Není vždy snadné myslet na podstoupení části vlastní práce někomu dalšímu. Bojíme se nedostatečné kvality, vysoké ceny, pozdního dodávání práce… Když si ale vybereme dobře, můžeme naopak hodně získat. Dnes se v rámci outsourcingu podíváme na výběr copywritera pro vytvoření textů pro e-shop.
Pozdě dodané texty bez šťávy, které musíte několikrát posílat zpátky k přepracování, a pak stejně ještě na korekturu, špatná komunikace a posléze přehnaně vysoká faktura, která poměru cena/výkon neodpovídá ani zdaleka… Nějak tak vypadá noční můra a obavy některých e-shopařů, sotva pomyslí na zpracování si textů externím copywriterem nebo copywriterkou. Jaká je ale realita?
Rádi bychom vám dali pár tipů, jak se vyhnout problémům a spolehlivě rozpoznat kvalitní borce a borkyně od nepoužitelných fušérů. Na co se před začátkem spolupráce adepta ptát a o co by se měl zajímat on sám od sebe? Jak funguje spolupráce s copywriterem? Pojďme se na to společně podívat.
Na jakých místech s hledáním „člověka na texty“ vlastně začít? Jedním z nejjednodušších způsobů je si otevřít vyhledávač a začít pátrat pomocí něj. Ne vždy se ale takto můžete dobrat uspokojivých výsledků nebo narazit na někoho, kdo je vám sympatický. A tak pro vás máme další nápady, kam se podívat na internetu nebo co podniknout.
Už jste někdy na svém e-shopu spolupracovali s jakýmkoli odborníkem? Popřemýšlejte. Byli jste s ním spokojení? Pak nejlepší věc, kterou teď můžete udělat, je ve svém adresáři opět začít na něj hledat kontakt. A poptat se po copywriterovi jako první u něho. Specialisté kolem e-shopů se totiž často navzájem znají a většinou spolu opakovaně spolupracují, pokud se jim to v minulosti už osvědčilo. Souvisí s tím podobné myšlení, odborné názory a také styl komunikace. A tak, pokud znáte rozumného specialistu, určitě se ho zeptejte. Se vší pravděpodobností dostanete tipy na osvědčené copywritery.
Další hledání můžete podniknout na internetu. Kde se v onlinu copywriteři shromažďují? Najdete je na sociálních sítích, na osobních nebo agenturních webech i v oborových katalozích.
Hledání vám mohou hodně usnadnit různé weby, které se specializují na hromadnou prezentaci odborníků různých zaměření. Katalogů tohoto typu je dost, ale různí se ve své kvalitě. Typickým znakem těch horších jsou neúměrně nízké ceny, za kterou jednoduše nelze očekávat dobře odvedenou práci.
Přímo na oblast e-commerce a podnikání na internetu se specializuje seznam Shoptet Partneři. V kategorii Copywriting najdete desítky ověřených specialistů na texty na e-shopy. Podle úrovně svých zkušeností a znalostí o Shoptetu jsou rozdělení na zlaté, stříbrné a bronzové. Můžete je kontaktovat přímo. Další možnost je si zde vystavit vlastní poptávku, na kterou pak budou zájemci z řad Shoptet Partnerů sami reagovat prostřednictvím e-mailů.
Dalším katalogem, do kterého stojí za to nahlédnout, je stránka Na volné noze. Jedná se o portál shromažďující nezávislé profesionály, z velké části freelancery, kteří jsou otevření k navázání nové spolupráce. I zde má copywriting své místo a můžete si vybírat podle medailonků jednotlivých odborníků, prohlížet si jejich weby a při rozhodování zohlednit i udělená doporučení.
Na Facebooku můžete mrknout do skupiny Copywriteři a jiní psavci. Kromě sdílení zkušeností a různých dotazů jsou zde obvyklé také nabídky spolupráce, které mezi které můžete zařadit i tu svoji. Existují zde i další podobně laděné skupiny nebo třeba více obecné v rámci e-commerce, kde lze také najít šikovného člověka. Ale ta jmenovaná je konkrétně ohledně copywritingu jako takového asi nejpoužívanější.
