Proč reklamní slogany někdy nefungují?

Denně potkáváme kolem sebe různé slogany a slovní spojení.  K čemu mají být tato ne náhodně volená slova určena? K tomu, aby milionům očí sdělovaly, co má určitá společnost na srdci – tedy obvykle jejich peněženky. V poslední době ale ve světě vyvstává otázka, proč slogany neprodávají. Zdá se vám toto tvrzení odvážné, drzé a nepravdivé? Jistě, možná je to pravda. Ale možná také ne. Proto neváhejte a pojďte se s námi podívat, jak to s reklamními slogany doopravdy je.

Dobrý slogan = základ úspěchu

Reklamní slogany jsou již dlohou dobu součástí působení obchodníků na širokkou veřejnost s cílem ovlivnit ji. To v dnešní době neplatí jen na poli běžného obchodu, ale i na internetu v podobě e – marketingu. Jistě si všímáte velkého množství blikajících bannerů na stránkách vyhledávačů a informačních serverů. Zkuste se na ně podívat důkladně: každý z nich obsahuje určitý reklamní text, neboli slogan. Můžeme říci, že za pomoci internetu se do světa šíří milióny takových textů. To je jistě velká výhoda. Ale jak to tak bývá, všechny dobré věci mají i obrácenou stranu mince. Díky velké záplavě hesel na  internetu však slogany ztrácejí na originalitě a atraktivitě.

Realita? Časté propadáky

Můžeme proto říci, že slogany neprodávají. Nebo aslepoň vetšina z nich ne. V nedávné době byl v USA uskutečněn rozsáhlý spotřebitelský průzkum, zda-li lidé pochopili a dokáží rozpoznat slogany největších prodejců v USA. Výsledky byly skutečně nelichotivé: více než 68 procent dotazovaných uvedlo, že nerozumí tomu, co jim chce výrobce svým sloganem říci. 

Navíc průzkum ukázal, že z 22 „známých značek“ jich znalo více jak 10 procent lidí pouze 6. Což je vzhledem k nákladům, které firmy ročně vkládají do reklamy (100 mil.dolarů), značně tristní výsledek. Pokud bychom zacházeli ještě hlouběji do výsledků, zjištěné informace by byly ještě mnohem horší.

Například slogany známých společností jako je Kmart (Zboží vašeho života), Staples (Bylo to snadné!) a Circuit City (Jsme s vámi) v průzkumu zcela shořely.  Nezískaly v procentuálním hodnocení povědomosti ani jedno procento.

Přitom se miliardy dolarů vkládají do reklamy, které je zaměřena na „vysnívání“ chytrých sloganů. Pracují na nich týmy odborníků. Tak kde je chyba?

Ovšem ne všechny slogany mají stejný neúspěšný osud. Například slogan Wall – Martu „Vždy nízké ceny. Vždy!“, znalo 64 procent dotázaných. A to je dobrý výsledek!

Když to jde u Wall – Martu, tak proč ostatní slogany v povědomí lidí nejsou? V odborných kruzích převažuje názor, že zákazníci jsou příliš chytří na to, aby si pamatovali něco, čemu nerozumí. To je jistě pravda: slogany, které obsahují prázdná slova a velké množství irelevance (co si asi má člověk představit pod pojmem věci života? ) skutečně neprodávají.

V čem tkví podstata dobrého  sloganu?

Pointa je v tom, že tvorba dobrého sloganu je stejně namáhavá práce, jako napsat kvalitní článek s jasným sdělením. Proto by slogan měl říct něco jasného a smysluplného, něco co dokáže zákazníka zaujmout. Slogan „Vždy nízké ceny. Vždy!“ zaujal podle našeho názoru proto, že je pravdivý a popisný. Na rozdíl od toho jiné slogany obsahují pouze pěkná, ale zároveň prázdná slova, která neobsahují žádné rozpoznávací znaky. Díky těm si zákazník dokáže vaši firmu se sloganem spojit a vy jako obchodníci máte vyhráno!

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Dalším doporučením je, že délka sloganu by neměla překročit 5 – 8 slov. Pokud nedokážete pro svou firmu vytvořit slogan takto krátký, raději se do jeho tvorby nepouštějte: byla by to ztráta času.

