Před vypuknutím coronavirové pandemie zaznamenaly české e-shopy od dubna do června 2019 obrat 35,4 miliardy Kč. Letos byla za stejné období překonána hranice 50 miliard korun, což je nárůst o více než 40 %. Stejně jako jejich obraty stoupá i počet samotných e-shopů.
Oblast prodeje přes internet během pandemie koronaviru podle odhadů skutečně vzrostla. Kromě už fungujících e-shopů byli svůj byznys okolnostmi nuceni přesunout do onlinu i provozovatelé klasických kamenných obchodů a dalších provozů včetně některých restaurací. Jednoduše se změnilo nákupní chování většiny zákazníků a pro některé to znamenalo i vstup do světa objednávání zboží přes e-shop.
„Před vypuknutím pandemie v roce 2019 zaznamenaly české e-shopy od dubna do června obrat 35,4 miliardy korun. V letošním roce byla za stejné období překonána hranice 50 miliard korun, což je nárůst o více než 40 procent.“
Samuel Huba, CEO Shoptet
Další příčinu stoupajícího obratu představuje zvyšující se počet nových prodejců, kterým e-shopy úspěšně fungují a dovolují jim byznysově růst.
Už za první polovinu letošního roku dosáhla česká e-commerce scéna nárůstu o 29 procent. Předpokládaný vzestup byl přitom 18 procent. Za druhý kvartál to v konkrétních číslech znamená 3 144 nových e-shopů, což je v porovnání s dubnem až červnem v loňském rocemeziroční nárůst o 25 procent. Nejsilnější období, kterým je předvánoční sezóna začínající na podzim, nás přitom teprve čeká.
Nejpopulárnější jsou pro Čechy odvětví oblečení a doplňků, sortiment z oblasti dům a zahrada, dále potraviny, dětské zboží a elektronika. Zákazníci si pro dopravu svých objednávek nejčastěji volí pobočky Zásilkovny. Stále oblíbená je i Česká pošta a na pomyslném třetím místě najdeme službu PPL.
Zajímavý je i nárůst velikosti průměrného nákupu, který zákazníci na internetu objednávají. V druhém kvartálu je takový nákup 2 020 korun, což oproti prvnímu kvartálu letošního roku znamená devítiprocentní vzestup. Rekordy zkrátka padají ve všech oblastech.
Lidé si letos chtějí užít to, co loni nebylo vzhledem k situaci ohledně covidu snadné. Nejvíce rostoucí kategorií se za druhý kvartál styl produkty zaměřené na cestování jako kufry, karavany, doplňky na cesty a dovolenou. Jejich prodej vzrostl oproti prvnímu čtvrtletí 2021 o 50 procent. Dařilo se také stavebním materiálům, oproti prvním třem měsícům letošního roku došlo k nárůstu o 29 procent. Dalšími rostoucími kategoriemi jsou auto-moto (nárůst o 26 procent), sport a turistika (nárůst 22 procent) a erotika (nárůst 13 procent).
Ředitel Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica k tomu dodává: „E-commerce se stala definitivně mainstreamem obchodu. Ukazuje se, že digitální transformace dnes prostupuje téměř všemi segmenty a má v české ekonomice zásadní postavení“.
Toto období je zkrátka ideální pro ty z vás, kteří si chtějí splnit svůj podnikatelský sen. Založte si u nás svůj e-shop zdarma ještě dnes.
Děkuji za přehledně zpracovaný článek, podle mě se na nárustu nákupu na internetu projevuje také obecná inflace – myslím tím to, že lidé mají méně času, tedy méně možností se ku příkladu do specializovaných obchodů vůbec dostat a proto budou podle mě růst specializované eshopy, kde budou produkty kvalitně popsané a zákazníci si je snad již brzy dokážou prohlédnout ve VR. Kdo ví. :)