Hledat můžete i na LinkedIn. V tomto případě máte dvě možnosti. S touto sociální sítí můžete pracovat jako s vyhledávačem a zadávat různá klíčová slova jako například freelance copywriter, copywriter, content specialist, content editor a podobně. V našeptávači budete volit nejčastěji „v kategorii Lidé“. Propracovanější vyhledávání můžete využít, pokud máte placenou verzi LinkedIn.
Zkuste to i naživo. Vydejte se na nějakou oborovou akci, ať už je to konference pro e-shopaře, tematický workshop, komunitní akce, podnikatelský klub, diskuze nebo nějaká událost, kde se sejdou lidé z byznysu (a nemusí být vždy jen ten online). Navazujte nové profesionální i přátelské vztahy a poptávejte se lidí kolem sebe. Není snad případ, kdy byste později neocenili mít kam se obrátit pro tip na kvalitního odborníka. Doporučení má cenu zlata.
Dostali jste tip na copywritera nebo jste si sami nějakého našli a v této chvíli mezi vámi probíhá první komunikace. Už ta je pro vás určitým vodítkem k tomu, co můžete očekávat v budoucnosti. Zaměřte se na svůj celkový pocit z něj. Odpovězte si také na otázky typu: jak copywriter komunikuje, jak dlouho mu trvá reakce na vaše e-mailové zprávy (nebo po jaké době volá zpět), jak se staví k vašim dotazům a nárokům? Pokud vám něco nesedí nebo se vám něco nelíbí, čím dříve si to vyjasníte, tím lépe. Vyhnete se tak budoucím zádrhelům, případně můžete nešťastně se rozvíjející spolupráci zavčase ukončit.
Už začátek spolupráce by měl probíhat ve znamení vzájemného porozumění a dobrého pochopení zadání (to si spolu můžete průběžně doladit). Pokud si vyberete copywritera, který už pracoval na tématech podobných těm vašim, bude schopný texty zpracovávat mnohem rychleji a kvalitněji. Pro ukázku si můžete vyžádat pár textů, které už napsal. Můžete mu také zadat menší úvodní úkoly, které mu proplatíte (pokud se nedomluvíte jinak). Copywriter by od vás měl určitě chtít informace o klíčových slovech, které bude používat v textech. Také by se měl zajímat o styl textů a o to, jestli máte stanovený nějaký typ komunikace vůči vašim zákazníkům, stejně jako o charakteristiku vaší cílové skupiny.
Dobrý copywriter něco stojí. Cenu při výběru určitě zohledněte, ale neměli byste automaticky sáhnout po tom nejlevnějším. To obvykle znamená nízkou kvalitu práce a výsledné texty by nefungovaly tak, jak by měly. Pokud potřebujete odhadovaný rozpočet stáhnout trochu dolů, můžete si stanovit budget na každý měsíc a celkové množství textů rozporcovat. Nebo si ohledně vlastní tvorby textů nechat jen poradit na odborné konzultaci s copywriterem. Další možností je pro své už napsané texty zajistit copyediting („doladění“ stávajícího obsahu).
Začněte jednoznačným vyjasněním si ceny a termínů nebo způsobu, jakým se budou určovat. Pokud chcete mít přehled, nechte si posílat (aktualizovat) souhrn dosavadní hotové práce v tabulce. Ten vám kromě plánování pomůže si také ohlídat rozpočet, případně pokrytí vybraných klíčových slov pro SEO. Pokud svůj e-shop nebo web teprve stavíte, určitě svého copywritera propojte také s ostatními profesionály, kteří na výsledné podobě pracují.
Požádejte copywritera, ať vám hotové texty posílá průběžně, ať můžete co nejdříve reagovat, pokud něco nebude podle vašich představ. Ale to stejné platí opačně – když se vám bude v textech něco líbit, také mu dejte vědět, aby lépe poznal, jakou cestou chcete jít. Také ho poproste, ať vám neváhá dávat i případnou zpětnou vazbu nebo předkládat vlastní nápady, mohou pro vás totiž být velmi užitečné.
Copywriter by se ideálně měl stát doslova vaším parťákem, se kterým se můžete svobodně pobavit o potřebném a který vám díky kvalitním textům bude pomáhat zvyšovat prodeje a posunovat váš e-shop zase o kus dál. Zkuste mrknout, jestli si toho svého parťáka nenajdete třeba mezi copywritery a copywriterkami z našich Shoptet Partnerů.
Napsat komentář