Nyní se zkusíme podívat na to, jaká je situace v oblasti reklamního sloganů v ČR. Podle našeho názoru jsou díky bohatosti českého jazyka reklamní slogany u nás výrazně zajímavější než v zahraničí. Zkusme se podívat například na slogan Sazky: „Sazka. Chcete, aby vyhrál někdo jiný?“ – zajímavé, poutavé originální. Necítíte z toho tak trochu závist, že by mohl hlavní výhru získat někdo jiný? Případně slogany Vodafonu (dříve Oskara) „Žádné triky, žádní falešní sobi“. Pravdivé, konkrétní. A zajímavých sloganů v naší zemi najdete velké množství.

Čili jaká doporučení pro tvorbu sloganu v zemích českých vám můžeme dát? Nejprve vymyslete, jaké sdělení chcete svému publiku předat. Poté vyberte dobrá slova, která charakterizují vaši činnost. Pak vytvořte slogan. Je dobré si uvědomit, že možností jak vytvořit slogan pro vaši firmu, je nespočet možností. Proto zde raději uvádíme konkrétní příklady úspěšných hesel, než další dalekosáhlá doporučení. Slogany jsou seřazeny do skupin podle základního stavebního principu. Zkuste se jím inspirovat! Nezapomeňte však na to, že každé z uvedených hesel je chráněno autorským zákonem – proto není možné ho zcela přebrat.

Úspěšná hesla

Převzatá hesla z cizích jazyků.

Today. Tomorrow. Toyota. (Toyota)
Intel Inside (Intel)
Always Coca-Cola. (Coca-cola)

Cizí slova citlivě vložená do čestiny.

Aby váš motor dobře Shell. (Shell)
Nech se West. (West)
Škoda – simply clever (Škoda Auto)

Vzbuzení zájmu zákazníka (například závist, razantní prohlášení).

Chcete, aby vyhrál někdo jiný? (Sazka)
Ale my jsme si řekli, NE! (Vodafone)
Když ji miluješ, není co řešit. (Kofola)

Slovní hříčky.

Vanish, skvrn a špíny se zbavíš. (Vanish)
Aby bíla bílou byla. (Ariel)

Hrátka se zájmeny.

Všechno, co děláme, řídíte Vy. (Ford)

Buďte kreativní, ale důmyslní!

Když to shrneme: při tvorbě sloganu použijte svou kreativitu, ale dbejte zásad zde uvedených. Buďte originální, konkrétní a jasně svému publiku sdělte, co chcete. Pamatujte si, že objevit originální a opravdu dobré heslo není jednoduchá. Jestli se vám to ovšem podaří, úspěch vašeho podniku je nablízku. Co myslíte?

Zdroj: http://www.directcreative.com/

Facebook
Twitter

Mohlo by vás zajímat:

Navigace pro příspěvek

4 komentáře

  1. jarda napsal:

    Já si nemůžu pomoct chybí mě rýmované lehce zapamatovatelné slogany né prázdné fráze , založené na vtipu na ty se nejvíce vzpomíná a v hlavě nikdy neumírají a o to by mělo ve sloganu jít. Toť můj názor

  2. JARDA napsal:

    Reklamní slogan musí dávat smysl.Doprovodnou záležitostí je vizální vjem,tedy obrazový doprovod a reklamní slogany dávají glanc obrazové stránce.Je třeba,aby tyto 2 faktory šly ruku v ruce.Pokud se tak nestalo zákazník to sice shlédne,ale prakticky to za 10 min zapomene.Vyjímkou jsou dobré reklamní slogany a pak ty hloupé na,ketré jsme všichni alergičtí

  3. Honza napsal:

    Díky za hezký kategorizovaný přehled sloganů! :) Slogany velkých značek jsou obvykle dobře známé. Bylo by fajn zařadit i slogany některých menších (ale známých) českých firem.

    1. Dobrý den, Honzo,
      děkujeme za tip, článek je už staršího data, určitě by si zasloužil aktualizaci a doplnění. Jestli máte nějaké návrhy, sem s nimi :) Rádi je doplníme.
      Krásný den přejeme.

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů