Internet, síť všech sítí, nám dnes a denně prokazuje, že jeho možnosti jsou téměř neskutečné. Stovky milionů lidí na něj každý den přicházejí, aby s jeho pomocí komunikovali, pracovali, studovali nebo se bavili. V souvislosti s tím pak každý den velké množství lidí začne přemýšlet, zda by se takový kolos nedal využít k jejich prospěchu, a ve chvíli, kdy ony jeho netušené možnosti začnou tušit, stávají se z nich potenciální internetoví podnikatelé. Jen velmi malá část z nich se však změní v úspěšné internetové podnikatele.
Zatímco ostatní odvětví businessu zažívají kvůli současné ekonomické krizi prudký pád, internet spíše jen stagnuje, a to ho dělá ještě přitažlivějším pro zájemce na něm vydělávat. Ti si většinou navíc myslí, jak je to jednoduché stát se na internetu úspěšným a až velká červená čísla v osobním rozpočtu je přesvědčí, že si realitu zřejmě příliš idealizovali. Podívejme se na nejběžnější chyby, které dělají a kterým by se měli všichni lidé v této oblasti vyvarovat.
Rychlost a jednoduchost kroků, které člověka přivedou ze stádia „Mám nápad!“ k pozici „Podnikám na internetu!“, jsou často tak extrémní, že podnikatel-adept mnohdy ani nezíská pocit, že musel k založení svého nového živobytí vynaložit větší množství času či finančních prostředků. A jak známo, pokud není většina lidských bytostí nucena čelit existenčním problémům (nebo alespoň těm, že by mohla nějak zásadně tratit), nepodává nejvyšší výkony. Proto pak lidé ani své nové podnikání neberou moc vážně, nepodávají nejvyšší výkony a berou to spíše jako hru bez následků.
Vždyť si vezměte, že počítač s připojením na internet má dnes téměř každý, web pro svůj podnikatelský záměr se většina začátečníků rozhodne si ukutit sama s pomocí volně dostupných redakčních systémů a doména s hostingem se dnes dá pořídit velmi levně. Přímé celkové roční náklady činí tedy nějakých 1 500 Kč. Koho by taková částka donutila k vysokému pracovnímu nasazení?
Jako první pro podnikání na internetu jsou tedy nutné pevné rozhodnutí a disciplína!
Druhá chyba podnikatelů-adeptů spočívá v nesprávném vyvážení toho, co si koupí, a toho, co si pořídí zdarma. Zatímco v běžném světě platí, že co je zdarma, to většinou není moc kvalitní, na internetu se toto pravidlo nedá použít. Existují tu totiž rozsáhlé komunity lidí vyvíjejících zcela zdarma a bez nároku na odměnu volně šiřitelný open source software. Ten byl pod tlakem jeho uživatelů i vývojářů po léta vylepšován do takové míry, že z něj dnes vznikl skutečný diamant.
Jako příklad si můžeme vzít redakční systémy či obecně systémy pro správu webového obsahu (CMS). Tisíce firem i jedinců nabízí na internetu k prodeji produkty tohoto typu, které sami vytvořili, přesto si však na trhu drží prvenství známá CMS trojice Joomla, Drupal a WordPress, kterou si již stáhly desítky milionů tvůrců webů. To snad již svědčí o jejich kvalitách (funkčnosti, možnosti rozšiřování o spoustu pluginů a tak podobně).
Na druhou stranu zdaleka ne všechny komerční systémy jsou špatné a pro mnoho záměrů jsou mnohem vhodnější. Známkou kvality jsou jistě reakce webmasterů, kteří s daným CMS již měli zkušenosti, a také úspěšnost firmy, která CMS nabízí. Proto si vždy před koupí produktu na něj zjistěte reference.
