Hrozí komercializace Twitteru?

Jak asi víte, tak Twitter je poskytovatel sociální sítě a mikroblogu, který umožňuje svým uživatelům posílat a číst příspěvky zaslané jinými uživateli, známé jako tweety. I když je společnost na poli internetového podnikání už od roku 2006 stále se drží zpět od běžných komerčních tahů, jako je reklama a výhodnější placené služby. V poslední době se ovšem objevila informace, že i Twitter podlehne. Co je na tom pravdy?

Jak to vlastně s Twitterem je?

Společnost provozující Twitter byla založena v roce 2006 v San Franciscu Jackem Dorseyem. Celý princip této služby je velice jednoduchý: uživatelé mají možnost posílat a číst si krátké textové zprávy (maximálně 140 znaků), takzvané Tweety, které se uživateli zobrazují na jeho profilové stránce. Zpráva se zobrazí také na stránce jeho odběratelů (followers). Uživatelé mají možnost zasílat nebo dostávat tweety přes stránku Twitteru, pomocí krátkých textových zpráv nebo za pomoci externích aplikací. Služba je na internetu zdarma, kromě zasílání SMS zpráv, kdy ovšem uživatel platí pouze poskytovateli telekomnikačních služeb.

Co s rychlým úspěchem?

Twitter si během velmi krátké doby získal oblibu u více než 20 milionů uživatelů v USA a další velmi rychle přibývají. Vedení společnosti proto pomýšlí na to, jak tohoto mimořádného úspěchu využít. Ptáte se jak?  Nabídne placené služby a to firmám i jednotlivcům. Tato převratná změna má přijít údajně již do konce tohoto roku. Kromě těchto smělých plánů, jak využít úspěch, Twitter také plánuje nalákat další uživatele, například pomocí vyhledávání skupin lidí s podobnými zájmy, případně vyhledávání sousedů v ulici, ve které bydlíte.

Velkou zajímavostí je skutečnost, že služby Twitter jsou sice plná média (zvláště ta v USA), nárůst počtu uživatelů skutečně úžasný (za 18 měsíců nárůst počtu uživatelů z 1 milionu na 20 milionů amerických uživatelů), přesto ale Twitter nemá v součanosti žádný viditelný zdroj příjmu. Služba je stále nabízena zdarma pro jednotlivce i firmy, na webových stránkách twitter.com není reklama. To nabízí otázku odkud Twitter bere prostředky na svůj rozvoj. Twitter je sice zatím financován venture kapitalisty, od nichž získal odhadem něco přes 57 milionů dolarů, ale otázkou je, na jak dlouho tyto prostředky vystačí.  Pochyby ovšem mohou rozmělnit slova spoluzakladatele Twitteru Biz Stonea, který říká, že absulutní bezplatnost by se měla brzy změnit.

V posledním čtvrtletí roku 2009 totiž Twitter hodlá představit placené služby. Podle předpokladů se placené služby budou týkat speciálních služeb pro firmy, jako jsou analytické nástroje, případně ověřené Twitter účty. Podle Stonea budou placené služby zpočátku nabízeny pouze vybraným zákazníkům v testovacím režimu. Jejich ostrý start tedy můžeme očekávat až v průběhu příštího roku.

Twitter chce dále růst

I když v poslední době počet uživatelů Twitteru roste závratnou rychlostí, je podle Stonea  pořád ještě prostor pro expanzi: „Mnoho uživatelů o nás slyšelo, ale ještě Twitter nepoužívá.“ Aby Twitter nepropásl svou šanci a nedostal se do situace, kdy příliv uživatelů skončí, měl by přijímat další inovace a novinky. Ty přilákají další uživatele. Můžeme ale říci, že Twitter na pomyslných vavřínech neusnul: chystá služby pro vyhledávání a kontaktování sousedů a podporu sociálních skupin. Hodlá též přijmout více zaměstnanců, ze současných 65 by se v průběhu následujícího roku měl rozšířit až na 100.

Může ziskovost Twitter poškodit?

Pokud jste dočetli článek až sem, možná si sami položíte otázku, zda-li snaha Twitteru o zpeněžení svého úspěchu není počátkem jeho konce. Zvláštní otázka, ovšem Michael Arrington uvádí pádné argumenty, proč může společnost na tomto riskantním kroku ztratit. Vzpomíná na jednu z nejslavnějších akvizic poslední doby – roku 2008 koupil Google server YouTube.com za 1,65 miliard dolarů. YouTube přitom do té doby nevydělalo snad ani cent – jeho hodnota byla odhadnuta na základě potenciálu, počtu uživatelů, návštěvnosti apod. To je všechno v pořádku. Ale jakmile společnost začne vydělávat, nebo dokonce vstoupí na akciový trh, její cena přestane být výsledkem odhadů, snů a vizí. Nastupuje neúprosná matematika, ekonomické analýzy, projekce ziskovosti, sledování trendů. Zatímco při akvizici nadějné firmy bez zisků může kupující firma nabídnout téměř libovolnou částku, u vydělávající firmy se musí držet známých čísel a cenu nijak nadsadit nemůže – akcionáři by je rozcupovali.

Počkejme si proto, jak to s Twitter dopadne a jaký úspěch budou jeho placené produkty mít.

zdroj: http://www.wikipedia.org

Navigace pro příspěvek

  1. Separatista napsal:

    Komercizace neexistuje, správně je to komercializace…

  2. WebŽurnál napsal:

    Diky za upozorneni, opraveno

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů