Vybrat slogan patří k nejoblíbenějším (i když těm méně důležitým) částem spouštění jakéhokoliv byznysu. Podívejte se na slepé uličky, kterým byste se při jejich sestavování měli vyhnout.
Vymýšlení reklamních sloganů je disciplína, s níž má dlouhodobě problémy i řada profesionálních copywriterů. Vyžaduje výbornou znalost produktu, tvůrce se musí vcítit do zákazníka a zvolit to sdělení, které zákazníka zaujme a přesvědčí. Mnozí se tak často uchýlí ke schématickým obratům, které sice hezky zní, ale zákazníka spíše odradí. Podívejte se na ta nejzprofanovanější klišé ve sloganech a inspirujte se na druhém pólu. Tedy u sloganů, které fungují desítky let.
Prodáváte hračky. Neděláte nic jiného, vaše práce vás baví, snažíte se být v oboru co možná nejlepší. A rádi byste to dali najevo i ve svém sloganu. Chcete něco, co dá najevo, že se o své zákazníky dobře staráte, svému zboží rozumíte, zkrátka, že je pro vás obchod víc, než jen práce.
Většinu prodejců přemýšlení po nějaké době unaví a dojde k tomu, že nejlepší bude prostě říci „Víc než (dodejte libovolný sortiment)„. Na internetu naleznete web, kde se prodává „víc než káva“, další nabízí „víc než psací potřeby“ a třetí pro třetí web je golf „víc než sport“. A nepřekvapivě v prvním nalezneme jenom kávu a ve druhém pouze pera. S tímto sloganem se od průměru neodlišíte a navíc pravděpodobně budete svým návštěvníkům lhát.
Ve vašem e-shopu prodáváte dorty. Krásné, skvělé, pro každou příležitost. A chcete říci, že si pošmákne babička na božském sachru, ale umíte upéci i důstojnou tečku za opulentní obchodní večeří. Nakonec stvoříte „Zákusky (ne)jen pro mlsaly„.
Problém tohoto sloganu spočívá v tom, že nedává smysl. Je-li dort „jen pro mlsala“, nemůže být pro nikoho jiného. „Ne“ v závorce tento problém nezlehčuje, ale popírá smysl celého sloganu. V tomto případě je lepší tvrdit: „Pažout a syn – dorty, zákusky, čokoláda“.
Zde budeme struční. Slogany typu „Kadeřnice sobě“, „Řezníci sobě“ nebo „Bankéři sobě“ nejsou dobré. Nejsou originální, nic neříkají a rovnou na ně zapomeňte. Opět zapadnete stejně jako v prvním případě a navíc se ochuzujete o celou řadu klientů, kteří u vás mohou nakoupit jednorázově. Formulace „někdo sobě“ prostě patří pouze nad jeviště Národního divadla.
Existuje slovo, které všichni copywriteři používají a zároveň nenávidí. Je to mýtické „to“. „Když se to má podařit“ a „protože vy za to stojíte“ patří ke dvěma nejznámějším, i když rozhodně ne nejhorším příkladům jeho použití. Slogan má být především věcný. V tomto „to“ každý nalezne „to své“, ale věcnost v něm naprosto chybí.
Pokud neprodáváte prací prášky v devadesátých letech, nerýmujte. Rýmované slogany se nesmírně snadno zapamatují. To je sice správně, ale vaše „Dovezeme hrnce domů, dárek dostanete k tomu“ natolik vlezlé, že vás vaši potenciální zákazníci budou za slogan nenávidět.
Pokud chcete spustit e-shop, myslíte, že potřebujete slogan a nemáte peníze na profesionála – a věřte, že u sloganů je téměř vždy nutné zaplatit pořádně, můžete se pokusit vystačit si s jednoduchým postupem:
Kolik by vlastně stál jeden slogan?
Dobrý den, Martine,
takto od stolu to nelze říct. Cena práce reklamních textařů je docela různorodá. Nejlepší je zadat poptávku konkrétnímu copywriterovi, který si na základě svých refencí získá Vaši důvěru. Řádově však počítejte s částkou v řádu tisíců korun.
Dobrý slogan se musí nechat dobře zaplatit. A vyplatí se to. Vždyť jediný slogan pak firma může používat třeba i několik desítek let.
Cena sloganu může začínat na několika stokorunách (o kvalitě není pochyb) a končit u sedmiciferných částek. Zlatá střední cesta je v řádu tisíců, jak už zmínil Matouš.
Mimochodem, chybí tu můj nejoblíbenější slogan a klišé tisíciletí: „Jsme tu pro vás“ :)
Někde jsem četl o http://www.firemni-slogan.cz/, snad od Plaváčka na Twitteru.
Chybí mi tu stále se rozmáhající „děláme to, protože nás to baví“.
Mám nutkání použít tento: vaše starosti – naše radost