Naprosto odlišné předpoklady ale platí například pro hostingy. Zde neexistuje prakticky nikdo, kdo by takovouto službu provozoval z čiré dobroty srdce – lidé jsou ochotni poskytnout dobré věci svůj čas, pro hosting jsou však potřeba i peníze – jde proto o čistě komerční oblast a to s velkým konkurenčním bojem. Z toho vyplývá, že zde platí pravidlo o kvalitě úměrné ceně. Pokud si vyberete příliš levný hosting, vězte, že je levný, protože jeho provozovatel má nízké náklady, a proto zřejmě jeho služby nebudou moc kvalitní. U drahého hostingu je na druhou stranu jasné, že více v konkurenčním boji své ceny stlačit dolů nemohl, protože má vysoké náklady na to, aby klientům poskytoval to nejlepší (nejrychlejší a nejstabilnější).
Ani internet nemá tu schopnost obcházet fyzikální či ekonomické zákony, a proto pro podnikání na něm platí stejná pravidla jako pro takovouto činnost platí kdekoliv jinde.
Pokud jste se tedy například rozhodli provozovat e-shop, mělo by vám být od prvopočátku jasné, že nakupovat musíte levněji než prodávat. A to vždy o co nejvíce to jde, jinak nemůžete uspět v souboji s konkurencí.
Nejen v e-shopech ale platí, že musíte propagovat těmi nejefektivnějšími způsoby, které vám nakonec přinesou profit (a ne třeba jen popularitu či vysokou návštěvnost), že je nutné brát podnikání vážně, protože ani na internetu se nedá zbohatnout ze dne na den (to se podaří jen velmi malé hrstce lidí), že musíte být lepší než konkurence a samozřejmě že vaše finanční bilance by měla být v kladných číslech (a to nejlépe mnohaciferně).
Tuto chybu často nechápou ani podnikatelé, kteří svůj business online rozjeli, což dokazuje, že není nepřekonatelná, ale je také lepší se jí vyvarovat. Na Síti platí více než kdekoliv jinde, že více není vždy více.
Plánujete své klienty ohromit šíří sortimentu svých služeb či výrobků? Nedělejte to! Překonejte puzení nabízet stále více, zvlášť dokud vy či vaše firma nebudete velmi populární a všeobecně známí. Hlavním důvodem k tomu je velmi konkurenční prostředí, ve kterém se plánujete pohybovat. Vždyť je dost složité se umístit ve vyhledávačích i jinde jen s jedním či dvěma druhy produktů, co ale teprve když jich bude víc? To pak své síly rozmělníte a budete poraženi. Zaměřte se nejdříve na to, co vám jde nejlépe, a teprve až si vybudujete pozici, začněte uvažovat o větší šíři produktů (pro e-shop samozřejmě neplatí, že by měl prodávat jen dvě věci, ale také by se měl specializovat).
Jestliže ale za každou cenu chcete nabízet více druhů služeb, nedělejte to alespoň na jednom webu – mějte jich více dostatečně oddělených, každý z nich zvlášť na jiné doméně 2. řádu.
Máte skvělý nápad, plán jak porazit konkurenci, vytvořený web, který musí nutně oslovit 90 % jeho návštěvníků, ale přesto vám zákazníci nepřicházejí? Tak to jste zapomněli na marketing.
Propagace je klíčem k úspěchu začínajícího projektu, takže pokud na zvýšení návštěvnosti nechcete čekat třeba rok, budete se jí muset věnovat. I v případě, že plánujete nechat optimalizaci webových stránek pro vyhledávače a výběr reklamních kampaní na nějakém freelancerovi či specializované firmě a nechcete si to zařizovat sami, měli byste se základy této problematiky být dobře obeznámeni. Oni najatí odborníci totiž mohou sice pořešit SEO, CPC, CTR, page rank a podobné věci zcela k vaší spokojenosti, ale také tomu tak být nemusí, a proto byste měli vědět, čeho, jak a proč se vám dostává a měli byste být schopni se vyjádřit, zda to tak chcete či ne.
Šestý a sedmý bod jsou v podstatě chybami marketingu uvedeném v bodě pět, ale jsou natolik významné, že bychom si je měli zmínit zvlášť. První chybou je to, že podnikatelé počítají s předpokladem „více návštěvníků = více peněz“, ten je však chybný.
