„Nad otázkami lidí o cestování jsme trávili opravdu hodně času, protože na všechny odpovídáme. Tak nás napadlo, že to zkusíme sepsat. A vznikly průvodce s praktickými tipy,“ vysvětluje Lucka ze Sellitandlive. Na e-shopu této sympatické dvojice dnes najdete také merchandise, třeba plátěné tašky. Jaké jsou jejich další plány?
Je tu druhá část rozhovoru se Sellitandlive, tedy s Luckou a Alešem. Pokračovali jsme v povídání o cestování a například také o tom, co pro ně dnes znamená, když se řekne domov. Mluvili jsme také o jejich hodně sledovaném instagramovém účtu a o e-shopu postaveném na Shoptetu. Jak funguje jeho provoz a co bylo důležité si pohlídat, aby mohl fungovat i na dálku? Pusťte se do čtení.
Pokud jste zmeškali 1. díl našeho rozhovoru, můžete to dohnat zde: Sellitandlive: Minimalisté v materiálnu, maximalisté v zážitcích. Jaký je jejich příběh?
Podělíte se o nějaký zážitek, který vás pobavil nebo potěšil během posledních pár dnů?
Je fajn vidět, jak se v zemích, kde hodně svítí sluníčko, lidi pořád baví. V Evropě jsme většinou spíš zavření někde uvnitř, ale kolem rovníku se celkově spíš žije venku a lidi nejsou tak svázaní všelijakými pravidly. Nedávno jsme například viděli jet dva lidi na skútru, jak mezi sebou vezou obrovský obraz přes celou ulici. U nás by je za to pomalu zavřeli.
Kolikrát jste navštívili Česko?
Dvakrát a spíš neplánovaně. Donutilo nás to, že jsme tu něco potřebovali zařídit. Bylo to v roce 2020 v září a taky pak na Vánoce.
Kdybyste si teď mohli dát něco českého, jídlo nebo pití, co by to bylo?
Lucka i Aleš svorně vyhrknou: Pivo! (smích) My jsme prostě pivaři. Pěkně točený český pivo. A k tomu cokoli, co nekoupíme tady.
Aleš se zasní: Nebo bramborový knedlík se zelím.
Lucka: Nebo cokoli od mojí maminky.
Jak se za dobu cestování proměnil vztah vás dvou?
Na lidi asi působíme jako dokonalý, vyrovnaný pár. Ale není to tak a nikdy to tak nebylo (smích). Jako každá jiná dvojice pořád něco řešíme, máme různé názory a tak. A ještě jsme spolu nonstop. Takže energie se občas prostě srazí a je to potřeba vyčistit. Ale už jsme se s tím naučili pracovat.
Co ponorka? Nemáte někdy dny, že byste se nejradši ani neviděli?
Lucka: Já ji nemám, já bych s Alešem mohla být 24/7 a nevadí mi to. On to má trochu jinak…
Aleš: Já si občas poodejdu stranou, a pak se zase vrátím. (smích) Výhoda je, že dokážeme někdy být spolu a zároveň každý zvlášť.
Na cestách poznáváte spoustu nových známých. Zůstáváte v kontaktu s hodně lidmi?
Se spoustou lidí, hlavně s Čechy a Slováky. Z Kambodže máme taky známé, z Mexika… Předáváme si různé informace a tipy. Člověk poznává lidi, se kterými by se třeba ani nesetkal. Někdy se potkáváme třeba i znovu na cestách.
Čechy potkáváte po celém světě?
Ano a nejvíc jsou na těch nejmíň pravděpodobných místech. Uprostřed džungle, kam jdete 2 dny, potkáte Čecha. (smích) Třeba v Mexiku, v Kostarice jsou jich teď mraky.
Nastal někdy moment, kdy byste se nejraději sbalili a odjeli domů?
Aleš: Já jsem ho vůbec neměl.
Lucka: Občas mě to napadne, protože by to bylo jednoduchý. Mám v Česku zázemí, rodinu, zdánlivé jistoty. Ale pak se sebe ptám, proč vlastně? Takže nikdy jsme se na vážno nebavili o tom, že bychom se natrvalo vrátili.
Co pro vás vlastně teď znamená, když se řekne domov, co je pro vás „doma“?
Aleš: V tuhle chvíli je to pro nás asi celý svět.
Lucka: Já mám domov tam, kde je Aleš. Cítím klid, když mám vedle sebe partnera, na kterého se můžu spolehnout. A je jedno, kde zrovna jsme. Vlastně můj domov je taky tam, kde mám svoji rodinu. Jsem takové ten typické moravák, takže „doma“ jsou pro mě vždycky i Drahany na Moravě, odkud pocházím.
Aleš: A mně to je jedno, já se přizpůsobím. (smích)
Jak při cestování zvládáte ještě e-shop?
Rozjezd byl náročný, ale už jsme to dali hodně dokupy. Fyzické produkty vznikají v Čechách, kamarád má tiskárnu, kde je vyrábí podle našich návrhů, a rodina to distribuuje dál. Velmi zodpovědný člověk je také Lucčina maminka a jsme za to vděční, protože vše udělá přesně tak, jako bychom to udělali my. Je to naše česká spojka. Digitální produkt vytváříme my na cestě.
Jak jste přišli na nápad, že byste si otevřeli online obchod?
Lucka: Lidi nám začali čím dál víc pokládat stejné otázky ohledně cestování. Trávili jsme nad tím opravdu hodně času, seděli jsme nad odpověďmi, kterých bylo i stovky denně. Odpovídali jsme všem jednotlivě. Tak nás napadlo, že to zkusíme sepsat. Dali jsme tomu formu, a tak vznikly ty průvodce s praktickými tipy. Nejdříve jsme to řešili přes instagram, ale to nefungovalo vůbec dobře. Tak jsme šli do e-shopu.
Aleš: Ještě před průvodci jsme udělali produkty s naší značkou pro naše fanoušky. Lidi nám na Instagramu psali, jestli nás můžou podpořit ještě jinak, než že nás budou sledovat, jestli by si mohli od nás třeba něco koupit. A my jsme nic neměli. Tak jsme si řekli, že uděláme nějaký merch a vznikly bavlněné tašky s potiskem. A ony hned zmizely! A když už později frčel e-shop s průvodci, tak jsme tam ještě přidali nové tašky z další várky.
Jak dlouhá doba uběhla od prvního nápadu po skutečné otevření e-shopu?
Myšlenka e-shopu přišla, když jsme měli průvodců víc a bylo to náročnější ohledně administrace. Chtěli jsme to udělat více automaticky. V půlce února jsme začali prakticky plánovat a dávat do kupy a 20. dubna jsme spustili e-shop komplet, se vším všudy.
Proč jste si vybrali Shoptet?
Přijde nám to jako nejjednodušší řešení. Viděli jsme na jiných e-shopech, že jich spousta tento systém využívá. Měli jsme samozřejmě na výběr několik možností, ale Shoptet nám přišel nejdostupnější. Četli jsme, že jsou lidi se Shoptetem spokojení, to taky rozhodlo. Stejně jako to, že si to můžeme realizovat sami.
Jaké funkce nejvíce využíváte?
Digitální produkty je asi náš nejvyužívanější doplněk. Jinak celkově je to příjemné uživatelsky. Super šablony a designy. Nejde říct jen jedna funkce – co jsme potřebovali, to jsme tam našli.
Plánujete svou nabídku na e-shopu rozšiřovat?
Aleš: Ano, už na tom dokonce i pracujeme. Připravujeme dva nové produkty z úplně nové kategorie, je to spojené se zdravým životním stylem a ekologií. Souvisí to s naší cestou a je to něco, co sami využíváme. Aktuálně řešíme výrobu, bude to náš vlastní produkt a ne přeprodej. Ale nechceme ještě prozrazovat. (úsměv)
Lucka: Nově máme v digitálních produktech praktické rady na cesty, tipy, jak cestovat na vlastní pěst a ještě levně, jak se nenechat obrat a podobně. V tomhle chceme taky určitě pokračovat.
Jste známí hlavně díky Instagramu plnému fotek z cest. Jaké to je pracovat s komunitou 16 tisíc followerů?
Je to super! Musíme říct, že máme opravdu skvělou základnu sledujících, jsou to strašně pozitivní lidi. Negativní reakce nemáme skoro žádné. Někteří fanoušci s námi komunikují od samého začátku a celou dobu nás podporují, napíšou nám pozdrav a je to moc milé. Všem odpovídáme a moc nás to baví.
Používáte nějaké další marketingové kanály?
Zatím vlastně ne, Instagram je pro nás zásadní. Trochu Facebook, ale to je spíš pro lidi, kteří na Instagram vůbec nechodí.
Co vás na značce Sellitandlive nejvíc baví?
Baví nás všechno, cestování a tak. A chtěli jsme mít něco svého, být zaměstnaní jsme si oba zkusili a moc nám to nevyhovuje. Chceme pracovat na něčem vlastním. Ať už to bude jakýmkoli směrem.
Kde se vidíte za pět let?
Náš e-shop vznikl vlastně náhodou a vyplynutím ze situace, tak to tak necháme dál a ono to nakonec nějak dopadne. (úsměv)
Napsat komentář