Jak správně zvolit hosting?

I když by se mohlo na první pohled zdát, že vybrat si správný hosting pro svůj web není nejmenším problémem, opak je mezi začínajícími online podnikateli pravdou a jen málokdo je schopen vybrat si kvalitní, spolehlivý a cenově velmi výhodný „prostor pro stránky“. V zásadě musíte brát při úvahách o tom nejlepším hostingu v potaz, kolik dat na něj budete nahrávat, jaký bude traffic (v podstatě návštěvnost), ale také některé doprovodné faktory. Právě na ty se v tomto článku zaměříme. Nejprve si rozdělíme případy do tří skupin podle velikosti a potenciálu a poté zmíníme i tři nejdůležitější věci, které byste měli zhodnotit ještě před tím, než začnete řešit kapacitu. Už na úvod zdůrazníme: „Není nutnost mít striktně český hosting, nebojte se vyhledávat i na zahraničním trhu.“

Osobní stránky spíše pro zábavu

Toto je v podstatě jediná kategorie, kdy by do jisté míry přicházel v úvahu i free hosting. Obvykle totiž budete potřebovat v první řadě ušetřit a to i na úkor spolehlivosti, protože u osobního webu není nutné, aby si nemohl párkrát v roce dovolit výpadek v důsledku úprav apod. Přesně tím jsou typické hostingy zdarma – dají vám pár set MB prostoru, jednoduchou administraci, ale se spolehlivostí jsou na tom hůře. V případě této varianty také nikdy nepočítejte s obsáhlou podporou, což znamená, že bude vše spíše na vás. Jak říkáme, pokud zakládáte stránky například na prezentaci svého hobby, pro zábavu apod., je toto přijatelná varianta. Nedoporučujeme ale aplikovat tento model na situaci, kdy zakládáte portfolio, protože v tom případě už se přeci jen jedná o vlastní prezentaci, která by měla být na úrovni ve všech směrech.

Hosting pro podnikatele a menší firmy

Pokud už jste v situaci, že potřebujete na své internetové stránky nahlížet i z hlediska případného výdělku a zakázek, nemůžete si dovolit, aby vám web několikrát do měsíce spadl, nebo se dokonce smazala data apod. Právě proto doporučujeme už jedině placené hostingy a to klidně i ty zahraniční, které jsou v mnoha ohledech příjemnější v poměru cena/služby. Jeden příklad špatného výběru za všechny – podnikatel má pochopitelně zřízenou u svého hostingu i emailovou schránku, nicméně společnost nepatří mezi spolehlivé, a tak se mu často zpožďuje doručování emailů; díky tomu ztrácí jednu zakázku za druhou a v poměru k tomu, co by zaplatil ročně za lepší hosting, přichází o „astronomické“ sumy. Musíme sice uznat, že právě výběr v této střední třídě je nejtěžší, nicméně čelit mu musíte. Nebojte se tak dát na doporučení apod.

Větší společnosti, nebo podnikatelé s velkým potenciálem

Tato skupina zákazníků už to má poměrně snadné, protože si prostě nemůže dovolit žádný kompromis, a tak vybírá nejdražší varianty. Obvykle se předpokládá, že budou na její webovou prezentaci (případně prezentace) chodit stovky potencionálních klientů a chyba na straně hostingu je nepřijatelná. I když je pravda, že už se nejedná o nejlevnější záležitost, výhodou pro vás bude velký počet emailových schránek, vysoká rychlost a garance provozu, ale také servisní centrum 24/7, což v některých krizových situacích rozhodně oceníte. Vybírat levnější hosting, nebo nějaké pochybné poskytovatele bez referencí, by se dalo v této kategorii označit jako sebevražda na poli podnikání.

Faktory, které byste měli zohlednit, v kostce

Je sice pravda, že cena a reálný prostor jsou lákavější, ale jsou tu i některé další parametry, podle kterých můžete už před objednávkou poznat, jak na tom hosting skutečně je a vyvarovat se tak špatnému výběru. V první řadě je to samozřejmě komunikace. Pokud budete spokojený zákazník, který platí, je jasné, že se k vám společnost poskytující hosting bude chovat příjemně. Jak to ale bude v případě, kdy budete mít reálný problém například se službami? To vám nikdo nedokáže říct, ale dá se to odhadnout. Nebojte se být při jednání dotěrným zákazníkem, který se bude na všechno vyptávat, v rozumné míře bombardovat společnost emaily apod. Pokud se vám odpověď vždy dostane až po několika dnech, je jasné, že se nejedná o to „pravé ořechové“ a raději hledejte dál.

I když jsme už v úvodu říkali, že byste se neměli bát volit i zahraniční hosting, v praxi si dejte pozor, kde se skutečně nachází. Často se totiž stává, že bude sice společnost britská, německá nebo jednoduše evropská, což by přicházelo v úvahu (i hosting z USA může být kvalitní), nicméně své servery má v Indii nebo v Číně, kde je to pochopitelně levnější. Pokud se takovému poskytovateli upíšete, získáte nejen extrémně malou rychlost pro Evropu a pochybné služby, ale hlavně slabé ranky ve vyhledávačích, které pochopitelně weby usídlené v těchto ohromně zalidněných oblastech Asie odsouvají na druhou kolej.

Poslední faktor už nebudeme rozvádět, protože záleží spíše na vašem „obchodním talentu“, jak moc si s ním dokážete poradit. Je to už zmíněný poměr cena/služby. Základní chyba, kterou jsou především Češi (samozřejmě ti méně zkušení) známí, je vybírání pouze podle ceny. To samozřejmě není ideální a naopak spíše poskytované služby by měly jít na první místo. Případné chyby jednoznačně omezíte tím, že si vyberete víc poskytovatelů, které si „proklepnete“, a pak porovnáte nabídku. Opravdu ale nic nepodceňte, protože dobrý hosting je prostě základ.

zdroj: http://www.ifergan.org/

Navigace pro příspěvek

  1. Nik napsal:

    Jeste bych dodal, pokud mate v planu umistit na hosting e-shop.. tak si zjistete zda to je technicky mozne. Nektere levnejsi hostingy nepodporuji e-commerce systemy napr. jako zen-cart. Jeste vetsi problem je pak s druppalem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů