Pište newslettery, které neskončí v koši

Z 10 000 e-shopů, které běží na Shoptet platformě, jen necelých 10 % používá e-mailing. Kde asi nastala chyba? Nevíte, co rozesílat? Nejste přesvědčení o potenciálu newsletterů? Nebo netušíte, jak to dělat správně? Zjistěte, jak napsat newsletter, který lidé definitivně rozkliknou.

Statistiky dlouhodobě tvrdí, že 80 % obratu generuje jen 20 % stálých zákazníků. A o ty se musíte důkladně starat, aby vám neutekli ke konkurenci. Komunikace je pro udržení zákazníka a budování dlouhodobého vztahu s ním nezbytná.

Jedním z komunikačních kanálů je právě dobře napsaný newsletter. Dají se na něj navázat další projekty, jako jsou zákaznické kluby, bonusy za věrnost nebo třeba pravidelná školení pro VIP klienty.

Nejprve si ujasněme, že byste měli využít e-mailové adresy pouze vašich vlastních zákazníků, kteří vám k tomu dali souhlas. (Podívejte se, na co si dát pozor ohledně GDPR.) Dejte si ten čas a námahu a sbírejte poctivě kontakty.

Nejvíc si dejte záležet na předmětu

Je to první text, který příjemce newsletteru uvidí. Asi ho nechcete odradit nic neříkající hláškou. Název firmy máte už vedle u odesílatele, tak se v předmětu neopakujte. Raději překvapte chytlavým sloganem nebo slovní hříčkou vystihující jeden konkrétní bonus obsahu vaší zprávy.

Jestli víte, že po Vánocích budou všichni konkurenti rozesílat e-maily lákající na povánoční slevy, zapněte svou kreativní mysl a nadhoďte originálnější text. Přece nechcete skončit ve spamu. Nebo hůř, v záplavě jiných nudných e-mailů. Takže doporučujeme nepodceňovat předmět a zaujmout na první pohled.

Uživatelé vám budou věnovat přibližně 5 sekund pozornosti. Váš newsletter nesmí na první pohled připomínat reklamu.

Pozor si dejte také na diakritiku. Napřed si zkontrolujte, že se u došlých zpráv správně zobrazí i v předmětu. Pokud ne, pište předmět e-mailu bez háčků a čárek.

Z tohohle e-mailu si příklad fakt neberte:

farmářský trh

Nepodceňujte headline (titulek)

Mít skvěle vyšperkovaný předmět a pokračovat špatným headlinem, to je jako pít luxusní šampaňské z plastové skleničky a k tomu přikusovat shnilé jahody z Albertu.

Bez kvalitního nadpisu budete po zbytek e-mailu už jen marně dohánět to, co jste na začátku promeškali. Pokud už nejste dávno v koši. Klidně zapomeňte pozdravit a začněte nějakou neobvyklou hláškou, z které nebude reklama smrdět na sto honů.

Otestujte si na sobě, která verze vás láká pokračovat ve čtení:

Vážená paní, vážený pane,
Dovolujeme si vás informovat o nové akci, jež začala v našem obchodě na adrese Dvořákova 14, Praha 2.

Přece si to nenecháte proklouznout mezi prsty!
Sleva 70 % na všech jarních kabátech trvá do 30. 4. Nechcete si udělat radost?

Co se týče délky, nadpis by měl být přesně tak dlouhý, aby řekl vše, co má. Ve zkratce by měl titulek mít následující:

Vyhněte se vykřičníkům, kapitálkám a verzálkám

Příliš mnoho vykřičníků působí lacině, agresivně a amatérsky. Nenechte se mýlit. Tím, že na zákazníky budete křičet, nebudou u vás chtít více nakupovat. Stejně jako vykřičníky působí i kapitálky nebo verzálky (velká písmena), a proto je raději nepoužívejte. Jestliže chcete nějakou část textu zvýraznit, vystačte si s „tučným písmem“ nebo zvětšením písma.

Jděte rovnou k věci

Nechoďte zbytečně moc dlouho kolem horké kaše. To nejdůležitější zmiňte hned v prvních dvou odstavcích, ať má čtenář jasno. Zákazník není odkladištěm na informační odpad, takže se snažte ho moc nezdržovat neužitečnými informacemi.

O co jde? Proč si to mám pořídit zrovna já? Jak mi to zlepší život a kde to seženu? To jsou hlavní otázky potencionálního zákazníka. Naservírujte mu odpověď hned. Až si bude chtít číst krásnou literaturu, dojde si pro Dostojevského. Vy máte za úkol prodat.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Nepopisujte to ale ze své perspektivy, řešte problémy/touhy/přání/komplexy těch, kterým píšete. Jinak se nedivte, že máte nulovou čtenost.

Personalizujte

Využijte informací o klientech a naučte se používat výhody personalizovaných zpráv. Oslovte zákazníky křestními jmény a posílejte jim jen relevantní zprávy a nabídky. Zkuste přidat i nějaký konkrétní údaj, ať má klient pocit, že ho dobře znáte, a tudíž i jeho potřeby a přání. O personalizaci se  více mluví, než dělá, takže využijte šanci a buďte o krok napřed.

Buďte vtipní a neberte se moc vážně

Nebuďte suchaři a zkuste si představit, jaký typ newsletterů byste rádi četli. Myslete na to, že to budou číst lidé a ne roboti, takže pište tak, jak byste normálně mluvili. Nebojte se občas pustit i nějaké to nespisovné slovo, pokud to dovolí obsah a cílová skupina lidí, kterým píšete. Hlavně zapomeňte na otravnou reklamštinu.

Zkuste to jako Ottocopy:

Ottocopy

Zvýrazňujte text

Každý slušný textový editor má tlačítka, která byste měli používat. O tučném písmu jsme se už zmínili. Jsou tu ale další zázraky na poli zvýrazňování a pomohou, aby váš text byl přehledný a čitelnější. Obrovskou sílu mají odstavce, odrážky a číslování. Působí jasně a stručně, takže si je každý aspoň prolítne očima. A bude to stačit k tomu, aby pochopil hlavní myšlenky textu.

Pokud někam odkazujete, samozřejmostí by mělo být prolinkování. Nechtějte po uživatelích, aby si sami něco vyhledali a našli. Na to jsou moc líní. Usnadněte jim nákup a naveďte je sami na správnou adresu jedním klikem.

Nikdy nevynechejte Call to action

Nikdy, ale opravdu nikdy! K čemu je vytuněný newsletter, který lidi naláká, když na konci chybí, jak se k tomu dostanou? Jasnými kroky zákazníka doveďte až do toho bodu, kdy přidá váš produkt do košíku a zaplatí. Tady už kreativitu raději vynechte a soustřeďte se na UX. Ať je to uživatelsky přátelské a jednoduché.

Pěkné newslettery umí i některé banky:

mbank

Neporušujte zákon

E-mailing zasílejte jako vyžádanou poštu, tudíž se souhlasem adresáta. Podle antispamového zákona a v souladu s GDPR musí newsletter obsahovat možnost odhlášení. A za sebe prosím, ať je ten proces krátký a bezbolestný. Jinak hrozí, že to čtenáři nenajdou, a budou dostávat nechtěné newslettery. V tom případě hrozí, že z vaší firmy „dostanou alergii“, kterou vyvolá každý nový newsletter.

Hlídejte si zpětnou vazbu

Statistiky si děláte ve financích, proč byste to tedy nedělali i u newsletterů? Abyste věděli, co mělo smysl a výsledek a co příště zlepšovat, musíte zkoumat úspěšnost vašich e-mailů. Proto hodnoťte, kolik zákazníků si newsletter skutečně otevře, proklikne se na web, odpoví na anketní otázku, kterou do newsletteru zabudujete, objedná si na základě kódu obsaženého v newsletteru apod.

Vy, kteří jedete na společné vlně Shoptetu, máte dvě možnosti, jak rozesílat newslettery. Můžete využít interní funkci Hromadné rozesílání mailů nebo si na svůj e-shop můžete napojit Mailchimp.

mailchimp

Hromadné rozesílání e-mailů funguje na velmi jednoduchém principu. Jen nahrajete adresy příjemců, napíšete zprávu, kterou chcete poslat, a rovnou vše odešlete. Prostě tak, jako kdybyste někomu psali normální e-mail s tím, že ho můžete vylepšit o různé obrázky atp. Tato volba je ideální pro začátečníky.newsletter2

Mailchimp je asi nejznámější a nejpoužívanější e-mailingový nástroj v Čechách. Nabízí šablony, eviduje seznamy uživatelů, kterým se maily zasílají. U každého uživatele jsou vidět všechny maily, které mu byly zaslané, a umí se integrovat na sociální sítě.

MailChimp umí dokonce udělat A/B testování, ať už podle předmětu, odesílatele nebo data odeslání. Odeslání je možné naplánovat na libovolný čas a pak přichází to hlavní – sledování, jak to lidé otevírají a na co klikají.

Tak na to ještě čekáte? Vyhrnout rukávy a psát newslettery!

Související články:

Facebook
Twitter

Navigace pro příspěvek

2 komentáře

  1. Jaroslava Švajcrová - Ostrov Svobody napsal:

    Prima článek. Začnu o tom přemýšlet. Dík.

    1. Duong Nguyen Jirásková napsal:

      Zkuste to :) Časem Vám to ani nezabere tolik času a uvidíte, jak to může pozitivně ovlivnit byznys. Hodně štěstí v podnikání přeji!

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů