně obsahují zakázané symboly. 

Splnění této podmínky zkoumá Úřad průmyslového vlastnictví ČR (platí pouze pro českou ochrannou známku) u každé přihlášky ochranné známky. Pokud má dojem, že jste tuto podmínku nesplnili, jednoduše odmítne ochrannou známku zapsat. Proto je tento bod třeba brát skutečně vážně. Dobrá zpráva je, že přihláška se dá podávat i opakovaně, když se to poprvé nepovede. Ta špatná je, že vás každá přihláška stojí peníze a drahocenný čas. 

Splnění podmínky číslo 2 úřad nijak formálně nezkoumá. Je na každém vlastníku starších práv, aby si nově přihlášené ochranné známky hlídal a bránil se proti těm, které mu vadí. Když se úspěšně ubrání pomocí námitek proti zápisu, přihláška ochranné známky je v požadovaném rozsahu zamítnuta. Proto by nedílnou součástí procesu výběru nového názvu měla být rešerše ochranných známek, která pojmenuje největší rizika spojená se staršími právy. Zkušený specialista přes ochranné známky má tuto rešerši hotovou během pár hodin.

Zvažujete kromě české i evropskou ochrannou známku? Její benefity a další informace si přečtěte na webu Úřadu evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO). Informace jsou sice v angličtině, ale prohlížeče umí texty přeložit do češtiny.

Podmínky splněny! Jak přihlásit ochrannou známku?

Když jsou obě podmínky splněny, je možné podat přihlášku ochranné známky na Úřadu průmyslového vlastnictví. Aby se úřad přihláškou začal zabývat, je po podání přihlášky potřeba zaplatit správní poplatky ve výši 5 000 Kč. Tato cena platí do 3 tříd výrobků a služeb. Za každou další třídu pro českou ochrannou známku vám úřad naúčtuje příplatek 500 Kč.

V momentě úspěšné registrace ochranné známky vydá úřad osvědčení o zápisu a zašle jej přihlašovateli v elektronické formě.

Ochranná známka pak platí 10 let od podání přihlášky. Je možné ji neomezeně prodlužovat vždy na dalších 10 let. Stačí vždy jen včas podat žádost o obnovu a zaplatit poplatky.

Jste malá nebo střední firma s maximálně 250 zaměstnanci a celkovým obratem nepřesahujícím 50 milionů eur? Pak vám doporučuji článek, kde radím, jak si zažádat o grant na ochranné známky ve výši až 700 euro!

Registrace se povedla. A co dál?

Jak to tak bývá, s vlastnictvím každé věci přichází i povinnosti a stejně je tomu v případě ochranných známek. Nejen, že registrací ochranné známky získá její vlastník oprávnění užívat chráněný prvek značky ve spojení s výrobky a službami, pro které je zapsán. Ale získá s ní i povinnost tuto svoji ochrannou známku používat na trhu právně správně. To bývá další oříšek, se kterým má mnoho firem v ČR potíže.

A v tomto bodě se opět vracíme na začátek článku – věnujte se ochraně své značky už od začátku. Užívání ochranných známek totiž vyžaduje strategický, předem naplánovaný přístup. Díky plánu každý majitel ví, co a proč je třeba udělat a tento plán skutečně pečlivě dodržuje.

Vyžaduje to podnikatelskou „zralost“ a proaktivní přístup. Firma s laxním přístupem žádný plán nemá. Budoucnost řeší tak, jak to přijde a jen reaguje na podněty. Většina takových firem končí časem velkým fiaskem a ukončením provozu. A přitom na začátku stačilo tak málo – včas se poradit se svým právním zástupcem pro ochranné známky…

Shrnutí, jak na ochrannou známku v praxi

Přijde vám to vše hodně teoretické? Ukážeme si to na modelovém příkladu, zároveň doporučuji projít si seznam výrobků a služeb, z něhož vycházíme i níže. Podívejte se i na to, jak se vyznat v třídách výrobků.

Modelový příklad:

Katka je majitelka e-shopu DIVA La VIDA s dámskou módou. Šije sukně, šátky, kabelky a další designové kousky oblečení z látek, které mají originální design – její vlastnoruční autorské malby.

Česká dámská móda z vlastních autorských vzorů

Aby byl Katky e-shop s autorskou módou chráněn, určitě připadá v úvahu ochrana ve vztahu k následujícímu seznamu výrobků a služeb:

Tento výčet výrobků a služeb zdaleka nemusí být konečný. Možností je spousta. Jaké konkrétní výrobky a služby vybere záleží na tom, kam Katčin projekt směřuje a jaké výrobky a služby mají Katce pod danou značkou generovat zisk.

A pro jaké prvky značky (brand assets) by si měla Katka nechat zaregistrovat ochrannou známku?

Vždy postupujeme od těch nejdůležitějších, v tomto případě by to byl název značky a také logo. Pro každý jednotlivý prvek je nutné zaregistrovat svou vlastní ochrannou známku. Pokud by Katka nějaký ze svých unikátních vzorů opakovaně používala na svých výrobcích jako rozpoznávací prvek značky. Mohla by přemýšlet o registraci ochranné známky i pro tento vzor.

Poznámka: Tento modelový příklad je pouze teoretický. Pamatujte, že u každé značky může být odlišný postup i registrovaný seznam výrobků a služeb odlišné. Vše záleží na tom, co přesně daný e-shop prodává a čím se zabývá a od toho se odvíjí i registrované třídy výrobků a služeb.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

JUDr. Jindra Šulcová
Autor příspěvku

JUDr. Jindra Šulcová

Již přes 10 let pomáhám malým i velkým e-shopům chránit to nejcennější, co mají – svou značku. Postarám se o registraci ochranné známky a prověřím možná rizika. Poradím, jak značku nastavit tak, aby vám ji nikdo nevzal. A když už problém nastane, pomohu ho právně vyřešit. Chraňte svou značku ještě dnes... Jindy ne!
Již přes 10 let pomáhám malým i velkým e-shopům chránit to nejcennější, co mají – svou značku. Postarám se o registraci ochranné známky a prověřím možná rizika. Poradím, jak značku nastavit tak, aby vám ji nikdo nevzal. A když už problém nastane, pomohu ho právně vyřešit. Chraňte svou značku ještě dnes... Jindy ne!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů