Využití Google Sitemaps při provozování e-shopu

()

Pokud provozujete e-shop, bez ohledu na druh prodávaného zboží je vždy důležité, zda o vás bude vědět, přesněji zda vás vaši zákazníci naleznou. Obrovskou roli zde hrají vyhledávače  a jejich vztah k vašim stránkám. Optimalizace pro vyhledávače je značně obsáhlé a komplexní téma skládající se z mnoha komponent. Jednou ze součástí optimalizace je využití nástroje Google Sitemaps.

Jak vás vyhledávač nalezne

Každý vyhledávač využívá k prohledávaní internetu několik různých programů, které se starají o to, aby poskytoval relevantní výsledky vyhledávání. Jeden druh těchto programů, které prohledávají internet se nazývá crawlers, worms, nebo také web robots. Tyto programy projdou vaše stránky, sesbírají data a odešlou je vyhledávači, který podle mnoha kritérií určí, na jaké pozici bude vaše stránky zobrazovat. Tento postup se nazývá indexace stránek. O indexované stránce vyhledávač ví a může ji tedy i nabízet ve výsledcích vyhledávaní. Mezi zmiňovaná kritéria patří aktuální obsah, validní kód, správné prolinkování a mnoho dalších věcí. Celkově lze říci, že vyhledávač v dnešní době již nejde nějak ošálit nebo podvést, spíše jde o to zalíbit se programům, které prohledávají internet. A právě zde může značně pomoci Google Sitemaps, který lze integrovat do vašeho e-shopu.

Jak funguje Google Sitemaps

Velmi zjednodušeně lze říci, že pokud budete mít ve svém e-shopu integrovaný a správně fungující modul Google Sitemaps, bude fungovat jako pozvánka pro roboty prohledávající internet. V podstatě jim řekne, že je zde tolik a tolik stránek, které jsou aktualizovány tak a tak často a jsou uspořádány v určité struktuře, což může značně ulehčit práci vyhledávacím robotům. Vyhledávač tím samozřejmě nemůžete donutit, aby začal indexovat vaše stránky častěji, spíše mu jen nabídnete ulehčení a vyhledávač se sám rozhodne, zda toho využije. Velmi důležite je si uvědomit, že Google Sitemaps nemůže přímo ovlivnit pozici, na které budou vyhledávače zobrazovat vaše stránky. Dle ohlasů různých webmasterů však lze říci, že využití modulu Google Sitemaps zvýší počet zaindexovaných stránek vašeho webu.

Pro ilustraci zde uvedu příklad. Pan Novák provozuje e-shop prodávající rybářské náčiní. Ve svém e-shopu nabízí okolo tisíce různých produktů, jako je velké množství olůvek, prutů, vlasců, návnad a dalších věcí. Přestože nabízí tisíc produktů, vyhledávač jich zaindexoval třeba jen padesát. Co z toho plyne? Pokud zákazník zadá do vyhledávače nějakou obecnou frázi o nákupu rybářských potřeb, je možné, že mu vyhledávač najde e-shop pana Nováka a pošle ho na jeho homepage. Pokud však již zákazník hledá konkrétní produkt, například rybářský prut, který si vyhlédl v časopise a zádá přesné jméno tohoto produktu, vyhledávač ho již s velkou pravděpodobností nepošle do e-shopu pana Nováka, protože neví, že pan Novák takový prut nabízí. Znamená to, že vyhledávací roboti nenavštívily a nezaindexovaly všechny stránky e-shopu. Kvůli tomu pan Novák přišel o slibného potenciálního zákazníka. A právě v řešení tohoto problému tkví největší síla modulu Google Sitemaps. Pomocí něho snadno pan Novák řekne vyhledávacím robotům o všem, co mohou na stránkách jeho e-shopu najít. Těm to usnadní práci a díku tomu navštíví a zaindexují všechny stránky, které jim předkládá Google Sitemaps. Ideání stav nastane tehdy, když budou vyhledávače znát všechny produkty, které pan Novák ve svém e-shopu nabízí. Poté už při vyhledávání konkrétního rybářského prutu odkáže vyhledávač potenciálního zákazníka přímo na stránku e-shopu pana Nováka, kde lze tento prut koupit.

Další funkcí, kterou lze využít je možnost zabránit vyhledávacím robotům, aby navštívily určité stránky, například kvůli obsahu, který nechcete zveřejňovat. Naopak díky Google Sitemaps můžete vyhledávaci roboty přivést i na stránky, které nejsou vhodně zapojeny do struktury vašeho webu a vyhledávací robot by se tam jinak nedostal.

Nepodceňovat ostatní činnosti

Závěrem je třeba říci, že na modul Google Sitemaps je nutné nahlížet jako jednu z mnoha komponent, které mohou zvýšit úspěšnost vašeho podnikání na internetu. Rozhodně nelze podcenit základní pravidla optimalizace pro vyhledávače, protože Google Sitemaps vám sám o sobě nezajistí lepší umístění ve vehledávačích. Modul Google Sitemaps působí na vyhledávací roboty spíše jako slušné vychování na lidi. Budou se k vám častěji vracet a informovat o vašich nabídkách pečlivěji.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů