S rozvojem mobilních zařízení a informačních technologií obecně se objevují nové marketingové postupy. To samo o sobě není nic překvapivého. Marketingové postupy jsou však založeny na nových službách, některé tyto služby vyrostou do fenomenálních rozměrů, jiné neuspějí a skončí v propadlišti dějin. Jaký potenciál má služba Foursquare?
Prostředí českého internetu je za Amerikou a západní Evropou vždy o něco pozadu. K tomu můžeme připočíst specifika českého internetu a internetového trhu a výsledný efekt může být ten, že zatímco se určité služby a principy úspěšně prosadily na velkých západních trzích, na trhu českém mohou pohořet. Ale zpět k Foursquare, co to vůbec je?
Pokud se zajímáte o novinky z oblasti sociálních sítí nebo jste geek, zřejmě jste o Foursquare již slyšeli, nebo ho přímo používáte. Systém Foursquare je založen na principu tzv. Augmented Rality, volně přeloženo rozšířené reality. Rozšířená realita je chápána především jako běžný svět, který okolo sebe vidíme, rozšířený o informace získané pomocí elektronických pomůcek. Foursquare využívá hlavně nové druhy mobilních telefonů nebo smartphonů, které v sobě mají integrovaný systém GPS, který dokáže určit přesnou polohu majitele přístroje. Díky tomu lze realizovat propojení mezi realitou a virtuální realitou. Přesněji aby byl uživatel aktivní na sociální síti Foursquare, musí být aktivní v reálném světe.
Základem je systém tzv. check-inů. Určitá místa nebo podniky se mohou zaregistrovat do systému Foursquare. Případně tam mohou být zaneseny přímo uživately. Jakmile uživatel navštíví konkrétní místo a přihlásí se na Foursquare, může se pomocí GPS souřadnic nebo webového rozhraní zapsat, že je skutečně na konkrétním místě. Pokud uživatel navštíví určitý počet míst, nebo navštěvuje jedno místo častokrát, může získat různé virtuální odznáčky, tzv. badges. Tento prvek využívá soutěživosti a sběratelského zapálení, takže i když odznáčky sami o sobě nemají žádnou reálnou hodnotu, jako motivační prvek přesto mohou fungovat.
Druhým důležitým bodem je propojení Foursquare s dalšími sociálními sítěmi jako je Facebook nebo Twitter. Díky tomu uživatel může jednoduše oznámit svým přátelům případně followerům, kde se nachází a případně zhodnotit ono místo. Zde se jistě otevírá slušný prostor pro virální marketing. Jakmile uživatel, kterého vnímáme jako autoritu, často navštěvuje určitý podnik, je pravděpodobné, že nás tento podnik bude zajímat více.
Kritika se velmi často týká příliš těsného propojení reálného života s virtuálním a další ztráty soukromí. Něco na tom zřejmě bude. Vaši přátelé nebo ale nejen oni, mohou zjistit, kde se zrovna nacházíte, případně kdy a kam chodíte. Na druhou stranu výše zmíněné těsné propojení reálného a virtuálního života se může stát zlatým dolem při dobře zvládnutém marketingu.
Závěr je spíše subjektivní predikce než cokoliv jiného. Nicméně vzhledem k poměrně nízkému počtu uživatelů Foursquare v ČR a náročnosti na dostupné funkce mobilních zařízení, nepředpokládal bych tak zásadní rozvoj této služby, aby dokázala změnit marketingové postupy, tak jako to dokázal například Facebook. Spíše Foursquare vypadá na první vlaštovku, která ukazuje možný směr budoucího vývoje. Byť nemusí Foursquare u nás prorazit, se službami založenými na geolokaci a propojení se sociálními sítěmi se do budoucna bude muset počítat. Bohužel takováto druhy služeb nejsou příliš využitelné při provozu e-shopu, i když kdo ví, jak se situace vyvine.
Zdroje: techcrunch.com, blog.h1.cz, lupa.cz
Opět bych rád připomněl RobMeNow.com (volně přeloženo „MůžešMěVykrást“), které sice spolupracuje s Twitterem, ale na Foursquare je tento problém ještě markantnější.
Oč jde? No, pokud jsem někde, zákonitě nejsem doma. A pokud někde jsou všichni z domácnosti (v mnoha případech stačí „on“ a „ona“), je to pro zloděje dobrá informace, kolik bude mít času na vykradení vašeho bytu. Myslím, že podobné hrozby, jakkoliv by mohly být jen imaginární, je nutné opakovat. Protože možnosti rostou a v záplavě vychytávek většinou nadšení překoná zdravý úsudek a domyšlení situace do detailů.