Jak poznat, že je sales práce pro mě? Vyzpovídali jsme zkušeného obchodníka 

()

Shoptet dále rozšiřuje Sales tým, a tak jsme si popovídali se Sales Consultantem Samuelem Kanuchem o tom, jak poznat, že se pro sales hodíte, jak hledat motivaci, když se zrovna nedaří, nebo třeba o rozdílech mezi českým a slovenským e-commerce trhem. 

Jak vypadá náplň práce v sales v Shoptetu? 

Agenda v sales se liší, když začínáš versus když už jsi pokročilý. Na začátku je to hodně o získávání prvních klientů. Je to jako sněhová koule, která se nabaluje. Na začátku tedy děláš cold cally, prospektuješ, hledáš, kam zavolat. To trvá třeba půl roku až 8 měsíců. Denně děláš 30–40 callů, voláš úplně cizím lidem a firmám. Pak jezdíš na osobní meetingy. Já jsem měl Liberecký kraj, takže jsem měl i spoustu osobních jednání. Je to hodně o telefonování a setkávání. 

To už mám naštěstí za sebou a moje náplň práce teď jsou pre-meeting calls, after-meeting calls, dotlačování klientů, které nám dodá BDR oddělení, což ještě nebylo, když jsem začínal. Je to hodně o volání potenciálním a pak i stávajícím klientům. 

Asi 70 % mého dne tvoří meetingy. V té pokročilé fázi už to jsou spíš online meetingy i kvůli časové úspoře. Pak samozřejmě ta práce okolo – prospecting, administrativa v Salesforce a podobně.  

Jaké jsi měl zkušenosti před Shoptetem? 

Máme to tak trochu v rodině, táta dlouho dělal management a obchod, takže už jako 16letý jsem měl brigádu v callcentru, kde jsme prodávali SIM karty a podobně. Před Shoptetem jsem pracoval v Miranda Media, což je i prémiový Shoptet Partner. U nich jsem se jako Key Account Manager staral o stávající klienty, akvíroval nové a řídil projekty, takže jsem nahlídnul i mimo sales. Často jsem pracoval se Shoptetem, protože Miranda je hodně na Shoptet napojená, takže když jsem se potom už chtěl posunout jinam, zvolil jsem právě Shoptet. 

Bylo tedy výhodou, že už jsi se Shoptetem zkušenost měl? Jak potom probíhal tvůj onboarding? 

U mého onboardingu šlo hlavně o seznámení s firmou a systémy, to se asi opakuje pro každého. Od manažerů a kolegů jsem dostal spoustu rad. U mě to bylo jednodušší, právě díky té předchozí zkušenosti se Shoptetem. Samozřejmě je to tedy výhoda oproti kolegům, kteří byli Shoptetem a e-commerce „nepolíbení“.  

Ale není to úplně nutné. I kolegy bez zkušeností důkladně proškolíme. Teď u nás třeba vznikla Produktová akademie, což je série školení, kde nám kolegové ukazují náš produkt do hloubky, abychom mu rozuměli ještě líp. 

Na začátku je to hlavně o vytrvalosti

Co čekat jako nováček od práce v sales Shoptetu? 

Jako v každém salesu – hodně práce. Takové té mravenčí práce, kde je potřeba být pilný, vytrvalý a trpělivý. Dávat si jasné cíle, že musíš obvolat tolik a tolik e-shopů denně, domluvit tolik a tolik meetingů a čekat, až se nějaký deal podaří. Je to stejné jako v podnikání – když začínáš, musíš prostě dřít a roztočit to kolo, nikdo to za tebe neudělá. 

Teď je to ale výrazně jednodušší, jelikož máme nové BDR oddělení, které dělá prospectingy a navolává pro nás meetingy, což je podle mě pro začínajícího obchodníka v  Shoptetu velká výhoda a ohromné ulehčení práce. Kluci navolávají hodně a hlavně kvalitně. Ale stejně se to neobejde bez toho, abys i ty sháněl další klienty a byl proaktivní. 

Co tě na práci baví nejvíc? 

Baví mě obchod jako takový a jednání s lidmi. Baví mě ta rozmanitost, ať už se bavíme o Shoptetu ,nebo e-commerce celkově. Online meeting je o čistém obchodu, offline je zas pestřejší, přijdeš k člověku do obchodu nebo do fabriky, ukáže ti svoje produkty, kolikrát nám dávají dárečky a je to takové zajímavější a lidštější, to mě na tom hodně baví. 

Jak vypadá tvůj den, je flexibilní? 

Je to hlavně o tom, v jaké fázi jsi, jak jsem říkal na začátku. Občas jsou tam nějaké věci, kolem kterých to skládáš – máme dané bloky, kdy máme volat a kdy máme třeba nějaké školení. Když má v tebe manažer důvěru, tak si to mezi těmi školeními a našimi meetingy můžeš docela poskládat podle sebe. Já se vždycky snažím podívat se do kalendáře už v neděli, přizpůsobit se těm pevným věcem a podle toho si pak poskládat zbytek. 

Sales tým Shoptetu můžete potkat i na různých e-commerce akcích

Pokud přemýšlím o práci v sales, jak poznám, že se pro ni hodím a že je to správné rozhodnutí?  

Je to asi o sebereflexi. Každý dospělý asi už o sobě ví, jestli je sportovní typ, technický typ, jestli je introvert nebo extrovert, a z toho poznáš, co je pro tebe to pravé. Já si myslím, že pro to mám vlohy, a vždycky jsem to cítil, tak jsem se to snažil ještě víc rozvíjet. Každému jde něco víc a něco míň.  

Na druhou stranu může být hodně skrytých obchodníků, kteří to jen ještě nezkusili a ty zábrany se často dají odbourávat. I na první pohled z introverta může být pak skvělý, třeba víc technický obchodník. I takové jsme tu měli. Takže proč to nezkusit? Náš tým skoro neustále roste a často vypisujeme otevřené pozice. 

Kde hledáš motivaci, když se třeba nedaří? 

Už si to po těch letech vůbec nepřipouštím. Na začátku má člověk tendenci se hroutit a vzdávat to. Jsem ale od mládí sportovec, a tak i práci beru sportovně. Když prohraju zápas, tak se podívám, proč, kde jsem udělal chybu, a zapracuju na nedostatcích. To samé je, když mi klient odřekne deal, tak vím, že musím něco dostudovat nebo zlepšit do příště, nebo třeba zvolit jiný přístup. Můžu se i poradit s manažery, kteří jsou vždy otevření nám pomoci. 

Teď se na to koukám tak, že to prostě je, jak to je. A v mládí, když bydlíš sám, je to taky dost jiné, ale já už mám manželku, dítě a dům, tak to se ta motivace hledá sama, stačí se podívat na trvalé příkazy a jsi motivovaný až dost (smích). 

Jak fungujete jako tým?  

Máme tři kanceláře, v Praze, Brně a Bratislavě, ale hodně spolupracujeme a máme často setkání, sales days, teambuildingy, večeře… Myslím, že vztahy máme super. Není to úplně všední, že manažeři skládají tým i podle toho, aby si lidi seděli, ale tady se to povedlo. Nemůžu mluvit za ostatní kanceláře, ale u nás máme srandu, poradíme si a pomůžeme, dáváme si feedback, je to hodně přátelské a motivující prostředí. 

Česko je e-shopovou velmocí, ale Slovensko má velký potenciál

Jsi původem ze Slovenska, ale děláš sales hlavně pro Česko. Vnímáš tedy rozdíl mezi českým a slovenským trhem? 

Těžko říct, e-commerce v Česku a na Slovensku je diametrálně odlišný. Já jsem původem Slovák a vím, že na Slovensku je technologický růst pomalejší a osvěta o e-commerce není zas taková. Není tam stejná znalost trhu, ochota k jednáním a zakládání si e-shopů. Tahá se tam trochu za kratší konec. Ale to je můj subjektivní pocit. 

Na druhou stranu Česko je v tomhle specifické, nejen oproti Slovensku, ale celkově ve světe jsme e-shopová velmoc. Takže si myslím, že Česko je tomu víc otevřené, má líp přizpůsobenou logistiku a další na e-shop navazující služby – marketingové agentury, doplňky, kodéry apod.  

Myslíš, že na té osvětě, kterou jsi zmiňoval, se podílí i Shoptet? 

Do určité míry ano, na Slovensku žije 5 milionů lidí, a i když tam několik našich obchodníků asi neudělá nějakou revoluci, hodně to pomáhají rozvíjet eventy v e-commerce a marketing. I když je to kratší konec, tak pro nás jako obchodníky je to zase výzva a velký potenciál – podnikatelů je tam hodně a e-commerce roste všude.  

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů