V 1. části rozhovoru nám Jan Kvasnička, přední český UX designer a CRO specialista, poradil, jak investovat do šablon nebo kdy je na čase přemýšlet nad individuálním řešením. V tomto pokračování rozebereme využití šablon do větších detailů. Chcete se vyhnout nejčastějším chybám při práci se šablonami? Pak si nesmíte nechat následující text ujít.

IMG_9474

Jak si vybrat správnou šablonu?

Určitě se jako první zaměřte na fakt, zda je šablona responzivní. V dnešní době je to základ a neresponzivní šablony už nedávají smysl. Následně je potřeba zvážit, zda se šablona hodí pro váš obor. Šablony pro elektro vypadají typicky jinak než pro módu nebo nábytek. Toto je potřeba brát v potaz. Bohužel se na tohle hodně zapomíná.

Dále je potřeba vzít v úvahu, pro jaký trh je daná šablona určena. Každá země má svá specifika a nikdy nejde říci, že se daná šablona hodí pro všechny země. Někde jsou lidé více zvyklí na jednokrokový objednávkový proces, jinde na čtyřkrokový a podobných rozdílů máme opravdu hodně.

Často vídám, jak Češi využívají šablony určené pro britský trh nebo USA a pak se diví, že jim to nefunguje. Následně si šablonu pečlivě projděte, udělejte si testovací objednávky a snažte se přijít na případná omezení, která šablona má. Především ta technická z pohledu SEO. Opět doporučuji mít k ruce někoho šikovného, kdo to s vámi projde.

Jakých největších nešvarů se dopouštějí e-shopaři při používání šablon?

Jak uvádím výše, je to především špatná volba šablony. Následně je to určitě snaha o odlišení se, kdy kolikrát na e-shopu vykouzlí takové prvky, které návštěvníci nechápou, ale majitelé jsou spokojeni, protože jsou jiní.

Nesnažte se být až moc kreativní a úpravy šablon testujte s uživateli, ať vidíte jejich reakce. Určitě také doporučuji vycházet z datové analytiky, ať víte, co u vás návštěvníci na e-shopu dělají a zda daná úprava pomohla.

Jakých chyb se Češi ještě dopouštějí?

Dalším velkým problémem je fakt, že si majitelé e-shopů nekontrolují, zda náhodou nerozbíjejí responzivitu. Někdy tam dají velké fotografie nebo něco chtějí upravit na míru na desktopu, a už nekontrolují, co to udělá na mobilu nebo tabletu. Automaticky spoléhají na to, že je vše dobře.

Určitě velkým problémem je pak fakt, že neumí vytěžit možnosti šablony a jejího nastavení na maximum. Část lidí chce totiž e-shop spustit co nejdříve, což vede k tomu, že spoustu modulů nebo nastavení přeskočí a potom se diví, že jim e-shop nevydělává. Tato část jde ruku v ruce s neznalostí celého oboru a pak vznikají velké problémy. Někdy to bohužel vede až k zavření e-shopu.

IMG_5787

Jste UXák, provádíte uživatelské testování, pracujete s daty, nástroji, hodně ověřujete a testujete. V čem vidíte svoji přidanou hodnotu oproti ostatním specialistům, kteří se zaměřují jen na jednu z částí?

Mít přesah do dalších oblastí je určitě obrovská přidaná hodnota. Popravdě řečeno si už nedovedu představit, že bych fungoval bez všech těchto znalostí. Pokud mám jako UXák dávat doporučení na zlepšení obchodní výkonnosti e-shopu, tak musím vědět, jak navržené změny změřím. Zda fungují, nebo nikoli.

Následně musím vědět, jak poznat problémová místa. Ať již pomocí uživatelských testů nebo nástrojů, jak tato místa najít v datech, procesech, na kanálech a dalších místech. Je to hodně komplexní obor a je potřeba si udržovat povědomí o tom, co se kde děje. UXáci bohužel velice často dávají například doporučení, jež uškodí z pohledu SEO. Sami o tom ale neví, jelikož jim chybí přesahy.

Jak si v moři marketingových aktivit vybrat jen to nejvhodnější? Na co by se měli e-shopaři zaměřit?

Česká nátura je typická v tom, že lidé chtějí dělat všechno. Snaží se vyrovnat velkým hráčům, a přitom si neuvědomují, v čem je jejich síla. Bohužel velice často vidím, že se snaží investovat čas a finance do kanálů, které pro ně vůbec nedávají smysl. Tříští si tak sami pozornost.

Mělo by to být přitom naopak. Pokud víte, že vám nějaký kanál funguje, tak si najměte specialistu na audit nebo spolupráci, který vám pomůže tento kanál ještě více zlepšit. Dívejte se hodně po vašem oboru, konkurenci a sledujte, co jim funguje. To pak zkoušejte a experimentujte, abyste váš byznys ještě více posunuli nahoru. Vést e-shop není vůbec jednoduché, jak se kolikrát můžete dočíst.

Jako začínající e-shopař se ve všech těch oborech nevyznám, na co se tedy mám nejdřív zaměřit, abych začal co nejdříve vydělávat?

Nejprve je potřeba poznat cílovou skupinu, kdo je vůbec vaším potenciálním zákazníkem. Jaké mají obavy, problémy, jak se rozhodují. Prostě vše, co vám pomůže návštěvníka co nejvíce ovlivnit k nákupu přávě u vás.

Dále je potřeba zjistit, kde se cílovka nachází a kde ji můžeme oslovit. Maminky na mateřské jsou hodně na Facebooku. Ovšem pokud je má cílovka architekt, tak ten nejspíše bude číst specializované magazíny atd. Snažte se svůj marketing řídit, nikoli hrát na náhodu.

Hodně vám také napoví fungování PPC a zbožových vyhledávačů, což jsou kanály, kterými bych určitě začal a následně je optimalizoval.

Ne každý běžný e-shopař si může dovolit specialistu na vše od PPC po SEO. Jak se může sám vzdělávat?

V ČR jsme na tom hodně dobře. Máme celkově hodně praktických konferencí jako Marketing Festival, Shopcamp, Eshop Summit, SupportDay, SEO restart a mnoho dalších. Silné zázemí máme v APEKu, kteří také pořádají hodně školení a akcí. Agentury i freelanceři pořádají pokročilejší školení, kde se dá hodně věcí vyzkoušet a naučit. Hojně také píší články, snaží se trh edukovat.

Nejvíce vám ale dá setkání s ostatními lidmi, kteří vedou e-shopy. Potkávejte se, předávejte si zkušenosti. Neskutečně moc vám to otevře dveře a uvidíte jiné pohledy na stejné problémy. Pokud se sami uzavřete ve své bublině, nikdy nebudete vědět, co vám může ještě více pomoci nebo jaké jsou další možnosti.

Co vás na práci s e-shopy baví nejvíce?

Poznávání zákazníka a sledování, jak s nimi dokážeme pracovat, co vše dokáže ovlivnit úspěšnost e-shopu. Kolikrát malé drobnosti dokáží hodně ovlivnit, zda e-shop bude úspěšný, nebo nikoli.

IMG_5793

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop nebo pokladní systém v naší službě Shoptet.cz