Věděli jste, že anglosaský svátek zamilovaných vlastně slavíme v den smrti svatého Valentýna? V našem článku se ale nebudeme zabývat historií, nýbrž současným pojetím. To je v mnoha případech, přiznejme si, komerční. Jak své zákazníky naladit na valentýnské nakupování?
Právě 14. února byl římský kněz Valentin popraven za tajné oddávání vojáků Claudia II., jimž bylo zasnubování se a ženění zakazováno, aby místo válčení nechtěli zůstávat doma s rodinou. Dnes je toto datum všeobecně známé jako den, kdy si lidé předávají dárky z lásky. Přestože se tomuto svátku část Čechů brání a tvrdí, že naším pravým a jediným svátkem zamilovaných je první máj, kdy se poeticky líbá pod rozkvetlou třešní, zná ho téměř každý.
Ať už jste nebo nejste zastáncem Valentýna, pokud provozujete e-shop, můžete tuto příležitost využít a vytvořit pro své zákazníky zajímavé akce, slevy nebo speciální obsah. Koneckonců je to po Vánocích první svátek v novém roce, který vám může pomoci navýšit vaše tržby.
Jaký sortiment zákazníci nakupují na svatého Valentýna nejvíce?
Pokud takové produkty najdou i na vašem e-shopu, máte napůl vyhráno. Zároveň zde ale může být větší konkurence. Proto se zaměřte se na ni a zjistěte si, čím se snaží své klienty letos oslovit. Sami na to pak můžete reagovat a vymyslet něco lákavějšího.
Například existuje skupina zákazníků, která nakupuje na poslední chvíli. Abyste těmto opozdilcům ušetřili čas a zvýšili atraktivnost svojí nabídky, můžete je motivovat poskytnutím možnosti expresního doručení. Mezi našimi doplňky najdete například napojení na Liftago (města, kde zajišťují rozvoz) nebo Mesík (Praha), kteří se na tyto kurýrní služby zaměřují.
Spousta e-shopů k této příležitosti také vytváří speciální kategorii v menu. Tam pak dočasně umístí všechny relevantní produkty, aby uživatelům usnadnili výběr. Ukázat, že Valentýn je svátek lásky a že své zákazníky milujete, nemusíte jen e-shopem zaplaveným srdíčky, ale i decentním bannerem nebo pop-up oknem.
Je jasné, že ne každý online obchod nabízí dárkové zboží, které je pro tento svátek snadno přizpůsobitelné. Ale i tady si lze nějak poradit.
Například můžete vyjít z podstaty svátku, kdy slaví typicky dvojice, a nabídnout například akci 1+1 zdarma nebo nějaký výhodný balíček. Další možností je ke každé objednávce přidat drobný dárek a zákazníka nechat si ho třeba i vybrat. Pokud uvažujete o tomto způsobu, doporučujeme ho zpřehlednit pomocí volby dárku v košíku.
Nebo to můžete celé pojmout kreativně a vytvořit dárkové sady z netypického zboží. Vždyť lidé jsou různí, a tak jim dělají radost různé věci, ne jen šperky a kytice růží. Valentýnským dárkem se může stát klidně i rybářský prut, když zákazník ví, že jeho druhou polovičku potěší právě on.
Nemusíte všechno přemalovat na růžovo a nechat kolem poletovat hrdličky, můžete to vzít s humorem a ze svátku si trochu udělat legraci. Tímto přístupem a vhodným zpracováním zaujmete jak příznivce, tak i odpůrce Valentýna, takže můžete svůj záběr ještě rozšířit – třeba na sociálních sítích.
A pokud opravdu nebudete vědět, jak svátek zamilovaných na svém e-shopu reflektovat, třeba jen popřejte svým zákazníkům hezkého Valentýna. I tak v nich můžete zanechat pozitivní dojem a to je v podnikání také důležité. Stejně tak můžete dát objednávajícím možnost při posledním kroku nákupu obdarovat ty, kteří nikoho nemají, nebo pomoci charitativní organizaci.
O tom, že se na vašem e-shopu rozdává láska a slevy, nezapomeňte informovat. Například rozesláním newsletteru. Napište článek na svůj blog o historii svátku nebo použijte zábavné komentáře ze soutěže, kterou můžete vytvořit na svých sociálních sítích. V rámci lásky se fantazii meze nekladou.
Ať už si vyberete jakoukoli strategii, vždy myslete na to, kdo jsou vaši zákazníci a jaký sortiment jim můžete nabídnout. Pak pro vás tento den dopadne stejně konverzně jako rande na 14. února.
Napsat komentář