Zde je příklad proč: Provozujete e-shop prodávající rybářské náčiní. Rozhodnete se utratit několik tisíc korun za reklamu a jelikož ta vypadá velmi lákavě, přijdou vám na web tisíce uživatelů. Jenže ale v běžné populaci je zastoupeno velmi malé procento rybářů, jen málo kdo si něco koupí. Peníze na reklamu tedy byly vyhozeny z okna a ještě se zvýšily náklady na hosting, který byl během reklamní kampaně více zatížen. Kdyby však vaše cílení bylo lepší – třeba pokud byste reklamu nechal zobrazovat pouze na stránkách o rybách a rybaření, stejné množství návštěvníků by vygenerovalo mnohem větší zisky.
Při spuštění reklamní kampaně tedy vždy dbejte na správné cílení, a pak sledujte návratnost nákladů na ni. Není-li návratnost dostatečná, neváhejte kampaň ukončit a zkusit jinou.
Možná to pro vás nyní bude šok, ale SEO není samospasitelné! :) V žádném případě neplatí, že když si necháte optimalizovat váš web pro vyhledávače, tak se automaticky umístíte na prvním místě a budete mít více platících zákazníků.
Prvním důvodem, proč tomu tak je, je určitá zákaznická loajalita. Pokud si lidé u konkurence už něco koupili, nepřejdou k vám jenom proto, že jste na Seznamu či v Googlu najednou první. Budete je tedy muset chvíli přesvědčovat. Druhým problémem SEO je, že vlastně ani nemusíte být první. Místo je jenom jedno a zájemců o něj mnoho a všichni si také platí odborníky na optimalizaci, kteří by jim s jeho dosažením měli pomoci. A jelikož nikdo, kdo se živí SEO optimalizací, plně nezná algoritmus, který výsledky řadí, je pro vás i pro optimalizátora celý tento proces v podstatě sázkou do loterie (takové, která nějakou tu výhru přináší prakticky vždy, ale jackpot je u ní vzácný).
Vtloukali vám vaši prarodiče, rodiče, blízcí příbuzní, vzdálení příbuzní či známí a kamarádi do hlavy, že práce vás nemá bavit, že vás má především udržet při životě? Věříte tomu? Tak schválně, kolik z nich se stalo úspěšnými podnikateli?
Práce nemusí bavit třeba dělníka nebo prodavačku v obchodě, ale ve chvíli, kdy se vrhnete na podnikání, platí přesný opak. Pokud to budete dělat jen kvůli penězům a ne proto, že chcete něco vybudovat a že vás ta práce aspoň trošku baví, můžete to už předem zabalit. Selhali jste.
Začátek podnikání s sebou vždy nese určitou euforii a nadšení z nápadů, které se vám hrnou do hlavy, takže vám i prodej okenní izolace může připadat jako skvělá a zábavná práce. S postupem času, když se začínají objevovat problémy, však nadšení opadává a přichází vystřízlivění. Pak se do podnikání budete muset víc nutit, i když motivace bude nižší, a právě ve chvílích, kdy se vám nebude chtít vůbec nic dělat, tak argumentu „Musíš!“ může do značné míry pomoci „Vždyť tě to baví, tak proč se tomu nevěnovat?“ Pokud ale vztah k předmětu vašeho businessu mít nebudete, začnete se brzy celé činnosti věnovat méně a méně, ujede vám vlak, který konkurenci dostane daleko před vás, a vy prostě budete nuceni zavřít krám.
Začínáte s podnikáním na internetu? Podívejte se, jak vybudovat úspěšný e-shop na stránkách naší Shoptet Školky.
Zajímavý a hlavně přínosný článek, díky za něj. :)
Velice dobrý článek, vše co člověk intuitivně tuší ale je neustále přesvědčován okolím o opaku. Málokterá internetová média jsou dnes objektivní, nelživá.
Děkuji za Váš příspěvek a přeji mnoho úspěchů ve Vašem podnikání.
Ještě bych možná připomenul taky jedno ze známých pravidel a tím je to, že by se vydělané peníze měli znovu investovat a ne hned zpočátku nesmyslně utrácet. Stačí nějaká krize a ono se hned ukáže, že se ty utracené peníze mohly hodit.