Maďarští zákazníci se od těch českých a slovenských liší a pokud je chcete opravdu zaujmout, měli byste o nich aspoň něco málo vědět. Z našich pestrých zkušeností s maďarským trhem jsme sesbírali to nejdůležitější.
Plánujete se svým e-shopem expandovat do Maďarska? Pak vám určitě přijde vhod série článků, kterou připravujeme s odborníky z 6Clickz. Zatímco minule jsme se zaměřili na to, proč expandovat do Maďarska, tentokrát si posvítíme na samotné zákazníky.
Typického maďarského zákazníka můžeme definovat jako konzervativního. Hlavně mimo hlavní města stále převládá nedůvěra v e-commerce. Lidé mají často potřebu poznat značku i jako kamennou prodejnu. Pravidlo „nemáte kamennou prodejnu = nejste spolehlivý“ tu bohužel platí pořád. A stejné je to i s platbami. Platbu v hotovosti na dobírku stále využívá 47 % zákazníků, ale platbu kartou předem nabízí jen 33 % e-shopů a využívá pouze 46 % zákazníků.
Myšlenkové pochody vašeho potenciálního maďarského zákazníka by tedy vypadaly asi nějak takto: „Nemá kamennou prodejnu a chce peníze dopředu? Určitě je to pochybný obchodník, který chce z lidí vytáhnout peníze a zmizet.“
Jak tohoto zákazníka přesvědčit o opaku? Otevřít si kamenný obchod v centru Budapešti by bylo skvělé, ale každý to takhle přeci vyřešit nemůže. Posílat 100 % objednávek dobírkou a čekat na platbu od kurýrní společnosti pro váš cash flow taky není to pravé ořechové. Je tu ale kouzelné slovíčko, které zabere všude: recenze. Zákazník, který je v procesu rozhodování si radši vybere e-shop s recenzemi. Každý chce přece vědět, jestli byli ostatní zákazníci spokojeni s nákupem, termínem dodání, zákaznickým servisem nebo s produktem samotným. Co se týče termínu dodání, v Maďarsku není důležitá rychlost, ale dodržení slíbeného času dodání. Pokud máte na stránce dodání objednávky do tří dnů, nemůžete objednávku dodat den čtvrtý.
Vraťme se zpátky k recenzím. Určitě vám pomůže několik užitečných tipů:
Do zahraničních e-shopů přišlo z Maďarska minulý rok 2,7 mil. objednávek. I když to je 100% nárůst oproti předešlému roku, pořád je to pod průměrem EU. Podle Eurostatu jen 37 % maďarů ovládá anglický jazyk, což je jeden z nejslabších výsledků. Maďaři jsou navíc známí jako velcí patrioti. Pokud si chcete vybudovat silnou značku, určitě vám pomůže, pokud máte sídlo a registraci pro DPH v Maďarsku. Nebo ještě líp, maďarskou Kft. (s.r.o.). Bez maďarské firmy jsou podmínky náročnější, a to i při registraci na cenových srovnávačích.
Nejsilnější věkový segment online zákazníků je podle statistiky eNet mezi 35 až 40 lety. Průměrná hodnota nákupu každoročně roste a blíží se k 50 EUR. Je třeba si uvědomit, že v Maďarsku je obrovský rozdíl mezi hlavním městem a zbytkem státu. Pro porovnání: Budapešť je desetkrát větší než druhé největší město – Debrecen. To se odráží i v e-commerce. Vytvořili jsme statistiku napříč našimi klienty v Maďarsku a dostali se k několika zajímavým faktům.
40 % návštěv a obratů přichází z Budapešti. Průměrné CPC je tu mírně vyšší než ve zbytku státu (do 10 %). Dalších 10 % návštěv přichází z oblasti Pešť (v podstatě Budapešťský kraj). Můžeme tedy říci, že v průměru polovinu obratů e-shopů tvoří obrat z hlavního města a okolí. V top 5 se objevují města: Győr, Miskolc, Debrecen. V cílení reklamy ale vždy zacilte na kraj a ne na město. Kompletní seznam krajů i s krajskými městy najdete například na Wikipedii.
Využívání mobilních zařízení v e-commerce je všeobecným trendem ve světě. Maďaři v tomto také nejsou pozadu. 70 % návštěv našich klientů tvoří návštěvy z mobilních zařízení. Je však třeba poznamenat, že konverzní poměr je na PC stále dvojnásobný.
Když si rozebereme mobilní zařízení blíž, tak minimálně 20 % zákazníků přichází přes zařízení Apple. Tyto zákazníci mají o 10 až 20 % vyšší konverzní poměr, což potvrzuje i globální trend. Ve vyhledávačích vede Chrome a hned po něm Safari.
Slevy! Slevy! Slevy! Černý pátek neboli Black Friday je považován za začátek předvánoční nákupní horečky. Maďarský zákazník je podobně jako ve většině zemí střední a východní Evropy citlivý na cenu, tím pádem se snaží nakupovat hlavně ve slevách. Potvrzují to i výsledky maďarského Black Friday. V Maďarsku zaznamenává obrovský úspěch.
Black Friday byl v Maďarsku poprvé spuštěný 29. listopadu 2013. Od té doby zájem o tento nákupní svátek neustále roste. Momentální tržby z Black Friday představují třetinu z celkových ročních tržeb celého e-commerce. Průměrná hodnota nákupu v této době vzroste o víc než 120 EUR. Tento obrovský nápor způsobil, že v roce 2016 zkolabovala i maďarská pošta. Někteří zákazníci dostali svoje balíčky až v lednu.
Podle průzkumu nakupuje na Black Friday víc než polovina obyvatelstva celého Maďarska. Z toho víc než 41 % dotázaných uvedlo, že kvůli přeplněnosti obchodů bude nakupovat jen online. Připravte se proto na Black Friday pořádně, protože to je největší šílenství celého roku.
Napsat komentář