Zaveďte v e-shopu osobní odběr, zákazníci to ocení

Jak se ukazuje v posledních průzkumech a statistikách, Češi stále častěji volí osobní vyzvednutí zboží objednané přes internet. Ať už je to kvůli tomu, že si ho chtějí „osahat“, nebo pouze nechtějí platit za dopravu, je jich zhruba 40% a to už není zanedbatelné číslo. Velké e-shopy tak neustále rozšiřují síť svých poboček, střední a menší by měly začít, nebo alespoň využít nabídku externích výdejních míst. Vaši zákazníci to ocení.

Jak zákazníci platí?

Je sice pravda, že platby kartou přes internet a bankovní převody stále pomalu nabírají na významu, jen tak se jim ale nepovede dohnat dominantní dobírku a hotovost (nebo platbu kartou na pobočce). Češi jsou jednoduše řečeno nesmírně konzervativní a to, že jich chce velká většina za zboží zaplatit až v době, kdy ho budou mít fyzicky v ruce, nebo alespoň před sebou, by měl každý provozovatel e-shopu zohlednit.

Proč tedy umožnit osobní odběr?

První důvod už byl zmíněn – možnost platit hotově. Druhý už byl nakousnut – zákazníci si rádi zboží osahají, zkontrolují a případně hned poukáží na problémy a vady. Posílání zboží zpět a písemná reklamace jsou vždy komplikací. Dále je tu fakt, že při doručení například Českou poštou se musí spíše zákazník přizpůsobit, kdy si objednávku vyzvedne. Jakmile si pro něj může dojít na pobočku kdykoliv, je to mnohem flexibilnější.

Když přidám ještě čísla, tak jak bylo řečeno v úvodu – 40% zákazníků z celkového počtu si vyzvedává zboží osobně. Pokud ale vezmeme objednávky jen ve městě, které má pobočku konkrétního e-shopu, navyšuje se jejich počet na 60%, což vyplývá ze statistik CZC.cz.

Co říkají skeptici?

Aby byly zmíněny obě strany, pochopitelně existuje i nemalé množství provozovatelů e-shopů, kteří si myslí, že náklady na provozování pobočky jsou vyšší než potencionální příjmy a touto cestou se nevydávají. Argumentují jak těmito ekonomickými aspekty, tak také tím, že v ČR se dlouhodobě zvyšuje kvalita dopravců, a že problém s časovou flexibilitou brzy odpadne – lze si stanovit čas doručení, SMS anotace apod. Někteří také tvrdí, že osobní odběr má smysl pouze u elektroniky a obecně u zboží, kde je vyšší procento reklamací, nebo je potřeba vysvětlit použití.

Externí výdejní místa

Je logickým argumentem především menších e-shopů, že náklady na provoz kamenné pobočky jsou vysoké a tato varianta pro ně nepřichází v úvahu. Zhruba před rokem se ale objevila služba Uloženka.cz, která umí výdej zprostředkovat. V ČR a na Slovensku mají pět výdejních míst a další budou údajně přibývat. Vy tak jednoduše můžete nabízet osobní odběr i v případě, že na vlastní pobočku nemáte prostředky, i když je to přes prostředníka.

Služba samotná funguje poměrně jednoduše. Pošlete nebo dovezete zboží, které má být vydáno, na některou z poboček a máte vystaráno. Klidně můžete podle dostupných informací poslat více položek najednou a ony pak budou rozbaleny a utříděny. Jedna vydaná objednávka je za 29 Kč, doprava mezi pobočkami v rámci Uloženky zdarma.

Je sice možné, že existují ještě další podobné služby, já jsem jako příklad použil tuto, protože jí využívá více než 400 e-shopů a například i Slevomat. Dobrá varianta pro ty, kdo nechtějí nebo nemohou do vlastní pobočky investovat.

Zdroj: Lupa

Navigace pro příspěvek

  1. Holina napsal:

    Osobní zkušenost. Po zavedení osobního odběru přešlo i spousta původních zákazníků na tuto metodu odběru

  2. David H. napsal:

    Dobrý den, jde nastavit osobní odběr jen pro vybranou kategorie produktů? Nyní nemůžeme vydávat všechny produkty, ale jen některé. Tato možnost by nám dost pomohla.

    1. Zuzka Zicháčková napsal:

      Dobrý den, Davide,
      můžete si osobní odběr zkusit nastavit jako tzv. dopravce pro atypický produkt, kde budou „atypické produkty“ právě ty s osobním vyzvednutím. Mrkněte do nápovědy: https://podpora.shoptet.cz/hc/cs/articles/360003160331-Doprava-a-platby.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů